Na Eurosportu pokračujeme s přenosy WSBK, bude to určitě zajímavé, říká Joska Kubíček

Josku Kubíčka není třeba dlouze představovat, jelikož je jeho jméno již několik desítek let spojeno se závody silničních motocyklů. Vedl týmy MS Supersport, zná dobře poměry ve světovém a domácím šampionátu a své zkušenosti chce předat mladší generaci nejen jezdců, ale i vedoucím týmů. Jeho hlas můžete také slyšet v rámci televizních přenosů Eurosportu, kde spolukomentuje závody MS Superbike, MS Supersport a také závody vytrvalostního šampionátu FIM EWC, jehož je Eurosport promotérem. Jak Joska Kubíček vidí letošní ročník 2021, a to nejen pohledem komentátora, tak na to jsme se ho zeptali v rozhovoru pro server Motorkari.cz.

O víkendu startuje sezona MS superbiků závody ve španělské Aragonii. Budou TV přenosy stejně jako loni na Eurosportu? Ptám se, protože TV Nova již dříve avizovala pětiletou smlouvu na vysílání WorldSBK.
Joska Kubíček: „Pokračuje se ve smlouvě, kterou má Eurosport s promotérem Dorna. Česká verze Eurosportu bude vysílat hlavní kategorii WorldSBK a supersporty WorldSSP. Bohužel tam není, nebo alespoň zatím tam není kategorie třístovek WorldSSP300, kde jedou Češi Oliver König a Petr Svoboda. Třeba loni bylo řečeno, že alespoň jednou bude nějaká ukázka závodu třístovek, tak uvidíme, třeba se to povede a závody budou na obrazovkách české verze Eurosportu.“

Jak vlastně začínalo vaše komentování na české verzi Eurosportu?
Joska Kubíček: „Úplně poprvé, myslím, že tomu už bude dvacet let, to se komentovaly závody MotoGP. První, kdo přišel komentovat byl Michal Bursa, který si mě tam přivedl a vedení se to tehdy zalíbilo. Takže jsme s tím pokračovali a spolukomentovali s Milošem Čihákem a zvali si tam zajímavé hosty. Později přenosy MotoGP převzala Nova, vysílalo se na Nova Sport a nás všechny si tam vzali. Já osobně tam byl asi tři roky a vysílali jsme třeba s Ivou Vavřínovou před závody ve studiu MotoGP, kde jsme hovořili i o seriálech Alpe Adria a podobně. Také jsme natáčeli vstupy přímo z místa dění s Petrem Suchoněm, tehdy vycházející hvězdou Novy, a myslím si, že to bylo pro všechny zajímavé. Eurosport, když přišel o práva na MotoGP, motorky chtěl do svého portfólia, takže volba padla automaticky na MS superbiků a začali se plně věnovat vytrvalostnímu šampionátu motocyklů FIM EWC, jehož je Eurosport promotérem.“

V jaké sestavě budete závody WSBK komentovat letos?
Joska Kubíček: „Stálicí na Eurosportu je Béla En a moje maličkost u většiny závodů. Trošku se změnily technické záležitosti, takže bude možné u některých závodů být s hosty ve vysílání přímo na okruhu. Já osobně také budu na některých okruzích během sezony, takže se nechme překvapit. Osobně věřím , že to je nejhlavnější čím můžeme a chceme konkurovat stanici NOVA Sport, zajímaví hosté nejen z Česka ale i třeba zahraniční jezdci nebo manažeři některých týmů, ke kterým mám za ta léta blízko.“

Superbiky zůstávaly v pozadí zájmu, byly to závody víc pro skalní fanoušky. Teď si fandové budou moci vybrat mezi přenosy české verze Eurosportu a Nova Sportu. Jak si vysvětlujete zájem Novy o WSBK, která dlouhodobě věnovala pozornost MotoGP?
Joska Kubíček: „Co jsem slyšel na tiskové konferenci k pořádání závodů WSBK v Mostě, je to zásluhou práce Autoklubu České republiky. Když jsme přišli o MotoGP v Brně, máme teď superbiky v Mostě a medializace je v tomto směru hodně důležitá. Česká republika tam má své zastoupení jak v týmech, tak jezdcích, takže je třeba to dostat mezi lidi.“

V letošním ročníku světového šampionátu superbiků má Česká republika zastoupení v podobě jezdce Olivera Königa (WSSP300) a Petra Svobody (WSSP300), českých týmů Accolade Smrz Racing (WSSP300), WRP Wepol Racing (WSSP a WSSP300) a MIE Racing Honda (WSBK) plus Movisio by MIE (WSSP300). To je poměrně slušné, co tomu říkáte?
Joska Kubíček: „To ano. V Barceloně měli supersporty testování a oba zmiňovaní Češi se tam vůbec neztratili s časy v první polovině pole. Nebo třeba tým Jakuba Smrže s motorkami, které dříve sedlali Češi, ale dnes jim španělský závodník jezdí v testech časy v Top5. Tady je vidět, že tým ve stejném složení dokáže motorku připravit výborně. Jakub vystřídal spoustu českých jezdců, aby je do MS dostal. Ale taková je realita. Je tu hodně akademií jako akademie SMRŽ, Pešek, Klug, AMD Brno. Na to jet mistrovství světa má ale nyní Karel Hanika, Oliver König nebo Petr Svoboda.“

„Oba teamy v třistovkách (Movisio by MIE a WRP Wepol) mají se svym jezdcem potenciál a i chuť a zázemí jet v MS 300 fakticky dobře, oba jezdci jsou skvělí. Určitě je to taky zásluha práce Czech Talent Team WilliRace a WRP juniorského programu a stálo to nemalé prostředky i usilí jak Jakuba Smržě a Honzu Šebka , tak u WRP i rodinu pana Luďka Weaga. U obou programú jsem byl přítomen a vím co to obnáší a věřte, že je to opravdu dost náročné.“

„Tým MIE Racing Honda, tam je spolumajitelem Miloš Čihák s nímž jsme na Eurosportu začínali. Je to výborný jezdec, několikanásobný mistr republiky, který ještě donedávna závodil na divokou kartu. Ještě dnes si zazávodí, ale jak se říká s třemi dětmi v zádech a se zdviženým prstem své manželky. Věřím, že někdo z českých závodníků se do této kategorie prosadí, ta šance tam určitě je.“

„Mimo výše zmiňovaných jezdců začíná ve Španělsku vystrkovat růžky Ondra Vostatek nebo Filip Řeháček, dobře si vede také Slovenský jezdec Michal Búlik, který jede výborně. Českou verzi Eurosportu vysílají na Slovensku, tak doufám, že také díky tomu uvidí kvalitní závody. Vostatek, Búlik, to jsou kluci, kteří po dalším roce závodění ve Španělsku můžou klidně přestoupit do MS Supersport, výkonnostně na to budou mít.“


„V Českém mistrovství je určitě dost mladých, kteří mají ambici a snahu jít výš. Patrik Carda, Jonáš Kocourek, Prokeš, Červenka a spousta dalších, kteří usilují o co nej. výsledk. Na to jak malí jsme, přece jen mladí do našeho sportu přicházejí a to je super zpráva. A zrovna teď Jakub Gurecký a Jonáš Kocourek na pódiu ve Francii v závodě Northern Talent Cup vystrčili super drápek ,stejně jako třeba i Štěpán Zuda.“

kabiny Eurosportu v Praze

V MS Superbike je od roku 2015 neporažen Jonathan Rea, který je hvězdou seriálu. Co myslíte, asi by nebylo špatné pro větší popularitu celé série, kdyby Rea nebyl až takový suverén a měl sobě rovné soupeře. Vidíte tam letos takové jezdce?
Joska Kubíček: „Tak to je dobrá otázka, kterou jste mě zaskočil. Máte pravdu, a řada lidí to tak říká, že v posledních letech je to pouze o Reovi. Myslím si ale, že v posledních dvou letech to až tak snadné neměl, protože Ducati hodně zabrala a Bautista tehdy nevyhrál (2019) snad jen díky nějaké psychické bariéře, jinak si to snad vysvětlit ani nejde. Teď se do toho zapojila Honda, paní Mirowaki, partnerka týmu Miloše Čiháka, přivedla HRC do seriálu a jako největší výrobce motorek si určitě nic nenechají líbit. Novinky nasazuje Yamaha, BMW, takže doufám, že to bude napínavé. Věřím, že to držitel nejvýznamnějšího řádu britského impéria, kterým je Britský rytířský řád, Jonathan Rea, nebude mít vůbec snadné.“

Máte svůj oblíbený šampionát, který je ve vašich očích ten nejnapínavější, nejzajímavější, nej … ?
Joska Kubíček: „Bylo by proti mé mysli, protože jsem celý život spojil s šestistovkami, abych neřekl, že je to MS Supersport. Je jen dobře, že došlo na změnu formátu víkendu a také supersporty mají závod v sobotu i v neděli. To samé platí pro sérii třístovek, kde došlo k výrazné změně pravidel. Promotér vyslyšel volání po bezpečnosti a startovní pole se snížilo na čtyřicet jezdců, takže se už nepojedou tréninky na skupiny A/B nebo závod poslední šance o postup do hlavního závodu, jemuž se v paddocku neřeklo jinak než krvavá řež. Proto byli pro letošní ročník vybráni jezdci, kteří mají svoji výkonnostní úroveň, takže by už nemělo docházet k nebezpečným situací, jaké jsme měli možnost vidět v posledních letech.“

Novinkou v letošním kalendáři WSBK 2021 je závodní víkend v Mostě. Vzhledem k tomu, že jezdci na severu Čech nebudou mít moc možností testovat, jak těžký nebo záludný může být Autodrom Most pro jezdce superbikových motorek?
Joska Kubíček: „To je víc otázka na aktivní jezdce, ale dle mého názoru to není trať jednoduchá. Určitě ne taková, kterou by jezdci nastudovali za patnáct, dvacet minut. Dle slov pana Zajíčka, předsedy představenstva Autodromu Most, se budou snažit vyjít vstříc všem týmům a umožnit jim v Mostě ježdění během akcí, které tam budou probíhat. Sezona je hodně našlapaná a logisticky je to dost náročné pro všechny týmy. Uvidíme jak to dopadne, zda někdo využije možnosti si okruh vyzkoušet ještě před závodem nebo během závodního víkendu budou delší tréninky, aby jezdci získali potřebnou jistotu.“

Kromě komentování přenosů české verze Eurosportu, jaké vy osobně máte pro letošní sezonu plány?
Joska Kubíček: „Od druhé poloviny roku 2018 jsem se pravidelně účastnil komentování závodů road racingu nebo závodů automobilů do vrchu, také jsem jezdil na závody s ACCR Czech Talent Team WILLIRACE Jakuba Smrže nebo soukromým týmem WRP. Pracovali jsme na tom, abychom kluky dostali výš, třeba do MS Supersport. Třístovky zůstávají mým polem působnosti, takže budu součástí jeho malého týmu, který vede Miloš Čihák. Také nějaké komentování bude, ale road racing je teď na tom o dost hůř než autodromy, protože tam se těžko dodržují nějaká pravidla spojená s opatřením proti Covid-19. Také pracuji pro Výkonný výbor Autoklubu ČR v rámci silničních motorek, kde už připravujeme závody republikového šampionátu. A mezi tím, je třeba čas věnovat práci jako třeba autodopravě, protože peníze na složenky jsou třeba a závody to všechno neutáhnou.“

„Pevně věřím, že pojedeme v srpnu tradiční závod Road Racing v Hořicích. Snad to půjde i s diváky. Už teď probíhají přípravy závodu na závěr sezony v Mostě Alpe Adria a Mistrovství ČR, jehož je pořadatel Autoklub ČR a tím je samozřejmě zapojena celá naše Komise silničních závodů. Společně chceme, aby to byly super závody. Věřte mi, že je v dnešní době absolutně nejtěžší připravit závod jako takový. Opravdu.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist