Jakub Smrž exkluzivně pro náš web

Po Matěji Smržovi dáváme slovo jeho staršímu bratrovi Kubovi. Sezona 2012 skončila pro Jakuba Smrže tak, jak skončila. Po 150 odjetých závodech ve světovém šampionátu superbiků se s ní "KUBA" rozloučil symbolicky, tedy podiem na britském okruhu Silverstone. Nejen o sezoně 2012, ale i o té budoucí 2013 je náš článek, který vznikl včera večer v Brně.

Na začátek si Kubo pouze zopakujme, tedy pro ty čtenáře, kteří ještě nečetli naše páteční aktuální news, kde pojedeš v roce 2013, v kterém seriálu?
Kuba Smrž:
"Pojedu v seriálu BSB, v týmu Splitlath Redmond Aprilia."

Byla i nabídka z WSBK, nebo tato možnost vůbec neexistovala?
K.S.:
"Bylo několik nabídek z WSBK, některé už dříve, jiné později, ale po vyzkoušení posledních závodů v BSB jsem už byl rozhodnut, kde chci jet."

A jestli ano, za jakých podmínek?
K.S.:
"Podmínky byly zhruba stejné jako v BSB, akorát s tím rozdílem, že po minulých zkušenostech, podmínky v BSB jsou dané smlouvou a tím pádem se dá čekat jejich plnění."

Při Tvém spolukomentování závodu WSBK jsi se také zmínil o nabídkách do CRT? Můžeš to specifikovat?
K.S.:
"Byly konkrétně dvě možnosti, první ale nevím, jak moc reálná. A ta druhá bylo pozvání na test do Valencie od týmu Gresini, což jsem také odmítl."

Rovněž jsi hovořil o možnostech působit jako testovací jezdec, co to bylo konkrétně?
K.S.:
"To byla možnost spíš teoretická, pro mě byla priorita jezdit závody, takže už z toho důvodu pro mě jasně vyplynula varianta BSB."

Nelákalo Tě IDM, tedy závodění s bratrem Matesem, třeba i v jednom týmu? A bylo to reálné? - naproti nám sedící Matěj se pouze usmál a raději dál usrkával svou kofolu...
K.S.:
"Určitě by to bylo reálné, ale z finančního hlediska a hlediska kvality šampionátu pro mě pořád nejlépe vychází BSB. Navíc jak jsem se již zmínil, po vyzkoušení BSB to pro mě byla celkem jasná volba. Líbí se mi britské okruhy, byť jsou jiné a velice těžké, na startu je přes 30 jezdců a přístup týmu je takový, jak by měl být."
Pojedeš tedy BSB, je vůbec ještě reálný návrat do WSBK?
K.S.:
"Nikdo z nás nevíme, co bude s WSBK do budoucna a už to je hlavní důvod, proč chci momentálně závodit v Anglii. Zatím na startovce není ani 20 jezdců a celý šampionát podle mého hlediska začal nabírat trochu jiný směr, než by asi všichni chtěli. Podle mého názoru už to nejsou ty superbiky jako dřív, kde bylo téměř 20 srovnatelných motorek a vše se rozhodovalo na trati. A je velice těžké najít kombinaci seriozního týmu s dobrou technikou. A takové týmu jsou už hlavně předem rozebrané."

A co je pro Tebe nyní podstatnější? Nejvyšší liga závodění – v Tvém případě WSBK (s případným sponzorským příspěvkem do týmu – a ne hodně malým) nebo závodění i o level níže (BSB, resp. IDM), kde ale budeš peníze dostávat Ty a ne je do týmu přinášet?
K.S.:
"Když budu brát CRT nebo WSBK, tak je to určitě nejvyšší liga, ale ne nejvyšší v závodění v pravém smyslu slova. Z tohoto důvodu jsem zvolil BSB, protože momentálně jsou to podle mého názoru nejhezčí závody s největším a nejvyrovnanějším startovním polem. Jak už jsem se někde zmínil, po osobní zkušenosti vím, že dojet v závodě BSB v top10 je o hodně těžší než ve WSBK. A ohledně peněz je to trochu špatná informace, protože ve WSBK bych nepotřeboval nosit peníze do týmu, ale zásadní rozdíl a výhoda BSB je v tom, že mám o dost větší jistotu dostat své peníze. Což je pro mě a mou rodinu, kterou už závody v minulosti stály dost, velice důležitá věc. Už nejsem žádnej mladík, abych mohl vsázet na jednu kartu, byť se můžu pyšnit tím, že pojedu svět. Je třeba myslet na budoucnost a vzhledem k přístupu promotéra jsou BSB narozdíl od WSBK na vzrůstu a mají větší budoucnost."
Pokud tedy BSB, uvidíme Tě třeba s wild card v WSBK, nebo je to pouze Sci fi?
K.S.:
"Vůbec jsme nad takovou variantou neuvažovali a je pro nás priorita BSB. Tým si vzalo pod křídla Piaggio UK, což znamená velkou podporu od továrny Aprilia a je to svým způsobem záruka, že celý tým a technika se hodně posune vpřed. Samozřejmě by bylo pěkné jet třeba v Brně kvůli fanouškům, ale především z technické stránky je to složité, protože motorka BSB je o hodně jiná než WSBK."

Dobře, tak obraťmě list a vraťme se k BSB a něco si o něm řekněme, co třeba čtenáři našeho webu nevědí.

Jak to vypadá s testy na příští sezonu?
K.S.:
"Budou koncem února ve Španělsku. Původně měly být společně s továrním týmem Aprilie, ale ten bude testovat pouze v zámoří, v Austrálii a v Indii. Máme naplánováno celkem 12 testovacích dní, a koncem března by se mělo začít už oficiálně testovat na britských okruzích. 

Spolupráce s továrnou Aprilií bude tedy hodně úzká?
K.S.:
"Určitě, důležitá informace je ta, že veškerou kontrolu nad týmem přebralo Piaggio Group. Nebude sice žádný technik z továrny Aprilie, ale pokud se nepojede zrovna závod WSBK, tak by se v našem boxu měl vždy někdo od Aprilie objevit. Co se týká mých bývalých mechaniků, tak u mě není nikdo, u Marka (týmovým spolujezdcem Kuby je Australan Mark Aitchison - pozn. Bosso) ale bude jeden z Liberty, co dřív šrouboval pro Sylvaina. Ostatní jsou Britové. Šéfmechanik přišel od WFR - zde jezdil třeba Westmoreland -, nyní se řeší specialista na elektrotechniku, který by měl být z Itálie.
A co gumy v BSB, kolik druhů a jaká značka se používá?
K.S.:
"SC1 a SC2 - Pirellky, jel jsem na nich už poslední tři závody, a budou 16,5 palcové, tedy jsme posledním šampionátem, kde se tyto gumy o tomto rozměru pojedou. Ale slyšel jsem, že by měly být k dispozici tři směsy, tedy ještě SC0. Nejsou žádné kvalifikační gumy a ve třech kvalifikacích se dají použít pouze tři závodní gumy, tedy SC1, SC2 a pokud tedy přibude, tak ještě SC0".

Týmovým spolujezdcem je Mark Aitchison. Už jste spolu vyřešili crash v Assenu?
K.S.:
"To se mě ptá skoro každý, ale my jsme to ani nijak neřešili. Hned po závodě za mnou přišli Mark se svou italskou manažérkou, ostatně ta pomáhala ve shánění sponzorů i mně, a omluvil se. Na toto téma jsme nedávno vtipkovali i při představení týmu, ale jak říkám, byla to normální závodní situace a on o mně nevěděl. Ale bude to mít jistě ještě dlouho "na talíři". Chyba ale byla na obou stranách, já jsem mohl zareagovat jinak a on mně neviděl."

Ty jsi vlastně kosmpolita, po letech v italských týmech nyní v Anglii, jak vládneš angličtinou?
K.S.:
"Já jsem několik let jezdil u týmu Arie Molenaara v Holandsku a tak se mluvilo oficiálně pouze anglicky. Samozřejmě ve Velké Británii se mluví anglicky trochu jinak. Ale docela jsem si zvykl, tedy i na Anglii, navíc co se v Anglii řekne, to také platí, tedy na rozdíl od Italů.

Co říkáš na názor pana Mrkývky staršího, že závody britských superbiků by Ti měly svým charakterem vyhovovat?
K.S.:
"Jsem hrozně rád, že jsme se na toto téma dostali. Na rozdíl od některých přispěvovatelů ve foru má asi pan Mrkývka sr. více odježděno a více tomu taky rozumí. Ačkoliv se vidíme třeba jen jednou za rok, tak jsem rád, že má stejný názor jako já. Britské závodění je o tom, že zde závodí 20 vyrovnaných jezdců a je to především o sportu. Status MS to není, je to národní šampionát. Ale oni se chtějí expanovat i do jiných zemí. Chtějí jet třeba v Brně."

Počkej Kubo, to je reálné?
K.S.:
"Ano, je! Já se ale budu snažit, aby to bylo v Mostě, tato trať je britským superbikům více odpovídající. Brno je sice hezká trať, ale Most by jim seděl víc. Sice tam není takové zázemí jako v Brně, ale pro BSB je to lepší trať."

Co se změnilo za poslední roky ve světovém šampionátu superbiků?
K.S.
: "Superbiky začaly jít před několika roky směrem MotoGP, a jak už říkal v rozhovoru brácha, tak velkou roli hraje národnost. Dobré týmy jsou prostě obsazeny a nerozhoduje ani tak kvalita jezdců, ale národnost pilota. Za poslední dvě sezony jsme se hodně spálili a je to přitom práce jako každá jiná. Někdo jde do fabriky a někdo závodí na motorce. Není přece možné, aby mé závodění ve WSBK platil brácha z toho, co vydělá v IDM. Já jsem se prostě rozhodl pro změnu seriálu a budu závodit v britských superbicích. A názory ve foru na toto moje rozhodnutí můžou být různé, ale je to tak. Navíc nikdo neví, kam vlastně superbiky spějí, možná z nich budou stocky a BSB bude víc. V Anglii mají snahu podporovat týmy a jezdce a snaží se, aby byl plný startovní rošt. Dělají vše pro to, aby byli spokojeni diváci, během závodního víkendu jsou programy pro rodiny atd.. Za normálních okolností jsem vždy ve WSBK dojel do desátého místa, to se ostatně čekalo a většinou tomu tak také bylo. V britských superbicich ale můžeš být desátý a klidně také dvacátý. Jistě, že se vyskytly problémy a vše nefungovalo, tak jak mělo. Ale podařilo se nám vyřešit některé problémy, třeba i to, že se špatně odkrývaly klapky sání a motorka neměla během jednoho závodu takový výkon, jaký by měla mít."
Co se dá očekávat od Tvé první sezony v BSB, jaké umístění třeba?
K.S.:
"To se nedá dopředu vůbec říci. Dá se pochopitelně mluvit o tratích, které znám jako jsou Assen, Silverstone, Donintgton či Brands Hatch, a tam bych chtěl bojovat o bednu. A ostatní tratě je potřeba opravdu natrénovat. Máme dostat cestovní motorky od Aprilie a prostě jezdit a jezdit třeba ve volných jízdách a naučit se ty okruhy. A musím dodat, že co doposud Angličané řekli, tak také splnili.

Poslední otázka, v Brně skončily superbiky, skončil i Smrž! Je to symbolické?
K.S.:
"Nevím, jestli je to symbolické...Mně osobně je to jedno, je mně to ale líto kvůli fanouškům, ne každý si může dovolit cestovat do zahraničí. Ale doufám, že se nám podaří je přesvědčit o tom, koupit si za 500 korun letenku a přiletět povzbuzovat třeba do Anglie. Na posledních závodech minulé sezony už tam pár fanoušků bylo a doufám, že jich v příští sezoně bude ještě víc."

Děkuji za rozhovor a hodně upřímné odpovědi a přeji hodně úspěchů jak v rodinném životě (Kuba bude poprvé v životě otcem, zřejmě dcery) a samozřejmě i v superbikovém šampinátu BSB.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist