Finále v Magny Cours! Biaggi, Sykes nebo Melandri?

O titulu letošního mistra světa superbiků stále ještě není rozhodnuto, což je za poslední tři roky rozhodně unikát. V roce 2010 se stal už po předposledním závodě v Imole mistrem Max Biaggi, vloni pak 3 jízdy před koncem Carlos Checa. Ale letos je to úplně otevřené, neboť pořád ještě mají šanci na titul mistra světa 2012 Ital Max Biaggi s Aprilií, Brit Tom Sykes na Kawasaki a další Ital Marco Melandri s BMW.

Kapitoly článku

Francouzský okruh Magny Cours bude 13. a tedy posledním závodním víkendem letošního superbikového šampionátu.

Superbikové závody se na okruhu Magny Cours, který je dlouhý 4 411 m, jezdí vlastně od nepaměti, ovšem s několikaletou přestávkou. Prvním dvojnásobným vítězem se na trati s 9 levými a 11 pravými zatáčkami stal legendární Američan Doug Polen s Ducati v roce 1993. Pak se zde superbiky objevily až v roce 2003 a prvními vítězi byli Brit Neil Hodgson a Španěl Rubén Xaus - oba na Ducati. Postupně se mezi vítěze zapsali snad všichni výborní superbikeři posledního desetiletí počínaje Jamesem Toselandem přes Noriyukiho Hagu, Lorenze Lanziho, Chrise Vemeulena , Troye Baylisse, Bena Spiese, Cal Crutchlowa, Maxe Biaggiho až po loňského dvojnásobného vítěze Carlos Checy. Nejvíce vítězství zde slavil legendární Japonec Nori Haga - celkem pět (2004, 2x2007, 2008 a 2009). 

Rekordy okruhu:
Nejrychlejší kolo: 2011 Rea Jonathan Honda 1'37.490
Rekord Superpole: 2011 Rea Jonatham Honda 1'37.490
Rekord závodu: 2009 Haga Noriyuki Ducati 1'38.619


Průběh loňského závodu na Magny Cours:
Nejdříve se ale musí napsat, že loňský francouzský závod byl závodem předposledním a zásadní otázka před startem první loňské superbikové jízdy zněla, podaří se Carlosovi Checovi získat tři potřebné body k zisku titulu mistra světa 2011, nebo novopečený tovární jezdec BMW Marco Melandri španělskou korunovaci ještě odsune? Už před tímto závodním víkendem ale lídr letošního šampionátu Checa jasně řekl, že zde nepojede na nějakou údržbu, nýbrž že titul chce získat ve stylu opravdového šampiona!

1. jízda: V hodně prořídlém startovním poli - jen 18 jezdců na startovním roštu! - vystartoval do závodu na 23 kol nejlépe Eugene Laverty a hned ze začátku havaroval Mark Aitchison, na jehož pád z velké výšky na asfalt nebyl vůbec příjemný pohled. Po prvním kole vedl Laverty, za ním jeli Camier, Checa, Sykes a Guintoli...12. Kuba Smrž, který ale ve 3. kole spadl... Smrže vzápětí následoval Jonathan Rea.

To už se na Lavertyho dotáhl Checa a Guintoli začal bojovat s Camierem o podium. Pro technický problém vzdal v 5. kole Ayrton Badovini.

Po 10 kolech vedla dvojice Checa a Laverty (+0,293), a dále jela velká skupina ve složení Camier (+3.279), Guintoli, Haslam, Haga a Melandri. Mezitím zajel do depa s poruchou své Ducati Maxime Berger a tak v závodě pokračovalo pouhých 13 jezdců. Spadl i Michel Fabrizio, ale svou motorku ještě zvedl a závod dokončil.

Checa na čele zvyšoval náskok před Lavertym, se ztrátou 5 sekund jezdila trojice Haslam, Melandri a Camier, kterou z povzdáli sledoval jako šestý Guintoli a sedmý Haga.
"El Toro" závod suverénně vyhrál a stal se mistrem světa superbiků na rok 2011. Druhý dojel Marco Melandri a třetím v cíli byl Leon Haslam. Další Leon, ovšem Camier, skončil čtvrtý, pátý dojel Eugene Laverty a na velmi kvalitním šestém místě pak jezdec Effenbert Liberty Sylvain Guintoli. "Nitro" Nori Haga byl v cíli odmávnut šachovnicovým praporkem jako 7., osmý Joan Lasczorz, devátý Troy Corser a desátý Tom Sykes. A v bodech skončili i nováček Xavi Fores, Michel Fabrizio a konečně Roberto Rolfo.

2. jízda: Do závodu odstartovalo pouhých 17 jezdců, neboť chyběl pro zranění ruky náš Jakub Smrž, který tak přerušil svou skvělou sérii 130 závodů bez přerušení.

Po prvním kole vedl Rea před Lavertym a Camierem, - 6. Guintoli, a to už spadl Sykes. Ve třetím kole byl už podruhé na zemi také Michel Fabrizio. V závodě už ale vedl Rea před Lavertym a Checou, - 7. Guintoli

Ve 4. kole udělal snad první chybu v sezóně Checa a rázem se ocitl až 5., takže aktuální pořadí bylo Rea, Laverty, Camier, Haga a Checa. Zároveň vzdal pro poruchu svého poškozeného motocyklu po pádu v první jízdě Aitchison.

Po 8 kolech jel kompletní vláček v tomto pořadí: Laverty, Rea, Camier, Checa, Haga, Melandri, Haslam a Guintoli - všichni byli v rozmezí 3,8 sekundy.

Po 10 kolech dělilo Top-11 jen 6,6 sekund, když se do vláčku ještě dotáhli Badovini a Lascorz.

O dvě kola později jela na čele trojice ve složení Laverty, Rea a Checa a další trojka Melandri, Camier a Haslam ztrácela 3 sekundy. 7. byl Guintoli, který předjel Hagu.

10 kol před koncem vzdal pro technické problémy Jonathan Rea a zároveň hodně natvrdo předjel Checa Lavertyho.

5 kol před koncem vedl Checa o 0,9 před Lavertym, dále jelo kvarteto Melandri, Camier, Haslam a Guintoli v rozmezí pouhých 2 sekund. Corser ztrácel 10 sekund a za ním jeli těsně Badovini, Lascorz a Haga. Rolfo, Fores a Berger pak byli posledními jezdci v závodě. Ovšem Rolfo z toho 11. místa bohužel spadl a přišel tak o velmi dobré umístění.

Hodně tvrdým manévrem získal v posledním kole druhé místo Melandri proti svému týmovému kolegovi Lavertymu.
Pátý loňský double získal Carlos Checa, kterého na stupních doplňili Melandri a Laverty. Za čtvrtým Haslamem dojel jako pátý Guintoli, který si o jedno místo polepšil, neboť v úplném závěru pozávodil Camiera. Za ním pak skončil Lascorz a Top-10 dokompletovali Badovini, Corser a Haga. Ovšem body získali i Fores a Berger jako 11., a 12.
Aktuální situace v šampionátu: Mistr světa 2010 a tovární pilot Aprilie Max Biaggi cestuje do Francie s náskokem 30,5 bodů, což mu dává při jeho velkých zkušenostech velkou šanci na zisk dalšího titulu mistra světa. V podstatě stačí pouze 2x dojet v Top-6 a nikdo ho nemůže ohrozit. Šance druhého Toma Sykese jsou tak především v teoretické rovině. Třetí v průběžném pořadí Marco Melandri svůj náskok doslova propásl, neboť si za poslední čtyři jízdy nepřipsal ani jeden jediný bod a z náskoku 18,5 bodů po Moskvě je rázem ztráta 38,5 bodů. Místo čtvrté drží doposud stále ještě úřadující mistr světa Španěl Carlos Checa (278,5 bodů) a Top-5 kompletuje Brit Jonathan Rea (255,5.).

V poslední době skvěle jezdící Ir Eugene Laverty - ze čtyř závodů 3x stupně vítězů - je 6. (241,5), za kterým následují Brit Leon Haslam jako sedmý (189), Francouz Sylvain Guintoli na místě osmém (172,5) a Top-10 kompletují devátý Brit Chaz Davies (156,5) a konečně Ital Michel Fabrizio (133,5).

Nejlepší letošní Rookie Ital Davide Giugliano je 11. (125), Francouz Loris Baz 12. (116), Ital Ayrton Badovini 13. (116), Brit Leon Camier 14. (109,5) a konečně český jezdec Jakub Smrž uzavírá Top-15 se ziskem 92,5 bodů.

Co se týká startovní listiny, tak ta bude obsahovat ve Francii pouho pouhých 21 jezdců. Místo zraněného Itala Niccola Canepy pojede v týmu Red Devils z Liberty vyhozený Francouz Maxime Berger. A ze seriálu Grand Prix kubatury Moto2 z týmu Italtrans rovněž vyhozený Ital Claudio Corti pojede místo Davida Saloma motocykl Kawasaki Pedercini!

   
            

Tým Liberty Racing se s tímto šampionátem WSBK minimálně na rok definitivně rozloučil...a nezúčastní se tedy ani francouzského finále

         

Je to také poslední závodní víkend tradičního týmu superbikového šampionátu D.F.X. Racing, který se loučí po 13 sezonách s tímto seriálem. 

Stav šampionátu superbiků před Magny Cours

  

01- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 347
02- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 316,5
03- Marco Melandri – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 308,5
04- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – 278,5
05- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 255,5
06- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 241,5
07- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 189
08- Sylvain Guintoli – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 172,5
09- Chaz Davies – ParkinGO MTC Racing – Aprilia RSV4 Factory – 156,5
10- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 133,5
11- Davide Giugliano – Althea Racing – Ducati 1198 – 125
12- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 116
13- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 116
14- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 109,5
15- Jakub Smrž – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 92,5
16- Maxime Berger – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 74
17- Lorenzo Zanetti – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 65
18- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 59,5
19- John Hopkins – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 44
20- Niccolò Canepa – Red Devils Roma – Ducati 1198 – 42,5
21- David Salom – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 22
22- Brett McCormick – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 19
23- Joan Lascorz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 17
24- Leandro Mercado – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 9
25- Lorenzo Lanzi – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 8
26- Matteo Baiocco – Barni Racing Team – Ducati 1198 – 8
27- Alexander Lundh – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 8
28- Peter Hickman – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 7
29- Bryan Staring – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 6
30- Alex Polita – Red Devils Roma – Ducati 1198 - 4
31- Norino Brignola – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 4
32- Mark Aitchison – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 3
33- Joshua Brookes – Crescent Fixi Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist