Dvanáctý podnik MS Superbike - Argentina

Předposledním podnikem v kalendáři MOTUL FIM Superbike World Championship 2021 je Argentina. Závodní areál Autódromo El Villicum postavili nedaleko Albardónu, dvacet kilometrů severně od San Juan, jenž leží ve stejnojmenné argentinské provincii. Do Jižní Ameriky míří pouze jezdci a týmy sérií World Superbike (WSBK) a World Supersport (WSSP). První tréninky jsou na programu v pátek 15.října, první závod WSBK je v sobotu a den závodu obou sérií je v neděli 17.října.

Kapitoly článku

Circuito San Juan Villicum – Argentina

Rozhodnutí představitelů provincie San Jan postavit nový závodní okruh padlo v roce 2015. Stavba, která je prací konstrukční kanceláře argentinského architekta Leonarda Stella, vyšla na 170 milionů peso a závodní okruh získal homologace pro standardy FIM a FIA. Na dráze má svůj domov také místní oblíbený seriál Turismo Carretera. Hlavní tribuna má kapacitu deseti tisíc sedících diváků, prostor boxů nabízí až 64 garáží. Okruh postavili blízko slavné, pět tisíc kilometrů dlouhé dálnice Route40, která vede od severu k jihu Argentiny s panoramou bílých vrcholků And. Jižní Amerika má díky Argentině celkem dva podniky prestižních motocyklových soutěží - MotoGP a WorldSBK. Superbiky vyjedou na dráhu Autódromo El Villicum teprve podruhé v historii.

Circuito San Juan Villicum – Argentina
Délka okruhu – 4266m
Počet zatáček – 19
Pravých – 8
Levých – 11
Cílová rovinka – 1039m

Rekord – World Superbike:
Rekord okruhu – Jonathan Rea (Kawasaki) – 1'37,462 (2019)
Nejrychlejší kolo/Superpole – Marco Melandri (Ducati) – 1'39,012 (2018)
Rekord – World Supersport:
Rekord okruhu – Lucas Mahias (Kawasaki) – 1'42,606 (2019)
Nejrychlejší kolo/Superpole – Lucas Mahias (Yamaha) – 1'43,026 (2018)

FIM Superbike – Preview

Naposledy jeli jezdci superbiků v San Juanu před dvěma roky a nebyl to zrovna závodní víkend, na který by někteří jezdci vzpomínali rádi. Vzhledem k traťovým podmínkám, jenž nebyly pro motorky ideální vzhledem k nerovnostem a nečistotám, odmítli do závodu nastoupit jezdci superbiků. Nakonec první závod odstartovali a slovo dodrželo jen šest z nich – Leon Camier (dnes šéf stáje HRC), Sandro Cortese, Ryuichi Kiyonari, Marco Melandri a stále aktivní jezdci Chaz Davies (Ducati) a Eugene Laverty (BMW). Uvidím jaké to bude letos, protože asi nelze očekávat nějakou změnu k lepšímu a to v momentě, kdy je bitva o titul stále víc vypjatější.

Vedoucím jezdcem šampionátu superbiků je Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK). Turecký závodník má nyní náskok 24 bodů a mohlo to být daleko lepší nebýt technické závady na jeho Yamaze, která pro něho znamenala ve druhém hlavním závodu pád a nula bodů. Turek je v soubojích důsledný, brzdí pozdě a to jeho soupeřům dělá vrásky na čele. Jenže už dlouho jsme nebyli svědky tak napínavé podívané v boji o titul mistra světa superbikových motocyklů. Razgatlioglu musí zůstat v klidu a nenechat se vyprovokovat, protože pokud to dokáže, má dobrou šanci letošní ročník vyhrát. Yamaha by zase měla zapracovat a důsledně připravovat jeho stroj tak, aby nedocházelo k zbytečným odstoupením ze závodů, jak už jsme letos mohli dvakrát vidět. Do konce sezony zbývají dva podniky s celkem šesti závody a z toho tři jezdci pojedou na zcela novém okruhu v Indonésii. Turek uvedl, že nehodlá měnit styl jízdy a je si jistý, že Rea začal s narážkami o bezpečnosti kvůli tomu, že se bojí prohry v šampionátu. Ta může přijít už v neděli, pokud Razgatlioglu Severního Ira porazí v každém závodu.

Úřadující šampion Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) měl ve zvyku jít za titulem, až na jednu drobnou výjimku s Bautistou, bez problémů a s vysokým náskokem kontrolovat sezonu až do jejího úspěšného závěru. Letos je tomu jinak, Rea je pod tlakem a o titul musí bojovat s Turkem Razgatlioglem. Když vše vychází jak má, je tým KRT s Reou v pohodě, každé vítězství oslavují jako by bylo jejich první a vládne pohoda a spokojenost. Když se ovšem nedaří, tak už to tak veselé není, Jonathan Rea svého mladšího soupeře kritizuje za tvrdý styl jízdy a tým KRT podává protesty, aby získali alespoň takovým způsobem nějaké body k dobru. V Portimau už byly nervy na pochodu, protože Rea první dva závody pro pád nedokončil. O to intenzivnější byly oslavy, když vyhrál ten druhý a Turek skončil na zemi. Rea vzkázal, že způsob boje přijímá, bude také delší na brzdy a věří si, protože vyrůstal na motokrosové dráze. Tak uvidíme, jak to všechno ještě dopadne.

Celkem 30 bodů ztrácí na druhou pozici v šampionátu Scott Redding (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team), na vedení mu jich schází 54. Bodů je k dispozici stále dost, ale to je jen matematická šenca, protože reálně to letos Redding na titul nedá. Příští rok bude jezdcem továrny BMW, takže pro Reddinga poslední dva podniky s Ducati. Také Brit se nechal slyšet, že Razgatlioglu až příliš tlačí na pilu, takže uvidíme, jak se k tomu postaví v Argentině, kde se může odehrát jedna z rozhodujících bitev o letošní titul světového šampiona. Čtvrtý Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) je na míle vzdálen svému týmovému kolegovi, takže v jeho případě to bude o tom si udržet čtvrtou příčku celkově, protože stejný počet bodů 249 má na svém kontě také Andrea Locatelli (Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK).

Na dvojici Rinaldi, Locatelli ztrácí šestý Michael van der Mark (BMW Motorrad WorldSBK Team) celkem 38 bodů. To bude pro Holanďana cíl pro závody v Argentině, zkorigovat tuto ztrátu na minimum, aby měl v Indonésii možnost usilovat o finální pozici v Top5. Jeho týmovým kolegou nebude Tom Sykes, který je po zranění z Barcelony sice fit, ale nastoupí až v posledním podniku sezony v Indonésii. V Argentině Brita nahradí Eugene Laverty.

Jezdcem, který může počítat s podporou domácích fanoušků je Leandro Mercado (MIE Racing Honda Team), který jede s týmem sídlícím v České republice. Argentinec měl náročnější úvod sezony, tým dokonce nenastoupil do pár podniků, jen aby zlepšili technický komplet, což se jim podařilo, protože nyní Mercado pravidelně bojuje o body a v Portugalsku to bylo naposledy za 13 bodů. Dalším jezdcem z Argentiny bude o nadcházejícím víkendu Marco Solorza, který nahradí zraněného Lorise Cressona (OUTDO TPR Team Pedercini Racing). Jeho týmovým kolegou bude sedmadvacetiletý Luciano Ribodino, další Argentinec v poli, mistr SBK Argentiny a Brazilie z roku 2017. Do akce se vrací Chaz Davies (Team GoEleven), jehož skvěle nahradil Loris Baz. Francouz jen během víkendu v Jerezu a Portimau nasbíral 53 bodů. Davies jich v devíti kolech získal 120.

WorldSBK 2021 – MS po Portimau:

1. TOPRAK RAZGATLIOGLU YAMAHA 478
2. JONATHAN REA KAWASAKI 454
3. SCOTT REDDING DUCATI 424
4. MICHAEL RUBEN RINALDI DUCATI 249
5. ANDREA LOCATELLI YAMAHA 249
6. MICHAEL VAN DER MARK BMW 211
7. ALEX LOWES KAWASAKI 199
8. GARRETT GERLOFF YAMAHA 193
9. ALVARO BAUTISTA HONDA 174
10. AXEL BASSANI DUCATI 169
11. TOM SYKES BMW 167
12. LEON HASLAM HONDA 123
13. CHAZ DAVIES DUCATI 120
14. LORIS BAZ DUCATI 53
15. KOHTA NOZANE YAMAHA 51
16. LUCAS MAHIAS KAWASAKI 44
17. TITO RABAT KAWASAKI 41
18. EUGENE LAVERTY BMW 37
19. ISAAC VINALES KAWASAKI 32
20. CHRISTOPHE PONSSON YAMAHA 31
21. LEANDRO MERCADO HONDA 25
22. JONAS FOLGER BMW 21
23. SAMUELE CAVALIERI DUCATI 10
24. MARVIN FRITZ YAMAHA 6
25. LORIS CRESSON KAWASAKI 3
26. ANDREA MANTOVANI KAWASAKI 2
27. LUKE MOSSEY KAWASAKI 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist