Dvanáctý podnik MS Superbike - Argentina
Text: Petr Czyž | Zdroj: worldsbk.com | Foto: Kawasaki Racing, Ducati Media, BMW Motorrad WorldSBK, Yamaha Racing, ACCR Czech Talent Team - Willi Race, Circuit de Nevers Ma | Zveřejněno: 9.10.2019 | Zobrazeno: 5 704x
Předposledním podnikem v kalendáři Mistrovství světa superbikových motocyklů 2019 je Argentina. Závodní areál Autódromo El Villicum postavili nedaleko Albardónu, dvacet kilometrů severně od San Juan, jenž leží ve stejnojmenné argentinské provincii. Do Jižní Ameriky míří pouze jezdci a týmy sérií World Superbike (WSBK) a World Supersport (WSSP). První tréninky jsou na programu v pátek 11.října, první závod WSBK je v sobotu a den závodů obou sérií pak v neděli 13.října.
Kapitoly článku
Circuito San Juan Villicum – Argentina
Rozhodnutí představitelů provincie San Juan postavit nový závodní okruh padlo v roce 2015. Stavba, která je prací konstrukční kanceláře argentinského architekta Leonarda Stella, vyšla na 170 milionů peso a závodní okruh získal homologace pro standardy FIM a FIA. Na dráze má svůj domov také místní oblíbený seriál Turismo Carretera. Hlavní tribuna má kapacitu deseti tisíc sedících diváků, prostor boxů nabízí až 64 garáží. Okruh postavili blízko slavné, pět tisíc kilometrů dlouhé dálnice Route40, která vede od severu k jihu Argentiny s panoramou bílých vrcholků And. Jižní Amerika má díky Argentině celkem dva podniky prestižních motocyklových soutěží - MotoGP a WorldSBK. Superbiky vyjedou na dráhu Autódromo El Villicum teprve podruhé v historii.
Délka okruhu: 4266m; počet zatáček: 19 (pravých – 8; levých – 11); Cílová rovinka: 1039m
Rekord okruhu – Jonathan Rea (Kawasaki) – 1'39,175 (2018)
Nejrychlejší kolo/Superpole – Marco Melandri (Ducati) – 1'39,012 (2018)
Rekord okruhu – Sandro Cortese (Yamaha) – 1'43,818 (2018)
Nejrychlejší kolo/Superpole – Lucas Mahias (Yamaha) – 1'43,026 (2018)
FIM Superbike – Preview
Podobně jak loni přijíždí do Argentiny Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) s již jistým titulem mistra světa. Jezdec tovární Kawasaki neměl ideální úvod sezony, jelikož ho pravidelně porážel nováček v sérii Bautista, ale třebaže už bylo vidět, že ztrácí naději ohledně obhajoby, nakonec využil neuvěřitelného zaváhání soupeře, převzal iniciativu a potvrdil, že v superbicích nemá v současné době soupeře. Rea příští rok pokračuje s Kawasaki, takže uvidíme, zda se najde někdo, kdo s ním alespoň udrží krok. Kdo bude jeho týmovým kolegou zůstává po oznámení odchodu Leona Haslama s otazníkem.
Na druhé pozici průběžného honocení je Álvaro Bautista (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team), který měl šanci získat pro Ducati první titul po hodně dlouhé době, ale nestalo se tak. Jednak se v jeho případě zřejmě jednalo o podcenění situace vzhledem k výši jeho náskoku, který byl po prvním závodě v Jerezu na hodnotě 55 bodů. Když se začínaly množit nuly na španělově kontě, ten začal ztrácet půdu pod nohama, přišly další chyby, pády a zranění ramene. Bautista navíc neprodloužil smlouvu s Ducati, naopak podepsal s konkurenční Hondou, která příští rok nasazuje tovární tým, a to mu Italové jen tak nezapomenou.
Angličan Alex Lowes (Pata Yamaha WorldSBK Team) jede s Yamahou poslední závody, protože je to jeho poslední sezona s třemi ladičkami. Yamaha totiž na jeho místo oficiálně potvrdila Turka Razgatliogla, ale Lowesovi nabídli místo po Melandrim. Angličan to ale s díky odmítl a zřejmě jeho kroky zamíří ke Kawasaki odkud po skončení sezony odejde jeho krajan Haslam. Co se týče ambicí pro závěr sezony, tak Lowes bude chtít letošní ročník uzavřít jako třetí nejúspěšnější jezdec světa. Nebude to mít ale snadné, protože jen 5 bodů za sebou má týmového kolegu.
Jen 5 bodů dělí Michaela van der Marka (Pata Yamaha WorldSBK Team) od postupu mezi elitní trojici jezdců mistrovství světa superbiků. Holanďan má určitě na to, aby to dokázal a dle mého názoru to také dokáže. V Misanu měl kvůli zranění výpadek, což je velká ztráta, kterou se mu ale daří úspěšně korigovat to znamená, že v posledních šesti kláních má dobrou naději získat důležitou pozici v průběžném hodnocení. Fakt, že VD Mark u Yamahy zůstává a Lowes ji naopak opouští nebude hrát roli, jelikož tým bude dávat maximum oběma svým jezdcům.
Na páté pozici průběžného hodnocení je Toprak Razgatlioglu (Turkish Puccetti Racing). Před Magny-Cours Turek avizoval své přání letos vyhrát závod a to se mu ve Francii opravdu povedlo a to hned dvakrát. Poslední třetí klání nedopadlo dobře, protože byl v kontaktu s Bautistou a to byl pro oba jezdce předčasný konec závodu. Velký talent Razgatlioglu u Kawasaki končí přestupuje k Yamaze, kde bude týmovým kolegou VD Marka. Má se za to, že k rozhodnutí ukončit spolupráci s Kawasaki došlo potom, co Razgatliogla nepustili v Suzuce ani jednou do závodu osmihodinovky, který odjela čistě jen dvojice Rea-Haslam. Další verze je taková, že Turkův management dohodl smlouvu s třemi ladičkami už před závodem v Suzuce a Kawasaki na tento popud Turka nenechala závodit se svým továrním vytrvalostním speciálem. No ať už je to jak chce, uvidíme, zda by Turek mohl být konkurentem Jonathana Rea, jehož posledně dvakrát porazil.
Celkem 21 bodů už ztrácí na pátou pozici Leon Haslam (Kawasaki Racing Team). Vítěz loňského ročníku britského šampionátu superbiků po svém návratu do WorldSBK nebyl tak vidět, jak si možná mnozí přáli. V úvodu sezony bylo znát, že Rea jistým způsobem naznačuje, že zůstal na bitvu s Ducati sám. Faktem je, že Haslam dosáhl na své první stupně vítězů už v Austrálii, ale pak byla dlouhá pauza a další pódium až v Misanu. Pokud Razgatlioglu neudělá z přemíry motivace v závěru sezony ještě nějakou další chybu, Haslam nemá šanci Turka překonat. Kde Haslam skončí je s otazníkem, možná zvolí návrat do BSB. Uvidíme.
Sedmý v pořadí Chaz Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) to je letos velké zklamání. Nová motorka Velšanovi nějak nesedla, prostě nemá ten tah na bránu jeho jeho týmový kolega Bautista. Snad dokáže zmobilizovat síly pro příští sezonu a začít o pořádný kus lépe. Společně s ním bude v týmu Scott Redding, takže opět pořádná konkurence.
Na sedmého Daviese ještě může dosáhnout průběžně osmý Tom Sykes (BMW Motorrad WorldSBK Team). Jezdec BMW ztrácí na Velšana 14 bodů a to zase není tak moc. Sykes v poslední době získává na jistotě takže může jen překvapit. Poslední závody kariéry jede devátý Marco Melandri (GRT Yamaha WorldSBK), desítku nejlepších uzavírá jeho týmový kolega Sandro Cortese (GRT Yamaha WorldSBK).
Závody v domácím prostředí absolvuje Argentinec Leandro Mercado (Orelac Racing VerdNatura), jemuž se daří celkem pravidelně bodovat. Kvůli zranění z Aragonie chvíli marodil, takže proto průběžná patnáctá příčka, ale doma fanoušci Mercada poženou dopředu a on se pokusí získat pozici v průběžném hodnocení, jelikož na čtrnáctého Markuse Reiterbergera (BMW Motorrad WorldSBK Team) ztrácí 8 bodů.
WorldSBK 2019 – MS stav po Magny-Cours
1. | JONATHAN | REA | KAWASAKI | 544 |
2. | ALVARO | BAUTISTA | DUCATI | 415 |
3. | ALEX | LOWES | YAMAHA | 279 |
4. | MICHAEL | VAN DER MARK | YAMAHA | 274 |
5. | TOPRAK | RAZGATLIOGLU | KAWASAKI | 260 |
6. | LEON | HASLAM | KAWASAKI | 239 |
7. | CHAZ | DAVIES | DUCATI | 223 |
8. | TOM | SYKES | BMW | 209 |
9. | MARCO | MELANDRI | YAMAHA | 171 |
10. | SANDRO | CORTESE | YAMAHA | 122 |
11. | JORDI | TORRES | KAWASAKI | 117 |
12. | LORIS | BAZ | YAMAHA | 114 |
13. | MICHAEL | RUBEN RINALDI | DUCATI | 109 |
14. | MARKUS | REITERBERGER | BMW | 68 |
15. | LEANDRO | MERCADO | KAWASAKI | 60 |
16. | EUGENE | LAVERTY | DUCATI | 54 |
17. | LEON | CAMIER | HONDA | 42 |
18. | ALESSANDRO | DELBIANCO | HONDA | 22 |
19. | RYUICHI | KIYONARI | HONDA | 22 |
20. | LORENZO | ZANETTI | DUCATI | 21 |
21. | PETER | HICKMAN | BMW | 14 |
22. | THOMAS | BRIDEWELL | DUCATI | 12 |
23. | YUKI | TAKAHASHI | HONDA | 11 |
24. | MICHELE | PIRRO | DUCATI | 10 |
25. | SAMUELE | CAVALIERI | DUCATI | 6 |
26. | SYLVAIN | BARRIER | DUCATI | 3 |
27. | HECTOR | BARBERA | KAWASAKI | 3 |
28. | TAKUMI | TAKAHASHI | HONDA | 1 |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.