Druhý podnik MS Superbike – TT Assen
Text: Petr Czyž | Zdroj: worldsbk.com | Foto: Kawasaki Racing, Ducati Media, BMW Motorrad WorldSBK, Yamaha Racing, worldsbk.com | Zveřejněno: 21.4.2022 | Zobrazeno: 5 677x
Loni se jelo Nizozemsko až v červenci, letos má závod na okruhu TT znovu tradiční dubnový termín, takže je třeba se připravit na chladnější podmínky. Sezona MS superbiků MOTUL FIM Superbike World Championship 2022 je v samotném začátku a jezdci tříd WorldSBK, WorldSSP a WorldSSP300 mají před sebou celkem jedenáct podniků s celkem třiatřiceti závody.
Kapitoly článku
Okruh TT Assen patří mezi stálice v kalendáři superbikového šampionátu. V této oblasti Holandska už závodili před devadesáti lety a od roku 1955 tam stojí závodní okruh, kde už uspořádali celou řadu podniků různých motocyklových šampionátů. V průběhu let doznal TT Assen řady změn a dnes je to dráha, která splňuje všechny bezpečnostní parametry FIM. Kvůli celosvětové zdravotní situaci spojené s onemocněním Covid-19, závody v Assenu v kalendáři MS Superbike 2020 chyběly. V roce 2021 bylo Nizozemsko zpátky, ale až v červencovém termínu, letos je to již tradiční duben. Závodní okruh má celkem 4542 metrů, cílová rovinka měří 300 metrů a jezdci v jednom kole projedou celkem 18 zatáčkami – 6 levými a 12 pravými.
World SBK – rekordy:
Nejrychlejší kolo (superpole) – 1'33,505 – Jonathan Rea (2017)
World SSP – rekordy:
Nejrychlejší kolo (superpole) – 1'37,222 – Dominique Aegerter (2021)
World SSP300 – rekordy:
Nejrychlejší kolo (superpole) – 1'48,767 – Victor Steeman (2021)
Nejrychlejší kolo (FP2) – 1'48,710 – Victor Steeman (2021)
MS Superbike (WorldSBK) – preview
Skvělý návrat k Ducati předvedl Álvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati), jemuž se ve španělské Aragonii povedlo získat 57 bodů, což teď stačí na vedení v šampionátu. Bautista byl v prvním závodu druhý, nedělní program Superpole Race a druhého hlavního závodu zcela jasně ovládl a získal plný počet bodů. Skvělý nástup jsme už v jeho případě viděli v roce 2019, když měl velmi dobře našlápnuto k cestě za titulem. Pak ale vše ztratil, takže v hodnocení teď budeme raději opatrnější a uvidíme, jak si povede v Nizozemsku.
Průběžně druhý je Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), který je pevně rozhodnutý získat titul zpět a dělá proto maximum. Motorka mu funguje výborně, což dokázal prvním místem v sobotním hlavním závodu a druhými místy v nedělním Superpole Race a druhém hlavním závodu. V jeho týmu je vidět hlad po vítězství, hodně vše prožívají a snaží se dělat první a poslední, aby Kawasaki znovu mohla slavit. Na vedení teď Rea ztrácí 3 body, což je pro jezdce jeho kvalit velmi málo.
Úřadující mistr světa Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK) je po prvním kole šampionátu v Aragonii třetí a na vedení ztrácí 18 bodů. Turek měl problémy s nadměrným opotřebením pneumatik, což mu v závěru závodů neumožnilo bojovat o vítězství. U Yamahy na tom intenzivně pracují a zřejmě teď použijí některé komponenty z modelu 2021.
Druhý jezdec továrního týmu Ducati Michael Ruben Rinaldi (Aruba.it Racing-Ducati) je čtvrtý v pořadí. Ital ztrácí na týmového kolegu Bautistu 25 bodů, na třetí pozici 7 bodů. Ital svedl v Aragonii několik těsných bitev s Turkem Razgatlioglem, a protože v nich prohrál, nebyl z této skutečnosti nadšený. Přesto je to jezdec, který bude i v Assenu bojovat o přední pozice a třeba tam může zaznamenat umístění na stupních vítězů.
Na páté pozici je Iker Lecuona (Team HRC), což je pro tým Hondy jistě pozitivní situace už vzhledem k tomu, že stejný počet bodů, tedy 18, má na svém kontě také jejich druhý jezdec Xavi Vierge (Team HRC). Oba nováčci zahájili sezonu dobrými výkony a necháme se překvapit, zda na ně navážou o nadcházejícím víkendu v Assenu.
Pro Michaela van der Marka (BMW Motorrad WorldSBK Team) je závodní víkend v Assenu jeho domácím podnikem. Holanďan si před závody v Aragonii způsobil zranění, které ho z prvního podniku sezony vyřadilo, závody v Assenu by ale VD Mark moc rád absolvoval. Ukáže až prohlídka u hlavního lékaře, zda dostane zelenou či nikoliv. Každopádně pro Scotta Reddinga (BMW Motorrad WorldSBK Team) byla Aragonie jedno velké trápení. Brit je s jedním bodem průběžně osmnáctý.
Souboj netovárních závodníků je prozatím mezi Lorisem Bazem (Bonovo Action BMW) a Garrettem Gerloffem (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team). Oba mají na kontě 14 bodů, ale jen jeden bod náskoku před Axelem Bassanim (Motocorsa Racing).
Český závodník Oliver König (Orelac Racing Verdnatura) na své první světové body prozatím čeká. První závod dokončil dvaadvacátý, ve sprintu byl třiadvacátý a ve druhém hlavním závodě dvaadvacátý. Po Aragonii čeká na Königa Assen, další místo, kde získá důležité zkušenosti, a další místo s šancí být v Top15.
Po úvodním podniku v Aragonii oznámil tým Pedercini Racing, že předčasně skončila jejich spolupráce s Lorisem Cressonem. Belgičan jel první závod třídy SBK v roce 2020 v Portugalsku, kompletní sezonu absolvoval o rok později a první body zaznamenal v Assenu, kde byl třináctý. Kdo Belgičana nahradí má tým včas oznámit.
MS Superbike – MS po Aragonii:
1. | ALVARO | BAUTISTA | DUCATI | 57 |
2. | JONATHAN | REA | KAWASAKI | 54 |
3. | TOPRAK | RAZGATLIOGLU | YAMAHA | 39 |
4. | MICHAEL | RINALDI | DUCATI | 32 |
5. | IKER | LECUONA | HONDA | 18 |
6. | XAVI | VIERGE | HONDA | 18 |
7. | ANDREA | LOCATELLI | YAMAHA | 16 |
8. | ALEX | LOWES | KAWASAKI | 15 |
9. | LORIS | BAZ | BMW | 14 |
10. | GARRETT | GERLOFF | YAMAHA | 14 |
11. | AXEL | BASSANI | DUCATI | 13 |
12. | EUGENE | LAVERTY | BMW | 10 |
13. | ILLIA | MYKHALCHYK | BMW | 9 |
14. | LUCAS | MAHIAS | KAWASAKI | 7 |
15. | PHILIPP | OETTL | DUCATI | 6 |
16. | LUCA | BERNARDI | DUCATI | 4 |
17. | ROBERTO | TAMBURINI | YAMAHA | 2 |
18. | SCOTT | REDDING | BMW | 1 |