Devátý podnik MS Superbike – Laguna Seca

Z Velké Británie zamířily týmy superbikového šampionátu WorldSBK na západní pobřeží Spojených států, kde je o nadcházejícím víkendu deváté kolo sezony. Na dráze Laguna Seca v Monterey jedou pouze jezdci superbiků, týmy WorldSSP a WorldSSP300 již zahájily letní přestávku.

Kapitoly článku

WeatherTech Raceway Laguna Seca, Salinas, California (USA)

Mistrovství světa FIM Superbike míří do Monterey už posedmnácté v historii. Poprvé tam jezdci superbiků závodili v období 1995 až 2004, pak následovala delší přestávka a na dráhu nedaleko města Monterey se paddock WorldSBK vrátil v roce 2013. Mimo Lagunu jeli jezdci a týmy světového šampionátu závody na území Spojených států také na okruzích v Minnesotě a Utahu.

Dráha okruhu v Laguně Seca je dlouhá 3610 metrů a v jednom kole jezdci projedou proti směru hodinových ručiček celkem 11 zatáčkami - 7 levými a 4 pravými. Nejvíc vítězství v Laguně, celkem čtyři má na svém kontě úřadující šampion Jonathan Rea, který loni vyhrál oba závody a po jednom vítězství si připsal v letech 2017 a 2016. Celkem tři triumfy získali v Laguně jezdci jako John Kocinski, Anthony Gobert, Troy Corser, Tom Sykes nebo Ben Bostrom. Australan Troy Corser je s celkem jedenácti pódii nejúspěšnějším závodníkem.

World SBK – rekordy:
Rekord okruhu – 1'23,041 – Chaz Davies, Ducati (2018)
Nejrychlejší kolo – 1'21,811 – Tom Sykes, Kawasaki (2014)

FIM Superbike (WorldSBK) – Preview

Po víkendu v britském Donington Parku nastala změna ve vedení šampionátu. Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) dokázal nemožné, když vymazal ztrátu na vedení v soutěži, která představovala místy přes padesát bodů, a do Monterey již přijíždí v pozici lídra a náskokem 24 bodů. V Británii Rea vyhrál oba závody, což na této dráze u něho nebývalo pravidlem, takže o to víc se teď těší na dráhy, které byla pro něho v minulosti příznivé a jednou z nich je Laguna Seca.

Těžko říct proč Álvaro Bautista (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) ztratil během tří kol tolik bodů, aby přišel o status lídra soutěž a to navíc v období, kdy pojede okruhy, které až tolik nezná, takže tam nebude snadné ztracené body získat zpět. Pád v Jerezu, pád v Misanu, pád v Donington Parku … měla to být sezona Ducati a nově příchozího Bautisty. Teď to ale vypadá, že všichni dostali pořádně studnou sprchu. No nic, takový je sport a vyhrává ten nejlepší. Alespoň prozatím to tak je. Bautista má ještě patnáct závodů k tomu, aby situaci otočil ve svůj prospěch.

Na třetí pozici průběžného hodnocení je Michael van der Mark (Pata Yamaha WorldSBK Team), jezdec, který dokázal bojovat o vítězství nebo pravidelně usilovat o pozice na stupních vítězů. Bohužel Holanďan se v Misanu zranil v závěru prvního dne, musel na operaci ruky, takže nejel jediný závod a v Donington Parku sice nastoupil, ale to zdravotní omezení tam samozřejmě bylo znát. Bohužel pro šampionát je to celkem pohroma, protože tu máme dva jezdce, kteří budou, jak všichni věří, bojovat o titul až do Kataru, nicméně rozdíl mezi druhým a třetím je na 146 bodech a to je skutečně neuvěřitelné.

Čtvrtý Alex Lowes (Pata Yamaha WorldSBK Team) snížil ztrátu na týmového kolegu VD Marka, která je nyní na 14 bodech. Laguna je náročná trať a VD Mark není stoprocentně fit, takže se dá předpokládat, že pokud Lowes udrží motorku na dráze, může si bodově přilepšit natolik, že letní přestávku zahájí jako třetí muž průběžného hodnocení.

Pět bodů za Lowesem je pátý Leon Haslam (Kawasaki Racing Team). Britský závodník měl v plánu zajet na Donington Parku nějaký zajímavý výsledek, ale to se mu příliš nedařilo, protože byl pokaždé před ním mladší Turek Razgatlioglu. Haslam ale získal potřebné body, měl tam jedno pódium a ze sprintu třetí místo, takže může uvažovat o útoku na průběžnou čtvrtou příčku.

Pro Jonathana Rea, Leona Haslama, Topraka Razgatlioglu, Michaela VD Marka a Alexe Lowese nebude po Laguně letní přestávka moc aktuální, protože všichni zamíří do japonské Suzuki, kde na ně čeká osmihodinový závod s termínem 27.července 2019.

V Doningtonu zajel výborně Tom Sykes (BMW Motorrad WorldSBK Team), jemuž se po opravdu dlouhé době povedlo získat pro německého výrobce pole position a to znamenalo, že by v závodech mohl zajet hodně vysoko. První sobotní klání zvládl na druhém místě a v nedělním sprintu bojoval o vítězství než klání zastavily červené vlajky. Pak ale už v dojezdovém kole došlo v jeho případě k pádu na oleji, který byl rozlitý na dráze, což byl důvod zastavení závodu, a jelikož nedojel s motorkou v limitu do prostoru boxů, druhé místo mu odebrali a ve výsledcích je že závod nedokončil. Sykes je před závody v USA průběžně sedmý, a 14 bodů mu chybí na šestého Topraka Razgatliogla (Kawasaki Puccetti Racing), nejlepšího netovárního jezdce.

Velké překvapení si po závodě v Donington Parku připravil Marco Melandri (GRT Yamaha WorldSBK), devátý jezdec průběžného hodnocení. Ital prostřednictvím tiskové zprávy Yamaha Europe Racing oznámil, že po posledním závodě sezony v Kataru ukončí závodní kariéru. Melandri je závodník, jehož máme spojeného především se závody série Grand Prix, nicméně výborné výkony podával rovněž v superbikovém šampionátu, jenž také díky jeho přispění získával na popularitě. Je to škoda, protože příští rok bude na startu WorldSBK o jednoho velmi kvalitního jezdce méně. Melandri chce svůj odchod okořenit nějakými dobrými výsledky, což mu rozhodně všichni přejí.

Letos poprvé se v šampionátu superbiků představí Američan. Premiéru ve světovém šampionátu absolvuje v rámci domácího podniku jezdec MotoAmerica Superbike J.D. Beach (Attack Performance Estenson Racing Yamaha). Ten bude sedmdesátým Američanem, který absolvuje start ve světovém šampionátu. Šest z nich, Fred Merkel, Doug Polen, Scott Russell, John Kocinski, Colin Edwards a Ben Spies, získali světový titul, alespoň jedno vítězství v závodě si připsal na konto Ben Bostrom, Doug Chandler, Nicky Hayden a Tom Kipp. Loni jel v Laguně Seca závod WorldSBK Josh Herrin, šampion série MotoAmerica Superbike.

FIM Superbike – MS po Donington Parku:

1. JONATHAN REA KAWASAKI 376
2. ALVARO BAUTISTA DUCATI 352
3. MICHAEL VAN DER MARK YAMAHA 206
4. ALEX LOWES YAMAHA 192
5. LEON HASLAM KAWASAKI 187
6. TOPRAK RAZGATLIOGLU KAWASAKI 153
7. TOM SYKES BMW 139
8. CHAZ DAVIES DUCATI 130
9. MARCO MELANDRI YAMAHA 124
10. SANDRO CORTESE YAMAHA 96
11. MICHAEL RUBEN RINALDI DUCATI 85
12. JORDI TORRES KAWASAKI 76
13. LORIS BAZ YAMAHA 56
14. MARKUS REITERBERGER BMW 56
15. LEANDRO MERCADO KAWASAKI 38
16. EUGENE LAVERTY DUCATI 32
17. LEON CAMIER HONDA 26
18. LORENZO ZANETTI DUCATI 21
19. RYUICHI KIYONARI HONDA 19
20. ALESSANDRO DELBIANCO HONDA 18
21. PETER HICKMAN BMW 14
22. THOMAS BRIDEWELL DUCATI 12
23. YUKI TAKAHASHI HONDA 11
24. MICHELE PIRRO DUCATI 10
25. SAMUELE CAVALIERI DUCATI 6
26. HECTOR BARBERA KAWASAKI 3

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist