Devátý podnik MS Superbike – Laguna Seca

Po téměř měsíční přestávce je tu další kolo světového šampionátu superbiků, které tentokrát zavede jezdce a týmy na západní pobřeží USA. V Kalifornii se představí pouze třída Superbike, protože ostatní třídy na okruh Laguna Seca nejezdí. Závodní podnik v Monterey je prvním z dvojice zámořských závodů, protože z Ameriky se týmy přesunou do Malajsie, kde pojedou společně s třídou Supersport.

Kapitoly článku

Mistrovství světa Superbike míří do Monterey už potřinácté v historii. Poprvé tam totiž superbiky závodily v období let 1995 až 2004. Pak byla dlouhá přestávka a na dráhu postavenou na bývalé vojenské střelnici se superbikový paddock vrátil v roce 2013. Mimo Lagunu závodil světový seriál na území Spojených států ještě na okruzích v Minnesotě a Utahu.

Dráha okruhu v Laguně Seca je dlouhá 3610 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem 11 zatáčkami z čehož je 7 levých a 4 pravé. Po Phillip Islandu, MotorLand Aragónu a Imole je také posledním okruhem v letošním kalendáři, kde se jede proti směru hodinových ručiček.

Prvním vítězem závodu SBK v Laguně Seca byl v roce 1995 Australan Anthony Gobert. Druhý závod vyhrál jeho krajan Troy Corser. Tehdejší lídr šampionátu a obhájce titulu Brit Carl Fogarty zajel na páté a sedmé místo a jeho výkony v mnohém připomínají ty dnešní v podání Jonathana Rea. Fogarty nasbíral v roce 1995 celkem 478 bodů a vyhrál třináct závodů. Rea má nyní na kontě 375 bodů (k dispozici jich zbývá ještě 250) a vítězství slavil jedenáctkrát.

Rekord okruhu zajel loni Davide Giugliano, když ve druhém klání nastavil 1'23,403 sekundy. Nejrychlejší kolo má Tom Sykes, který v Superpole 2014 zajel čas na pole position 1'21,811 sekundy.

!!! Také letos můžete tipovat na výsledky závodů třídy Superbike a bojovat tak o hezké ceny a pohár pro vítěze kategorie WSBK 2015 !!! - ZDE

Věnujte prosím pozornost harmonogramu víkendu. Vzhledem k tomu, že se závodí ve Spojených státech, je časové schéma jiné než na jaké jsme zvyklí v Evropě.
 

Superbike – Preview

Lídrem průběžného hodnocení je po osmi kolech sezony Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), který pravidelně boduje pouze prvními a druhými místy v cíli. Celkem letos vyhrál jedenáctkrát, pětkrát byl druhý a dvakrát do závodu startoval z pole position. Tato bilance teď jezdci z Ballymeny dává náskok neuvěřitelných 133 bodů. Rea je na nejlepší cestě letošní ročník a cestou překonat pár rekordů jako je například počet umístění na stupních vítězů v řadě. Dnes jich má jezdec Kawasaki sedmnáct, rekord patří Colinu Edwardsovi s celkem pětadvaceti pódii v řadě, kterých dosáhl v sezoně 2002. Pokud by letos ještě vyhrál sedm závodů (na programu jich je deset), překonal by rekord sedmnácti vítězství v jedné sezoně Američana Douga Polena z roku 1991.

Druhým jezdcem průběžného hodnocení superbikového seriálu je Tom Sykes (Kawasaki Racing Team). Britský jezdec má v Laguně Seca dobrou bilanci, protože tam od návratu WSBK v roce 2013 dvakrát vyhrál. Loni tam byl první a třetí, takže když z Kalifornie odjížděl, měl ve vedení průběžného hodnocení 44 bodů náskoku. Na období po Laguně už mistr světa z roku 2013 nebude vzpomínat v nejlepším, protože bitvu o obhajobu titulu nakonec v posledních třech kolech prohrál rozdílem šesti bodů. To je ale minulost, takže Sykes teď bude chtít využit znalosti americké dráhy a získat na svého týmového kolegu co možná nejvíc bodů.

Dalším Britem v pořadí je Leon Haslam (Aprilia Racing Team Red Devils), jehož ztráta na druhou pozici je šestnáct bodů a o ty bude bojovat ve svém jubilejním dvoustém závodu v kariéře jezdce superbikového seriálu. Haslam byl v posledních dvou kolech vždy na stupních vítězů a v tomto trendu by rozhodně rád pokračoval také v Laguně, kde byl loni dvakrát sedmý a v roce 2013 jednou jedenáctý. Letos má k dispozici Aprilii, která mu viditelně sedí, takže lze předpokládat, že si bilanci v Laguně dokáže o víkendu zlepšit.

Čtvrtá příčka patří jezdci tovární stáje Ducati Chazi Daviesovi (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team). Britský závodník ztrácí na třetí pozici třináct bodů, což je velmi dobře hratelné o nadcházejícím víkendu a samozřejmě tyto body bude Davies chtít za každou cenu získat. Loni měl hodně smolný den závodu v Laguně, protože poté co byl rychlý v trénincích a v Superpole získal třetí místo v první řadě na startu, havaroval v prvním klání, což nakonec znamenalo předčasné ukončení víkendu. Přesně to Daviese dodnes mrzí. Rád by navázal na své výkony z přípravy, ale tentokrát je už v obou závodech proměnil ve výrazný počet bodů. Navíc Ducati je v Laguně s deseti triumfy nejúspěšnějším výrobcem, takže předpoklady pro to má víc než dobré.

První pětici nejlepších jezdců po osmi kolech sezony uzavírá Španěl Jordi Torres (Aprilia Racing Team Red Devils) na něhož v Laguně Seca čeká velká premiéra. Torres jako bývalý jezdec nižších kubatur světového šampionátu prototypů nikdy na západním pobřeží USA nezávodil, takže letos poprvé nejen v sedle superbiku, ale také na dráze Laguny Seca.

Nejúspěšnějšími jezdci superbikového šampionátu v Laguně Seca jsou s devíti vítězstvími Australané a sedmkrát doma slavili vítězství Američané. Ani jeden jezdec zmiňovaných národností teď v šampionátu nezávodí, takže domácí závod to bude především pro Argentince Leandra Mercada (Barni Racing Team). Jezdec Ducati Panigale R jede v šampionátu třídy Superbike letos poprvé, takže v Laguně s SBK ještě nebyl, ale dráhu zná velmi dobře z časů, když ještě závodil v americkém seriálu AMA. Jako nováček si Mercado vede velmi dobře a je po osmi kolech průběžně devátý.

Ital Marco Melandri letos závodil s Aprilii v královské kubatuře MotoGP, ale tam se mu příliš nedařilo, takže se v polovině sezony jejich cesty rozešly. Melandri by rád zpátky do superbikového šampionátu a podle italských médií to možná nebude tak dlouho trvat, protože má s týmem Althea Racing absolvovat poslední tři kola šampionátu. Na to, zda je tomu skutečně tak si budeme muset chvíli počkat.

Mistrovství světa – Superbike:

1 - J. REA - KAWASAKI - 375 bodů
2 - T. SYKES - KAWASAKI - 242
3 - L. HASLAM - APRILIA - 226
4 - C. DAVIES - DUCATI - 213
5 - J. TORRES - APRILIA - 140
6 - S. GUINTOLI - HONDA - 127
7 - D. GIUGLIANO - DUCATI - 106
8 - M. VD MARK - HONDA - 97
9 - L. MERCADO - DUCATI - 90
10 - M. BAIOCCO - DUCATI - 89
11 - A. LOWES - SUZUKI - 84
12 - A. BADOVINI - BMW - 77
13 - N. TEROL - DUCATI - 54
14 - R. RAMOS - KAWASAKI - 51
15 - D. SALOM - KAWASAKI - 43
16 - L. CAMIER - MV AGUSTA - 43
17 - X. FORES - DUCATI - 38
18 - R. DE PUNIET - SUZUKI - 22
19 - M. BIAGGI - APRILIA - 20
20 - S. BARRAGÁN - KAWASAKI - 17
21 - M. PIRRO - DUCATI - 16
22 - T. BAYLISS - DUCATI - 15
23 - M. FABRIZIO - DUCATI - 13
24 - S. BARRIER - BMW - 10
25 - N. CANEPA - DUCATI - 7
26 - C. PONSSON - KAWASAKI - 7
27 - I. TOTH - BMW - 5
28 - M. REITERBERGER - BMW - 3
29 - G. RIZMAYER - BMW - 3
30 - L. PEGRAM - EBR - 2
31 - J. METCHER - KAWASAKI - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist