V Suzuce vítězí Yamaha, titul slaví F.C.C. TSR Honda France

Posledním podnikem mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů byl osmihodinový závod v Suzuce. Den závodu přitom nevypadal úplně ideálně, tedy rozhodně ne v jeho úvodu vzhledem k tomu, že se přes oblast přehnal tajfun. Japonci jsou ale na podobné výkyvy počasí zvyklí, takže plně připraveni a týmy odjely zahřívací trénink a start závodu proběhl dle plánu, tedy ve 4.30 hodin středoevropského času. Po osmi hodinách je vítězem závodu Yamaha Factory Racing Team, který v Suzuce neprohrál od roku 2015. Titul mistra světa slaví japonský tým F.C.C. TSR Honda France. Český tým Mercury Racing závod dokončil na čtrnácté pozici. Závodem v Suzuce skončila sezona FIM EWC 2017/2018.

Kapitoly článku

4.30 (SEČ) – START / 12.30 (SEČ) – KONEC ZÁVODU

Krátce po startu se do vedení dostal Takumi Takahashi, jezdec tovární stáje Hondy Red Bull Honda with Japan Post. Na druhé pozici jel jezdec Kawasaki Team Green Leon Haslam, třetí byl Michael van der Mark z týmu Yamaha Factory Racing Team. Těsně za Yamahou byl Sylvain Guintoli z Yoshimura Suzuki Motul Racing a Kazuki Watanabe S-Pulse Dream Racing IAI. V sedle BMW týmu Mercury Racing startoval Karel Hanika, jemuž po prvních kolech patřila třicátá pozice. V problémech byl tým MuSASHi RT HARC-PRO. Honda, jehož jezdec Randy De Puniet byl v jednu chvíli mimo dráhu, skončila v boxech a po opravě vyjel na dráhu Dominique Aegerter.

Na hladkých pneumatikách do závodu odstartoval Ryuichi Kiyonari s Hondou KYB Moriwaki Motul Racing, což byl risk, který nevyšel, jelikož se z deváté startovní pozice propadl na 56.místo, které Japonci patřilo po osmi odjetých kolech. Nicméně, když po půlhodině začala dráha osychat, jezdil Japonec nejrychlejší časy a ostatní postupně zajížděli do boxů pro hladké obutí. Po prvních zastávkách převzal vedení v závodu Kawasaki Team Green, kde jel Jonathan Rea, tovární Honda jela čtvrtá, lídr průběžného hodnocení F.C.C. TSR Honda France byl patnáctý, osm desetin za YART Yamaha, tři sekundy za třináctým v pořadí GMT94 Yamaha.

Po hodině závodu už byla většina tratě okruhu v Suzuce suchá, takže motocykly jely na hladkém obutí a všichni měli za sebou první zastávky v boxech. Závod vedl tým Kawasaki Team Green (Jonathan Rea), těsně za Kawasaki jela tovární Yamaha Factory Racing Team (Michael VD Mark) a sedmnáct sekund dělilo od první pozice tým tovární Hondy Red Bull Honda with Japan Post (Takumi Takahashi). Problém měl tým Yoshimura Suzuki Motul Racing, jelikož Sylvain Guintoli narazil na pomalejšího jezdce o kolo zpět, byl tam pád a Suzuki musela do boxů. Potom, co závod v jednu chvíli vedli, byli krátce po jedné hodině závodu třicátí. Britský tým Honda Endurance Racing držel osmou pozici, rakouský YART Yamaha byl desátý a lídr seriálu F.C.C. TSR Honda France jedenáctý. Tým GMT94 Yamaha jel patnáctý.

V sedle BMW Mercury Racing jel Francouz Sylvain Barrier, jemuž po osmdesáti minutách závodu patřila dvacátá pozice. V problémech byl tým #71 Kagayama U.S.A. , jehož jezdec Joe Roberts havaroval a to pro tým nevěstilo nic dobrého, protože tam bylo v případě Američana zranění. Po necelých dvou hodinách havaroval japonský jezdec týmu YART Yamaha Takuya Fujita, což znamenalo ztrátu desáté pozice a vzhledem k poškození stroje i konec závodu. Na dráze byl poprvé Ondřej Ježek, který jel s BMW Mercury Racing dvacátý. Přesně ve druhé hodině závodu se na dráhu vrátila opravená Yamaha týmu YART, jenž se zařadila na 56.místo.

V úvodu třetí hodiny vedl tým Yamaha Factory Racing. Brit Alex Lowes dokázal předjet Leona Haslama z Kawasaki Team Green a převzít tak vedení v závodu. Třetím týmem v pořadí byla továrna HRC, čtvrtý jel tým Suzuki S-Pulse Dream Racing IAI a pátý byl tým au Teluru MotoUP racing Team. Vedoucí tým průběžného hodnocení FIM EWC F.C.C. TSR Honda France figuroval na sedmé pozici, což znamenalo zisk světového titulu. Český závodník Ondřej Ježek pokračoval v sedle BMW Mercury Racing na výborné osmnácté pozici.

Po nehodě motocyklu Honda týmu #88 Club Next & Moto Bum začalo hořet palivo, takže na dráhu vyjel Safety car. Na první pozici byl Yamaha Factory Racing, druhý jel tým Kawasaki Team Green, třetí tovární HRC Red Bull Honda with Japan Post, čtvrtý S-Pulse Dream Racing IAI a pátý au Teluru MotoUP racing Team. Český Mercury Racing byl osmnáctý v pořadí. Jakmile dráhu vyčistili, závod restartovali. Tým F.C.C. TSR Honda France se posunul na pátou pozici a byl znovu o něco blíž mistrovskému titulu.

V polovině závodu vedl tým Yamaha Factory Racing a za řídítky byl Alex Lowes, který střídal během čtvrté zastávky v boxech a jeho náskok byl v tu chvíli na dvaceti sekundách. Na druhé pozici figuroval Takaaki Nakagami, který jede s tovární Hondou týmu Red Bull Honda with Japan Post. Třetí pozice patřila Kawasaki Team Green, což bylo jisté překvapení, jelikož Jonathan Rea během druhého stintu dokázal najet vysoký náskok. Brit ale v závěru udělal chybu, když minul okamžik, kdy měl zajet do boxů. Rea výrazně zpomalil, zřejmě aby ušetřil palivo, přišel o náskok a dvě pozice, když ho v sedle Kawasaki vystřídal Leon Haslam. Na čtvrté pozici jel Kosuke Akiyoshi z au Teluru MotoUP racing Team, pátý byl Kazuki Watanabe, jezdec stáje S-Pulse Dream Racing IAI. Výborně si vedl tým F.C.C. TSR Honda France, protože Josh Hook byl šestý a vzhledem k tomu, že tým GMT94 Yamaha figuroval na desáté pozici, jela si Honda #5 pro světový titul. Výborně si vedl také český tým Mercury Racing, jemuž po čtyřech hodinách patřila patnáctá pozice.

Po šesté zastávce týmu Yoshimura Suzuki Motul Racing, který měl o dvě zastávky víc než většina ostatních týmů (v úvodu pád Sylvaina Guintoliho), poprvé nastoupil britský mladík Bradley Ray, který střídal právě Guintoliho a jel devatenáctý. Cestu pořadím absolvoval po pádu také tým Kagayama U.S.A., jemuž patřila čtrnáctá pozice. V čase 4hodiny 45 minut začalo v některých částech okruhu pršet, což pro všechny znamenalo otázku, zda třeba zbytek závodu proprší? První jel Takaaki Nakagami z Team HRC, druhý byl Michael van Der Mark a třetí Jonathan Rea, který ztrácel na vedení přes minutu. Jenže těsně před pátou hodinou havaroval Japonec Ryo Mizuno, Honda stáje #634 MuSASHi RT HARC-PRO dnes už podruhé ležela na zemi a bohužel jezdce museli odnést na nosítkách. Na dráhu vyjel Safety car, což s deštěm vytvořilo situaci, kde byly jen dvě možnosti, buď ji týmy dokážou využít a získat nebo naopak. To byla šance pro Kawasaki Green Team dostihnout špičku pole s tovární #33 Hondou a #21 Yamahou.

V úvodu páté hodiny závodu byl na dráze stále Safety car, jelikož došlo k další nehodě jezdce, který na cílové rovince narazil zezadu do jednoho ze soupeřů a v kotrmelcích skončil na zemi. Jezdcem, který havaroval jen kousek za jedoucím Safety carem (Honda), byl Soushi Mihara z týmu TONE RT SYNCEDGE 4413 a musela zasahovat sanita rychlé zdravotní služby. V Suzuce zároveň pršelo, takže to rozhodně nebyl závod, který by stačilo “odjet“, ale ve hře byla taktika týmů, ale také rychlá reakce v rámci rozhodnutí zajet či nezajet do boxů. Ještě pod SC zajel do boxů vedoucí tým HRC, který absolvoval pátou zastávku a na dráhu vyjel na obutí do deště. Poprvé se do závodu zapojil Američan Patrick Jacobsen, který na výjezdu z boxů musel čekat až přijede pole jezdců vedené Safety carem. Na první pozici jel tým Yamaha Factory Racing (VD Mark), druhý byl tým Kawasaki Team Green (Rea), který ztrácel na vedení minutu padesát, ale ještě pořád ve fázi SC havaroval na mokré dráze Jonathan Rea, který následně zvedl motorku a zamířil s ní do boxů. Tam mechanici začali opravovat, ale poškození tam nebyla zvlášť rozsáhlá, nicméně ztráta v boji o vítězství obrovská.

V čase, kdy bylo odjeto pět hodin a třicet minut, zajely oba Safety cary a závod dostal zelenou. Na první pozici jel tým HRC #33 Red Bull Honda with Japan Post (Jacobsen), tři sekundy ztrácel druhý tým v pořadí Yamaha Factory Racing Team (VD Mark), třetí jel Kawasaki Team Green a poprvé vyjel na trať Japonec Kazuma Watanabe, jejichž ztráta na prvního byly dvě kola. Tři kola na vedení ztrácel čtvrtý au Teluru MotoUP racing Team (Akiyoshi), pátý byl S-Pulse Dream Racing IAI (Bridewell) jel tři sekundy za čtvrtým. Ondřej Ježek zajel do boxů, kde BMW Mercury Racing opatřili obutím na mokro a po výjezdu na trať byl český tým šestnáctý. Jenže to už byl na dráze znovu Safety car, protože část dráhy musela být čištěna od oleje a to trvalo celkem dost dlouho. Vlastně celá pátá hodina byla o jízdě za Safety carem.

V Suzuce nepršelo, ale zato se stále čistilo, čistilo a čistilo. To znamená jízda za Safety carem pokračovala. Na první pozici tak zůstával tým Yamaha Factory Racing Team (VD Mark), šest desetin za třemi ladičkami byl tovární HRC tým Red Bull Honda with Japan Post (Jacobsen), třetí místo plus kolo ztráty patřilo Kawasaki Team Green (Watanabe). Tým bojujícím o titul mistra světa F.C.C. TSR Honda France (Foray) byl šestý a to byla pozice, která jim triumf zaručovala. Francouzský GMT94 Yamaha (Di Meglio) jel devátý. Česká stáj Mercury Racing (Hanika) figurovala na šestnácté pozici a to byla dobrá pozice vhledem ke konkurenci, která je na startu osmihodinovky v Suzuce. Největší soupeř českého týmu, stáj NRT48, byla pětadvacátá.

Po šesti hodinách a třiceti minutách už jeli jezdci na maximum po dráze, která postupně osychala. Motorky byly na pneumatikách do mokrých podmínek a bylo otázkou, zda vydrží až do plánovaných zastávek v boxech. Nicméně vzhledem k průběhu závodu nešlo moc plánovat a bylo na týmech jak situaci vyhodnotí a povolají jezdce do boxů. Pořadí zůstávalo na předních pozicích stejné s tím, že vedl tým Yamaha Factory Racing Team. Bitvu o čtvrtou pozici absolvovali jezdci týmů S-Pulse Dream Racing IAI (Bridewell) a au Teluru MotoUP racing Team (Akiyoshi), který ale o něco později zaznamenal výrazný propad pořadím, takže se na pátou pozici posunul tým F.C.C. TSR Honda France (Foray). Karel Hanika jel na patnácté pozici, minutu za čtrnáctým týmem #39 BMW Motorrad39 (Cudlin).

Do poslední hodiny jezdci nastupovali na hladkém obutí a rozehrávala se taktická bitva o tom, kdo stačí zvládnout poslední stint až do cíle závodu nebo kdo ještě bude muset zajet doplnit palivo. První byla Yamaha Factory Racing (Lowes), druhý jel tým Red Bull Honda with Japan Post (Nakagami) a třetí byl Kawasaki Team Green (Rea). Na čtvrté pozici jel S-Pulse Dream Racing IAI (Watanabe), pátým týmem v pořadí byl F.C.C. TSR Honda France (Hook) a šestý GMT94 Yamaha (Checa). Oba týmy, které bojují o titul mistra světa tak byly součástí první desítky a jezdci mezi sebou sváděli těžké souboje. Nicméně takticky to měli lépe rozehrané Japonci z TSR. Mercury Racing (Barrier) byl v úvodu poslední hodiny závodu na patnácté pozici.

Patnáct minut před koncem zajel Alex Lowes z vedoucí pozice do boxů doplnit palivo a jelikož měl najetý potřebný náskok, tak se stačil vrátit na první pozici. K výměně jezdce nedošlo, Lowes sedl na Yamahu a snažil ujal se dokončení závodu. Pětadvacet sekund za motorkou Yamaha Factory Racing jel Takaaki Nakagami s Hondou Red Bull Honda with Japan Post. Co se týče bitvy o titul mistra světa, tak pro ten si jel tým F.C.C. TSR Honda France (Hook), jemuž patřila pátá pozice. Český Mercury Racing jel čtrnáctý a jezdcem, který BMW vedl do cíle byl Karel Hanika. Neuvěřitelný výkon předváděl tým KYB MORIWAKI MOTUL RACING (Kiyonari), který startoval na hladkém obutí, když všichni ostatní jeli obuté pneu do deště, propadli se následně až někde do páté desítky, ale těsně před koncem klání tento tým figuroval na osmé pozici.

Těsně po vypršení osmi hodin projel cílem Alex Lowes, který si dal ještě jedno kolo v závodním tempu než mu došlo, že už je opravdu definitivní konec osmihodinovky v Suzuce. Yamaha Factory Racing Team závod v Suzuce neprohrál od roku 2015 a pro Alexe Lowese je to třetí vítězství v řadě. Na druhém místě skončil tým Red Bull Honda with Japan Post, třetí je Kawasaki Team Green. Český tým Mercury Racing skončil v Suzuce čtrnáctý, což je rozhodně výborný výsledek. V celkovém hodnocení je pátý, jen půl bodu od čtvrté pozice.

Na pátém místě projel cílem tým F.C.C. TSR Honda France, který tak získává titul Mistra světa FIM EWC pro sezonu 2017/2018.

41.“Coca-Cola Zero” Suzuka 8hours – Závod
Neděle, 29.července 2018 – Suzuka, Japonsko
2017-2018 FIM Endurance World Championship Final Round - Final results after 8 Hours - Final ranking.pdf

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Marian16 přispěl 2 Kč
Lech přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Rosička přispěla 2 Kč
Paulo přispěl 2 Kč
motokawasaki přispěla 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist