Světový šampionát EWC vyhrál tým YART Yamaha, Hanika slaví společně s Canepou a Fritzem

Tovární tým tří ladiček Yamalube YART Yamaha EWC Official Team obsadil v posledním závodě sezony FIM EWC 2023, čtyřiadvacetihodinovce Bol d'Or, celkové čtvrté místo, což mu stačilo k tomu, aby získal titul mistra světa v rámci královské kubatury MS vytrvalostních závodů silničních motocyklů. Součástí vítězné sestavy byl český jezdec Karel Hanika, pro něhož je to velký úspěch v jeho závodní kariéře.

Tým YART Yamaha, který tvoří jezdci Karel Hanika, Niccolo Canepa, Marvin Fritz a náhradní jezdec Robin Mulhauser, přijel na okruh Paul Ricard jako průběžně druhý tým šampionátu FIM EWC, který na vedení ztrácel 14 bodů. YART Yamaha bodoval druhým místem v úvodním kole sezony v Le Mans a následně vyhráli druhý podnik 24H SPA EWC Motos, což bylo její první vítězství ve 24hodinovém závodě od roku 2009. Poté, co si vytvořili značný náskok v čele celkového pořadí, bojovali o stupně vítězů v legendárním závodě Suzuka 8 Hours, než je drobný technický problém dostal během prvních dvou hodin až na poslední místo. Tým YART Yamaha nakonec dokázal z poslední pozice dojet na dvaadvacáté místo, osmnáctý ve své třídě a tím získal dva body. Nicméně smůla jim znovu načrtla možný scénář, jak přijít o titul mistra světa. Aby k tomu nedošlo, přijeli do Le Castellet na Bol d'Or s vědomím, že musí útočit hned od začátku, aby měli šanci stát se šampiony.

Poté, co byli během testování velmi rychlí, nakonec si pro start závodu vyjeli čtvrté místo, což znamenalo první dva body do průběžného hodnocení, ale také bod ztráty na tehdy vedoucí tým Hondy. Těsně před závodem tým odhalil speciální barvy motocyklu a kombinéz jezdců, jimiž oslavil pětadvacáté výročí ikonického superbiku R1 a jenž vychází z barevného schématu nedávno představené limitované edice Yamaha R1 GYTR Pro. Před startem závodu v sobotu 16.září silně zapršelo a pro všechny rázem vyvstala otázka, jaké obutí zvolit pro start na postupně osychající dráze.

Pět týmu z šesti, které byly ve hře o titul, zvolilo jistotu přechodných pneumatik, jen jeden tým zariskoval s hladkým obutím, a to byl YART Yamaha. Niccolo Canepa odstartoval na hladkých pneumatikách a musel si dávat velký pozor, nicméně trať rychle oschla a on pak jel své tempo a na soupeře za sebou najel jedno kolo, protože ti museli dřív do boxů vyměnit pneumatiky. Bohužel výjezd Safety caru jeho náskok zcela vymazal a tým začínal znovu od začátku. Po téměř dvanácti hodinách byl hlavní soupeř v boji o titul mimo hru a souboj tak byl jen mezi YART a SERT na něhož měli výraznou bodovou výhodu. Díky tomu měli možnost motorku šetřit a udělat maximum proto, aby závod dokončili a titul získali.

Aby cesta za triumfem nebyla snadná, tým zasáhla rána v podobě přehřívajícího se motoru jejich Yamahy. Nejdřív zajel do boxu Canepa, pak to byl o něco později Fritz, tým doléval vodu a snažil se lokalizovat problém. V tu chvíli byl tým YART Yamaha pět kol za vedoucím týmem a tři kola před třetím týmem v pořadí. Situace byla taková, že i přes vítězství týmu Yoshimura SERT Motul, by YART stačilo umístění v Top10, aby na titul dosáhli. Nakonec zjistili, že je to vodní pumpa, kterou dvě hodiny před koncem vyměnili a chlazení fungovalo.

Všichni v týmu YART Yamaha prokázali vysoké odhodlání uspět a udělali proto maximum. Po čtyřiadvaceti hodinách závod dokončili na čtvrtém místě a mohli začít slavit titul mistra světa. YART Yamaha získal za sezonu 2023 celkem 181 bodů a titul vyhrál s náskokem rovných 20 bodů před Yoshimura SERT Motul.

Karel Hanika po skončení závodu uvedl: „Být mistrem světa ve vytrvalostních závodech je úžasný pocit. Chci poděkovat Mandymu, že mě přivedl do sestavy YART v roce 2020. Jsem opravdu vděčný jemu, společnosti Bridgestone a celé rodině Yamahy, že mi umožnili být součástí tohoto týmu. Chci také poděkovat svým úžasným týmovým kolegům, kteří během zimy a na všech testech tvrdě pracovali na vylepšení motocyklu.“

„V každém stintu jeli vždy na sto procent a myslím, že jsme si zasloužili být šampiony v posledních dvou sezonách, ale prostě nám to nebylo souzeno. Letos nám to konečně vyšlo a já nemohu být šťastnější, že jsem součástí tohoto skvělého týmu.“

„Závod byl opravdu náročný. Se SERTem jsme svedli velký souboj, ale byli hodně silní, zejména na rovince Mistral. Pak jsme se rozhodli, že se pokusíme zajistit si druhé místo, dokud jsme neměli problém s přehříváním, ale tým odvedl neuvěřitelnou práci, aby tento problém vyřešil, a jsem hrdý, že jsme dokázali motorku dovézt do cíle,“
dodal Hanika.

„Je to neuvěřitelný pocit. Od chvíle, kdy jsme spolu začali závodit, bylo naším cílem vyhrát mistrovství světa. Takže v každém závodě a v každém stintu, jakmile jsme si nasadili helmu a sedli na motorku, byl tento cíl v našich hlavách jediný,“ uvedl Niccolo Canepa a dodal: „Závod byl těžký. Měli jsme skvělý start, ale Safety car vymazal všechny naše výhody a pak jsme museli bojovat o každé kolo. Když jsme začali mít problém s přehříváním, bylo to velké znepokojení, ale tým odvedl neuvěřitelnou práci a problém odstranil. Díky úsilí celého týmu jsme mistry světa ve vytrvalostních závodech, a to je dobrý pocit.“

„Byl to nejtěžší závod sezony, protože jsme věděli, co je ve hře,“ uvedl Marvin Fritz. „Splnit si sen o vítězství v mistrovství světa je našim splněným snem. Během závodu jsme čelili mnoha výzvám. Na startu jsme udělali skvělé rozhodnutí jet na slickách a Niccolo jel skvěle, ale pak nás Safety car připravil o vedení.“

„Když jsme začali mít problém s přehříváním, posledních sedm hodin bylo nejdelších v našem životě, ale tým odvedl úžasnou práci při diagnostice problému a v posledních dvou a půl hodinách byla motorka opět perfektní. Chtěl bych moc poděkovat Mandymu za to, že ve mě a v nás tři věřil. Každý člen týmu si tento titul mistra světa zaslouží, po celý rok tvrdě pracovali. Nedokážu si představit, že bych měl lepší týmové kolegy, a upřímně, poté, co jsem byl dříve tak blízko, je to mimořádný pocit,“
dodal Fritz.

K vítězství ve FIM EWC 2023 majitel týmu Mandy Kainz poznamenal: „Co na to říct? Je to velmi zvláštní pocit. Už mnohokrát jsme byli tak blízko, ale vždy se něco stalo. O jedno mistrovství jsme dokonce přišli v poslední hodině finálového závodu. Takže konečně dosáhnout toho, o co jsme usilovali, je velmi speciální okamžik.“

„Byl to pro nás těžký závod, protože naše motorka se zdála mnohem pomalejší než ostatní. Museli jsme se snažit být konzervativní, aby náš motocykl přežil, protože tento okruh je pro motory velmi náročný. To také znamenalo, že jsme na rovince ztráceli na některé motocykly až třicet kilometrů za hodinu, což odpovídá šesti, sedmi desetinám v každém kole. Dělali jsme to proto, abychom si zajistili, že závod dokončíme, protože neexistuje žádný skutečný způsob, jak testovat na čtyřiadvacetihodinový závod, zejména na Bol d'Or, protože testem je samotný závod.“

„Mám z našich jezdců obrovskou radost. Letos vedli v každém kole. V Le Mans jsme měli problém, když jsme havarovali na rozlitém oleji. Spa byl pro nás perfektní závod, i když jsme měli nějaké problémy. V Suzuce jsme předvedli dobré tempo, ale velmi drobný technický problém znamenal, že nám uniklo vysněné pódium. V Japonsku jsem byl na jezdce pyšný, protože jsme byli blízko odstoupení, ale kluci se nevzdali a z posledního místa se probojovali zpět na dvaadvacátou příčku. Po našem problému se nám dokonce podařilo stáhnout jedno a půl kola na vedoucí pozici. Takže pro mě jsou naši kluci skuteční hrdinové a opravdoví vytrvalci. Vždy prokazují tak úžasného bojovného ducha, odvahu a odhodlání a opravdu si to zaslouží.“

„Tento šampionát pro nás všechny hodně znamená a celý tým na něm tvrdě pracoval, takže si tento pocit užijeme a pak začneme přemýšlet o příštím roce a o tom, jak obhájit titul,“
dodal závěrem Mandy Kainz.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0 Kč od 0 uživatelů.



TOPlist