Suzuka 8Hodin – Finále sezony FIM EWC 2018/2019

Je tu závěr sezony světového šampionátu vytrvalostních závodů silničních motocyklů FIM Endurance World Championship 2018/2019. Finále je jak bývá zvykem v japonské Suzuce v rámci osmihodinového závodu. Letos je to již 42.ročník “Coca-Cola Zero” Suzuka 8hours a o titul světového šampiona v něm bude usilovat hned několik týmů. V pátek 26.července zahájí týmy vytrvalostního mistrovství světa silničních motocyklů přípravu na osmihodinové klání, které má termín startu v neděli 28.července.

Kapitoly článku

V neděli, tedy v den závodu “Coca-Cola Zero” Suzuka 8hours, bude k dispozici celkem 45 bodů za vítězství plus je možné získat pět bodů za pole position na startu. Takže pokud bude jeden z týmů v obou případech úspěšný, může si na konto připsat padesát bodů a to je celkem dost, protože díky tomu máme ve hře o nejvyšší metu celkem pět týmů. Alespoň matematicky, reálně by o titul mohli v neděli bojovat první dva, tři týmy průběžného hodnocení. A které to jsou?

Celkem 132 bodů má na kontě lídr průběžného hodnocení #11 Team SRC Kawasaki France, který nastupuje v sestavě Jeremy Guarnoni, Erwan Nigon a David Checa. Tým má na druhého v pořadí náskok ve výši 5 bodů, což na vytrvalostní šampionát není téměř nic. V testech, které týmy absolvovaly tento týden nepatřili k nejrychlejším, nicméně na své rivaly až tolik neztráceli.

Druhým týmem průběžného hodnocení je #2 Suzuki Endurance Racing Team (SERT), jenž do japonské Suzuki přijel s jezdci Vincentem Philippem, Etiennem Massonem a Greggem Blackem. Před posledním kláním mají bodové skóre na 127 bodech, což znamená, že jsou ve hře o titul a samozřejmě patří mezi velké favority na vítězství. V Suzuce je spousta japonských továrních týmů, které budou válčit o prvenství, takže Suzuki nemusí až tolik myslet na první místo, ale na to, aby porazili SRC Kawasaki.

Úřadující šampioni #1 F.C.C. TSR Honda France s jezdci Josh Hook, Freddy Foray a Mike Di Meglio zaváhali v Le Mans, kde získali jen tři body, takže i přes veškerou snahu teď na vedení ztrácí 23 bodů. Obhajoba titulu je stále ve hře, třebaže to nebude nic snadného vzhledem ke kvalitám jejich soupeřů, ale stát se může cokoliv a letos to platí dvojnásob. Navíc tým velmi dobře absolvoval přípravné testy, kde patřili k nejrychlejším, takže snaha vyhrát podruhé je hnacím motorem japonského týmu.

Celkem 31 bodů ztrácí na vedení v soutěži čtvrtý #6 Team ERC-BMW Motorrad Endurance, kde je šance na umístění v Top3 a matematicky tam je možné i celkové vítězství. Tým jede ve složení Kenny Foray, Julien Da Costa a Mathieu Gines. Posledním týmem s dosahem na vítězství je pátý průběžně #7 YART-Yamaha. Rakouská stáj má po odchodu GMT94 výraznou podporu tří ladiček a budou se snažit jim to splatit výsledkem, který by je alespoň posunul na celkové umístění v Top3. YART nastupuje s jezdci Broc Parkes, Marvin Fritz a Niccoló Canepa.

V Japonsku bude závodit také slovenský tým #14 Maco Racing, který má nového titulárního partnera, společnost Omega. Původně cestu do Suzuky neplánovali, ale nakonec se dohodli s polským závodníkem Pawlem Szkopkem a Jamesem Ellisonem. O třetím jezdci se mělo jednat, ale zatím jsou známá jen tato jména.

Osmihodinovka v Suzuce ale není jen o světovém šampionátu, ale pro Japonce je prestižním závodem, kde měří síly jejich domácí výrobci. Ti nasazují do hry týmy, které mají veškeré možné vybavení, personál a kvalitní jezdecké obsazení. Od roku 2015 v Suzuce vyhrává tým #21 Yamaha Factory Racing Team, jenž i letos nastupuje v roli favorita. Sestava Katsuyuki Nakasuga, Alex Lowes a Michael van der Mark měla rychlé časy v testech a jejich cílem je samozřejmě vyhrát popáté v řadě.

Továrním týmem Kawasaki je letos nově tým z prostředí WorldSBK, ale s komplet podporou japonského výrobce.Tým #10 Kawasaki Racing Team Suzuka 8H jede s jezdci Jonathan Rea, Leon Haslam a Toprak Razgatlioglu. Všichni tři závodí v mistrovství světa superbiků a Rea je momentálně také lídrem průběžného hodnocení.

Honda nasazuje tým #33 Red Bull Honda s jezdci Takumi Takahashi, Ryuichi Kiyonari a Stefan Bradl. Také oni patřili v testech k nejrychlejším a bude zajímavé sledovat, jak si tyto týmy povedou od prvního tréninku, který je na programu v pátek 26.července. Suzuki má eso v rukávě v podobě stáje #12 Yoshimura Suzuki Motul Racing, kde nastupuje zkušená trojice Yukio Kagayama, Kazuki Watanabe a Sylvain Guintoli.

SUZUKA CIRCUIT (JAP)
Závodní okruh v Suzuce otevřeli v roce 1962. Je jedním z mála, který nabízí uspořádání dráhy ve tvaru osmičky. V roce 1978 pořádali v Suzuce historicky první vytrvalostní závod 8H Suzuka, který vyhráli Američané Wes Cooley a Mike Baldwin v barvách stáje Suzuki Yoshimura. Prvními Japonci, kterým se závod v Suzuce podařilo vyhrát, byli v roce 1982 Shigeo Iijima a Shinji Hagiwara (Honda). Tenkrát závod kvůli nepřízni počasí museli zkrátili na šest hodin.

V roce 2018 závod vyhrál tým Yamaha Factory Racing (Yamaha R1) v sestavě s Katsuyuki Nakasuga, Alex Lowes a Michael van der Mark. Celkem zajeli za osm hodin 199 kol.

Délka okruhu – 5821 metrů, 19 zatáček

Rekord na kolo v závodu:
- 2’06.932 - Yamaha Factory Racing, Yamaha R1 - Alex Lowes (2017)
Rekord na kolo v kvalifikaci:
- 2'05.168 - Kawasaki Team Green, ZX-10RR - Jonathan Rea (2018)

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 2 Kč
Kaabo přispěl 2 Kč
Rosička přispěla 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist