FIM EWC – Závod vyhrál Yoshimura SERT Motul, titul slaví Hanika s YART Yamaha
Text: Petr Czyž | Zdroj: fimewc.com | Foto: Yoshimura SERT Motul, YART Yamaha, FIM EWC | Zveřejněno: 17.9.2023 | Zobrazeno: 4 371x
Do 24H závodu 86. ročníku Bol d'Or startoval z první pozice jezdec týmu BMW Motorrad World Endurance. V závodu šlo o titul mistra světa, o který usilovalo celkem šest týmů, ale cesta za triumfem nebyla vůbec snadná a pro některé skončila hned v úvodních částech dlouhého klání. Ve finále to byl tým Yoshimura SERT Motul, kdo vyhrál závod, nicméně z titulu mistra světa pro rok 2023 se radují jezdci stáje Yamalube YART Yamaha EWC Official Karel Hanika, Niccolo Canepa a Marvin Fritz.
Přibližně hodinu před startem čtyřiadvacetihodinového závodu Bol d'Or začalo na okruhu Paula Ricarda silně pršet. Samotný start již proběhl bez deště, ale na postupně osychajícím povrchu. Někteří jezdci zariskovali a odstartovali na pneumatikách do suchách podmínek, někteří zvolili variantu pro mokré podmínky. Nicolo Caneppa (Yamalube YART Yamaha EWC Official Team) zvolil hladkou směs a poté, co zvládl náročnou část prvního stintu dokázal dostat Yamahu do vedení. Když ale Canepa zajel do boxů na plánovanou zastávku, havaroval po kolizi se soupeřem Xavi Fores (ERC Enduance Ducati) a na dráze byl Safety car. To bohužel zdrželo návrat YART Yamahy na trať, a tak po první hodině závodu vedl tým Honda Viltaïs Racing. Na druhé pozici byl Yoshimura SERT Motul, třetí F.C.C. TSR Honda France, čtvrtý Yamalube YART Yamaha EWC Official Team a pátý BMW Motorrad World Endurance Team. Český tým UNISERV MOTO82 figuroval na 39.místě.
Po odjetých dvou hodinách vedl závodní pole tým F.C.C. TSR Honda France, lídr průběžného hodnocení a velký kandidát na zisk titulu mistra světa. Na druhé pozici byl se ztrátou přes 20 sekund tým Yoshimura SERT Motul, třetí jel Yamalube YART Yamaha EWC Official Team, čtvrtý byl BMW Motorrad World Endurance Team a pátý Kawasaki Webike trickstar. Závod skončil pro vítěze kvalifikace v kategorii Superstock tým Tecmas-MRP-BMW Racing. Kenny Foray motorku dotlačil do boxů, ale porucha motoru tým vyřadila z dalšího průběhu závodu.
Po čtyřech hodinách závodu jel na první pozici tým Yamalube YART Yamaha EWC Official, kolo hztrácel na vedení tým Yoshimura SERT Motul, třetí byl BMW Motorrad World Endurance Team, čtvrtý F.C.C. TSR Honda France a první pětici uzavíral tým #333 Honda Viltaïs Racing. Slovenský tým Maco Racing (Yamaha) figuroval na patnáctém místě a tým s Karlem Peškem, Kamilem Holánem a Martinem Vašulínem - UNISERV MOTO82 byl na 39.místě. Po sedmi hodinách se pořadí ve vedení závodu obrátilo, protože se na první pozici dostal tým Yoshimura SERT Motul, druhý jel tým Yamalube YART Yamaha EWC Official a třetí byl F.C.C. TSR Honda France.
Po osmi odjetých hodinách se rozdávaly body na pořadí v závodu. Plný počet 10 bodů si na konto připsal první tým v pořadí Yoshimura SERT Motul, 9 bodů putoval na konto druhého týmu Yamalube YART Yamaha EWC Official, třetí F.C.C. TSR Honda France získal 8 bodů. Hodnoceno bylo prvních deset týmů v pořadí od deseti po jeden bod. Jeden bod získal slovenský Maco Racing.
V polovině, to znamená po dvanácti hodinách závodu, jel na první pozici tým Yamalube YART Yamaha EWC Official, téměř deset sekund ztrácel druhý Yoshimura SERT Motul, třetí F.C.C. TSR Honda France přišel o kontakt s prvními dvěma týmy a měl velký problém. Japonský tým, který před rokem získal na okruhu Paul Ricard světový titul, musel kvůli poruše techniky ohlásit par minut před půl čtvrtou ranní své odstoupení ze závodu. Tím skončila jejich mise za obhajobou titulu. Tedy v případě, že YART Yamaha závod dokončí. Po čtrnácti hodinách vedl Yoshimura SERT Motul před Yamalube YART Yamaha EWC Official a Honda Viltaïs Racing. Maco Racing jel čtrnáctý, UNISERV MOTO82 pětatřicátý. Problém s elektronikou výrazně zpomalil stroj týmu BMW Motorrad World Endurance, jenž již nemohl uvažovat o zisku titulu.
Po šestnácti hodinách se znovu rozdávaly body za pořadí v závodu. Plný počet znovu získal Yoshimura SERT Motul, jehož jezdec Gregg Black sice spadl, ale s motorkou pokračoval dál. Devět bodů za druhé místo si připsal Yamalube YART Yamaha EWC Official, osm bodů za třetí místo měli jistých u týmu Honda Viltaïs Racing. Maco Racing získal tři body za osmé místo v pořadí třídy Formula EWC. Po sedmnácti hodinách řešili technické problémy s přehříváním motoru u druhého týmu Yamalube YART Yamaha EWC Official, který s Karlem Hanikou bojuje o titul mistra světa. Yamaha ve speciálních barvách tří ladiček byla v boxech, kde se snažili vyřešit problém s chlazením. Nakonec za ztrátu několika kol vyrazil zpět na trať Karel Hanika, který měl nelehký úkol jet tak, aby stroj nepřehřál a ten mohl dokončit závod na druhé pozici, což by pro tým znamenalo zisk světového titulu. Když Hanika vyjel zpět na trať, ztrácel na prvního šest kol. V tu chvíli byl rakouský tým jen čtyři body za lídrem průběžného hodnocení FIM EWC, týmem F.C.C. TSR Honda France.
Po dvaceti odjetých hodinách vedl náskokem osmi kol tým Yoshimura SERT Motul, druhým týmem byl Yamalube YART Yamaha EWC Official, třetí jeli Honda Viltaïs Racing, čtvrtí BMW Motorrad World Endurance a první pětici uzavíral tým Kawasaki Webike TrickStar. Maco Racing se posunul na jedenácté místo a tým UNISERV MOTO82 byl dvaatřicátý. Přibližně deset minut před půl dvanáctou došlo k hromadnému pádu jezdců na konci rovinky Mistral. Bylo velké štěstí, že jezdci padající na nečistotě jeden druhého netrefili, a tak většina z nich své motorky dostala zpět na trať. Mezi havarujícími byl také vedoucí stroj Yoshimura SERT Motul, který jezdec dostal zpět do boxů a rychle se začalo s opravou. Mezi tím už vodil pole Safety car a trať se intenzivně čistila. Po přibližně třiceti minutách motorky znovu zaujaly závodní mód a závod pokračoval.
Tři hodiny před koncem závodu figuroval na vedoucí pozici stále tým Yoshimura SERT Motul, druhým týmem v pořadí byl loňský vítěz Honda Viltaïs Racing, třetí jel BMW Motorrad World Endurance a na čtvrté pozici pokračovala Yamaha v slavnostních barvách Yamalube YART Yamaha EWC Official. Kawasaki Webike TrickStar byl pátý. Slovenský tým Maco Racing pokračoval na jedenácté pozici, UNISERV MOTO82 jel třicátý.
Vedení až do cíle udržel tým Yoshimura SERT Motul, jenž si na konto připsal vítězství v 86.ročníku čtyřiadvacetihodinového závodu Bol d’Or. Závěr museli zvládnout ve dvou Gregg Black a Etienne Masson, protože Sylvain Guintoli měl žaludeční problémy. Na druhém místě je Honda Viltaïs Racing, třetí závod dokončil tým BMW Motorrad World Endurance. Na čtvrtém místě figuruje Yamalube YART Yamaha EWC Official a to znamená, že můžou slavit titul mistra světa. Trojice Karel Hanika, Niccolo Canepa a Marvin Fritz to dokázala a po letech smůly je tu zasloužený triumf.
Drama v posledních okamžicích závodu nastala v případě týmů třídy Superstock. Tým National Motos Honda po technickém problému vypadl z vedení Dunlop Superstock Trophy a v důsledku toho přišel o světový pohár FIM Endurance. Závod vyhrál tým 33 Louit April Moto a titul má Chromeburner-RAC41-Honda. Tým s českou trojicí jezdců UNISERV MOTO82 závod dokončil na dvaatřicáté pozici.