Rozhovor s Jiřím Hanykem

Jiří Hanyk je manažerem české stáje ProRace a společně s Milošem Čihákem během roku bojuje nejen s náročným rozpočtem, ale především s těžkou konkurencí v prestižním seriálu mistrovství světa produkčních motocyklů třídy Supersport, kde mají na startovním roštu motocykl Honda CBR600RR.

Sezonu 2013 tým ProRace zahájil s Gáborem Talmácsim, jenže ten ji kvůli zranění nedokončil, takže v barvách české stáje nejdřív závodil Francouz Valentin Debise a po něm nastoupil Jihoafričan Ronan Quarmby. Na to jaká byla uplynulá sezona, a co tým připravuje pro tu nadcházející jsme Jiřího Hanyka zeptali v rozhovoru pro web Motorkari.cz.
Letošní ročník jste zahájili s maďarským jezdcem Gáborem Talmácsim, který mohl tým dostat do vyšších pater výsledkových tabulek třídy Supersport v mistrovství světa produkčních motocyklů. S jakým cílem nebo očekáváním jste do letošní sezony nastupovali?
Jiří Hanyk: „No, abych řekl pravdu, tak s co možná nejvyššími. Já mám vždycky velká očekávání. A pak přicházejí velká zklamání. Neděláme to, alespoň v to doufám, abychom se zúčastnili, ale přece jenom pódium je pódium. Ve sportu si myslím pokud nejsi motivován výsledkem, tak čím asi jinak ... . Obzvlášť co se týmu týče.“

„Zvláštní je, že se ptáš, že mohl dostat tým do vyšších pater. Většinou to bývá obráceně. Ve výsledcích se vnímá především jezdec a tým jako nějaký nápis za jménem. Ale kdo to prostředí zná, asi tuší, že za tím, abys mohl jet mistrovství světa je především, krom peněz samozřejmě, obrovská práce všech lidí v týmu. Bez kvalitního jezdce to pochopitelně nejde, ale bez kvalitního týmu taky ne.“

Po úspěšné přípravě přišel první závod v Austrálii, první trénink, pád a zranění maďarského závodníka. K čemu tehdy vlastně došlo?
Jiří Hanyk: „Kdo ví. Ten pád nikdo neviděl. Můžeme se jen domnívat co se doopravdy stalo a proč. My si myslíme, že na novém asfaltu byl nějaký olej, nebo něco podobného a to motorkám moc nesvědčí. Něco Miloš vyčetl z dat a Gábor si nepamatuje nic. V každém případě Gabor trefil hlavou přední kolo a už to bylo. Neptej se mě jak. Nevím. Výsledkem bylo bezvědomí a zlomená čelist, na kterou přišli až doma v Maďarsku. Takže nic moc.“
Mezi zahajovacím podnikem sezony v Austrálii a prvním evropským závodem v Aragonii byla poměrně dost dlouhá přestávka. Myslíš, že se Gábor Talmácsi natolik zotavit, že byl schopen pokračovat v sezoně s dobrými výsledky?
Jiří Hanyk: „Vypadal na to, ale v první zatáčce závodu další hrůzostrašný pád … .“

První letošní body do průběžného hodnocení získal tým Prorace až v britském Donington Parku. Následoval přesun do Portugalska, kde ale došlo k dalšímu zranění maďarského závodníka. V tomto případě příčinou nebyl pád, ale technická závada alternátoru. Co přesně se tam stalo?
Jiří Hanyk: „Trochu nešťastná záležitost, o které se nechci moc rozepisovat, protože to má spoustu souvislostí. V principu ale praskl rotor a skrz blok motoru přerazil Gaborovi nohu. Ten kus železa se v 16 tisících otáčkách choval jako šrapnel z granátu ... . Bohužel lékařské ošetření, které následovalo nebylo zrovna asi to správné. Tím nemyslím to bezprostředně na okruhu, ale celá ta anabáze potom.“
Po Portugalsku byl tedy Gábor Talmácsi se zraněnou nohou mimo hru a tým Prorace musel hledat náhradního jezdce. Jak vlastně takové hledání vypadá v praxi?
Jiří Hanyk: „Asi dost různě. Záleží kolik máš času. Určitě je spousta jezdců, kteří jsou jako náhradník k dispozici, ale záleží jestli chceš peníze, nebo radši kvalitního jezdce. Zda chceš někoho do konce sezony, nebo jen na jeden závod. My jsme v tu chvíli moc nevěděli co bude. Takže jsme šáhli po Valentinovi a zrovna nejšťastnější to nebylo. Spíš to byla hrůza.“

Proč? Nebyli jste spokojeni s jeho výsledky ? Valentin Debise, který Gábora nahradil pro závody v Imole a Moskvě je přece zkušený jezdec.
Jiří Hanyk: „To možná je, ale strašně těžko se s ním pracuje. Je to typ, kterému je třeba nastavit motorku nějak a on se možná na ní naučí jezdit. Hlavně mu nedělat žádné změny. Takhle ale my nepracujeme. potřebujeme znát jeho pocity, dojmy, poznatky a ty pak umíme přetvořit v kvalitně nastavenou motorku pro závod. Potřebujeme komunikovat. Tohle k ničemu nevedlo. Víc ho zajímal Facebook než práce s Milošem (Miloš Čihák - šéfmechanik) na nastavení.“

„Do nového roku přeji všem hodně zdraví a spoustu napínavých závodních zážitků.“ Jiří Hanyk


Po návratu z Ruska přichází k týmu Prorace Jihoafričan Ronan Quarmby. Ten s českým týmem nakonec zůstal až do konce sezony. Jak se týmu s Ronanem Quarmbym spolupracovalo?
Jiří Hanyk: „Předně nutno říct, že po nešťastné Moskvě jsme museli okamžitě najít dalšího jezdce. V tu dobu jsme už tušili, že to bude do konce sezony. Proseděl jsem tedy pár večerů u internetu, rozeslal jsem spoustu emailů a pár telefonátů, až jsem přišel na Ronana. Vůbec nevím, proč jsem si ho nevšiml hned. Ronan je rozhodně velký závodník. Má určitě budoucnost. Je to ten typ, který prostě chce za každou cenu vyhrávat. Prostě závodí a rve se o každé místo. Má obrovskou chuť někoho porážet. A navíc má pro motorku cit, takže je schopen své dojmy sdělit technikům. Možná ne jako Gábor, ale ten byl druhý extrém. Takže pro mě skvělé.“

Sezona 2013 je v této chvíli už minulostí. Jak se na ni s odstupem času díváš?
Jiří Hanyk: „Těžko říct. Rozhodně to nebyla nejlepší sezona mého života, spíš byla nejtěžší, ale rozhodně byla nejpoučnější. A to se taky počítá. Zjistili jsme, že věci, na kterých jsme si dříve zakládali a o kterých jsme si mysleli, že nejsou možné, možné jsou a asi nezbytné pro správné fungování týmu. Je to spousta věcí a nemá cenu to tady rozepisovat.“

Určitě už nyní uvažuješ nad rokem 2014. Co plánuje tým Prorace pro nadcházející ročník motocyklového šampionátu supersportů? Nebo snad superbiků?
Jiří Hanyk: „Rok 2014 je hodně těžká otázka vůbec. Prorace má příští rok desáté výročí fungování. Je nachystáno spousta změn v šampionátu - Superbike Evo, spousta krásných závodů po celém světě a pro mě solidní podmínky od Dorny. Ale zároveň se nemůžu vyhnout tématu finance. Všechny ty změny od Dorny beru já osobně jako velmi pozitivní. Mistrovství světa se má jet po celém světě, takže přidání zámořských závodů je správná cesta. A kategorie EVO? Myslím, že to taky bude pozitivní. Možná ne hned příští rok, ale v roce 2015, až nebudou žádné Superbiky, to bude OK. Možná se zase jednou idea "sériových" motorek vrátí tam, kde byla a bude to víc než o technice právě o jezdcích samotných. Superbiky byly vždy super závody se spoustou napínavých momentů. A o to přeci jde. Jak jinak dovedete diváky zpátky. Napínavé závodění. To je ono. A v Supersportech by myslím mělo přijít něco podobného. S marketingovými zkušenostmi Dorny by to mělo být ještě lepší.“

„A co se týče našeho týmu Prorace? Řešíme základní věci, abychom mohli v únoru stát na startu v Austrálii. Víc ti k tomu teď neřeknu.“
Už znáte jméno jezdce, který zahájí sezonu 2014 ve vašich barvách? Jednáte třeba s Ronanem Quarmbym?
Jiří Hanyk: „Ano. V podstatě ano.“

Je něco, co by Ti udělalo opravdu velkou radost? Máš třeba nějaké profesní přání, které si chceš splnit?
Jiří Hanyk: „Asi ještě vyhrát nějaký závod, ne? Ale já bych se spokojil i s tím, že nám naši partneři budou nadále věřit a podporovat nás a my se jim odměníme tím, že budeme moct závodit a prát se o stupně vítězů.“

Máš čas si také někdy odpočinout? Při čem si odpočineš nejvíc?

Jiří Hanyk: „Ale jo. mám. Mám rodinu, malého prcka, který minulý týden stál poprvé na lyžích, takže i když to není odpočinek, tak určitě je to změna. Mimo to jsem zase začal hrát golf a to je super záležitost. A jinak třeba rád spím v letadle :-) protože tam nefungujou telefony :-)“

„Do nového roku přeji všem hodně zdraví a spoustu napínavých závodnických zážitků.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist