Portrét: Mistr světa Chaz Davies
Text: Jiří Mikšík | Foto: Yamaha Racing | Zveřejněno: 2.10.2011 | Zobrazeno: 2 045x
Dnešní závod supersportů rozhodl o novém mistru světa, kterým se stal britský jezdec Chaz Davies. Ten se stal předčasně novým světovým šampionem, když dokázal letos v jedenácti odjetých závodech 5x vyhrát a celkem 7x dojel na podiovém umístění.
24-letý Chaz Davies se poprvé objevil na mezinárodní motocyklové scéně v roce 2002, kdy mu Dorna pomohla najít místo v týmu Matteoni Racing, kde absolvoval kompletní sezónu Grand Prix ve stopětadvacítkách jako nejmladší stabilní jezdec v historii šampionátu.
O rok později postoupil o kubaturu výš, a jel za německý tým Aprilia Germany. Stal se nejmladším jezdcem této kubatury, který kdy dojel v bodech. Za zmínku stojí umístění umístění v Top-10 při GP Ria - 9. místo. Celkově z toho bylo 14. místo v šampionátu GP.
Za stejný tým jel i o rok později, k dispozici měl ovšem už "kitovou" Aprilku. A na jeho výkonech se to projevilo, 5. ve Valencii, 6. na Phillip Islandu a 9. v Sepangu. Celkově si o jedno místo polepšil a byl tak 13.
V německém týmu pokračuje i v sezóně 2005. V Top-10 dojíždí při GP Itálie a Turecka, což znamená 16. příčku v tabulce MS.
V roce 2006 začal měl za italskou stáj Campetella Racing, ovšem sezónu Grand Prix nedokončil kvůli nevyřešeným finančním problémům tohoto týmu. Chaz zmizel po 7 závodech Grand Prix v USA a v šampionátu AMA ho získal tým Celtic Racing. Ve finálovém závodě AMA dojel s motocyklem Yamaha v supersportech jako 5. a to při svém prvním startu na čtyřtaktu vůbec. 2007 pak jel celou kompletní sezónu, opět za Celtic Racing - dvě podia a dvě PP, celkově skončil v kubatuře Formula-Extreme 6. místo. Dokonce se objevil i v MotoGP jako náhradník za zraněného Alexe Hoffmana a za tým Pramac D´Antin objel celkem tři závody královské kubatury. Dle "Radia Paddock" se o toto angažmá Chaze u Ducati zasloužil právě jeho kamarád Casey Stoner.
Další rok podepsal smlouvu s týmem Attack Kawasaki a jezdil závody AMA Supersport a Formula-Extreme. Ve Formula-Extreme vyhrál prestižní závod "Daytona". V šampionátu skončil celkově 5. V Supersportech pak byl celkově 6.
2009 - Za stáj KWS Motorsports Aprilia jezdí opět AMA kubaturu Daytona SportBike, - dvě podiová umístění - celkově 9. Kromě toho ale "hostuje" ve třech závodech světového šampionátu supersportů za tým ParkinGO BE1 a v Imole dojíždí těsně za podiem, na místě 4.
Davies se v sezóně 2010 stává stálým jezdcem tohoto šampionátu a na motocyklu Triumph Daytona končí celkově na 4. místě. Vyjel si čtyři podia a zajel i jedno nejrychlejší kolo v závodě.
Letošní rok zůstává ve stejném týmu, ten před sezónou mění motocykl Triumph za Yamahu, a doposud získal v 11 závodech pět prvních míst, jednou dojel druhý a jednou třetí.První jeho mečbol minulý závodní víkend v Imole odvrátili ne jeho soupeři, nýbrž porucha jeho motocyklu, když jasně v italském závodě vedl, ten druhý už ale britský jezdec Chaz Davies včera bezpečně proměnil a stal se mistrem světa supersportů pro rok 2011.
O rok později postoupil o kubaturu výš, a jel za německý tým Aprilia Germany. Stal se nejmladším jezdcem této kubatury, který kdy dojel v bodech. Za zmínku stojí umístění umístění v Top-10 při GP Ria - 9. místo. Celkově z toho bylo 14. místo v šampionátu GP.
Za stejný tým jel i o rok později, k dispozici měl ovšem už "kitovou" Aprilku. A na jeho výkonech se to projevilo, 5. ve Valencii, 6. na Phillip Islandu a 9. v Sepangu. Celkově si o jedno místo polepšil a byl tak 13.
V německém týmu pokračuje i v sezóně 2005. V Top-10 dojíždí při GP Itálie a Turecka, což znamená 16. příčku v tabulce MS.
V roce 2006 začal měl za italskou stáj Campetella Racing, ovšem sezónu Grand Prix nedokončil kvůli nevyřešeným finančním problémům tohoto týmu. Chaz zmizel po 7 závodech Grand Prix v USA a v šampionátu AMA ho získal tým Celtic Racing. Ve finálovém závodě AMA dojel s motocyklem Yamaha v supersportech jako 5. a to při svém prvním startu na čtyřtaktu vůbec. 2007 pak jel celou kompletní sezónu, opět za Celtic Racing - dvě podia a dvě PP, celkově skončil v kubatuře Formula-Extreme 6. místo. Dokonce se objevil i v MotoGP jako náhradník za zraněného Alexe Hoffmana a za tým Pramac D´Antin objel celkem tři závody královské kubatury. Dle "Radia Paddock" se o toto angažmá Chaze u Ducati zasloužil právě jeho kamarád Casey Stoner.
Další rok podepsal smlouvu s týmem Attack Kawasaki a jezdil závody AMA Supersport a Formula-Extreme. Ve Formula-Extreme vyhrál prestižní závod "Daytona". V šampionátu skončil celkově 5. V Supersportech pak byl celkově 6.
2009 - Za stáj KWS Motorsports Aprilia jezdí opět AMA kubaturu Daytona SportBike, - dvě podiová umístění - celkově 9. Kromě toho ale "hostuje" ve třech závodech světového šampionátu supersportů za tým ParkinGO BE1 a v Imole dojíždí těsně za podiem, na místě 4.
Davies se v sezóně 2010 stává stálým jezdcem tohoto šampionátu a na motocyklu Triumph Daytona končí celkově na 4. místě. Vyjel si čtyři podia a zajel i jedno nejrychlejší kolo v závodě.
Letošní rok zůstává ve stejném týmu, ten před sezónou mění motocykl Triumph za Yamahu, a doposud získal v 11 závodech pět prvních míst, jednou dojel druhý a jednou třetí.První jeho mečbol minulý závodní víkend v Imole odvrátili ne jeho soupeři, nýbrž porucha jeho motocyklu, když jasně v italském závodě vedl, ten druhý už ale britský jezdec Chaz Davies včera bezpečně proměnil a stal se mistrem světa supersportů pro rok 2011.
Kariéra Chaze Daviese očima čísel
Rok | Kubatura | Starty | 1. | 2. | 3. | Cel. | PP | Bike | Body | Umístění |
2011 | Supersport | 12 | 6 | 1 | 1 | 8 | 1 | Yamaha | 206 | 1. |
2010 | Supersport | 13 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | Triumph | 153 | 4. |
2009 | Supersport | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Triumph | 22 | 20. |
2007 | MotoGP | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ducati | 0 | 0. |
2006 | 250 ccm | 7 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | Honda | 3 | 32. |
2005 | 250 ccm | 16 | 0 | 0 | 0 | 32 | 0 | Aprilia | 32 | 16. |
2004 | 250 ccm | 16 | 0 | 0 | 0 | 51 | 0 | Aprilia | 51 | 13. |
2003 | 250 ccm | 16 | 0 | 0 | 0 | 33 | 0 | Aprilia | 33 | 14. |
2002 | 125 ccm | 15 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | Aprilia | 5 | 29. |
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?