Side závodník MS a TT Michael Grabmueller
Text: Marta Kopecká | Foto: Marta Kopecká | Foto: Mark Walters | Zveřejněno: 23.12.2017 | Zobrazeno: 4 732x
Vánoční čas už je skoro za dveřmi, tak jsem se rozhodla vám ho zpříjemnit rozhovorem se sidecarovým závodníkem Michaelem Grabmuellerem z Vídně. Michael začínal před 15 lety se sidecáry v Čechách a dnes patří mezi top jezdce Mistrovství světa. Nezanevřel ani na přírodní okruhy a každoročně se vydává na slavnou TT.
Jak Michael Grabmuelle vzpomíná na Hořice, na sezonu 2017 a co plánuje v roce 2018? Tak na to jsme se zeptali v rozhovoru pro server Motorkáři.cz.
Před 15 lety jsi začínal se sidecary u nás v ČR. Jak vzpomínáš na toto období?
Michael Grabmueller: „Bylo to pěkné období. Vzpomínám na ně rád a vždy se těším na setkání se známými lidmi.“
Letos tě fanoušci, stejně jako já, mohli potkat jako diváka v Hořicích na ČTT. Co tě do Hořic přilákalo a jak se ti u nás líbilo?
Michael Grabmueller: „Do Hořic jsem se chtěl vrátit již dříve. Rád na ně vzpomínám, ale většinou mi termín koliduje s našimi závody. Až letos mi to vyšlo. Využil jsem pozvání od Jochena Rottera a přijel s ním a svou rodinou.“
Jezdíš často na závody jako divák, nebo to byla vyjímka?
Michael Grabmueller: „Přijel bych určitě již dříve, ale jak už jsem zmínil, termíny mi to nedovolily. Jednou bych si rád na Hořické trati zazávodil s rychlou sidecárou v kategorii F2, se kterou startuji na TT.“
Před Sezónou 2017 se v závodech Mistrovství světa změnila pravidla a F1 jedou s motorem o obsahu 600cm. Jak tento krok hodnotíš?
Michael Grabmueller: „Tato změna má smysl. I když klesl počet posádek startujících v Mistrovství světa. Mě osobně se s motorem o obsahu 600ccm jede lépe a je to mnohem zábavnější, protože to má člověk víc v ruce a může si dovolit lépe a rychleji projet zatáčku. Méně výkonu znamená lepší ovladatelnost a více rozhoduje jezdecké umění. Já osobně jsem měl navíc problém najít vhodného spolujezdce, který by se na sidecáře s litrovým motorem udržel. Teď už mám po problému.“
Pravidelně dojíždíš v TOP 5. Co chybí k tomu, abys vystoupil na samotný vrchol?
Michael Grabmueller: „Největší rozdíl je ve financích. Posádky z TOP 5 jsou profesionálové a mají tomu odpovídající podmínky. Během roku startují ve vícero šampionátech, třeba v zimě na Novém Zélandu. Takže mají podstatně víc natrénováno a také jejich technika a materiálová podpora tomu odpovídá.“
Letos ukončila svou závodní kariéru troje přítelkyně a spolujezdkyně Sophia. Začal si jezdit se Sebastien Lavorel. Jaký je největší rozdíl mezi mužem a ženou. Musel si upravit side?
Michael Grabmueller: „Největší změnou bylo odstranění 30 kilového závaží, neboli dovážení na minimální hmotnost Sidecáry se spolujezdcem. Samozřejmě, že je výhodnější, když se těch 30kg pohybuje a je ve správnou chvíli na správném místě. Jinak žádný rozdíl nevnímám. Sophia odváděla stejně dobrou práci jako muži. A to právě díky motoru o obsahu 600ccm. Sebastian je velmi zkušený a velmi dobrý spolujezdec, který byl již na vrcholu. Jsme rádi, že jsme ho našli.“
Patříš do malé skupiny závodníků, kteří začali Mistrovství světa s F1 a TT s F2. Jak je těžké se přeorientovat a zvyknout si na jinou Sidecáru a jiný jizdní styl?
Michael Grabmueller: „Změna není takový problém, spíš jde o to, že TT je úplně jiný příběh a nedá se srovnat s žádným jiným závodem. Nejdůležitější na TT je znalost tratě.“
Co pro tebe vlastně znamená TT? A po kolikáté budeš na TT startovat?
Michael Grabmueller: „Na TT jsem startoval již šestkrát a vždy je to pro mě něco ojedinělého a nezapomenutelného.“
A jak vzpomínáš na první start v TT a jak dlouho ses na něj připravoval?
Michael Grabmueller: „Abych pravdu řekl, když jsem jel první kolo na TT tak se mě v hlavě honily myšlenky, jestli to nemám zabalit a jet domů. A zároveň mě to učarovalo. Byl to neuvěřitelný pocit, který se mě zmocnil po dojetí prvního kola. A tím začala opravdová závislost na TT.“
Dá se závody sidecár uživit, nebo je to pořád jen koníček?
Michael Grabmueller: „Musím hodně tvrdě pracovat, abych se uživil a mohl závodit. To je ten rozdíl mezi mnou a světovou špičkou. Oni jsou profesionálové, kteří se tím živí a mohou se plně věnovat závodění se vším, co k tomu patří. Já bohužel ne.“
Jak se shání podpora (sponzoři) v zemi, kde mají Sidecáry tradici a jsou populární?
Michael Grabmueller: „Rok od roku je to těžší a těžší.“
Před časem jste měli rozloučení se sezonou 2017. Jak ji vlastně hodnotíš?
Michael Grabmueller: „Sezónu 2017 v MS hodnotím velmi dobře. Hlavně pódiové umístění v posledním závodě v Rijece byla perfektní tečka za touto sezónou. Bohužel jsem nemohl díky zranění Yetiho (Manfred Wechselberger) startovat na letošní TT z čehož jsem byl velmi zklamaný.“
A co plány pro 2018. Jaké jsou plány na rok 2018?
Michael Grabmueller: „Se Sebastienem Lavorelem kompletní sezónu mistrovství světa a start na TT.“
Děkuji moc za rozhovor a přeji splnění plánů na příští sezonu a mnoho úspěchů a nezapomenutelných zážitků. Budeme fandit :-)