Rozhovor s Přemkem Glinzem

Přinášíme Vám rozhovor s Přemkem Glinzem. Čechem, který se připravuje na svou třetí sezónu na americkém kontinentu, kde dokázal již získat mnoho pódiových umístění v několika šampionátech, ale kde se již i představil v profesionální sérii AMA U. S. Superbike.

Jak si se dostal k zavodeni v USA?
Po te co jsem se rozhodl ze v USA zustanu delsi dobu, jsem si ihned poridil motorku a zacal jsem jezdit v kanonech tady v horach nad Los Angeles a po roce stravenych na techto silnicich plnych slepych zatacek a nebezpecnych useku jsem si uvedomil, ze tudy cesta nevede....zkusil jsem svoje stesti na okruhu pri volnych jizdach a jezdeni na okruhu mi ucarovalo okamzite, problem byl ale ze jsem byl vyrazne rychlejsi a agresivnejsi nez 99% lidi na trati a tak nezbylo nic jineho nez zacit zavodit a porovnat sily s temi co to mysli s jezdenim vazne.
Tva aktivni kariera zatim neni moc dlouha, prvni zavod si jel na jare roku 2004. Hned pri teto premiere si pri zavodu sampionatu WERA dokazal v Las Vegas dojet na podiu. Jak vzpominas na svou premieru?
Byl jsem ohromne nadseny a napumpovany jezdit zavody....je to uplne neco jineho nez cokoliv co jsem do te doby zazil, velky adrenalin... jakmile se ukaze zelene svetlo a vsichni tomu daji to nejlepsi co maji,prvni zavod se jel na 20 kol a celkovy cas byl kolem 35 min a ja startoval na me neupravene gsxr 1000 03 na pouzitych pneu takze jiz v polovine to zacalo klouzat a jel jsem jak na skle a nechaval cerne cary na kazdem vyjezdu, hezka lekce to byla, ale velka zabava...
Jiz behem tve prvni sezony v sedle zavodniho motocyklu si vedle amaterskych sampionatu WERA a CCS nastoupil do profesionalni serie okruhu Willow Spring WSMC, kde jsi po kratke zkusenosti dokazal jiz po trech zavodech vybojovat prvni podium v kategoriich superbike a superstock. Jak na tuto dobu vzpominas?
....byla to doba uceni se novemu okruhu kteremu se rika “the fastest road on west“ velice rychly okruh kde prumerna rychlost na kolo je pres 170km/h a v nejrychlejsi zatacce se jede kolem 250km/h na koleno, okruhu dominuji tzv. domaci jezdci, kteri ho znaji nazpamet a je velice tezke je porazit, zvlaste kdyz ja jezdim na motocyklu ktery je superstock legal (minimalni upravy na motoru a 17‘ kola) a musim bojovat proti motocyklum s vykonem 190+ na zadnim kole s 16.5 koly s pneu nejnovejsi technologie oproti memu, ktery ma jen 168 a 17‘ kola.
Ani ne mesic po tvem vyraznem uspechu v serii WSMC prisel tvuj druhy start v Las Vegas a s nim i prvni vitezstvi. Jak to probihalo a jake si mel z toho pocity?
Byl to jeden z mych poslednich startu jako amater takze i kdyz jsem startoval zezadu dokazal jsem se rychle probojovat dopredu a celkem s prehledem vyhrat, v te dobe uz jsem startoval jako "PRO" ve WSMC coz mi dodalo velkou sebeduveru, porazel jsem jezdce s lepsimi motorkami a vice zkusenosti.
V zaveru roku 2004 si opet ve Williow Springs absolvoval narocny zavod TOYOTA 200, ktery si ze ctyriceti jezdců dokoncil na sestnactem miste. Jaka byla v zavode konkurence a jake byli tve pocity po zavodu?
...tento zavod je velice zajimavy, je to 80 kol kolem 2.5 mil dlouhem okruhu ... po mene uspesne kvalifikaci, kdy jsem byl 24. se ztratou 4 sekund na prvniho Hayse ( AMA champion na tovarni superbike Kawasaki), jsem se po 20. kolech probojoval az na 10. misto, ale po prvnim depu (zmene pneu a paliva) kde doslo ke komplikaci, jsem se propadl az na 20. misto...po druhem stejne pomalem depu jsem se zlepsil a jezdli dobre casy a nakonec skoncil na 16. miste coz byl veliky uspech po 5. mesicich zavodeni mezi 40 nejlepsimi netovarnimi jedci z USA.
Prisel letosni rok a s nim dalsi podium v sampionatu WSMC, ale prisly i mechanicke problemy s motocyklem, ktere si az do te doby prakticky neznal. Jaky vlastne byl ten zacatek roku 2005?
Muj kamarad a mechanik v jedne osobe nedotahl srouby na prednich trmenech a jeden z nich se uvolnil takze jsem z rychlosti kolem 200 km/h mel zpomalit na 80 km/h....,trosku jsem si pomohl podrazenim a zadni brzdou....neupadl jsem, ale ani nevim jak jsem to ustal....v kazdem pripade dobra lekce, ze clovek, kdyz neco chce udelat dobre, musi si to udelat sam....a nebo dukladne zkontrolovat praci ostatnich.V te dobe jsem se snazil jet co nejvice zavodu abych ziskal AMA licenci, proto jsem i startoval v serii AFM kde v zavode bezne nastupuje 70 a vice zavodinku, v litrech kolem 40-50. v prvnim zavode jsem startoval 42 a po 8 kolech jsem dojel na 8. miste, velice nebezpecna serie zavodu, i v treninku se pocet zavodniku pohybuje kolem 75 coz je velka tlacenice, klub ma pres 600 lidi a toci se 6 skupin na trenincich po 75 v kazde, po te co me doslova jeden blazen sejmul, kdyz spadnul a nescetne kritickych situaci s ostatnimi jezdci jsem se prestal teto serie zucastnovat. Ale mozna, ze v roce 2006 se budu muset kvuli sponzorum par zavodu zucastnit.
15. dubna prislo tve prvni vitezstvi ve WSMC. Ve Willow Spring si vyhral zavod tridy Open Modified Production. Jak na ten zavod vzpominas?
Byl to muj prvni mesic na pneu znacky Pirelli...ktery se stal mym novym sponzorem, (presel jsem od Dunlopu-jehoz cena me financne nicila) chtel jsem se trochu vytahnout pred sponzory a pralo mi stesti...mel jsem dobre nastaveni motorky a celkove jsem byl psychicky nahore. Jelo se mi velice dobre a zajel jsem i vytecne casy (neco pod jednu vterinu za superstock rekordem okruhu)....byl sem moc spokojeny.
Mesic po tomto triumfu si se dostal az do toho nejlepsiho co se v USA jezdi – na ovalu Pikes Peak v Coloradu si se predstavil v sampionatu AMA U. S. Superbike. V zavode tridy Repsol Superstock si hned dokazal vybojovat ctyri body. Jak vzpominas na tento zavod?
..trosku mi to otevrelo oci...velice profesionalni serie...a uzasny pocit jezdit s lidmi, ktere jsem znal z prednich stranek casopisu, Aaron Yates, Eric Bostrom apod, pral bych kazdemu motocyklovemu nadsenci jet za Haydenem a divat se ze vzdalenosti pul metru jak se mu protaci zadni kolo tak, ze jde z neho dym a pri tom nevedomky se velice rychle clovek sam zrychluje, ze za chvili dela to same co oni.
Jake byli tve pocity z Pikes Peaku? Jake to bylo nastoupit proti bratrum Haydenovim, proti Aaronu Yatesovi, Jasonu DiSalvovi, Jamie Hackingovi a dalsim hvezdam americke narodni serie?
Predevsim byl videt rozdil v pristupu tovarnich jezdcu, kteri maji skvele pripravene motorky co se tyce podvozku a take motory....jednou jsem dokazal na brzdy predjet Rogera Haydena po te, co me predjel z vetru, uvedomil jsem si, ze nejsou vykonostne tak moc daleko zvlaste, kdyz casy meli jen o 2 sekundy lepsi coz je 0.2 na jednu zatacku a to nepocitam, ze me vetsinou predjeli na rovinkach...., strasne spatne se take jezdi na Pirellkach proti tovarnim Dunlopu...jako privatni jezdec nemam sanci proti tovarnim jezdcum a jejim vybavenim na okruhu na kterem jsem nikdy nebyl a clovek ma hodinu na trenink a pak jde do kvalifikace, zvlaste po 17 hodinach jizdy kdy jsem ridil....zhruba 1100mil, ale nechci se vymlouvat nebo si stezovat, je to vynikajici pocit jen jezdit s nimi a ucit se...a mit vse z prvni ruky...pro mne je jen dostat se do tohoto circusu obrovsky uspech...a kdyby mi nekdo pred par lety rekl ze pojedu pred 25tisici divaky a na startu budu s Aaronem Yatesem asi bych mu poklapal na celo.
V roce 2004 a 2005 si nastoupil celkem v sesti americkych sampionatech (WERA West, WERA National, CCS, WSMC, AFM a AMA). Jake jsou mezi temito sampionaty rozdily, jaka je jejich kvalita?
Nejkvalitnejsi je stoprocentne AMA co se tyce jezdcu, sponzoru a organizatoru vse je na vysoke urovni, ostatni serie jsou vesmes klubove zavody, ale nenechte se mylit - vpredu jezdi kluci na polotovarnich motorkach a valna vetsina z nich maji odjezdenych nekolik let v AMA , jsou to byvali tovarni jezdci kteri to uz nedelaji za penize, ale jen pro radost, rozhodne, ale vi jak se jezdi viz...muj kamarad Mark Miller, ktery skoncil pred par lety na Macau Grand Prix treti a tento rok po velke pauze kdy nejezdil dojel v tomto nebezpecnem a prestiznim zavode v Cine sesty.
Ma tradicni otazka, kterou davam pri vsech rozhovorech – jaky byl tvuj nejlepsi okamzik sezony 2005?
Asi to co se stalo 19 prosince....kdy jsem dojel pri poslednim zavode me tridy ve Willow Springs druhy za byvalym tovarnim jezdcem a tymovym kolegou bratri Hayedenu Tony Meiringem, byl na superstockove motorce takze to byl zajimavy souboj a parkrat jsem mu dokazal ukazat kolo, ale jeho zkusenost zvitezila....snazil jsem se neriskovat, protoze k ziskulu titulu mi stacilo zajet na druhem miste a take jsem den po te odletal po ctyrech lytech zpet do Cech...v kazdem pripade ziskani titulu v me tride povazuju za vrchol me dosavadni kariery.
A naopak jaky okamzik tohoto roku byl nejhorsi?
Asi kdyz se mi uvolnil predni brzdovy trmen a ritil sem se bez brzd do zatacky kterou sem vedel ze asi touhle rychlosti neprojedu a taky unikova zona je asi 5 metru, tedy skoro zadna a pak velke diry a kopcovity nehostiny teren, nejak jsem to ustal ale byl to kriticky moment.
Za dva roky aktivniho zavodeni si absolvoval pres sedesat zavodu, ze kterych byla vice jak polovina na kalifornskem okruhu Willow Springs. Mas k tomuto okruhu nejaky vztah, nebo to je tim, ze tento okruh toho pro motocyklovy sport v Kalifornii dela nejvice?
Tento okruh me nejak zvlast nepritahuje, ale je jen hodinu a pul vzdaleny z Los Angeles kde bydlim a hodne sponzoru dojizdi se podivat na zavody a plus je tento klub znamy pro to, ze je dost tvrdy a jezdci kteri dominuji ve Willow Springs nejsou zadni zatatecnici a rozhodne umi jezdit.
Jak se pripravujes na sezonu 2006?
Momentalne sem prijel do Cech prozit vanoce s rodinou ... ale jinak asi jako kazdy v posilovne, chodim behat, a sem tam se svezu na motokrosove motorce...., zkousim se dostat na oval abych se naucil jezdit vic ve smyku a mel dobrou kontrolu s plynem....vse je ovsem omezeno tim ze musim kazdy den chodit do prace a snazit se vydelat na zavody...
Do jakych sampionatu chces v roce 2006 zasahnout a jake si klades cile?
Jsem ted v jednani s nekolika sponzory...a jestli vsechno vyjde podle planu mel bych se ukazat v prvnim zavode AMA v Daytone kde se zucastnim zavodu Superstock (ktery muj kamarad Vincent Haskovec s prehledem velice chytrou jizdou minuly rok vyhral)...kvuli treninku a taky pro mistni sponzory budu nadale jezdit klubove zavody v Kalifornii a v Nevade.
V roce 2006 by si se také chtel predstavit doma v Ceske republice. Vim, ze planujes alespon jeden start v Brne. Rekni nam o tom neco blizsiho?
Laka me to si zajezdit v Brne, zajima mne jake casy zajedu na okruhu, na kterem jsem nikdy nebyl, chtel bych zkusit jeden zavod ceskeho mistraku a nekdy mozna v roce 2007 zkusit mistrovstvi sveta, vsechno zalezi jestli budu mit nake zavazky vuci sponzorum v USA.
Pro tento start by si dopravil svou motorku do Cech a nebo by si hledal nejaky stroj zde v Evrope?
Zatim to tak vypada ze bych si pujcil motorku od kamarada gsxr 1000 k5 a z USA bych si privezl jen predni vidlice ,zadni tlumic, a par drobnosti...takze bych se svezl na skoro totalni seriovce mozna, kdyz zbydou penize, udelaji se drobne upravy motoru jako snizeni hlavy z upravit vacky.
Podivejme se nyni i mimo zavodni drahu. Co delas, kdyz zrovna nesedis na motorce?
Skoro kazdy den chodim do prace a po praci se vse co delam z valne vetsiny toci kolem motorek, at uz je to priprava me vlastni motorky na zavody nebo shaneni nahradnich dilu, trenink v posilovne nebo behani, vse je zamereno na muj nejvetsi cil a to je zajet co nejlepe pristi sezonu at uz je to v jakemkoli zavode.
Vim o tobe, ze navstevujes sveho ceskeho kolegu Vincenta Haskovce, vynikajiciho jezdce AMA U. S. Superbike, ktery je nyni velmi vazne zraneny. Muzes nam prozradit neco vice o jeho aktualnim zdravotnim stavu?
Naposled sem videl Vincenta zacatkem prosince a vypadal moc dobre, mel velice dobrou naladu a je pripraven se s tim co se mu stalo poprat a nejsem sam kdo veri ze se brzo postavi na nohy a vsem nam jeste ukaze jak se jezdi.
Blizi se doba Vanocnich svatku, jak je budes prozivat?
V rodinnem kruhu doma v Havirove.....moc se tesim.
Zaverem mi dovol otazku - co by si vzkazal svym ceskym kamaradum a fanouskum.
Ja verim ze clovek svou pili a vytrvalosti muze dosahnout vseho co si usmysli a cemu pevne veri, proto bych chtel kazdemu dodat kuraz at si tvrde jde za tim co si vysnil a vse se mu jednou splni...
Dekuji ti za tento rozhovor, hodne stesti do roku 2006, at se ti splni vsechny cile, a to nejen sportovni.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist