Zamysleni pred Welkomem

Dlouha zimni prestavka uz skoncila a my vsichni stojime tesne pred letosni prvni Grand Prix, ktera se jede v jihoafrickem Welkomu. Jak vypada situace v jednotlivych tridach a kdo ma jake sance ?

Zamysleni pred Welkomem
Moto GP - nejlepsi motocyklova show sveta
Vsichni svetovi experti si jsou v jednom zajedno. O mistru sveta se rozhodne mezi jednim ze sesti tovarnich jezdcu Hondy a Valentinem Rossim na Yamaze. Pricemz z tabora Hondy je minimalne Makoto Tamada povazovan za nestejne rovneho ostatnim "stars", nebot za prve jede na pneu Bridgestone a za druhe se ani behem testu nedokazal ukazat uplne vpredu. A tak se podivejme na jednotlive staje a predevsim jezdce podrobneji.
Valentino Rossi - Gauloises Fortuna Yamaha
Jakmile dokaze byt jeho Yamaha konkurence schopna, tak vyhraje Rossi vetsinu zavodu. Je zde jedina otazka ? Kolik zavodu bude Yamaha potrebovat, aby dokazala opotrebeni pneumatik redukovat na minimum ? Prvni kroky jsou uz dany, a pokud se hned zpocatku behem prvnich zavodu podari Valentinovi dokoncit zavod mezi prvnimi tremi, a potom v prubehu sezony bude motocykl schopny konkurence, tak je nejzhavejsim kandidatem na titul prave on.
Sete Gibernau - Telefonica MoviStar Honda
Kariera vnuka tvurce motocyklu Bultaco (pan Bulto) je a byla plna ruznych prekvapeni. Jedno z nejvetsich bylo, kdyz vyhral v roce 2003 ctyri zavody Grand Prix. Pricemz tehdy trikrat porazil Rossiho prave v poslednim kole. Az do zari nebylo rozhodnuto, jestli Valentino nebo Sete. Az potom diky sve vitezne serii ukazal Rossi jasne, kdo je momentalne cislem jedna. Gibernau je ovsem inteligentni jezdec, na zavodni draze je ochoten podstoupit vsechna rizika a na vode je jezdcem svetove tridy ! V kazdem pripade je s nim mozno pocitat ve hre o titul jako s jednim z prvnich.
Max Biaggi - Camel Honda
Rychly, precizni, dokaze absolvovat perfektne hodne rychlych kol po sobe. Neuveritelne rychly pri prujezdech zatackami. To, co mu nekteri vycitaji (6 let ve tride 250 ccm a proto jiny styl, nez ostatni piloti kralovske kubatury), to uz davno neplati. Je ovsem pravdou, ze driftuje podstatne meine, nez ostatni piloti. Je mu take prisuzovano, ze s ojetymi pneumatikami nedokaze jet uz tak rychle jako jeho souperi. Tuto kritiku ovsem "Riman" vehementne odmita. Temperamentni jezdec je ovsem casto vyveden z koncentrace zbytecnymi "putkami" s Rossim a to take vede ke zbytecnym padum. Doposud se mu ale nepodarilo absolvovat v kralovske tride jedinou konstantni sezonu...!
Loris Capirossi - Ducati Marlboro Team
Lonska sezona byla doposud nejlepsi sezonu drivejsiho mistra sveta 125 a 250 ccm v kralovske kubature. S West Hondou byl totiz pouze soucasti trojuhelniku Rossi - Biaggi - Capirossi. Ale s Ducati - Desmosedici se razem stal samostatnym muzem ve vlastnim teritoriu. A tak jedinou starosti Lorise je, aby byl cely "setup" opravdu funkcni a kompatibilni a Ducati nebyla pouze nejrychlejsim motocyklem celeho startovniho pole. Pokud se podari tohle, tak je "cervena cepicka" serioznim zajemcem o titul mistra sveta.
Nicky Hayden - Repsol Honda Team
Nicky Hayden byl sice vloni novackem, ovsem behem sezony jeho vykon rostl kazdym zavodem. Na zaver sezony bojoval v kazdem zavode o podiova umisteni.Takovy vstup se uz dlouho zadnemu novackovi v kralovske kubature nepodaril. Takze americky jezdec se svym brilantnim Dirk - Track stylem vyhraje jiste letos nejaky ten zavod. Ma jeste jednu velkou vyhodu: Jede v oficielnim tymu Repsol - Honda.
Troy Bayllis - Ducati Marlboro Team
"Troy the Boy" je urcite zraly na to, aby vyhral letos aspon jeden zavod Grand Prix. Vzdyt vloni "vyucil" napriklad Valentina v otazce taktiky a sice: " Kdyz uz jsem predjet, tak musim tuto chybu hned v dalsi zatacce "vyzehlit". A s 35 lety uz nema moc casu, to znamena, ze letosni sezona muze byt take jeho posledni a z tohoto pohledu do toho da urcite exmistr sveta superbiku rozhodne vse.
Carlos Checa - Gauloises Fortuna Yamaha
Spanelsky toreador nevyhral behem peti let na Yamaze ani jeden zavod. Takze pokud nevyhraje ani letos, tak uz zrejme nikdy, nebot ani sponzor Fortuna nebude cekat donekonecna. A tak zatimco na dvoutaktni petistovce byl prosluly "padovymi orgiemi", tak na ctyrtaktu se da od neho konecne ocekavat opakovani Barcelony 1996 ci Jaramy 1998, kdy vyhral sve dva jedine zavody Grand Prix.
Alex Barros - Repsol Honda Team
Nejzkusenejsi jezdec startovniho pole s 225 starty v GP. Uz jezdil Cagivu, Suzuki, Hondu a Yamahu. Je zrejme nejvetsi nadeji oficielniho tymu Repsol - Honda a HRC jako takove. Vzdyt predloni dokazal dvakrate v zaveru sezony Rossiho porazit. V kazdem pripade je schopen vyhrat jednotlive zavody, otazkou vsak zustava, jak hluboko na neho zapusobil lonsky neuspesny rok na Yamaze.
Colin Edwards - Telefonica MoviStar Honda
Vsechno hraje pro neho, ma k dispozici Hondu RC211V, pneumatiky Michelin a Honda dopredu nerekla (aspon oficielne), kdo bude u HRC jednickou. Ma uz take na krku tricitku a tak tedy naspech. Mnoho moznosti, aby rozsiril svou sbirku vitezstvi i v Moto GP uz mit nebude. Nebot v pristim roce, tedy 2005, bude kombinace Rossi / Yamaha jeste silnejsi.
Kenny Roberts - Team Suzuki MotoGP
Mistr sveta z roku 2000 vyhral tehdy ve velkem stylu. A take v roce 1999 ustedril Doohanovi dve porazky. A nova GSV-R zanechala pri testech ten nejlepsi dojem. A tak je Kenny jr. opet kandidatem na podiova umisteni. A mozna i vyhraje...
Team Suzuki MotoGP pojede pochopitelne i s dalsim jezdcem a to opet s Americanem, Johnem Hopkinsem. Ten by mel pravidelne dojizdet v bodech a mozna se mu podari i nejake to umisteni v lepsi polovine Top - Ten.
D´Antin MotoGP nastupuje s obema jezdci ze serialu WSBK, tedy s mistrem sveta Neil Hodgsonem a Rubenem Xausem. Nebudou mit rozhodne jednoduchou roli, jednak pojedou lonske modely Ducati a navic se cela pozornost italske tovarny pochopitelne zameri na oficielni tovarni staj.
Camel Honda ma na sve soupisce krome Biaggiho take Japonce Makato Tamadu na pneumatikach Bridgestone. Ten je urcite schopny bojovat o nejaka ta umisteni na stupnich vitezu, zda vsak bude mit celou sezonu bez vykyvu, to se da tezko predpokladat. Je rozhodne z cele sestice tovarnich jezdcu Honda outsiderem, ale...
Fortuna Gauloises Tech3 nastoupi s Italem Marco Melandrim a navratilcem ze zeme vychazejiciho slunce Norickem Abem. A pokud dostanou oba piloti behem sezony k dispozici novou M1, tak se predevsim italsky jezdec muze postarat o nejake to prijemne prekvapeni.
Kawasaki Racing Team vymenila nejen pneumatiky Dunlop za Bridgestone, ale i oba jezdce. A hlavne Japonec Nakano by se mel objevovat pravidelne v prvni desitce, zatimco cilem Nemce Hofmanna je predevsim pravidelne bodovat.
MS Aprilia Racing zrejme nebude o moc lepsi, nez v lonskem roce, ba naopak. Veteran Jeremy McWilliams by jiste uvital jeste pomoci ojedineleho uspechu nejakou tu dalsi sezonu v Grand Prix, ale je to tezko predstavitelne. A novacek v serialu, Shane Byrne zrejme zaplati nejen novackovskou dan.
Proton Team KR s popularnim japonskym pilotem Nobu Aokim zrejme bude vyvijet svuj novy Proton KR5 za pochodu (zmokle testy ve Spanelsku udelaly Robertsovu tymu velkou caru pres rozpocet) a tak nejake ty bodiky ve druhe polovine sezony budou zrejme maximem a zaroven rozloucenim posledniho ze tri bratri Aokiu se svetem Grand Prix. Navic se k tomu musi pripocitat i nove pneumatiky Dunlop. A mladsi syn majitele tymu, Kurtis, tak ten bude predevsim sbirat pouze zkusenosti ve svem druhem "evropskem" roce.
World Championship Motorsports bude pouze vyplnenim volnych mist ve startovni listine. Bez hlavniho sponzora tak pojede za morem pouze italsky mladik Michel Fabrizio, od Jerezu by se k nemu mel pripojit, stejne jako vloni, Anglican Chris Burns.
250 ccm - dostala se uz Honda na dostrel Aprilie ?
Devet tovarnich motocyklu je na startu "nasi" tridy. Pet Aprilii a ctyri Hondy. V testech dominoval predevsim Francouz Randy de Puinet, ovsem dle mineni odborniku muze byt mistrem sveta prakticky kazdy, kdo sedla tovarni motocykl (dle meho mineni s vyjimkou japonskeho jezdce H. Aoyamy). Obhajce titulu Manuel Poggiali jede v oficielnim tovarnim tymu, da se tedy predpokladat, ze bude mit k dispozici nejlepsi dostupny material. Cernym konem muze byt Argentinec Sebastian Porto na dalsi tovarni Aprilii. No a velkou neznamou je pochopitelne novacek teto tridy Alex de Angelis, ktery se ale velmi rychle aklimatizoval a behem vsech testu dokazal jezdit velmi vyrovnane casy. Nejslabsim z petice tovarnich Aprilii se zda byt Spanel Fonsi Nieto, ale uvidime...
Honda v teto tride nasadila po rocni odmlce opet tovarne pripravene specialy, a tak predevsim lonsky vicemistr sveta, Roberto Rolfo, je povazovan za nejvetsiho konkurenta noalskych pilotu. Velkou motivaci (hlavne penezni) je opreden Spanel Tony Elias, stajovy kolega Rolfa. I on se jiste pokusi ve svem dalsim roce v prostredni tride o zisk titulu, aby mohl prestoupit do kralovske kubatury. A konecne v zaloze ceka lonsky mistr sveta nejnizsi kubatury, Daniel Pedrosa. Ten chce sice na titul zautocit az v roce 2005, ale pokud by se naskytla sance...?
Silna armada privatnich jezdcu a to bud na Aprilich ci na Hondach ma jiste sanci na nektera umisteni prinejmensim v prvni desitce, v pripade Battainiho ci Guintoliho i na stupne vitezu.
Mezi tuto skupinu, ktera bude bojovat o mista za tovarnimi stroji a take pravidelne bodovat a umistovat se i v prvni desitce patri jiste japonsky "nestor" Naoki Matsudo z tymu Team UGT Kurz na tovarne pripravene Yamaze a take nas Kuba Smrz. Ten by mel dle meho nazoru spolecne s Westem, Debonem ci Battaillem pravidelne bodovat a v konecnem poradi se umistit na hranici kolem 11. az 12. mista. Takze se muzeme jen tesit a fandit bojovnemu Jihocechovi, vzdyt tak dobre behem predsezonnich testu jeste zadny Cech nejezdil.
125 ccm - soubojem generaci
Pet ruznych motocyklovych tovaren si dela nadeji na titul. Posudte s nami: Aprilia, Honda, KTM, Derbi a Gilera.
Na testech v Barcelone a v Jerezu sice dominovali jezdci Aprilie Alvaro Bautista a exmistr sveta Roberto Locatelli, ale nejlepsi jezdec na Honde, Andrea Dovizioso byl jednou druhy a jednou treti. Oba dva jezdci KTM, tedy Fin Mika Kallio a Australan Casey Stoner se sice potykali s problemy s podvozkem, ovsem ve sve druhe sezone ocekava motocyklovy vyrobce z hornorakouskeho Mattighofenu prinejmensim ! podiova umisteni.
Nejvetsi nadeje spanelske tovarny Derbi, Mallorcan Jorge Lorenzo sice v testech vubec nepresvedcil, vloni uz ale dokazal vyhrat! Zrejme se vsak prosadi az behem sezony.
Prekvapenim jarnich testu bylo rozhodne druhe misto mladeho Fabrizia Laie v Barcelone, zatimco jeho tymovy spolujezdec, zkuseny Stefano Perugini podle vlastnich slov jeste uplne nezvladl prechod z Aprilie na Gileru.
Ovsem vycet kandidatu nejen na jednotliva vitezstvi, ale i na celkovy uspech rozhodne nekonci. Jsou zde nejen mladici Pablo Nieto a Hector Barbera, ci letos naposled v teto kubature jezdici japonsky veteran Youichi Ui a Nemec Steve Jenkner. Pripomenme si rok 1995, kdy vyhral mistrovstvi sveta tehdy takrka neznamy Haruchika Aoki.
Pilot ceskeho tymu Elit, mlady Svycar Tom Lüthi by chtel celkove skoncit v prvni desitce, vysledky testu vsak byly sotva uspokojive. K tomu dodava sefmechanik tymu, Manfred Wittenborn: "Presli jsme z komponentu Showa na White - Power a pouzili lonske nastaveni od Pedrosy, coz ovsem u Toma vubec nefungovalo. Navic tak mlady jezdec, jako je Tom, nedokaze dobre artikulovat, ktere to problemy vlastne ma. A tak jsme zkouseli ruzne smery a muze to trvat jeden az dva zavody, nez se nam podari dat dohromady spravny Setup. To jeho tymovy kolega Giuseppetti se s tim vyporadal lepe. Snad jsme se uz vydali spravnou cestou."
Co se tyka nasi ucasti, tak si muzeme jen prat, aby se optimisticky naladenemu Lukasi Peskovi ve svem novem finskem tymu Ajo Motosport splnili jeho predsezonni prognozy, kdyz se mlady Prazan vyjadril velmi optimisticky s tim, ze veri, ze se mu bude darit. Dale poznamenal, ze navrat do nizsi tridy pro neho nebyl vubec jednoduchy, hlavne pri prvnim testovani ve Spanelsku se nemohl srovnat po psychicke strance. Na odlisne vlastnosti motocyklu si ale dle vlastnich slov zvykl hned po dvou, trech kolech. Avsak jestli se to podarilo, to ukazou az zavody. Rozhodne pro neho neni navrat do stopetadvacitek demotivujici, naopak tam ma vice zkusenosti a muze take dosahnout lepsich vysledku. Chtel by v kazdem zavode bodovat a celkove skoncit do desateho mista. Marketingovy reditel spolecnosti Automotodrom, Pavel Hanak, je take velmi optimisticky a mysli si, ze: "Potrebujeme dalsiho Frantiska Stastneho, aby se ve fanouscich probudily vasne." Takze nezbyva nez dodat, Lukasi zlom vaz !

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist