Rozhovor s Matějem Smržem, předsedou Komise silničních motocyklů

Je tomu teprve půl roku, co je Matěj Smrž ve funkci předsedy Komise silničních motocyklů AČR, nicméně jeho avizovaná snaha zlepšit situaci české silnice již po tak krátké době nabývá jasných kontur. Na to jakých bylo zmiňovaných šest měsíců jsme se Matěje Smrže zeptali v rozhovoru pro Motorkáři.cz.

Od června loňského roku jsi Matěji v pozici nově zvoleného předsedy Komise silničních motocyklů. Můžeš nám tuto pozici nějak blíže specifikovat?
Matěj Smrž: „Hlavním úkolem je řídit komisi SZM (silniční závodní motocykly), spolu s ostatními členy komise řešit kalendáře všech disciplín, což jsou velké motorky na okruzích, malé motorky - Minimoto, přírodní okruhy s Vintage a Dragstery. Je třeba řešit soutěžní systémy, technická pravidla a v neposlední řadě přerozdělit získané finance z MŠMT. Nejen pro jednotlivé disciplíny a reprezentanty, ale také kluby organizující závody. Předseda všechny potřebné nebo požadované změny komunikuje interně s Autoklubem ČR a pochopitelně i s jinými federacemi a nebo partnery, kterými jsou hlavně promotéři samotných šampionátů. Práce je to hodně a jsem opravdu rád za aktivní členy komise, kteří odvádí dobrou práci! Bylo by ale třeba doplnění, tím se tajit nebudu. Pro všechny členy je to dobrovolnická neplacená práce a někdy je znát, že se tomu logicky mohou věnovat až po práci, která je skutečně živí. To ideální není, ale nikomu to nelze vyčítat.“

Co tě motivovalo k tomu jít do tohoto náročného úkolu?
Matěj Smrž: „Rád bych pomohl silnici u nás. Je to sport, kterému jsem se jako aktivní závodník věnoval od roku 1995. V krátké pauze jsem také vedl dva roky otcův tým ve FIM Superstock Cup 1000 a nebo dělal mechanika v MotoGP ve třídě 125ccm. Kdo zná mojí kariéru a ví co všechno mám za sebou, nebude pochybovat o tom, že mohu být přínosem pro českou silnici. Snaha o zlepšení podmínek pro současné a také budoucí závodníky, to byla má motivace.“

Ve funkci si teprve pár měsíců, ale je dle tvého názoru dobře, že tuto pozici nyní zastupuje člověk, který má k samotným jezdců úplně nejblíž?
Matěj Smrž: „Nejlíp vede firmu vždy ten, kdo si vyzkoušel každou pozici ve firmě od skladníka až třeba po vedoucího výroby. Všechno není jen o tabulkách a číslech, ale je důležitá i praxe a tu jsem sbíral 23 let. Zní to možná malinko namyšleně, ale tak to prostě je. Ať se budu bavit s majitelem týmu, jezdcem, organizátorem závodů, vždy budu rozumět jejich problémům a nebo je budu alespoň schopen pochopit. Nemusí vždycky dojít ke schodě názorů, ale jak jsem psal výše, v Komisi SZM nejsem sám a ve struktuře Autoklubu jsem pouze „pěšákem“, mám a mohu se vždy s kým poradit a nakonec udělat společné rozhodnutí. Důležitá je komunikace mezi závodníky a Autoklubem, tomu se snažím svědomitě věnovat. Jedině tak se dá situace zlepšit a pokud tyto dvě strany nebudou pracovat jako tým, bude to složitá a dle mého názoru neúspěšná cesta. Ať jsem to nyní já a nebo to bude v budoucnu kdokoliv jiný, kdo bude zastávat jakoukoliv funkci v komisi SZM, je nespornou výhodou být ex závodník.“

Na vše ale nejsi sám, je tu nyní také funkce manažera pro juniorskou a seniorskou reprezentaci.
Matěj Smrž: „Ano, přesně jak píšeš. Bylo to velmi citlivé téma a samozřejmě jsem to vnímal a čelil nemalé kritice. Nominace bratra Jakuba a Michala Salače seniora bylo čistě mé rozhodnutí, komise toto rozhodnutí schválila a kluci do toho šli. S odstupem času jsem rád, že jsem tak udělal a potvrzuje se mi, že jsem se rozhodl správně. O Kubových kontaktech, postavení v motocyklovém světe a schopnostech domlouvat výhody pro naše jezdce není třeba psát. Michal, manažer té juniorské reprezentace, má dva veliké klady. Jednak je to jeden z mála otců u nás, co dokázal dostat svého syna do paddocku MotoGP a to nikdy není náhoda a obnáší to kus dlouholeté práce, díky které se naučíte, jako to dělat a co to obnáší. Ta druhá výhoda je kontakt na Španělsko a motocyklovou školu Cuna de Campeones sídlící ve Valencii. Michalovo kontakty využila již řada českých jezdců a on je ten, který jim ukázal cestu do Španělska a pokud toho bude chtít kdokoliv využít, je připravený pomoct, tak jako v minulosti ostatním, i když ještě neměl oficiálně žádnou funkci. Upřímně musím říct, že kritika a urážky na jejich hlavy se mi nelíbily a zvažoval jsem jejich odvolání, abych je toho ušetřil i přes to, že bych vypadal jako šašek. Dnes s odstupem času jsem rád, že to kluci ustáli a svými výsledky dokazují kritikům jejich unáhlené soudy. Jedna věc je někoho vybrat a nebo si myslet že on je ten správný, ale druhá věc je, aby s tím ten druhý souhlasil, chtěl požadovanou práci dělat a měl vůbec chuť a čas komukoliv své vědomosti a kontakty předávat. To je hlavním úkolem manažerů reprezentace, pomáhat jezdcům a rodičům, kteří si neví rady a o pomoc požádají.“

Můžeš nám prozradit, co se vám do této chvíle povedlo?

Matěj Smrž: „Pokud hovoříme o práci manažerů reprezentace, tak rozhodně se povedl start Karla Haniky v Americe při WSBK, kde si Karel vedl velmi dobře, zapsal se tak do historických tabulek a odvezl světové body. Dále se podařilo dohodnout start Štěpána Zudy ve Valencii při MotoGP ve třídě Pre Moto 4. Nebylo to pro něj vůbec snadné, jelo se celý víkend na vodě, musel startovat z boxů, ale i tak dokončil závod na bodech! Dalším úspěchem je místo českého týmu Czech Talent Team ve třídě World Supersport 300 se dvěma českými jezdci Oliverem Königem a Vojtou Schwarzem. I když to nebyla práce manažerů reprezentace, tak rozhodně stojí za zmínku angažmá pro sezónu 2019 a to v případě Ondřeje Vostatka a Filipa Řeháčka v MS juniorů FIM CEV Repsol Moto3 a také dalšího Čecha ve World SSP300 a to dívky Alexandry Pelikánové. Byla to práce především jejich rodičů, ale těší mě, že s manažery reprezentace tyto kroky alespoň komunikovali.“

„Také bych rád připomněl první start Míly Hřavy při Alpe Adria na Oscherslebenu. Míla vzhledem k věku nemůže jet svět, je mu letos 14 let a svět je od 15ti. Jako test jsme dojeli na Alpe Adria na Oschersleben, a i když byl poprvé na velkém okruhu, vedl si velmi dobře a do závodu se kvalifikoval na 2. místě před všemi "matadory" Alpe Adria. Hodně tím na sebe upozornil a pouze to dokazuje, že koncept Akademií má smyl a je to jedna z možností, jak najít ten pravý talent. Bezesporu je nezbytná vůle a účast rodičů, ale díky akademii se z toho daří udělat jak se říká kolektivní sport a musím říct, že parta okolo Smrz Academy a vůbec paddocku Minimoto je skvělá. Občas to trochu zahřmí, ale to patří ke každému sportu, bez toho by to snad ani nešlo.“

Přestup Filipa Salače do mistrovství světa nebo již zmíněný Ondřej Vostatek a Filip Řeháček v juniorském šampionátu FIM CEV Repsol. Jak vnímáš tento úspěch?
Matěj Smrž: „Zde si zaslouží veliké uznání pan Šťovíček, který pověřil právě Jakuba tuším někdy v roce 2012, aby mu našel jezdce, který má na to dostat se do Moto3. Jakub ukázal právě na Filipa a pan Šťovíček dostál svého a v roce 2019 uvidíme Filipa v Moto3. Filipův přestup je rozhodně velký úspěch a moc mu přeji aby to zvládl. I když si to možná neuvědomujeme, Filipova cesta do Moto3 je nejen splnění jeho snu, ale také to může být motivací pro další mladé talenty! Ondra Vostatek a Filip Řeháček v juniorském světě Moto3 je rozhodně skvělá zpráva a rovněž jim přeji ať se to podaří. Budou to mít těžké, ale to oni ví a věřím tomu, že se na sezónu dobře připraví. V roce 2018 jsem byl na třech závodech právě se Salačem a musím uznat, že vyrovnanost a hlavně obsazenost této třídy je na úrovni velkého světa!“

Jak vznikl projekt ACCR Czech Talent Team - Willi Race ve FIM Supersport300?
Matěj Smrž: „ACCR Czech Talent Team je projekt na podporu talentované mládeže. Funguje to již v Rally od loňského roku a od roku 2018 se to poprvé „otestovalo“ u Filipa Salače právě s týmem Cuna de Campeones v juniorském světě třídy Moto3. Test to byl rozhodně úspěšný, jelikož Filipovi napomohl k cestě do seniorského světa třídy Moto3 a otevírá to dveře dalším jeho nástupcům. S prezídiem Autoklubu jsme chtěli najít způsob, jak tento projekt dostat do paddocku WSBK a to se podařilo právě díky práci a kontaktům Jakuba. Spolu s Josefem Kubíčkem a Honzou Šebkem se dohodli na spolupráci a spojení sil, a i když to bude rozhodně těžké, věřím tomu a zaslouží si to podporu. V porovnání s třídou Moto3 jde o daleko dostupnější šampionát a to jak pro tým samotný, tak i jezdce. Autoklub v obou případech nefinancuje celý rozpočet týmu, ale částečně pomáhá. Většinu rozpočtu musí zajistit tým a jeho partneři. Jsem rád, že se to pro World Supersport 300 podařilo již pro rok 2019. Rád bych v budoucnu „vlastní“ Czech Talent Team také v Moto3, ale to je podstatně náročnější. Letos koncem roku jsem o tom jednal s Honzou Vostatkem a Michalem Salačem, ale nepodařilo se nám najít společné řešení. Jak jsem ale již zmínil Autoklub disponuje spojením s Cuna de Campeones a to je jako prozatimní řešení velmi dobrá alternativa.“

Máme dva závodní okruhy, ale republikový šampionát se odehrává v rámci Alpe Adrie v zahraničí. Plánujete nějaké změny?
Matěj Smrž: „Ano, u nás máme Brno a Most, to všichni víme, ale nezapomínejme, že jsou to okruhy ve vlastnictví soukromých osob. Jen na vysvětlenou ... promotérem silničních závodů Alpe Adria je firma Lutec a ta vyjednává kde a za jakých podmínek se pojede. Autoklub nevyjednává s okruhy a není pořadatelem Alpe Adria. Stejně jako sousední země, je také česká federace součástí sdružení federací Alpe Adria (Maďarsko, Chorvatsko, Česko, Slovensko, Rakousko, Slovinsko a Polsko) a využívá závody Alpe Adria pro svůj národní šampionát. Všechny zmíněné země jsou v podobných problémech. Nemají dost financí, nemají dost jezdců a proto jsou stejně jako Česká republika rády za sérii Alpe Adria. Abych se ale vrátil k otázce, v roce 2019 se pojede v Mostě, ten se podařilo domluvit a to i díky práci Autoklubu a odpovědných členů z komise SZM. Brno se prozatím domluvit nepodařilo, i když o to Lutec usiloval. Brno je vzhledem ke své atraktivitě složitější v nalezení volného termínu, ale věřím tomu, že v roce 2020 by se to již mohlo zlomit. Rád bych věřil tomu, že pan Abraham by byl stejně jako já, a všichni jezdci u nás, proto to, aby se Mistrovství republiky jelo jak v Mostě, tak také v Brně. Autoklub i Lutec jsou této věci nakloněni a z naší strany nic nebrání tomu, aby tak tomu mohlo být v budoucnu.“

Šampionát MotoJunior je cestou jak dostat na dráhu talentované závodníky. V roce 2019 bude pokračovat tak jak tomu bylo letos nebo nastanou nějaké změny?
Matěj Smrž: „Bude to podobné, ale přeci jen k několika změnám došlo a vlastně i velmi důležitým. Minimoto se rozdělí podle struktury okruhu na dvě skupiny. Na některých tratích se pojedou všechny druhy motocyklů a někde pouze Minimoto Junior A, B, Senior Open 50 a nově vypsané ukázkové jízdy akademíí a naopak na některých tratí pojedou pouze Mini GP Stock, Open, O, Minimotard a Jawa 50 GP a RS. Závodní víkend bude jednodenní (sobota), tak aby rodiče měli čas vrátit se vždy domů a v pondělí nastoupit do práce. V pátek bude možné trénovat pokud to umožní okruh. Bude levnější startovné a třeba další novinkou bude nová třída Mini GP O, tedy třída pro motocykly Ohvale 110 a také zvýšení obsahu ve třídě Mini GP Open do 160ccm a zrušení věkového limitu, tak aby mohl startovat motocykl Ohvale 160 a v Minimoto si zazávodit i „senior“. Všechny tyto změny jsou dělané na základě požadavků jezdců a týmu. Naší snahou je udělat závodění „malých“ motorek víc otevřené všem a zábavné nejen pro děti samotné, ale také pro rodiče. Více informací je oficiálních stránkách promotéra Minimoto - www.motojunior.cz .“

Loni si ještě aktivně závodil, pak ale nastala změna a máš teď víc organizačních povinností. Jaký byl pro tebe rok 2018?

Matěj Smrž: „Rozhodně to byl rok velkých rozhodnutí. Již po sezóně 2016/2017, kdy jsem měl opakované úrazy hlavy jsem musel přestat s ježděním a neplánoval jsem závodit v roce 2018. Bylo to moc riskantní a opravdu jsem se bál, snad poprvé v kariéře jsem se vážně bál pádu a to se závoděním na motorce moc nejde dohromady. Pak ale koncem roku přišla možnost zajezdit si při jednom testu s motocyklem třídy Endurance u Viktora Nosse a nebylo až tak složité mě přemluvit, abych v tomto týmu jel v roce 2018 spolu bráchou, Karlem Hanikou a Sylvainem Barrierem. Byla to další obrovská zkušenost, a i když jsem sezónu nedokončil, jsem opravdu rád, že jsem měl tu možnost si to vyzkoušet. Dopředu jsem věděl, že jiné místo nikde hledat nebudu. K Viktorovi jsem nastoupil do služeb především proto, abych si naposledy ve své kariéře mohl zajezdit s bráchou a mám radost především z 6. místa v ryze českém složení na Slovakiaringu, kde jsme jeli společně s Karlem Hanikou.“

„Jak jsem řekl, nebylo to plánované, ale seběhlo se to celkem rychle. Rychle to začalo a rychle to skončilo a pak už jsem „konečně“ mohl v klidu skončit. Ježdění na závody by mi ale chybělo, přeci jen jsem na ně jezdil dlouhá léta, a i když v Českých Budějovicích máme rodinnou firmu, jsme již od roku 2006 dealeři motocyklů Kawasaki, posledních pět let máme také autoservis a od roku 2013 provozujeme Smrz Academy, bylo by toho asi málo a hlavně jsem chtěl zůstat nadále při závodech, i když ne jako aktivní jezdec. Proto jsem přijal nabídku stát se členem komise SZM a to že si mě komise zvolila za předsedu je sice částečně zavazující, ale veliká výzva. Práce musí především člověka bavit a já to mám tak, že všechno co dělám mě baví. Pokud tomu tak u mě není, nemůžu to dělat.“

Máš v plánu se k aktivnímu závodění vrátit nebo je tato kapitola již definitivně uzavřena?
Matěj Smrž: „To opravdu nemám. Rád si třeba při tréninku Smrz Academy zajezdím s klukama, ale závodit už nebudu. Nemám na to už hlavu jako se říká. Dalším faktem je i to, že od 1.1. jsem členem Road Racing komise ve FIM a člen této komise nesmí vlastnit závodní licenci. Tím se to taky vyřešilo za mě … .“

Co je pro tebe cílem číslo jedna, něco, na co bys byl moc pyšný, kdyby se ti povedlo prosadit?
Matěj Smrž: „Cíl číslo jedna je zlepšit stav naší silnice. Udělám co bude v mých silách a snad se něco povede, nejsem ale papaláš, abych všechno a všechny spasil. Když se ptáš na co bych byl opravdu pyšný, napadá mě Mistr Světa jako reprezentant České republiky, třída to může být libovolná, ale líbilo by se mi to v českém týmu!“

Co Matěj Smrž a Vánoce?
Matěj Smrž: „Je to hezké období hlavně protože rodiny na sebe mají více času a člověk si trochu odpočine od práce. Mám děti a ty stejně jako všechny ostatní děti vánoce milují. Dospělí lidé dělají vánoce především pro děti a to platí i u mě. Teď už máme po Vánocích a proto přeji všem čtenářům ten nejlepší vstup do nového roku! Závodníkům dobré výsledky a bez zranění, majitelům týmů a tatínkům dostatek sponzorů a všem dohromady především pevné nervy. Nezapomínejme na to, že závodění na motorce by měla být především radost pro diváky, záliba a koníčkem pro jezdce a splněním snů pro rodiče. Soupeřme na závodní dráze a nikoliv u stolu nebo klávesnicí počítače. To by bylo fajn kdyby se změnilo a klidně to můžete brát za moje další přání.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
cechradovan přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
pravyuhel přispěl 2 Kč
Kawahans přispěl 2 Kč
kybi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist