Nicky Hayden a Daytona

Tímto článkem bych se ještě chtěl jednou vrátit na okruh Daytona kde se jel slavný závod na 200 mil, divákem zde byl i jezdec týmu Repsol Honda Nicky Hayden.

Kolem okruhu Daytona se pohybuje mladý, vždy usměvavý muž, který bedlivě sleduje projíždějícího jezdce na černé Hondě se startovním číslem 95, jezdec se svým motocyklem mizí a mladý muž netrpělivě čeká na dalšího jezdce. Už je zde, jeho zelená Kawasaki s číslem 22 letí po dlouhé rovince Daytonského oválu. Co to je za onoho mladíka, který tak dychtivě sleduje dva jezdce na různých strojích dvou různých týmů? Pro odpověď nemusíme chodit hodně daleko, prozrazuje ho jeho košile, která nese na rozdíl od ostatních lidí logo zajímavého sponzora. Zatímco všude vidíme lidi, kteří mají na tričkách a košilích nápisy jako Valvoline, Yamaha, Yoshimura, Dunlop, tento mladík nosí na své košili velký i malý nápis Repsol, jméno sponzora pro tyto končiny nevšedního. Kdože je tento mladík? Jeho jméno začíná postupně prorážet do podvědomí evropských motocyklových nadšenců, tímto mladíkem je Nicky Hayden z Owesboro v Kentucky, jezdci, které tak bedlivě sleduje jsou jeho bratři, mladší Roger Lee (Erion Honda) a starší Tommy (Kawasaki Racing).
Nicky Hayden se chtěl zúčastnit své obhajoby vítězství v závodě třídy AMA Superbike, leč povel z týmu Repsol Honda vystavil stop této snaze a tak je Nicky pouze v roli diváka. Snad i proto zbylo několik chvil na různé všetečné otázky, na které 'The Rocket' ochotně odpovídá.
Z rozhovoru se dozvídáme nejen věci jenž již nyní o Haydenovi známe, ale také spoustu nového. Nicky již srovnává stroj Tohru Ukawy z roku 2002, na kterém absolvoval své první kilometry za řidítky Hondy RC 211V, se strojem poslední evoluce, se kterým absolvoval testování na okruhu Phillip Island v Austrálii. “Stroj není zase až tak mnoho odlišný, motor je v podstatě skoro stejný jako na stroji 2002, ale je to pro Hondu druhý rok s tímto motocyklem a tak je několik věcí přebudovaných“, říká Hayden na adresu nového stroje. Nicky také hovořil o svém poznání s hvězdami MotoGP například o jízdě za Valentinem Rossim na okruhu Phillip Island. “Dostal jsem se za Valentina, opustili jsme společně boxy. On věděl, že já jedu za ním, ale nestaral se o to. Udělal jsem si sekundový odstup a rozjel jsem se za ním, jel jsem opravdu dobře. V Malajsii mě například předjel Max Biaggi a zavřel mě. Jel jsem jedno kolo za ním, ale on nejel rychle, celé kolo se jen nepřestával otáčet.“ Hayden již dokonce začíná srovnávat svou jízdu s jízdou Valentina Rossiho, kde si myslí, že v ostrých zatáčkách je lepší a rychlejší Valentino, zatímco střední část zatáček naopak patří právě Nickymu. Slovo padlo i na samotnou vnitřní činnost v jednotlivých týmech. “V Grand Prix jsou samotné týmy oddělené, naši hlavní technici spolu nemluví. Je to rozhodně více rozdělený tým než například u nás v AMA“, říká Hayden na vztahy uvnitř týmu Repsol Honda. “Jediné co opravdu vidíte jsou získaná data od obou jezdců, k těm mám otevřený přístup. Nevím zda to tak bude i při závodech, ale prozatím opravdu vidím všechno.
Nicky má již v Grand Prix i svůj oblíbený okruh, kterým se stal, tak jako u většiny jezdců, australský okruh Phillip Island. “Je to pravděpodobně můj nejoblíbenější okruh, na kterém jsem kdy jel. Zatím jsem na něm pouze testoval, doufám, že stejně budu mluvit i po závodech. Přijedete na kopec a všechno co vidíte je pouze voda, je to nádherný okruh. Jedna z věcí, které jsem si všimnul například v Motegi nebo v Malajsii je bezpečnost okruhů, okruhu jsou velké, široké, bezpečné, ale trochu nudné. Říkali mi, že mnoho okruhů je sejných, všechny jsou pro závody Formule 1, jsou navrhované přes počítač, jsou opravdu chladné, ale nemám nic proti nim, …. Mám je rád.
Nicky Hayden jako mladý chlapec nesledoval závody Grand Prix, až v devadesátých letech, kdy se v televizním programu stanice ESPN2 objevily závody Mistrovství Světa, začal tehdy 'náctiletý' Nicky sledovat závody těch nejlepších jezdců a snít o tom, jak jednoho dne stojí na startovní čáře těchto závodů. “Stejně jako kluci co hrají fotbal chtějí hrát v nejlepších soutěžích, tak jsem já chtěl jezdit v nejlepších šampionátech. Vždy jsem věděl, kde chci jezdit.
Nicky patří mezi jezdce, kteří začali jezdit již opravdu v raném věku. Podle vlastních slov byl Nicky tak mladý, že si dnes již ani nepamatuje kdy jel poprvé na motocyklu. Jeho první motocyklový závod absolvoval v pěti letech doma v Kentucky, v době kdy jeho starší bratr Tommy již hledal své první silniční angažmá a kdy jeho mladší bratr Roger Lee lezl po paddocku a říkal “papů, papů“. Tím se již dostávám na Nickyho rodinu, která znamená pro samotného jezdce naprosto vše. Až do loňského posledního závodu jezdila celá rodina (Nicky má tři bratry a jednu sestru) společně po závodech a tím vytvářela bratrské jezdecké trojici ideální podmínky. “Má rodina je neskutečná, nemohl jsem chtít nikdy jinou“, říká Nicky na adresu své rodiny. “Vždy se u nás mluví pouze o motocyklech, večeříte – mluvíte o motocyklech, snídáte – mluvíte o motocyklech. Nyní budu poprvé v kariéře na závodech bez rodiny, pokusím se na to nemyslet.
Nicky Hayden se také zastavil u letošního ročníku šampionátu, ze kterého se dostal do MotoGP. Osobně si myslí, že by šampionátu AMA pomohlo sloučení třídy Superbike a Formula Xtreme, pak by bylo v jednom závodě více jak dvacet jezdců s tovární podporou a to by ohromně prospělo této sérii, která není v Evropě až zrovna moc uznávaná. “Já osobně si myslím, že máme dobrý šampionát, ale oni nemají vůči naší sérii žádný respekt, nemyslí si, že je naše série dobrá“, říká Hayden. “Myslím, že si nikdo neuvědomuje, že zde máme opravdové tovární týmy, že továrny vynakládají velké peníze do našeho šampionátu. Asi to bude znít hodně silně, ale oni nemají vztah k naší sérii. Tento rok chci mít dobrý z mnoha důvodů, ale jeden z nich je abych dokázal, že v naší sérii jsou talenty. A to i kvůli tomu, že v MotoGP jsou lidé, kteří říkají 'proč on se sem dostal? Čím si to zasloužil? Co vlastně dokázal? AMA … ?' Prostě nikdo nerespektuje AMA Superbike.
Při otázkách ohledně finančního příjmu jsme se dozvěděli, že Nicky většinu doposud vydělaných dolarů uložil na svá konta. Hlavní co však je, Nicky nejezdí pro zbohatnutí, dokonce vyšla najevo skutečnost, že ani neví kolik by tvořila případná prémie za například druhé místo. “Požádám mého manažera aby mi to řekl [výši prémií] myslím, že bych měl takovéto věci vědět“, řekl Nicky se smíchem na tváři a potvrdil, že část jeho investic šla také do firmy, která se zabývá výrobou oblečení pro motocyklisty (The Rocket – odtud také Nickyho přezdívka), ve které mu patří část akcii.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist