Kam směřuje WSBK?

Zamyšlení nad nedávným proslovem bossů superbikového Mistrovství Světa a nad jejich plány v reorganizaci tohoto šampionátu. Tento článek by vám neměl uniknout!!!

Jak jistě víte, v šampionátu World Superbike se chystají od příští sezóny opět razantní zásahy do pravidel. Prozatím všechny jednání o podobě těchto nových pravidel probíhají za zavřenými dveřmi, ale bratři Maurizio a Paolo Flamminniové v nedávných dnech poskytli novinářům první informace, jak a co se bude v příští sezóně měnit.
Co je zřejmě nejdůležitější je fakt, že od příští sezóny by měl být v tomto šampionátu zastoupený pouze jeden výrobce pneumatik. Prozatím se samozřejmě vše tají, ale dle bouře nevolí ze strany Michelin a Dunlop se zřejmě bude jednat o výrobce pneumatik Pirelli. Zajímavostí jistě je, že jednotlivé superbikové týmy by měly za každého svého jezdce zaplatit za sezónu 45 000,- EU což jim zaručí u výrobce pneumatik tento produkt v nejlepší kvalitě po celou sezónu. Všechny týmy budou mít možnost výběru, přičemž maximální počet pneumatik na jeden podnik (víkend) bude 13 kusů. Týmy třídy World Supersport by měly za stejné období (celou sezónu) platit 15 000,- EU na jednoho jezdce. Zvláštní, specifikační pneumatiky budou opět k dispozici, na což Maurizio Flammini opověděl, že daný výrobce chtěl poskytnout speciální pneumatiky a učinil takovou nabídku, která nemohla být odmítnutá. "Výrobce dal své peníze do této série, slíbil investovat do této série formou reklamy, podpory a marketingu," říkal Flammini.
První čtyři týmy na konci sezóny dostanou zdarma pneumatiky na následující sezónu, o čemž si Paolo Flammini myslí, že je normální podporovat nejlepší týmy a takto je odměnit [.... a tím jim umožnit výhodu na následující rok v podobě úspory 90 000,- EU v případě dvou jezdců - poz. Racing].
Zajímavé budou i odměny pro jezdce, podle Paola si jezdec, který vyhraje Superpole a dva závody přijde na cca 40 000,- EU. Týmový manažeři také prozradili, že by se pro následující sezónu měly zvednou i finanční podpory jezdcům a týmům pro cesty na zámořská kola šampionátu, když se hovoří dokonce až o trojnásobně navýšené dotaci.
Zajímavá situace se tak přihodí, když například tým, který v současné době používá špičkové zboží firmy Michelin a bude chtít i nadále pokračovat s tímto výrobcem, což nebude moci. Podle M. Flamminiho je zvolený výrobce [Pirelli - poz. Racing] připravený maximálně podporovat všechny týmy a tedy i ty, které doposavad vystupují proti této dohodě, ovšem za předpokladu, že nebudou tyto týmy dále sponzorovány stávajícími výrobci.
Názory na partnerství s Pirelli se však i nadále liší. Například Ronald Ten Kate, majitel týmu, za který úspěšně jezdí Chris Vermeulen a Karl Muggeridge závody třídy Supersport, říká, že pokud by přišel o partnerství s Pirelli, ztratil by víc jak 100 000,- EU. Z týmu Bertocchi naopak přišla zpráva, že ročně tento tým vydá za pneumatiky Dunlop 120 000,- EU a dostává ubohou kvalitu v porovnání s ostatními týmy. Nový systém bodá za vynaložené peníze hodnotu a konkurenci. Jistý novinář však krátce po rozhovoru s bratry Mourizio a Paolo Flammini uvedl, že dostal před dvěma týdny od Bertocchiho úplně jiná čísla, než uváděl Flammini při tomto rozhovoru.
Flamminiové prohlásili, že se pokusili vést dialog i s ostatními výrobci pneumatik, ale že se jim žádní na jejich žádosti nezvali. Ovšem pan Philip Debarle [tiskový mluvčí Michelin - poz. Racing] tuto výzvu dementoval, když mimo jiné prohlásil, že o chystaných zprávách spojených s výběrem jednoho výrobce pneumatik se dozvěděl až z tiskové zprávy od FIM. Stejně mluví i zástupci firmy Dunlop. Jednoznačně se dá říci, že jak Michelin, tak Dunlop, nejsou spokojení s tímto postupem, když například členové firmy Michelin veřejně říkají, že do sítě kolem WSBK investovali v posledních letech miliony Euro a navíc v příštím roce plánovali návrat do světového šampionátu třídy Supersport. Dle zpráv z prostředí Michelin a Dunlop, oba výrobci hodlají na postup a výběr dodavatele pneumatik pro závody WSBK podat soudní žalobu.
Flamminiové se brání, když prohlašují, že původně chtěli zajistit všem třem výrobcům rovnoměrný podíl v šampionátu, později uvažovali o výběru dvou firem, ale nakonec se rozhodli pouze pro jednu, protože ostatní varianty nepovažovali za profesionální přístup k provozování světového šampionátu.
Dohoda o poskytnutí exkluzivních práv výrobci pneumatik má být podepsaná na dva roky, a že prý po skončení tohoto období budou vítaní všichni výrobci k zahájení dalších vyjednávání.
Paradoxní situace je okolo Steve Martina z týmu DFX Ducati. Martin je oficiálním jezdcem právě Pirelli a dle vlastních slov zaplatil nemalé částky za to, aby tímto jezdcem byl. Vždy dostával ten nejlepší i nejnovější materiál. Vždy pomáhal vyvíjet Pirelli jejich pneu a z tohoto procesu nyní vypadne.
Slova padala také o smyslu celého Mistrovství Světa Superbike. Maurizio Flammini prohlásil, že vlastní práva do roku 2021, a že do tohoto roku se bude snažit vést šampionát co nejlépe. "Budu pokračovat v nalévání milionů dolarů do této série," říkal doslova Flammini, který si nemyslí, že případný odchod zvučných jmen nebude mít vliv na vadnoucí popularitě šampionátu. Podle Flamminiho chodí fanoušci na tyto závody spíše kvůli motocyklům, než kvůli zvučným jménům jezdců tohoto šampionátu.
Flamminiové končili své vyprávění tím, že chtějí vrátit světový šampionát třídy Superbike do původních kolejí, do kolejí, které představovala vize při zakládání tohoto šampionátu před více jak patnácti lety - finančně nenáročný šampionát cestovních motocyklů. "Chceme pomoci také národním šampionátům a to zejména ve Francii a Itálii, kde je to v současné době i touto třídou velmi špatné," říkal závěrem Maurizio Flammini.
Pravidla WSBK se budou měnit pochopitelně i v jiných směrech, než jsem zde dnes uvedl, budou se upravovat zejména dle pravidel americké AMA U. S. Superbike, kde mají motocykly zakázané úpravy motoru a převodovky (větší zásahy). Já jen doufám, že nepřijde doba, kdy budou muset nosit všichni jezdci povinně kombinézy od Dainese, přilby od Arai, boty od Bieffe nebo rukavice od Brixton ...

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist