TT - Když se plní sen

Po mnoha letech je tu velmi reálná šance, že nad nejslavnějším ostrovem motocyklové historie zavlaje naše trikolora.

Kapitoly článku

Mnozí víte, mnozí jste možná někde jen tak zaslechli, že se někde v tee-pee uprostřed pražské prérie připravuje svým významem jedna z největších motorkářských událostí posledních let. Hromada práce všech zúčastněných tam směřuje k naplnění jednoho velikého snu jednoho závodnického srdíčka. 

Proto je nám potěšením, že díky Motorkářům.cz budete mít možnost sledovat vše z první ruky. Tentokrát vám přinášíme zážitky prvních zvědů přímo z míst slavných bitev, tak, jak je viděl Libor Krmášek.


INDI 23 před startem TT 2009 

Pozdravem „flat out“ a to bez překladu, zdravím všechny příznivce odnože motocyklového závodění, kterému se říká road racing. Pro ty méně znalé jen upřesňuji, že se jedná o závody na veřejných silnicích, nebo-li „public roads“.
Jednoznačným vrcholem a v přeneseném slova smyslu jakýmsi Mt.Everestem (spíše K2),  je mezi těmito závody ten, který se už od roku 1907 jezdí na malém ostrově Isle of Man 
 v Irském moři. Ano, je to okruh slavný svojí historií i jmény účastníků, pro svoji délku a náročnost obdivovaný i zatracovaný  „Mountain Course“ - Horský okruh. 
(virtuální projížďku můžete absolvovat tady)
Od doby, co noha českého závodníka stanula naposledy na tomto kouzelném kousku země uplynulo již předlouhých 18 let ( Petr Hlavatka z Kyjova tragicky zahynul na TT 29.05.1991, exit the Nook ). 
Slavná jména naší minulosti jako byli F.Brand, F.Bartoš, V.Parus, J.Koštíř, G.Havel, S.Malina a Fr.Šťastný se mnoha případech objevovala na úctyhodných místech výsledkových listin a tak je nač navazovat. 
Všechny okolnosti zatím nahrávají tomu, že by se Michal Indi Dokoupil měl postavit na startovní čáru dvou závodů třídy 600 ccm na Horském okruhu (30.05 – 13.06. 2009). Pokud vše dobře dopadne, je zde šance zúčastnit se 13.06.09 volného závodu s hromadným startem na okruhu Bilown u Castletown (jede se v jiném termínu též pod názvem Souther100), který je též součástí TT 2009.
Již v listopadu loňského roku jsme s bookingem 2 letenek stáli na Ruzyňském letišti. Jak jsme před pár dny zkonstatovali, asi osud tomu chtěl, že jsme v tu noc nakonec neodletěli, ale o tom až na konci článku. 
Bylo třeba dohodnout nový termín osobního jednání. Vše se podařilo, a tak na konec s Michalem skutečně 15.01.09 vyskakujeme z letadla na runway „ostrova motocyklů“. 
Já opět po 3 letech a Michal prvně v životě. 
Průvodcem, zprostředkovatelem, taxikářem a kamarádem se nám na čtyři dny stává Chas Corris. Chtěl bych mu touto cestou za nás za oba velmi poděkovat. Jsme mu velkými dlužníky a snad se nám to podaří dohnat na letošních Hořických zatáčkách.
Musím říct, že se nám podařilo, v tom nejlepším smyslu slova „vysát“ nabídnutý čas až do morku kostí. Veškerá aktivita směřovala k jedinému cíli a tím je Michalův start v letošním ročníku. 
Doslova každá hodina byla našlapána programem. Od ranního budíku až do pozdních nocí, ukončené většinou nekončícími debatami na téma příprav, tréninků či startu, tak to byl denní chleba. Ostatně, teď už to ani jinak nelze.
Prvním velkým zážitkem bylo jistě úvodní seznamovací kolo ve společnosti Chase a jeho BMW 2,8. Michal si tak mohl vytvořit alespoň částečnou představu o náročnosti a úskalích, které tento okruh v sobě skrývá. 
Ani doma naježděné simulace na PS2 nebo pohledy z motocyklů Hizziho*, Dunlopa** a DJ*** na DVD, nedokážou nahradit reál. Tuto skutečnost potvrdil sám Michal hned poté, co se mu naskytla možnost prohlédnou si „in natura“ upatí obávaného padáku jménem Bray Hill : „Tady se jedou motocyklové závody?? Neuvěřitelné…“ 
Nic sice nemůže nahradit samotnou jízdu na závodním biku po uzavřené trati, ale našich cca 8 kol, rozdělených do 3 dnů, bylo nepostradatelným pomocníkem při čtení tratě. 
Pod 60,7 km délky TT je třeba si představit cca 260 zatáček, uložit časem do hlavy na 80 názvů, které se vážou k těm nejdůležitějším místům tratě, o nemalém počtu zlomů, skoků a pastí ani nemluvě. 
Je to zkouška jen pro ty nejzkušenější a nejodvážnější a snad proto se každý rok na startu objevuje relativně málo jezdců ze zemí, které nepřísluší britské koruně.
Další klíčovou akcí bylo páteční setkání s Paulem Philipsem****. Šlo především o vzájemném předání základních informací z obou stran, jak managementu TT , tak Michalových úspěchů, ambicí a očekávání. Paul Philips se projevil jako člověk na správném místě a vstřícný sympaťák. Pro Michala z toho vyplývá v kostce jediné – vyplnit obě přihlášky a odeslat poštou na vedení TT. Třešničkou onoho dne bylo podvečerní natáčení s Michalem, coby „newcomerem“ na TT 09 v místním Manx Radiu, které tuto reportáž opakovalo několikrát ve dvou dnech (záznam je ke stažení tady).
Asi nejvíce praktických informací dal Michalovi John Burton, což je zkušený místní matador
a závodník z vesničky Crosby. Poté, co nás posadil do svého Fucusu, otevíral Michalovi oči na každém kousku trati. Mojí snahou bylo udělat heslovitý zápis téměř 61 km.
Díky Chasově aktivitě se nám poslední večer před odletem naskytla nevídaná věc. Bylo to již předem avizované a dobře utajené Chasovo překvapení a stálo skutečno za to. Pozvání na akci Joey Dunlop Foundation do hotelu Hilton v Douglasu jen pro zvané, nelze nazvat jinak než velkou peckou na závěr pobytu. Michal měl tak jedinečnou možnost se setkat osobně v uvolněném a neformálním rozhovoru u baru s Johnem McGuinnessem, Michaelem Dunlopem, Richardem „Milkym“ Quaylem, Paulem Huntem a dalšími významnými hosty kolem TT. Všichni byli velmi příjemní a pohodoví společníci. Jen to potvrzovalo moji 13 denní zkušenost z roku 2006. Za hvězdy a celebrity by mohli být všichni, ale tady se to prostě nenosí a to je dobře. 
Ani nemáte představu, jak ostře vše kontrastovalo s náladou a vztahy, které panují mezi lidmi kolem závodů na české půdě!
Rozloučili jsme se s Isle of Man snad velmi hezky a přitom s pokorou a úctou. Protože tady by se měla tato dvě zmíněná slova vozit pomyslně stále s sebou a to i na závodním biku. Přejme tedy Michalovi a jeho teamu to pověstné GOOD LUCK a šťastný návrat domů!! 
Jen se šťastným návratem se otevírají možnosti psát případné další pokračování českých motocyklových závodníků na této bájné trati a vstoupit tak nesmazatelně do historie slavného a nejtěžšího roadracingového závodu na této planetě.

* Steven Hislop
11 vítězství na TT, držitel rekordu
1x British Champion 250 ccm (1990)
2x British SBK Champion (1995, 2002)
zahynul 30.07.2003 tragicky ve své helikoptéře v Teviodhed poblíž svého rodiště u skotského Hawicku


** William Joseph „Joey“ Dunlop
26 vítězství na TT
zahynul 2.07.2000 při závodě na Hondě 125 v Estonském Talinu

*** Allan David Jefferies ( Big DJ)
zahynul 29.05.2003 při tréninku na TT v úseku Crosby. V rychlosti přes 160 mph (téměř 260 km/h) havaroval na oleji z jiné motorky. Rok před tím vytvořil na své GSXR-1000 traťový rekord, když dosáhl průměru 127.29 mph (204.81 km/h).

**** Paul Philips
TT & Development Manager



delší verze z Liborova zápisníku je tady (upozorňuju, že mnohem delší verze ;-) )

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist