Tourist Trophy 2009

Letos se konala Tourist Trophy na Isle Of Man v Anglii od 30.5. do 12.6.2009. Délka trati je 60,7 km jedno kolo. Jednalo se o stodruhý ročník, kdy první se jel už v roce 1907.

Kapitoly článku

Od 30.5. do 5.6. se jednalo o týden tréninků, které probíhaly každý den od 18:20 do 19:55, kdy první sobotní trénink byl neoficiální, neděle bez tréninků a od pondělí do pátku již oficiální měřené tréninky, kde jezdí zvlášť Solo motorky (bez ohledu na třídu, dohromady) a po nich Sidecary.
Newcommeři, tedy nováčci byli označeni oranžovou vestou. Startovní čísla jsou přidělena dle předchozích výsledků, nebo podle odhadů úspěchu nováčka. Pokud si newcommer vyjede dobrou pozici v kvalifikacích, je mu následně do závodu přiřazeno lepší startovní číslo, aby nedocházelo k tomu, že by se mu po odstartování pletli pomalejší jezdci na trati, protože tady se závodí s časem. V našem případě se tedy jednalo o postup z čísla 71 na 39.
V kvalifikaci je nutné splnit kvalifikační limit a alespoň šest odjetých kol. Nakonec pustili do závodu i některé nekvalifikované jezdce, ale Ti si museli ponechat oranžovou vestu.

KVALIFIKAČNÍ LIMITY NA KOLO:

TT Superbike Race / Senior Race     20 minut             113.19 mph
Sidecar TT Races            24 minut                   94.32 mph
TT SuperStock Race              20 minut                    113.19 mph
Supersport Junior TT Races                 20 minut a 30 sekund                    110.43 mph
TTXGP                       50 minut                    45.28. mph


Následoval týden závodů od 6.6. do 12.6. 2009, kde ale proběhly v programu kvůli počasí změny.S přesunem se ovšem počítá, proto jsou mezi závody volné dny jako „manévrovací prostor“.
Sobota 6.6.2009
12:00 TT Superbike Race 6 kol
15:00 Sidecar TT Race A 3 kola
(přesunuto na pondělí 8.6.2009)

Pondělí 8.6.2009
10:45 TT Superstock race 4 kola
14:15 Supersport Junior TT Race A 4 kola
(přesunuto na úterý 9.6.2009)

Středa 10.6.2009
10:45 Supersport Junior TT Race B 4 kola
13:15 Sidecar TT Race B 3 kola
(odložen start o čtyři a čtvrt hodiny)

Pátek 12.6.2009
11:00 Senior TT Race 6 kol
14:30 TTXGP 1 kolo

V neděli mezi tréninky a závody se jela tzv. „Mad Sunday“, kdy mohli na uzavřenou trať bez omezení rychlosti všichni návštěvníci.

ROZDĚLENÍ TŘÍD:

TT SuperBike Race:

Do této kategorie spadají všichni přihlášení s motocyklem o objemu 750-1000ccm nebo až 1200 pokud se jedná o dvouválec. Tyto motocykly mohou mít úpravy oproti sérii, které jsou popsané v technických předpisech. Jede se pouze jeden závod a to na šest kol.
Tankování probíhá dvakrát během závodu a i tak musí mít tyto motocykly upravené nádrže na větší objem, aby stačily alespoň pro dvě kola. Většinou se mění i zadní kolo kvůli pneu.

Sidecar TT Race:

„Sajdy“ mají omezený objem motoru na max. 600 ccm. Odjedou během týdne dva závody, kdy každý se klasifikuje zvlášť a jeden závod má tři kola.



TT Superstock Race:

Jedná se o třídu, kde mají převážně všichni jezdci litrové motocykly, ale spadají se čtyřválce od 600 do 1000ccm, tříválce od 750 do 1000ccm a dvouválce od 850 do 1200 ccm.
„Stocková“ verze znamená, že se jedná v podstatě o sériový motocykl, bez úprav motoru. Je povolen závodní výfukový systém a podvozek (ovšem u něj je omezená možnost úpravy přední vidlice, která se nesmí vyměnit celá, ale pouze vnitřek, tedy „cartrige“). Pokud nemá motocykl ze série například antihopingovou spojkou, nesmí se tedy použít. A pokud ano, musí to být od toho výrobce motocyklu. Tak je to například i s řídícími jednotkami apod. Jede se pouze jeden závod a to na čtyři kola.


Supersport Junior TT Race:

Spadají sem čtyřválce od 400ccm do 600ccm, tříválce od 600ccm do 675ccm a dvouválce od 600ccm do 750ccm. Podobně jako u Superbiků jsou zde povoleny rozsáhlejší úpravy, ale podrobnosti byste našli v technických předpisech. Mají také dva závody. A i B jsou hodnoceny zvlášť.

Senior TT Race:

To je asi nejsledovanější závod, přitom se jedná o stejné motocykly, které jedou Superbiky nebo Superstocky. Jsou to tedy převážně motocykly o objemu 1000ccm. Mohou se sem přihlásit i nováčci. Dříve se mohly přihlásit i šestistovky, ale před dvěma lety to zrušili. Funguje to v podstatě jako druhý, spojený závod litrových tříd a je za něj nejprestižnější cena.


TTXGP:

Tato novinka na TT by se ráda stala novou tradicí. Jedná se o elektrické motocykly, které prozatím nevynikají ani velkou rychlostí, ani výdrží, ale do budoucna se to určitě zlepší.
Letos tu na ní jel dokonce i Martin Loicht. Každý z těchto motocyklů je prototypem.


OCENĚNÍ A TROFEJE:

Ceny pro vítěze závodů:

TT Superbike Race: TT Superbike Tourist Trophy
TT Superstock Race: John Hartle Trophy
TT Supersport Race A: Junior Tourist Trophy
TT Supersport Race B:Classic TT Trophy
Senior TT Race: Senior Tourist Trophy
Sidecar TT Race A: Fred W. Dixon Trophy
Sidecar TT Race B: Sidecar Tourist Trophy


Ceny za nejrychlejší kolo:

TT Superbike: John Williams Trophy
TT Superstock: Don Ryder Trophy
Supersport Junior TT: Formula 2 Cup ( nejrychlejší kolo z obou supersportových závodů)
Senior TT: Norman Brown Trophy
Sidecar TT: Jock Taylor Trophy (nejrychlejší sidecar)
Pro všechny třídy: Jimmy Simpson Trophy (nejrychlejší solo kolo ze všech)

Speciální ocenění: (je jich hodně, tak vypíšu jen některé, asi nejznámější)

Stříbrná replika: pro jezdce, kteří dokončí závod ve 105% času vítěze.
Bronzová replika: pro jezdce, kteří dokončí závod ve 110% času vítěze, ale nedosahují na
stříbrnou.
Finishers Medals: medaile za dokončení závodu. Dostávají ji všichni závodníci, co dokončí
závod, ale nemají nárok na žádnou repliku.

Nejrychlejší kolo: stříbrná replika, která je udělena závodníkovi za nejrychlejší kolo
v konkrétním závodě.

Newcommers Medals: uděluje se třem nejlepším nováčkům v každé kategorii.

Joey Dunlop TT Solo Trophy: uděluje se nejlepšímu jezdci dle výsledků ze všech tříd.
Tato cena se uděluje spolu s 10 000 librami.

Martin Finnegan Trophy: cena pro nejrychlejšího Ira. Uděluje se spolu s 1000 librami.

Gavin Lee Trophy: pro závodníka, žijícího na Isle Of Man, s nejlepším umístěním v TT
Senior Race

Ice Man Trophy: pro závodníka s nejlepšími výsledky žijícího mimo Spojené království a
Irsko.

Ceny se měly původně předávat ve Villa Marina ve středu večer, ale nakonec bylo vyhlašování odloženo na pátek na Grand Stand.


Jak se sem vůbec může člověk dostat?

Tak pokud se budeme bavit o divácích, tak je to jasný… šup na letadlo, nebo na motorku a pěkně trajektem až sem…vše včas dopředu zabukovat, protože je sem nával…

Ale pokud jde o závodníka, tak jsou tu dvě možnosti. Buď  Vás sami kontaktují, protože vynikáte dobrými výsledky, nebo napíšete hlavnímu manažerovi TT (v tomto případě Paul Phillips), že máte zájem zde jet. Jako první musíte prokázat nějaké výsledky. V našem případě jsme obstáli s výsledky z českého roadracingu, protože například Hořice jsou velice uznávaným okruhem i zde.
Těchto roadracingových výsledků musí být minimálně šest a to samozřejmě velmi pozitivních (na „bednu“). Jsou tu i závodníci, kteří „doma“ roadracing nemají a jsou to třeba mistři superbiků ve své zemi. Ti musí prokázat šest dobrých výsledků z okruhů a musí se zúčastnit ManxGP, což je závod na stejné trati, ale na podzim a největší kubatura tu jsou šestky. Nicméně každý jezdec je posuzován jednotlivě, a tak to nemusí být úplně stejné pro všechny. Závisí to pouze na pořadatelích.
Dále si sem manažer TT jezdce pozve několik měsíců před TT na jednání (Indi absolvoval v lednu), na kterém si ověří zájem a důvody, proč se chce jezdec zúčastnit a jak se věnuje přípravě. Také mu zařídí projížďku v autě po trati se zkušeným jezdcem, který mu všechno potřebné poví a vysvětlí nejen záludnosti, které tu číhají na každém metru.
Později jsme se v našem případě dozvěděli, že si i obvolali pár jezdců, kteří se s Michalem na trati setkali a zeptali se jich na názor, jaký je to jezdec. My jsme prý naštěstí dostali doporučení od všech :o). Závodník si musí zřídit ACU licenci, kterou mu na základě stávající mezinárodní závodní licence a lékařské zprávy za poplatek 25 liber vystaví.

Když závodník dojde až sem, má povolený start, a nejlépe i sehnané finance a nachystanou motorku, je to stále jen část práce. Jednou z nejdůležitějších věcí, a o tom jsme se sami velmi dobře přesvědčili, je nepodcenit přípravu! Takže hromady videí o TT, on-boardů a každodenní hraní na playstationu, aby si jezdec trať co nejlépe zapamatoval, protože to je část úspěchu. No a také samozřejmě fyzická příprava. Na nováčcích bylo vidět, že se nejen ztrácí a neví kde zrovna jsou a co bude za dalším rohem, ale fyzicky po jednom kole odpadali. My jsme se sem vydali ještě o týden dříve, aby se Michal naučil trať i za provozu.
Určitě by sem neměl jezdit závodník, který si není sám sebou jistý, protože TT je nejtěžší silniční závod a jezdec by to měl chtít od srdce a dobře se na to připravit.
Co se týče finančních odhadů na tento závod, třída Supersport Junior TT (dva závody) měla vyjít okolo tři sta tisíc a to bez nějakého „vyskakování si“. Je to částka, kde jsou zásadní výdaje cestovné pro tým (1 dodávka/tři lidé), jídlo (na čtyři týdny), výdaje za benzín, pneu a spotřební materiál do moto a menší částka pro neočekávané výdaje jako pokuty, poplatky a podobně :o).

Investice do pořízení a úprav motocyklu zahrnuty nejsou.
Jaká je realita, tak to jsme ještě nepočítali… ale účtenky máme schované, takže uvidíme.

Dotazy ohledně TT klidně pište na můj email veronika@indiracing.cz
Odpovím individuálně a případně zahrnu ještě do nějakého článku k tomu, co jsem teď všechno tady zapomněla zmínit. A určitě toho nebude málo :o).



Po návratu se pravděpodobně uskuteční i beseda, kde bude TT hlavním tématem, ale okolnosti budou včas upřesněny. Budeme se na Vás moc těšit!

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist