Yamaha představila výsledky šetření selhání motorů z Mugella

Během zahřívacího tréninku krátce před startem závodu MotoGP v Mugellu explodoval motor Yamahy Jorge Lorenza. Ten byl letos jeho třetí v pořadí, takže Španěl do závodu nastoupil s druhým motorem s nímž už jel v Kataru, měl za sebou spoustu tréninků a dva závody. Lorenzo nakonec závod italské Grand Prix vyhrál. Valentino Rossi do závodu nastoupil rovněž s třetím motorem (sedm motorů na sezonu), ale ten mu během závodu vypověděl službu. Oba motory v Japonsku podrobili důkladné expertíze a přišli na to co bylo důvodem jejich selhání.

Yamaha den před zahájením sedmého podniku sezony zveřejnila výsledky šetření, které představil vedoucí projektu MotoGP Kouji Tsuya. Ten potvrdil, že oba motory poslali z Mugella přímo do japonské centrály, kde je technici podrobili expertíze a na základě údajů z telemetrie dalších systémů zjistili, že k selhání došlo vinou elektroniky. Konkrétně to souvisí s nesprávnou funkcí omezovače otáček, což vedlo k destrukci (střetu) ventilu a pístu.

U obou motorů (Lorenza a Rossiho) došlo k identickému poškození na základě stejné chyby v elektronice. Tím Yamaha vyřadila možnost, že selhání zapříčinila nějaká poddimenzovaná součástka pohonné jednotky, protože je to čistě otázka řízení elektroniky. K selhání motoru Valentina Rossiho došlo po odlehčení zadní části motorky na konci rovinky, když se zadní kolo dostalo na moment do vzduchu a došlo tam k vysokému nárustu otáček motoru, což omezovač okamžitě nezachytil a došlo vlastně k přetočení motoru. Yamaha dále potvrdila, že v Mugellu nebyla použita žádná speciální motorová mapa a oba motory jsou nyní staženy z přídělu pro letošní sezonu.

Japonský výrobce poukazuje na fakt, že kvalita motorových jednotek a jejich spolehlivost je pro ně zásadní a fakt, že během jednoho dne selhaly dva motory na tom nic nemění, protože z konstrukčního hlediska bylo vše v pořádku. Problém je v tom, že letos je nasazena jednotná řídící elektronika, která zrovna s ohledem na omezovač otáček funguje jinak ve srovnání s elektronikou použitou loni. Data pro omezovač byla nastavena přesně jako v minulém roce, ale nikdo nepočítal s tím, že tam nastane určitá odchylka, která zapříčiní tak fatální selhání.

Od momentu, kdy selhal motor Jorge Lorenza v zahřívacím tréninku italské Grand Prix, nebyli technici tří ladiček schopni tak rychle identifikovat přesnou příčinu poruchy. Valentino Rossi měl pro závod nasazený málo používaný třetí motor a nikdo proto neviděl důvod, proč by mu ho měli pro závod vyměnit za motor s vyšším počtem najetých kilometrů. Přesto nyní z preventivních důvodů budou všechny použité motory v Mugellu sloužit jen pro tréninkové sekce až do konce jejich životnosti. Yamaha už omezovač otáček upravila a pro Katalánsko má být již vše v pořádku.

V oficiálním prohlášení se o tom přímo nezmiňují, ale je možné, že součástí protiopatření není jen nastavení správné funkce omezovače otáček, ale také přímo snížení otáček motoru o řekněme nějakých sedmdesát až sto otáček, tak aby vytvořili nějakou bezpečnou rezervu pro všechny případy. Jak se tato změna projeví je nyní samozřejmě otázkou, ale to ostatně uvidíme už tento víkend v rámci katalánské Grand Prix v Barceloně.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist