Vše o nadcházející GP České republiky

Pro české fanoušky je srpen vrcholem sezony motocyklového MS. Nejlepší jezdci změří své síly na Masarykově okruhu v Brně a my máme jedinečnou příležitost vše vidět na vlastní oči a hlavně, pravděpodobně ne naposled - bwin Grand Prix České republiky.

Kapitoly článku

Závodění na jihu Moravy datujeme do období let 1906, první závod mistrovství světa motocyklů tam ale uspořádali v roce 1965 a od roku 1987 je místem pořádání české Grand Prix Automotodrom Brno, který díky zázemí pro jezdce a diváky patří mezi světovou špičku. Brno je místem, kde týmy rády testují a proto jich řada zůstane po závodě na Masarykově okruhu, kde budou testovat novinky pro druhou polovinu roku 2014.

Závodní okruh v Brně měří celkem 5403 metrů, nejdelší rovinku má 636 metrů dlouhou a dráhu širokou 15 metrů. Jezdci v jednom kole projedou celkem 14 zatáčkami6 levými a 8 pravými. Rekord v čase na kolo tam od loňska drží Cal Crutchlow (1'55.527), rekord okruhu patří Marcu Márquezovi (1'56.135) a rekord v maximální rychlosti tam loni poprvé od roku 2004 přepsal Dani Pedrosa (314.8 km/h).
V letošním roce je na programu jednání ohledně další budoucnosti Grand Prix České republiky. Jde o to, že Automotodrom Brno bez podpory státu nebo kraje již nedokáže tak nákladnou akci zvládat, takže v těchto dnech měli na jihu Moravy definitivně rozhodnout, zda v příštím roce Grand Prix v Brně bude či nikoliv.

Výsledkem je, že Velká cena České republiky v Brně bude také v příštím roce, protože Jihomoravský kraj převezme na svá bedra finanční garanci, což je onen zalistovací poplatek ve výši kolem sedmdesáti miliónů korun. To již odsouhlasila rada Jihomoravského kraje. Rozhodnutí rady ještě musí schválit krajské zastupitelstvo během svého zasedání 19.září 2014.

Představitele kraje si jsou vědomi, jak důležitý podnik je Grand Prix pro celý region, takže nečekali na rozhodnutí vlády, ale sami se chopili iniciativy a jubilejní padesátou Velkou cenu chtějí v Brně uspořádat. Pro všechny fanoušky závodění na dvou kolech, je to určitě velmi dobrá zpráva.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE


MotoGP – preview

Po desátém vítězství sezony v Indianapolis Grand Prix nemůže ve vedení průběžného hodnocení do Brna přijet nikdo jiný než Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team), jediný jezdec královské kubatury, který zatím v roce 2014 vyhrává závody MotoGP. Jezdec tovární Hondy má mimo neuvěřitelné série prvenství na kontě maximální možný počet bodů, což je 250 a náskok na druhého v pořadí Daniho Pedrosu 89 bodů. Pokud bude v takto nastaveném tempu pokračovat a vyhraje další čtyři závody, může slavit druhý titul mistra světa v kategorii MotoGP už v Aragonii. Zatím ale není nic rozhodnuto a jeho nejbližší soupeři mají stále šanci Márqueze porazit, protože je to on, kdo má nyní terč na zádech.

Naposledy Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) chyběl na stupních vítězů v italském Mugellu, tentokrát to bylo v Indianapolisu, kde projel cílem čtvrtý, ale i přesto si udržel průběžnou druhou příčku v hodnocení mistrovství světa. Španěl si před závodem v Brně rozhodně věří, protože má na Masarykově okruhu velmi dobrou bilanci. V Brně vyhrál v každé z kubatur, kde do této chvíle závodil – v roce 2003 (125ccm), v roce 2005 (250ccm) a v roce 2012 (MotoGP). Také díky jeho triumfu z roku 2012, Honda nepoznala na jihu Moravy co je to porážka od roku 2010. V roce 2011 slavil v Brně vítězství Casey Stoner, v roce 2012 Dani Pedrosa a loni to byl Marc Márquez.
Jen čtyři body dělí třetího Valentina Rossiho (Movistar Yamaha MotoGP) od druhé pozice průběžného hodnocení. V Indianapolisu chtěl Ital dopředu, bojoval o vedení v závodu, také jel nějakou dobu na špici závodního pole, ale tlaku Márqueze s Lorenzem neodolal a musel se spokojit s třetím místem. Americký okruh IMS ale není jeho nejoblíbenějším, takže pokud hovoříme o závodění v České republice, tak to je trošku jiný šálek čaje a právě na Masarykově okruhu by Rossi mohl Márquezovu nadvládu zastavit. Jen v královské kubatuře Rossi v Brně vyhrál pětkrát, takže to je okruh, který by mu měl sedět natolik, aby dokázal znovu bojovat o vítězství v závodu.

O to se samozřejmě bude snažit také druhý člen tovární skupiny tří ladiček Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který je vlastně poslední z jezdců jiného motocyklu než Hondy, který v Brně vyhrál. Tehdy se psal rok 2010 a od té doby Lorenzo na Masarykově okruhu bodoval čtvrtým, druhým a třetím místem v cíli. Španěl s Yamahou prodloužil na další dva roky a nyní od něj můžeme čekat intenzivní tlak na dobré výsledky. Začátek sezony byl v jeho podání hodně komplikovaný, ale nyní je situace o něco lepší a také on si bude přát Márqueze co nejdříve porazit. Nyní má na kontě 117 bodů a jen na Rossiho jich ztrácí rovných čtyřicet.
V Indianapolisu bojoval Andrea Dovizioso (Ducati Team) jako lev, aby převzal vedení v závodu a z bitvy s Valentinem Rossim si odnesl pár šrámů jak na motorce tak kombinéze. Ital pak postupně ztrácel půdu pod nohama a klesal pořadím na konečné sedmé místo v cíli. Tím, že získal devět bodů zároveň ztratil čtvrtou pozici v průběžném hodnocení, kde ho o devět bodů přeskočil Jorge Lorenzo. Dovizioso jistě nechce tento souboj předem vzdát a celkové čtvrté místo bude bojovat. Ital je také posledním jezdcem, který po deseti závodech sezony překročil hranici sta bodů.

Zajímavá situace je nyní na průběžném šestém a sedmém místě, kde oba jezdce dělí jen jeden jediný bod. Řeč je o Polu Espargarovi (Monster Yamaha Tech 3) a Aleixi Espargarovi (NGM Mobile Forward Racing), sourozenecké dvojici v královské kubatuře mistrovství světa. Aleix byl do této chvíle tím lepším a zkušenějším. Jenže v Indianapolisu musel po kontaktu s Bradlem odstoupit ze závodu, tím pádem nebodoval a šanci dostal jeho bratr Pol, jenž v sedle satelitní Yamahy M1 projel cílem na páté pozici, což jej poslalo v průběžném hodnocení před bratra Aleixe. Aleix Espargaró ovšem zůstává nejlépe postaveným jezdcem kategorie Open.
V první desítce průběžného hodnocení figuruje osmý Andrea Iannone (Pramac Racing), který si v Indianapolisu vedl velmi dobře, když v úvodu závodu bojoval o pozice na stupních vítězů, ale o něco později Itala zastavila technická porucha na jeho GP14. Devátý Brit Bradley Smith (Monstar Yamaha Tech 3) zajel v IMS svůj letos druhý nejlepší výsledek, když projel cílem šestý a na Iannoneho teď ztrácí jen čtyři body. Desátý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) závod na dráze IMS nedokončil, což je v jeho případě už druhá nula v řadě a čtvrtá celkem. Bradl před odletem do USA podepsal s Forward Racingem (pro sezonu 2015) a rozloučil se s týmem LCR Hondy, kde mu více méně pro příští sezonu zajistili místo, ale německý závodník už v týmu zůstat zřejmě nechtěl.

V Brně už neuvidíme závodit Colina Edwardse, který ukončil závodní kariéru o něco dřív než plánoval, protože letos v Austinu řekl, že skonči po posledním závodu sezony, ale tato chvíle nadešla po dohodě s týmem už v úvodu druhé poloviny sezony. Američana, s nímž italská stáj Forward Racing počítá do klíčové pozice vývoje jejich prototypu a rovněž na minimálně jednu divokou kartu pro Silverstone, od Brna nahradí Alex De Angelis. Jezdec ze San Marina s týmem již spolupracoval, ale na pozici jezdce týmu Moto2. Pravidelným jezdcem MotoGP byl De Angelis v letech 2009 a 2010, když závodil v barvách týmu San Carlo Honda Gresini.
V Brně neuvidíme také Nicky Haydena, což bude po opravdu hodně dlouhé době závodní víkend královské kubatury bez Američana. Jezdec týmu Aspar podstoupil operaci zápěstí a nyní je v rekonvalescenci, která by měla skončit před cestou na pobřeží Jadranu. Nyní jej zastupuje Leon Camier (Drive M7 Aspar), který jel v Indy poprvé s motocyklem třídy MotoGP a zcela určitě překvapil pozitivním výkonem, který mu zkazila porucha techniky. Kvůli elektronice totiž musel ze závodu odstoupit.

Českou republiku v nejvyšší kubatuře zastupuje Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Prvním rokem jede produkční Hondu RCV1000V a na kontě má třiadvacet bodů, což je víc než získal za celou loňskou sezonu, kterou musel předčasně ukončit kvůli zranění a následné operaci ramene. Minulý víkend zajel v Grand Prix Indianapolisu nejlepší výsledek dosavadní části sezony, když cílem desátého závodu sezony projel jedenáctý. Před Karlem Abrahamem a jeho týmem je nyní domácí Grand Prix, která je samozřejmě pro všechny velmi důležitá.

Průběžné pořadí MS MotoGP:


1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 250 bodů
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 161
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 157
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 117
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 108*
6 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 78
7 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 77
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 62*
9 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 58
10 - Stefan BRADL - GER - Honda - 56
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 50
12 - Scott REDDING - GBR - Honda - 40
13 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 36*
14 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 34
15 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 29
16 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 27*
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 23
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 11
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 7*
20 - Broc PARKES - AUS - PBM - 7
21 - Mike DI MEGLIO - FRA - Avintia - 4
22 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 4
23 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 2
24 - Hector BARBERA - SPA - Avintia - 2

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist