Týmy CRT: Hodně nezodpovězených otázek

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta by chtěl na rok 2012 zvýšit počet startujících pilotů v kubatuře MotoGP na 21 nebo 22. K prvnímu termínu 29. dubna se přihlásilo 16 nových týmů!, akceptováno jich bylo 14 s 21 novými piloty!, to je aktuální situace, ale...

Překlad nového reglementu účastí týmů CRT na rok 2012 jsme uveřejnili v tomto článku, ovšem ne všechno je tak růžové, jak se zdá. Některé týmové plány jsou dle odborníků postavené na hodně vzdušných zámcích, kontrétně jsou v souvislosti s nevěrohodností uváděny třeba týmy JiR, Kiefer, Pons, Forward, Speed-Up a Master. Naopak jako důvěryhodné a jisté plány mají Paddock Interwetten (jezdec Thomas Lüthi), Marc VDS  (Mika Kallio?, Scott Redding?) či Norton (???). 
 
"Někteří jsou pouze snílkové, neboť si myslí, že s budgetem týmu Moto2 mohou závodit v MotoGP. To je ale hrozné podcenění situace. Jen elektronika stojí víc, než celé závodění v Moto2. Jeden motor bude stát minimálně 35 000 Euro, takže jen na motoristickou techniku budou potřebovat 1 až 1,3 milonů Euro. To se budou někteří pěkně třást strachem, jako tým CR musíš dle reglementu být schopen odevzdat až 4 motory ročně, přičemž 35 000 Euro zaplatíš za jeden a dostaneš za ně dohromady 80 000 Euro", vypočítává švýcarský konstruktér Eskil Suter. 

Zde se ale naskýtá jedna hodně palčivá otázka, kde vlastně vzít konkurence schopné motocykly? Yamaha rozhodně nedodá na rok 2012 více než čtyři biky, což ostatně potvrdil nedávno její závodní manažér Lin Jarvis. Ducati je se šesti motocykly absolutně předimenzována a nyní chce Aspar navíc ještě jednu Ducati pro svůj tým (Julian Simon?). Naopak továrna Suzuki jistě nepronajme žádnému privátnímu týmu svůj motocykl, to je také celkem jisté! A Honda?, ta by nejraději zůstala u svého letošního počtu šesti motocyklů. A i když by dle všech indicií odešel Dovizioso od továrního Repsolu k týmu LCR Honda (a stal se tak týmovým kolegou Eliase), tak je zde pořád ještě Dani Epp, který by pro Thomase Lüthiho chtěl sedmý motocykl od HRC.

To v praxi znamená, že pro většinou nových "Claiming Rule" týmů zbývá jediná cesta: Modifikovat současné superbikové motory! Ovšem ty zřejmě nebudou konkurence schopné: "S motorem Honda CBR 1000 RR (u Ten Kate Honda stojí jeden kousek 45 000 Euro - pozn. Bosso) se nemusíš pokoušet ani postavit na startovní rošt", je hodně tvrdý odborník na slovo vzatý, tedy konstruktér Eskil Suter.

Zajímavé z tohoto pohledu je, že Ducati již obdržela od řady zájemců dotazy ohledně leasingu svých motocyklů na rok 2012 a proto chce zvýšit svůj roční pronájem za motocykl na dvojnásobek, tedy ze dvou na čtyři miliony Euro. Má to ovšem i jeden háček: "Žádný doktor mně nemůže předepsat, abych měl i nadále tým MotoGP" říká majitel stáje Pramac Ducati Paolo Campinoti, který je hodně zklamán současným závoděním svých jezdců Capirossiho a De Puineta a který zároveň říká: "Tým Claiming Rule mě ale vůbec nezajímá".  

Takže belgický Marc VDS je zřejmě schopen dát dohromady požadovaný budget na rok 2012, ale kdo dál? Sito Pons počítá se sumou 5 miliónů Euro pro tým CRT se dvěma jezdci...Kiefer pojede jen v případě, že zůstane Stefan Bradl a ten chce zase jet pouze v týmu, který bude mít k dispozici prvotřídní materiál. A Sergio Verbena z Forward Racing se ptá: "Dobře, ale kde se dostaneme k materiálu pro MotoGP?"

Vraťme se ale nazpět k technickým problémům týmů CRT a dejme opět slovo Eskilovi Suterovi, který má v plánu nasadit v příštím roce do královské kubatury 3 až 4 motocykly Suter : "Nechci, aby Marc VDS jel příští rok jako tým CRT. Můžeme klidně startovat jako nový tým a použít tak 9 motorů na sezónu, i když jen s 21-ti litrovou nádrží. Pokud ale opravdu budeme mít s pomocí BMW kvalitní motor, tak ho jistě nebudu chtít nechat "claimovat" za 20 000 Euro, když nás jen vývoj tohoto motoru bude stát okolo čtvrt milionu. Navíc jsme přišli na nějaké vychytávky a rozhodně nepotřebujeme, aby je třeba Yamaha od nás okopírovala", říká dále Suter a chce za každou cenu zabránit tomu, aby se dal nějaký "claimovaný motor" otevřít: "Musí být opatřen plombou a to po celou sezónu a Dorna to musí kontrolovat. Týmy CRT přece nebudou používat nějaké drahé motory za 200 000 Euro, nýbrž jen ty laciné ze superbiků. A pak by si mohly koupit od nás speciálně vyvinutý motor, na kterém pracujeme ve dne v noci, a za 20 000 Euro pak naše know-how ztratíme".

Faktem ale je, že nikdo nemůže třeba donutit stáj Marc VDS, aby měla status CRT, na straně druhé pak jen komise Grand Prix rozhodne, který tým bude CRT a který nebude. Takže s určitým druhem špionáže musí každý z týmů CRT počítat, což potvrzuje i Mike Webb -  technický ředitel Dorny: "Tým CRT může "claimovaný" motor rozdělat, nebo si z něho udělat třeba i speciální stolek na kávu..."!

Jak se tedy zdá, zůstává v tomto směru hodně nezodpovězených otázek a až praxe samotná vyřeší, jak to vlastně vše dopadne!     

Jinak první selekce přihlášených bude už 3. června, do té doby totiž musí zainteresované týmy složit u IRTA 30 000 Euro jako kauci na sezónu 2012.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist