Třináctá GP sezony – Velká cena Rakouska

Dva týdny po závodech v Británii je na programu třináctý podnik sezony – BCryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich. O nadcházejícím víkendu budou ve Spielbergu probíhat klání jezdců tříd MS MotoGP, Moto2 a Moto3, ale také jezdců z doprovodných sérií v podobě Světového poháru MotoE a Red Bull Rookies Cupu.

Kapitoly článku

Red Bull Ring – Spielberg (AUT)

Závodní okruh Red Bull Ring leží ve Štýrsku, druhé největší spolkové zemi Rakouska. Původně se okruh postavený v roce 1969 jmenoval Österreichring. V roce 1996 došlo k modernizaci závodního areálu a od roku 2011 je centrem rakouského motosportu pod názvem Red Bull Ring. V roce 2016 závodili ve Štýrsku jezdci seriálu Grand Prix poprvé od roku 1997. Panorama je s okolními vrcholy hor naprosto úžasná a celému závodnímu areálu dominuje, v jeho středu umístěná, osmnáctimetrová plastika Býka.

Letos poprvé pojede MotoGP nové uspořádání trati Red Bull Ringu. To bylo představeno v březnu 2022. V rámci závodů CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022, budou jezdci světového šampionátu projíždět dvěma 90stupňovými zatáčkami (Münzer Chicane), které tvoří rychlou dvojitou zatáčku. Tato varianta uspořádání vzešla jako ta nejlepší z celkem patnácti návrhů. Důvodem je rychlost ve druhé zatáčce, protože ta se nyní výrazně sníží. „MotoGP vyžadovalo snížení rychlostního profilu v této konkrétní oblasti trati. Toho bylo dosaženo přidáním kompaktní varianty s pravolevou kombinací, která neovlivňuje stávající trasu," uvedl Hermann Tilke, který novou šikanu projektoval. Dráha je nyní dlouhá 4348 metrů (původně 4318m), tedy o 30m delší, a v jenom kole jezdci projedou celkem deseti zatáčkami.

Rekordy a informace MotoGP – Red Bull Ring – Spielberg (AUT)

Nejrychlejší kolo – Jorge Martin - Ducati (2021) – 1'22,643
Rekord okruhu – Andrea Dovizioso - Ducati (2019) – 1'23,827
Kvalifikační rekord – Jorge Martin - Ducati (2021) – 1'22,643
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso - Ducati (2020) – 316,7 Km/h

Délka závodu MotoGP do roku 2021 - 28 kol (120,9 km)
GP Rakouska – MotoGP 2021:
Stupně vítězů – 1.Binder B. (KTM), 2.Bagnaia (Ducati), 3.Martin (Ducati)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 1'22,643 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'24,451 sekundy

Poznámka: jelikož došlo ke změně uspořádání a prodloužení trati o 30 metrů, jsou uvedené rekordy pouze orientační

MotoGP – Preview

Po víkendu v Británii vede šampionát náskokem 22 bodů Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Francouz musel během závodu projet dlouhým kolem, jako penalizaci za kontakt s Aleixem Espargarem v předchozím klání v Nizozemsku. Quartararo průjezdy během britské GP nacvičoval a zvládl to celkem bez větších ztrát, nicméně problémy mu dělalo obutí jeho Yamahy, díky čemuž nakonec obsadil osmé místo. Jeho největší rival v cestě za obhajobou titulu Espargaró, měl v Británii těžký pád a byl rád za sedm bodů. Quartararo teď musí udržet pozornost na další vítězství ve vzájemném souboji a přitom si dávat pozor na jezdce Ducati, kteří se nenápadně, ale přitom dostatečně rychle přibližují.

Na druhé pozici průběžného hodnocení je Aleix Espargaró (Aprilia Racing). Španěl měl v Británii velkou šanci vymazat ztrátu na vedení, ale nakonec byl rád, že na startu nechyběl, protože měl ve čtvrtém tréninku hrozivě vypadající pád. V závodu obsadil deváté místo a jelikož byl Espargaro jen těsně před ním, příliš neztratil. Den po závodě byl u lékaře na vyšetření, které ukázalo na zlomenou patní kost pravé nohy. Espargaró musel sedm dní odpočívat a při chůzi používat berle, aby patu nezatěžoval. Jak na tom bude v Rakousku ukážou až první tréninky, které jsou na programu v pátek 19.srpna.

Vítěz posledních dvou závodů Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) teď výrazně umazal ztrátu na vedení v soutěži, protože jeho rivalové Quartararo s Espargarem měli potíže. Po závodu v Německu, který podobně jako klání v Barceloně měl tovární jezdec Ducati s nulou, byla jeho ztráta na vedení na hodnotě 91 bodů! Bagnaia byl tehdy průběžně šestý, teď je třetí a na prvního mu schází 49 bodů. To je celkem slušné. Pokud si nasazené tempo udrží, máme dalšího jezdce, který bude ve hře o světový titul.

Výborně si vede Enea Bastianini (Gresini Racing), jemuž teď patří čtvrté místo a pozice nejlepšího netovárního jezdce. Italský závodník ztrácí na třetího 13 bodů, což je dobrá motivace, aby byl znovu nejen nejlepším netovárním závodníkem, ale také nejvýše postaveným jezdcem Ducati. V Rakousku Bastianini bodoval pódiem v nižších kategoriích. „Red Bull Ring je určitě trať, kterou mám rád a níž se mi v minulosti dařilo, zejména v nižších třídách,“ řekl. „Loni jsme s Ducati měli smůlu v závodě, ale zároveň jsme byli po celý víkend velmi konkurenceschopní a to je dobré znamení. Cílem je pokračovat stejným způsobem jako na Silverstonu a nadále se pohybovat na předních příčkách.“

Poslední dva závody neměl vůbec dobré Johann Zarco (Prima Pramac Racing), jemuž pozice v Top3 stále uniká. Francouz je nyní pátý, čtyři body za Bastianinin, sedmnáct jich ztrácí na třetího Bagnaiu. Získat 3 body z dvou závodů je málo pro jezdce jeho kvalit a ambicí. Proto bude muset výrazně přidat, jelikož má už nyní těsně za sebou jezdce jako je šestý Jack Miller (Ducati Lenovo Team) nebo sedmý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Jihoafričan loni závod MotoGP v Rakousku dokonce vyhrál.

Dvoje umístění na stupních vítězů v řadě, a první dva v sedle Aprilie, zaznamenal v Assenu a Silverstonu Maverick Viňales (Aprilia Racing Team). Španěl viditelně ožil, je na trati vidět tak, jak jsme ho vídávali ještě jako jezdce tří ladiček. Pokud si udrží vzestupnou tendencí svých výsledků, měl by v Rakousku vyhrát, ale na Red Bull Ringu se mu nikdy zvlášť dobře nedařilo. Uvidíme, jak to bude tentokrát. Viňales teď ztrácí jen 2 body na osmého Alexe Rinse (Team SUZUKI ECSTAR), šestnáct mu jich chybí na sedmého Bindera z KTM.

Nejlepším nováčkem v hodnocení královské kubatury, je po závodu v Británii italský závodník Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Jezdec týmu Valentina Rossiho má na kontě 61 bodů, což je o 43 bodů víc než má druhý jezdec v pořadí Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing).

MotoGP – MS po GP Velké Británie

1. # 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 180 bodů
2. # 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 158
3. # 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 131
4. # 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP Ducati 118
5. # 5 Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 114
6. # 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 107
7. # 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 98
8. # 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 84
9. # 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 82
10. # 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 81
11. # 89 Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 81
12. # 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 77
13. # 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 61
14. # 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 60
15. # 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 56
16. # 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 45
17. # 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 42
18. # 73 Alex Marquez ES LCR Honda CASTROL Honda 27
19. # 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 26
20. # 49 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 18
21. # 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 10
22. # 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 10
23. # 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 9
24. # 25 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 5
             
25. # 6 Stefan Bradl DE Repsol Honda Team Honda 0
26. # 51 Michele Pirro IT Aruba.it Racing Ducati 0
27. # 32 Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist