Třetí GP sezony – Velká cena Texasu

Po úvodních dvou Grand Prix v Portugalsku a Argentině je na programu třetí podnik sezony Velká cena Texasu na Okruhu Amerik. Závody v Austinu nejsou pro jezdce motorek snadné, jelikož je to dráha především pro automobilové závody a nerovnosti trati způsobují velké potíže. Jelikož se jede za oceánem, harmonogram víkendu je vzhledem k časovému pásmu jiný a víkend bude vrcholit závodem MotoGP™, který má v neděli start až v devět hodin večer.

Kapitoly článku

Okruh Amerik, Austin (USA)

Dráhu Circuit Of The Americas (COTA) projektoval Hermann Tilke a díky členitosti terénu se do ni snažil dostat některé slavné zatáčky z okruhů celého světa. V jednom kole je tak možné projet vysokorychlostním úsekem Maggotts a Becketts na Silverstonu, stadionovou sekcí na Hockenheimu nebo zažít pocity průjezdu legendární osmou zatáčkou v tureckém Istanbul Parku.

Dráha Okruhu Amerik je dlouhá 5513 metrů, v nejširším místě má 15 metrů a nejdelší rovinkou je 1200 metrů dlouhý úsek mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou. V jednom kole jezdci projedou celkem 20 zatáčkami – 11 levými a 9 pravými.

„Circuit of the Americas (COTA) je pro jezdce vždy tak trochu krokem do neznáma, protože se trať každým rokem mění,“ uvedl Piero Taramasso (Michelin). „Její povrch je agresivní, což ještě zhoršují opakované snahy o vyhlazení nerovností, díky nimž se v asfaltu vytvořila spousta drobných rýh. To dělá z COTA jednu z nejtěžších zastávek MotoGP™ pro přední pneumatiky, a proto si do Texasu bereme stejný materiál, jak tomu bylo v případě Argentiny. Pro zadní pneumatiky to naopak není tak náročné, a proto jsme tam zvolili měkké a střední směsi pneumatik, obě asymetrické, aby vyhovovaly charakteristickým rysům okruhu. Plynulost zatáček a vysoké rychlosti generují v pneumatikách vysoké teploty a zároveň jezdce značně fyzicky zatěžují. Letos to bude platit dvojnásob, protože se kromě nedělního závodu jede nově sobotní sprint.“

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Okruh Amerik, Austin (USA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Martin – Ducati (2022) – 2'02,039
Rekord okruhu – Enea Bastianini – Ducati (2022) – 2'03,521
Kvalifikační rekord – Jorge Martin – Ducati (2022) – 2'02,039
Maximální rychlost – Jack Miller – Ducati (2021) – 352,9 Km/h

Délka závodu MotoGP™20 kol (110,3 km)
Velká cena Texasu – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Bastianini (Ducati), 2.Rins (Suzuki), 3.Miller (Ducati)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 2'02,039 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Enea Bastianini (Ducati) – 2'03,521 sekundy

Lídrem průběžného hodnocení je po dvou odjetých Grand Prix v Portugalsku a Argentině Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Italský závodník má na kontě rovných 50 bodů poté, co v Portugalsku bodoval třetím místem v hlavním závodu a v Argentině druhým místem ve sprintu a vítězstvím v hlavním klání. Týmový kolega Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) má velký potenciál v trénincích a kvalifikacích, nicméně v samotných závodech to není ideální, jelikož má prozatím 15 bodů, což stačí na průběžné jedenácté místo.

Na druhém místě průběžného hodnocení je Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), jemuž se v Argentině nepodařilo dokončit hlavní závod a přišel tím nejen o dvacet bodů za druhé místo, ale také o vedení v šampionátu. Bagnaia teď bude pod tlakem, protože podobné chyby dělal už loni a to by se mu stávat nemělo. Ital Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) nebude v Texasu závodit. Vítěz loňské Velké ceny Texasu si v Portugalsku zlomil pravou lopatku, když do něho narazil padající Luca Marini a jeho léčba si vyžádá ještě nějaký týden navíc. Náhradním jezdcem je pro Texas zkušební jezdec Ducati Michele Pirro.

V Argentině předvedl výborný výkon Johann Zarco (Prima Pramac Racing) jemuž se v závěrečných kolech podařilo získat druhé místo, které mu patřilo i po průjezdu cílem. Francouz měl ve finále ze všech nejvíc sil a do karet mu hrál také fakt, že spadl Bagnaia. Každopádně teď mu na druhé místo v šampionátu chybí 6 bodů, na vedení je to 15 bodů. Jeho týmový kolega Jorge Martin (Prima Pramac Racing) měl v závodu problém po kontaktu s Márquezem a třebaže měl na to usilovat o pódium, byl nakonec rád za sedmé místo.

Páté místo ve sprintu a třetí v závodě Velké ceny Argentiny si na konto připsal Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP), čtvrtý jezdec šampionátu MotoGP™. Márquez má u Gresiniho mnohem lepší výsledkovou bilanci než tomu bylo u LCR Hondy, což mu dává naději být jezdcem bojujícím v každém závodě o pozice v Top3. Třebaže je u Gresiniho nový, je rozhodně jedničkou týmu, jelikož Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) má na kontě jen 6 bodů z Argentiny.

Po závodech v Portugalsku Maverick Viňales (Aprilia Racing) doufal v další posun pořadím v Argentině. Jenže k tomu nedošlo a Argentina byla pro Aprilii po dlouhé době místem, kde se jim vůbec nedařilo. Viňales získal jen 7 bodů a v průběžném hodnocení mu patří pátá příčka, kde ztrácí bod na čtvrtého. Aleix Espargaró (Aprilia Racing) bodoval jen jedním bodem a je průběžně třináctý. Tým, který v testech patřil k nejlepším, tak zatím nedokáže získaný potenciál proměnit v dobré výsledky. Uvidíme jak tomu bude v Texasu.

Na šesté pozici je Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing). Australan a nováček u KTM zatím prokazuje velmi dobrou schopnost adaptace novému týmu i technice. Miller má nyní 25 bodů, takže stejný počet mu nyní chybí na vedení v šampionátu a celkem 3 body má náskok na sedmého jezdce v pořadí, jímž je jeho týmový kolega Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Jihoafričan, který vyhrál sobotní sprint, měl v hlavním závodě smůlu, protože v něm kolidoval s Viňalesem, což mělo za následek pád a nula bodů.

První desítku uzavírá dvojice tovární Yamahy. Devátý je Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP Team), jemuž se v Argentině dařilo s devatenácti získanými body. Francouz Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) si na konto připsal 1é bodů a je průběžně desátý. Oba jezdce Yamahy nyní dělí 3 body. Yamaha potřebuje zabrat, aby jejich jezdci byli znovu vpředu, nicméně zatím to vypadá, že Morbidelli, který se tak trápil, získává na jistotě a dokáže porážet týmového kolegu.

Španěl Pol Espargaró (GASGAS Factory Racing Tech3) má za sebou operaci čelisti, kterou měl zlomenou po pádu ve druhém tréninku na Velkou cenu Portugalska a jedním z vážnějších zranění, které si ten den způsobil. Termín jeho návratu není znám, ale jak uvedl šéf jeho týmu Herve Poncharal, Pol Espargaró bude po uzdravení v plné fyzické kondici. Prozatím za Espargara nastoupí testovací jezdec KTM, Němec Jonas Folger. Nováček Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) bodoval v Argentině 5 body a je na čtrnácté pozici průběžného hodnocení.

V Texasu nebude závodit Marc Márquez (Repsol Honda Team), jenž stále rehabilituje po operaci zlomené záprstní kosti pravé ruky. Španěl byl za kontakt s Martinem a Oliveirou v Portugalsku penalizován, ale jelikož v Argentině nezávodil, trest mu komisaři FIM dodatečně upravili tak, aby dlouhá kola jel v tom závodu, do něhož nastoupí. Právě na tento dodatek reagoval tým Repsol Hondy odvoláním a vše teď míří k Odvolacímu soudu. Za Márqueze v Texasu nastoupí zkušební jezdec HRC Stefan Bradl.

MotoGP™ - MS po Velké ceně Argentiny:

1. #72  Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 50 b.
2. #1  Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 41
3. #5  Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 35
4. #73  Alex Marquez ES Gresini Racing MotoGP Ducati 33
5. #12  Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 32
6. #43  Jack Miller AU Red Bull KTM Factory Racing KTM 25
7. #89  Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 22
8. #33  Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 22
9. #21  Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 21
10. #20  Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 18
11. #10  Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 15
12. #42  Alex Rins ES LCR Honda CASTROL Honda 13
13. #41  Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 12
14. #37  Augusto Fernandez ES GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 8
15. #30  Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 7
16. #93  Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 7
17. #49  Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 6
18. #36  Joan Mir ES Repsol Honda Team Honda 5
19. #88  Miguel Oliveira PT CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 3
20. #25  Raul Fernandez ES CryptoDATA RNF MotoGP Team Aprilia 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist