Test MotoGP™ Buriram – Marc Márquez je nejrychlejším jezdcem druhého dne testu
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Michelin Motorsport, VR46 Team, Ducati Media, Castrol Honda | Zveřejněno: 13.2.2025 | Zobrazeno: 7 910x
Čtvrtek je druhým a posledním dnem oficiálního testu třídy MotoGP™ v Thajsku, kde letos začíná sezona MS silničních motocyklů 2025. Testu se pro zranění z Malajsie nezúčastnil Jorge Martin (Aprilia Racing) a Fabio Di Giannantonio (Pertamina Enduro VR46 Racing). Den je rozdělen na dvě části a v té první byl nejrychlejší Marc Márquez (Ducati Lenovo Team), jemuž se povedlo dostat maximum na kolo na hodnotu 1’28,855 sekundy. Od 13.00 hodin místního času následovala patnáctiminutová sekce cvičných startů a od 13.20 hodin se v testu pokračovalo jeho druhou částí. V odpolední části byl nejrychlejší Marco Bezzecchi (Aprilia Racing), celkově nejlepší čas testu královské kubatury patří Marcu Márquezovi. Nyní již jezdci a týmy MotoGP™ čekají na začátek sezony, který v Buriramu odstartují první tréninky thajské GP v pátek 28.února.
Už po hodině testování byla celá první desítka pod minutu třicet. Nejrychlejší kolo 1’29,133 sekundy měl na kontě Pedro Acosta (Red Bull KTM Factory Racing). Přes desetinu ztrácel Marco Bezzecchi (Aprilia Racing), třetí Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP) byl o 0,225 sekundy pomalejší. Top5 uzavíral Franco Morbidelli (Pertamina Enduro VR46 Racing) a Joan Mir (Honda HRC Castrol). Druhou pětici nejrychlejších tvořila sestava Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team), Jack Miller (Prima Pramac Yamaha MotoGP™), Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), Luca Marini (Honda HRC Castrol) a desátý Ai Ogura (Trackhouse MotoGP Team), nováček v letošním šampionátu MotoGP™ a úřadující mistr světa Moto2™.
Pod minutu devětadvacet se jako první dostal Marc Márquez (Ducati Lenovo Team), jemuž po dvou testovacích hodinách patřila první pozice časomíry s kolem za 1’28,855 sekundy. Druhý Alex Márquez ztrácel na bratra 0,179 sekundy, třetí Pedro Acosta byl o necelé tři desetiny pomalejší. Italové Bezzecchi a Morbidelli uzavírali Top5. Na šestou pozici se výborným časem 1’29,636 sekundy posunul Ai Ogura. Za Japoncem byl Joan Mir, Brad Binder, Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) a desátý Fabio Quartararo, jemuž na prvního chyběla téměř jedna sekunda.
Do oběda stačil zaznamenat výraznější zlepšení v čase na kolo Francesco Bagnaia, který se časem 1’29,378 sekundy posunul na pátou pozici, něco přes půl sekundy za týmovým kolegou Márquezem, jemuž stále patřila první pozice. Druhý byl Alex Márquez, třetí Pedro Acosta a čtvrtý Marco Bezzecchi. V jednu hodinu odpoledne skončila první část druhého dne testování a na řadu přišla patnáctiminutová sekce cvičných startů.
Čtvrtek, 13.2.2025 – Buriram (THA)
1. | #93 | Marc MARQUEZ | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:28.855 | |
2. | #73 | Alex MARQUEZ | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:29.034 | +0.179 |
3. | #37 | Pedro ACOSTA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:29.133 | +0.278 |
4. | #72 | Marco BEZZECCHI | Aprilia Racing | Aprilia | 1:29.244 | +0.389 |
5. | #63 | Francesco BAGNAIA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:29.378 | +0.523 |
6. | #21 | Franco MORBIDELLI | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1:29.454 | +0.599 |
7. | #79 | Ai OGURA | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1:29.636 | +0.781 |
8. | #36 | Joan MIR | Honda HRC Castrol | Honda | 1:29.730 | +0.875 |
9. | #33 | Brad BINDER | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:29.732 | +0.877 |
10. | #20 | Fabio QUARTARARO | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:29.818 | +0.963 |
11. | #43 | Jack MILLER | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1:29.830 | +0.975 |
12. | #5 | Johann ZARCO | LCR Honda | Honda | 1:29.882 | +1.027 |
13. | #10 | Luca MARINI | Honda HRC Castrol | Honda | 1:29.884 | +1.029 |
14. | #25 | Raul FERNANDEZ | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1:30.013 | +1.158 |
15. | #42 | Alex RINS | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:30.218 | +1.363 |
16. | #12 | Maverick VIÑALES | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1:30.258 | +1.403 |
17. | #35 | Somkiat CHANTRA | LCR Honda | Honda | 1:30.465 | +1.610 |
18. | #23 | Enea BASTIANINI | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1:30.516 | +1.661 |
19. | #88 | Miguel OLIVEIRA | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1:30.565 | +1.710 |
20. | #54 | Fermin ALDEGUER | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:30.597 | +1.742 |
21. | #32 | Lorenzo SAVADORI | Aprilia Racing | Aprilia | 1:31.527 | +2.672 |
Ve druhé části jezdci a jejich týmy absolvovali simulace závodů a sprintů, takže co se týče ataků nejlepších časů, tam se toho moc nedělo. Zajímavé ale bylo, že některé simulace, jako například ta Marca Márqueze, byla zajeta v tak vysokém tempu a s časy na kolo, které byly o poznání lepší než časy, které dříve stačily na vítězství. Hodinu před koncem testu byl na první pozici Marc Márquez (Ducati Lenovo Team) s kolem za 1’29,496 sekundy. Jen devadesát tisícin ztrácel druhý Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team), třetí Jack Miller (Prima Pramac Yamaha MotoGP™) byl o 0,121 sekundy pomalejší. Marco Bezzecchi (Aprilia Racing) a Alex Rins (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team) uzavírali první pětici nejrychlejších. Co se týče kombinace časů, tam byl v roli lídra rovněž Marc Márquez s maximem 1’28,855 sekundy.
V samotném závěru dne nastavil nejrychlejší kolo druhé části čtvrtečního testu Marco Bezzecchi (Aprilia Racing), jehož maximem je 1’29,060 sekundy. „Během těchto dvou dnů testování jsem se hodně naučil o tom, jak dostat z RS-GP25 maximum,“ řekl Bezzecchi. „Měli jsme dva produktivní dny, ve kterých jsem dokázal zajet pár rychlých kol a také simulaci sprintu, takže jsem velmi spokojený. Dobře jsme zapracovali a podařilo se nám pokročit. Motocykl je konkurenceschopný a motor 2025 funguje velmi dobře. Konečně už budeme závodit!“
Přes tři desetiny ztratil odpoledne druhý Joan Mir (Honda HRC Castrol), který si test hodně chválil, když po jeho skončení řekl: „Tempo, které jsme dnes v simulaci Sprintu a také rychlém kole předvedli, je to nejlepší, co jsem dal dohromady od momentu, co jsem u Hondy. Dnes jsme udělali pouze jeden útok na rychlé kolo a nemohli dát vše dohromady, zatímco jiní jezdci udělali dva. To mě těší, protože stále máme určitou rezervu a mohli tak figurovat výš. Nemohu ale žádat víc. Přesto je tu ještě několik věcí, které musíme zlepšit, takže se už těším, co technici připraví pro úvodní závody roku. Teď zamakáme na fyzičce a pak už zpět závodit.“
Třetí byl se ztrátou 0,369 sekundy Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team), Marc Márquez (Ducati Lenovo Team) byl čtvrtý a pátý čas si na konto připsal Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team), nejlepší jezdec tří ladiček. „Myslím, že jsme oproti loňsku udělali malý krok vpřed,“ řekl Francouz. „Tento test byl pro mě trochu komplikovaný. Stejně jako včera nám během těchto dvou dnů nefungovaly přední pneumatiky, takže se musíme pokusit přijít na to, jak se v tomto můžeme zlepšit pro první závod. Myslím si ale, že soudě podle naší jízdy si vedeme docela dobře. Doufejme, že se nám podaří udělat pokrok s citem předku motorky, který je obvykle naší silnou stránkou. Myslím, že naše úroveň je jiná než loni, ale do letošní sezony chceme jít bez jakýchkoli očekávání a prostě ze sebe vydat to nejlepší.“
Nejvýše postaveným jezdcem KTM je šestý Maverick Viňales (Red Bull KTM Tech3), Jack Miller (Prima Pramac Yamaha MotoGP™) je sedmý, a osmý čas má Raul Fernandez (Trackhouse MotoGP Team), který do testu nastupoval ani ne týden po operaci záprstních kůstek ruky. Top10 uzavřela dvojice Ai Ogura (Trackhouse MotoGP Team) a Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing).
Co se týče kombinace časů obou čtvrtečních částí oficiálního testu MotoGP™ v Thajsku, nejrychlejším jezdcem je s kolem za 1’28,855 sekundy Marc Márquez, jemuž chybělo k překonání stávajícího rekordu Bagnaie 1’28,700 sekundy, jen 0,155 sekundy. Druhým nejrychlejším jezdcem v pořadí je Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP) s kolem za 1’29,034 sekundy. „Byl to pozitivní test,“ prozradil po jeho skončení Alex Márquez a dodal: „Byli jsme rychlí a dosahovali konzistentních časů na kolo. Celkově byla předsezonní příprava přesně taková a bezpochyby ji můžeme označit za nejlepší od doby, kdy jsem začal závodit v MotoGP™. Musím přiznat, že simulace závodu nebyla ideální, měli jsme nějaké problémy s motorkou, ale rozhodl jsem se nezastavovat, abych mohl trénovat i v obtížných podmínkách. Teď si trochu odpočineme a pak věřím, že budeme připraveni na začátek sezony.“
Čtvrtek, 13.2.2025 – Buriram (THA)
1. | #72 | Marco BEZZECCHI | Aprilia Racing | Aprilia | 1:29.060 | |
2. | #36 | Joan MIR | Honda HRC Castrol | Honda | 1:29.399 | +0.339 |
3. | #63 | Francesco BAGNAIA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:29.429 | +0.369 |
4. | #93 | Marc MARQUEZ | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1:29.496 | +0.436 |
5. | #20 | Fabio QUARTARARO | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:29.586 | +0.526 |
6. | #12 | Maverick VIÑALES | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1:29.606 | +0.546 |
7. | #43 | Jack MILLER | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1:29.617 | +0.557 |
8. | #25 | Raul FERNANDEZ | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1:29.732 | +0.672 |
9. | #79 | Ai OGURA | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1:29.741 | +0.681 |
10. | #33 | Brad BINDER | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:29.759 | +0.699 |
11. | #10 | Luca MARINI | Honda HRC Castrol | Honda | 1:29.783 | +0.723 |
12. | #23 | Enea BASTIANINI | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1:29.837 | +0.777 |
13. | #42 | Alex RINS | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1:30.062 | +1.002 |
14. | #54 | Fermin ALDEGUER | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:30.085 | +1.025 |
15. | #88 | Miguel OLIVEIRA | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1:30.089 | +1.029 |
16. | #21 | Franco MORBIDELLI | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1:30.190 | +1.130 |
17. | #73 | Alex MARQUEZ | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1:30.203 | +1.143 |
18. | #37 | Pedro ACOSTA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1:30.256 | +1.196 |
19. | #35 | Somkiat CHANTRA | LCR Honda | Honda | 1:30.764 | +1.704 |
20. | #5 | Johann ZARCO | LCR Honda | Honda | 1:30.903 | +1.843 |
21. | #32 | Lorenzo SAVADORI | Aprilia Racing | Aprilia | 1:31.207 | +2.147 |