Šestnáctá GP sezony - Velká cena Malajsie

Jen necelý týden měly týmy motocyklového mistrovství světa na transport veškerého vybavení z Japonska do malajského Sepangu, kde je už tento víkend na programu šestnáctý podnik sezony 2012 - Malaysian Motorcycle Grand Prix.

Kapitoly článku

Závodní okruh v Malajsii zná většina jezdců velmi dobře, protože je místem, kde týmy testují v oficiálních předsezonních testech. V Sepangu se závodí ve skutečně tropických podmínkách, kde jezdci musí zvládat vysoké teploty, ale také neuvěřitelnou vlhkost, což klade vysoké nároky nejen na jejich fyzickou kondici, ale zároveň na bezchybný chod jejich motocyklových prototypů.

Dráha okruhu Sepang International Circuit měří celkem 5548 metrů, v nejširším bodě má 25 metrů a její nejdelší rovinka je dlouhá 920 metrů. Okruh postavili v roce 1998 a mimo motocyklového šampionátu má své místo rovněž v kalendáři prestižní formule 1. V jednom kole projedou motocykloví jezdci celkem patnácti zatáčkami pěti levými a deseti pravými.
Co se týče rekordů královské kubatury, tak v Sepangu zajel nejrychlejší kvalifikační kolo 2'00,518 sekundy v roce 2009 Valentino Rossi na Yamaze. Držitelem traťového rekordu z roku 2007 je Casey Stoner, který v sedle Ducati zajel nejrychlejší kolo závodu za 2'02,108 sekundy. Rekordní top speed v Sepangu nastavil Ital Max Biaggi, když v roce 2004 projel s Hondou měřícím bodem rychlostí 317,7 kilometrů za hodinu.

Cesta na okruh v Malajsii jistě u každého vyvolá vzpomínku na loňský závod královské kubatury, kde na následky zranění zemřel italský motocyklový závodník Marco Simoncelli. Jezdec stáje Fausta Gresiniho tehdy v jedenácté zatáčce ztratil kontrolu nad svým motocyklem a místo, aby odstředivou silou vyjel mimo dráhu do štěrku únikové zóny, tak již ležící motocykl Itala vrátil zpátky do závodní stopy, kde zrovna projížděli další jezdci. Závod MotoGP byl zastaven a později bez náhrady zrušen. Ve čtvrtek odpoledne uctí celý paddock motocyklového šampionátu památku Marca Simoncelliho.

MotoGP – Preview

V závodu Velké ceny Japonska obsadil Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) druhé místo a protože byl Dani Pedrosa první, tak z jeho třiatřiceti bodového náskoku umazal jezdec tovární Hondy celkem pět bodů. Do konce sezony zbývá odjet tři závody a Lorenzův současný náskok ve vedení představuje osmadvacet bodů. Čistě matematicky, i kdyby Lorenzo v posledních závodech dojel třetí a Pedrosa každý z nich vyhrál, titul získá o jeden jediný bod jezdec tovární Yamahy. Tato situace by nastala v případě, že Casey Stoner od Malajsie zasáhne do bojů o nejvyšší pozice, protože jinak je to čistě mezi Lorenzem a Pedrosou. Řeč je samozřejmě o jejich jezdeckém umění, protože chyby ostatních soupeřů nebo selhání techniky ovlivnit nemůžou. Pokud si Jorge Lorenzo udrží výkonnostní úroveň, kterou letos předvádí, tak má vítězství jisté.

Dani Pedrosa (Repsol Honda) vítězstvím v Japonsku zahájil finální útok v boji o titul tím nejlepším možným způsobem. Díky tomu jeho šance na celkové vítězství stále žije a je jasné, že souboj o prvenství bude v závěru šampionátu ještě hodně dramatický. Na rozdíl od Lorenza má nyní Dani Pedrosa v garáži jezdce, který by mu mohl pomoci získat nějaké body k dobru. Bohužel Casey Stoner je stále limitován zraněným kotníkem a dokončit závod v Japonsku od něho vyžadovalo velké sebezapření. Španěl uznal, že je velká škoda, že tu není nikdo jiný, kdo by teď dokázal bojovat o přední příčky, protože i když on vyhraje, Lorenzo pokaždé projede cílem druhý a takovým stylem šampionát už nemůže vyhrát. Je nyní otázkou, kdo by v tomto směru mohl zamíchat kartami, aniž by to skončilo vyřazením jednoho nebo druhého jezdce. Preciznost, bezchybný styl jízdy a rychlost Pedrosy s Lorenzem je nyní na tak vysoké úrovní, že asi skutečně není nikdo, kdo by dnes s dvojicí bojující o titul udržel krok. Aby se Dani Pedrosa vedoucí pozici přiblížil ale takového člověka nutně potřebuje, takže uvidíme, zda to už v Malajsii bude třeba Casey Stoner nebo Álvaro Bautista.
Závodem v Japonsku se do motocyklového šampionátu vrátil průběžně třetí Casey Stoner (Repsol Honda). Australan jede poslední sezonu, protože závodění v seriálu Grand Prix letos definitivně ukončí posledním závodem ve Valencii. Do víkendu v Indianapolisu obhajoval titul, pak přišlo zranění a konec nadějí kariéru ukončit na vrcholu celkového hodnocení královské kubatury. Závod v domácím prostředí Phillip Islandu Stoner pochopitelně nechtěl vynechat, ale zároveň tam nechtěl přijet rovnou po rekonvalescenci, takže proto zvolil cestu do Japonska a Malajsie. I když Honda popírá jakoukoliv týmovou režii, je jasné, že každý bod, který Australan sebere Lorenzovi nahraje jeho týmovému kolegovi Pedrosovi. Casey Stoner v úterý 16.října oslavil své sedmadvacáté narozeniny, takže dodatečně blahopřejeme.

Čtvrtý Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) sice na stupně vítězů v Motegi nedosáhl, kvůli problémům s brzdou z úvodu závodu, ale průběžné třetí příčce se přiblížil na rozdíl pěti bodů, což je rozhodně velmi zajímavé. Ital má šanci Casey Stonera porazit, protože jezdec tovární stáje Hondy stále není stoprocentně fit a pro Malajsii je to rozhodně velká motivace. Každopádně od závodu v japonské Motegi Dovizioso čekal mnohem víc než čtvrté místo v cíli, takže byl výsledkem zklamán. O totálním zklamání ale může hovořit jeho týmový kolega Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), který s Bautistou bojoval o třetí pozici a v posledním kole musel tuto bitvu vzdát, protože mu došlo palivo. Nebylo to ale poprvé, kdy satelitní YZR-M1 po průjezdu cílem skončila mimo dráhu, tentokrát se tak stalo v tu nehorší možnou chvíli. Crutchlow v Japonsku nebodoval a v průběžném hodnocení je nyní za šestým Valentinem Rossim.
Další perfektní víkend absolvoval Španělský jezdec Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Prodloužil smlouvu s týmem Fausta Gresiniho a závod japonské Grand Prix dokončil na třetím místě. Díky tomu je nyní v průběžném hodnocení pátý, což je ve srovnání s loňským ročníkem poměrně dost výrazná změna k lepšímu. V nižších kubaturách jsme Bautistu neznali jinak než jako jezdce, který v každém závodu bojuje o pódiová umístění. Přestupem do MotoGP byl najednou někde jinde, ale postupně se vrací tam, kde patří. Pokud sezonu dokončí pátý, může být spokojený. Rozhodně na to má.

Valentino Rossi (Ducati Team) přišel o pátou příčku poté, co Álvaro Bautista znovu dokázal zajet umístění na stupních vítězů. V letošním roce byl italský jezdec vlastně jen v pěti případech lepší než jezdec Gresiniho týmu, takže se ani není čemu divit. Oba jezdce teď dělí sedm bodů a pokud si Bautista udrží současné tempo, jako že asi ano, tak to v postupu tabulkou směrem nahoru nebude mít Ital jednoduché. Nicméně letos kočí jeho společná éra s Ducati a právě proto by Rossi chtěl tento ročník uzavřít co nejlépe. Malajsii zná velmi dobře, vyhrál tam pěkných pár závodů, takže není důvod, proč by tento víkend nemohl dopadnout stejně, jak třeba v Le Mans nebo Misanu.
Na osmém místě je Stefan Bradl (LCR Honda), který teď ztrácí deset bodů na sedmého Crutchlowa a dvanáct na šestého Rossiho. Nic, co by nešlo do Valencie vymazat, ale jen za předpokladu, že oba zmiňované jezdce začne stabilně porážet. V Motegi měl německý jezdec problémy s nedostatečným prokrvením ruky, což mu v závodu působilo nemalé problémy. I když měl rychlost na to, aby se udržel druhé skupiny jezdců, nakonec byl rád, že závod dokončil šestý. Průběžně devátý Nicky Hayden (Ducati Team) je posledním z jezdců nad sto bodů a v pozici, kdy na osmého Bradla ztrácí dvacet čtyři a před desátým Benem Spiesem si drží odstup třinácti bodů. V Japonsku Američan závodil s frakturou vřetenní kosti, ale to nebyla jediná komplikace, protože během závodu zaznamenal také nepříjemné vibrace zadní části motocyklu a měl rovněž problémy při brzdění.

První desítku už nějaký čas uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing). Letošní sezona je pro Američana zklamáním, nedaří se mu a naposledy v Japonsku havaroval podobně jak v Aragonii jeho krajan Hayden, když si to s motorkou namířil přímo proti bariéře lemující trať v Motegi. Následky pádu nebyly naštěstí vážné, ale je to další nula bodů, letos už pátá. Pro trojnásobného šampiona americké série AMA Pro to musí být velmi demotivující a Spies už pravděpodobně netrpělivě vyhlíží konec sezony. V posledních třech závodech roku ale chce zabojovat a spravit si náladu nějakým dobrým výsledkem, kterým by třeba podpořil týmového kolegu Lorenza.
Jedenáctý je Héctor Barberá (Pramac Racing), dvanácté místo patří prozatím nejlepšímu jezdci z řad CRT Aleixi Espargarovi (Power Electronics Aspar), na třináctém místě je Randy De Puniet (Power Electronics Aspar) a čtrnáctý je s třiceti sedmi body Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Sedmnáctý Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing) byl v Japonsku druhým nejlepším jezdcem CRT, takže pro Američana alespoň drobné povzbuzení v závěru sezony. Loni Edwards dokončil sezonu se 109 body na deváté pozici, když závodil s M1 Monster Yamaha Tech 3. Letos má bodů dvacet pět a to pro jezdce jeho kalibru jistě není to pravé ořechové. Kolumbijec Yonny Hernández (Avintia Blusens) si pádem v Motegi zranil rameno, takže jak moc to ovlivní jeho výkony, prozradí až první páteční trénink.

Průběžné pořadí MS, MotoGP (15/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 310
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 282
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 197
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 192
5 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 144
6 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 137
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 135
8 - Stefan BRADL - GER - Honda - 125
9 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 101
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 88
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 70
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 55
13 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 53
14 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 37
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 28
16 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 26
17 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 25
18 - James ELLISON - GBR - ART - 21
19 - Jonathan REA - GBR - Honda - 17
20 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
21 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 11
22 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 11
23 - Toni ELIAS - SPA - Ducati - 10
24 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 7
25 - Steve RAPP - USA - APR - 2
26 - David SALOM - SPA - BQR - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist