Šestnáctá GP sezony – Velká cena Japonska
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: SKY Racing VR46 Team, Repsol Media, Petronas Sprinta Yamaha, Red Bull KTM Factory Racing, Ducati Team, Speed Up, Max Racing, Es | Zveřejněno: 17.10.2019 | Zobrazeno: 12 883x
Z Thajska přepravily nákladní letadla veškeré vybavení motocyklového šampionátu do země vycházejícího slunce, kde je o nadcházejícím víkendu Velká cena Japonska. Závodní okruh Twin Ring Motegi je domovem Hondy, ale Grand Prix je domácím podnikem také pro další japonské výrobce jako Suzuki a Yamaha. Mistra světa série MotoGP již známe, bitva o tituly v kategoriích Moto2 a Moto3 bude pokračovat se stejně vysokou intenzitou jako doposud. V časovém harmonogramu dochází v případě Japonska k drobné úpravě a to, že v pátek a sobotu budou tréninky a kvalifikace v pořadí Moto3 – Moto2 – MotoGP.
Twin Ring Motegi (JAP)
Závodní areál Twin Ring Motegi leží mezi městy Mito a Utsunomiya, přibližně tři hodiny cesty severně od hlavního města Tokia. Areál otevřeli v roce 1997 a jezdci MotoGP tam poprvé přijeli o dva roky později. Závodiště tvoří jednak ovál pro závody automobilů plus dráha, kterou využívají právě motocykly. Okruh má celkem šest zatáček na levou ruku a osm na pravou. Jeho dráha je dlouhá 4801 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka měří 762 metrů.
Z pohledu výrobce pneumatik Michelin je japonský okruh Motegi ve stylu brzda-plyn. Trať nabízí takové sekce v nichž jezdci brzdí své stroje z vysokých rychlostí a zároveň je tam také řada míst, kde prototypy silně akcelerují, aby nabrali potřebnou rychlost. Proto bude zapotřebí, aby hladké pneumatiky Michelin měly výrazně odolnou střední část pláště a to s důrazem na odolnost přední pneumatiky s dobrou brzdnou stabilitou. Přední hladké pneumatiky “Michelin Power Slicks“ budou symetrické konstrukce ve směsi měkká, střední a tvrdá. Zadní pneumatiky mají směsi měkkou, střední a tvrdou, ale jejich konstrukce bude asymetrická s tvrdší pravou stranou. U pneumatik do mokrých podmínek “Michelin Power Rain“ bude vpředu i vzadu měkká a střední směs s tím, že přední pneumatiky jsou symetrické, zadní asymetrické konstrukce.
Rekordy a informace MotoGP – Twin Ring Motegi (JAP)
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2014) – 1'45,350
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'43,790
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 314,3 Km/h
Délka závodu MotoGP - 24kol (115,2 km)
GP Japonska – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Crutchlow (Honda), 3.Rins (Suzuki)
Pole position – Andrea Dovizioso (Ducati) – 1'44,590 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'45,646 sekundy
MotoGP – Preview
Co se týče titulu mistra světě, tak o tom už máme v třídě MotoGP jasno. Vítězstvím v závodu thajské Grand Prix získal osmý triumf Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl triumf mohutně oslalvoval s fanoušky, týmem a vrátil se zpátky do Evropy, aby vše oslavil i s Repsolem. Oslavy ve svém rodném městě ale nechá na období po sezoně, protože je velká pravděpodobnost, že světový titul oslaví i jeho bratr Alex. Márquez teď bojuje především o titul pro výrobce Hondu a tým Repsol Hondy.
Druhý v pořadí Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) má nyní jediný cíl a to udržet druhé místo v šampionátu a obhájit po roce titul vicemistra světa. Jeho bodový náskok na třetího je na 48 bodech, což je celkem slušné, takže nemusí nějak zvlášť riskovat a soustředit se hlavně na to, aby závody dokončil. Okruh v Motegi Ducati sedí, ale to samo o sobě není zárukou úspěchu.
Na třetí pozici je Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) pro něhož je letošní ročník zatím tím nejúspěšnějším v MotoGP. Španěl vyhrál závod v Británii, ale od tohoto okamžiku má problém se dostat do souboje o pódiové umístění. Závod v Japonsku je samozřejmě domácím závodem pro Suzuki, jenž by ráda viděla svého jezdce co nejvýš.
Průběžně čtvrtým v pořadí je Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP). Španěl ztrácí na umístění v Top3 jen 4 body a ty teď bude chtít získat. Viñales věří, že sezona 2020 bude mnohem lepší než ta letošní, protože jeho ambicí není být součástí Top5, ale bojovat o titul mistra světa. Letos jeden závod vyhrál, jednou byl druhý, ale jinak je rád za každé třetí místo, kterých dosud nasbíral čtyři.
Jediný bod za Viňalesem je pátý Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Ital chce sezonu dokončit mezi nejlepšími třemi a udělá proto maximum. Samozřejmě tu jde o jeho postavení v soutěži jednotlivců, ale zároveň jde Ducati o to, aby vyhráli soutěž týmů, takže Petrucci potřebuje získávat body podobně jak se to daří Doviziosovi.
V portfoliu Valentina Rossiho (Monster Energy Yamaha MotoGP) nebude mít sezona 2019 významnější pozici, jelikož se jedná o jeho možná nejhorší ročník v šampionátu. Alespoň co se týče průběžného umístění, protože před pěti posledními závody je Ital na šesté pozici a jen na pátého v pořadí už ztrácí 17 bodů. To je celkem dost a letos to rozhodně nevypadá na slavnostní ceremoniál ve Valencii.
Sedmý Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT) je nejvýše umístěným nováčkem královské kubatury a nejvýše umístěným netovárním jezdcem. Na Rossiho ztrácí Francouz jen dva body, takže pokud si udrží výkonovou bilanci, může být už po Motegi před devítinásobným šampionem. Přitom oba jedou na stejných prototypech, jen Rossi má tovární stroj. V tomto směru jsou ale obě motorky stejné, jen tovární jezdci mívají zlepšení jako první.
Dvanáctý Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) má pro rok 2020 smlouvu s HRC, takže bude i nadále jezdcem stáje LCR. Ale nemá to snadné, protože od nehody v Assenu válčí se zraněním ramene, které se rozhodli operovat. Nakagami odjede domácí Grand Prix v Motegi a půjde na operaci, aby se stačil včas připravit na novou sezonu. Překvapením je Johann Zarco, který Japonce v posledních třech kolech sezony zastoupí. Zarco závodil s KTM, ale sezonu s ním rakouský výrobce předčasně ukončil. Francouz má velkou šanci se ukázat a možná to bude on, kdo u Hondy nahradí Lorenza.
Česká republika má mezi světovou elitou svého zástupce v podobě Karla Abrahama (Reale Avintia Racing). Brněnský závodník má na kontě 5 bodů, což mu teď stačí na průběžnou pětadvacátou příčku. Naposledy bodoval v Británii, další body by rád získal už o nadcházejícím víkendu v Japonsku.
MotoGP – MS stav po GP Thajska:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 325 bodů |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 215 |
3. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 167 |
4. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 163 |
5. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 162 |
6. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 145 |
7. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 143 |
8. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 119 |
9. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 102 |
10. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 90 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 80 |
12. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 74 |
13. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 58 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 46 |
15. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 34 |
16. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 33 |
17. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 29 |
18. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 27 |
19. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 23 |
20. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 18 |
21. | Stefan BRADL | GER | Honda | 16 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 9 |
23. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 7 |
24. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 7 |
25. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 5 |
26. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | |
27. | Mika KALLIO | FIN | KTM |
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.