Šestnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

Po závodech v Thajsku světový šampionát prototypových motocyklů zamířil do země vycházejícího slunce. Okruh v Motegi může být o nadcházejícím víkendu místem oslav prvního titulu letošní sezony pokud svůj mečbol hned napoprvé promění Marc Márquez. Na okruhu Hondy by to byla rozhodně velká sláva. V ostatních třídách bitvy o celkové vítězství pokračují a klání v Motegi nám můžou ledacos napovědět. Z českých závodníků je v Japonsku Jakub Kornfeil (Moto3, KTM) a Karel Abraham (MotoGP, Ducati). První tréninky začínají už v pátek brzy ráno, přivstat si budeme muset i na samotné závody - Motul Grand Prix of Japan.

Šestnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

Kapitoly článku

Twin Ring Motegi (JAP)

Závodní areál Twin Ring Motegi leží mezi městy Mito a Utsunomiya, přibližně tři hodiny cesty severně od hlavního města Tokia. Areál otevřeli v roce 1997 a jezdci MotoGP tam poprvé přijeli o dva roky později. Závodiště tvoří jednak ovál pro závody automobilů plus dráha, kterou využívají právě motocykly. Okruh má celkem šest zatáček na levou ruku a osm na pravou. Jeho dráha je dlouhá 4801 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka měří 762 metrů.

Z pohledu výrobce pneumatik Michelin je japonský okruh Motegi ve stylu brzda-plyn. Trať nabízí místa, kde jezdci z vysokých rychlostí intenzivně brzdí a rovněž řadu míst, kde zase silně akcelerují, aby nabrali potřebnou rychlost. Proto bude zapotřebí, aby hladké pneumatiky Michelin měly výrazně odolnou střední část pláště. Přední hladké pneumatiky Michelin Power Slicks budou symetrické konstrukce ve směsi měkká, střední a tvrdá. Zadní pneumatiky mají směsi měkkou, střední a tvrdou, ale jejich konstrukce je asymetrická s tvrdší pravou stranou. U pneumatik do mokrých podmínek Michelin Power Rain bude vpředu i vzadu měkká a střední směs s tím, že zadní pneumatiky jsou asymetrické konstrukce.

Rekordy a informace MotoGP – Twin Ring Motegi (JAP)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'43,790
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2014) – 1'45,350
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'43,790
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 314,3 Km/h

Délka závodu MotoGP - 24kol (115,2 km)
GP Japonska – MotoGP 2017:
Stupně vítězů - 1.Dovizioso (Ducati), 2.Márquez (Honda), 3.Petrucci (Ducati)
Pole position – Johann Zarco (Yamaha) – 1'53,469 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Andrea Dovizioso (Ducati) – 1'56,568 sekundy

MotoGP – Preview

Do konce sezony sice zbývá odjet ještě čtyři závody, ale už v Japonskou může být rozhodnuto o letošním držiteli titulu mistra světa v kategorii MotoGP. Rozhodnout má v tomto směru šanci jen jediný závodník a to Marc Márquez (Repsol Honda Team), který je lídrem průběžného hodnocení a zároveň také úřadujícím světovým šampionem. Márquez dosud nasbíral 271 bodů a vytvořil si náskok ve výši 77 bodů. To znamená, že pokud v japonské Grand Prix porazí Doviziosoa nebo na něho neztratí víc jak dva body (ne víc jak 24 bodů na Rossiho), může v neděli společně s Hondou a jejími fanoušky slavit. Otázkou je do jaké míry chce Márquez riskovat a jaké budou o víkendu v Motegi povětrnostní podmínky. Je víc než jisté, že letos Márquez titul vyhraje, jen zatím není přesně jasné, kde se tak stane. Samozřejmě získat titul na domácí dráze Hondy, je ten nejlepší možný scénář.

Druhým jezdcem v pořadí je Andrea Dovizioso (Ducati Team), jemuž to letos na vítězství v soutěži znovu nevyjde, ale vzhledem k tomu, že prodloužil smlouvu s Ducati, bude se snažit šampionát vyhrát příští rok. Letos je jeho úkolem a cílem udržet druhou pozici a navýšit náskok na třetího v pořadí, který má nyní hodnotu 22 bodů. V posledních dvou závodech jen těsně prohrál souboj s Márquezem, takže tuto bilanci by rád změnil a právě v Japonsku mu porážky vrátil. Pokud by se tak stalo v bitvě o vítězství v závodě, Márquez by titul v Motegi nezískal.

Na třetí pozici se drží Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jenž není příliš spokojen s výkonem svého stroje. Před Thajskem si u tovární stáje nedávali velké šance, jenže nastal pravý opak a Yamahy si vedly nad očekávání dobře. V samotném závodu Rossi na stupně vítězů nedosáhl, ale nyní netrpělivě očekávají první tréninky v Motegi, kde se zlepšení tří ladiček buď potvrdí nebo ne. Italova ztráta na druhé místo v soutěži je na 22 bodech, výhoda na čtvrtého v průběžném pořadí je nyní na 26 bodech. Cíl je celkem jasný, udržet třetí místo a ve Valencii být součástí slavnostního vyhlášení nejlepších jezdců sezony 2018.

Mezi trojicí nejlepších má v plánu sezonu dokončit Maverick Viňales (Movistar Yamaha MotoGP), čtvrtý jezdec šampionátu. Španěl nezajel od Brna ideálně až v Thajsku dokázal navázat na třetí místo z Německa. Díky tomu snížil ztrátu na týmového kolegu Rossiho, jehož se bude do konce sezony snažit překonat a dostat se na třetí místo. Nyní oba jezdce dělí 26 bodů a uvidíme, jak si v tomto směru Vi?ales povede.

Na páté pozici v šampionátu je Jorge Lorenzo (Ducati Team), který opravdu nemá od Rakouska štěstí. V San Marinu to měl s nulou, Aragonie pád krátce po startu a Thajsko další pád, tentokrát v tréninkové přípravě a další nula, jelikož do závodu vůbec nenastoupil. Lorenzo byl po závodu na Red Bull Ringu už blízko velkolepému návratu ze zadních pozic mezi Top3, ale taková ztráta, to nyní znamená především boj o udržení se v Top5. Jak na tom bude Lorenzo v Motegi se teprve uvidí, je odhodlán závodit, ale jisté to zatím není.

Šestý Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) měl také problémy získat v závodu dvojciferný počet bodů, ale měl štěstí, že ani jeho soupeři nebyli ve sbírání bodů úspěšní, takže na pátou pozici mu nyní schází šestnáct bodů. Dva body ztrácí na Brita sedmý Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing) a pět bodů osmý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Tato skupinka bojuje o status nejlepšího jezdce netovárního týmu, takže jejich počínání bude třeba pozorně sledovat.

První desítku průěžného hodnocení uzavírají jezdci tovární stáje Suzuki Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR) a Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Oba dělí 11 bodů a na osmého Zarca ztrácí Ital Iannone rovných 10 bodů. Ital je hodně rychlý, takže Motegi může jemu i jeho prototypu sednout tak dokonale, že bude znovu ve hře o pozice na stupních vítězů. V domácí Grand Prix výrobce Suzuki se o to rozhodně oba jezdci budou snažit.

Z nováčků je prozatím nejlepší patnáctý Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS). Italský závodník loni už už sahal po titulu Moto2, letos je jezdcem královské kubatury a na své první vítězství nebo stupně vítězů si ještě bude miset nějakou dobu počkat. Na kontě má 33 bodů, dva body ztrácí na Tito Rabat (Reale Avintia Racing), který ani v Japonsku nebude závodit, takže na dráze znovu uvidíme náhradního jezdce Jordi Torrese.

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) je s pěti body průběžně třiadvacátý, ale cesta do druhé desítky zase není tak daleko jak by se mohlo zdát. Jezdec z Brna má ještě pět závodů na to, aby získal potřebné body a zlepšil tím bilanci své letošní sezony.

Před japonskou Grand Prix HRC oficiálně potvrdila prodloužení smlouvy s Takaaki Nakagamim, který jede premiérovou sezonu jezdce MotoGP a také v příštím roce pojede v barvách týlu LCR Honda IDEMITSU.

Divoká karta – Japonec Katsuyuki Nakasuga (Yamalube Yamaha Factory Racing) a Francouz Sylvain Guintoli (Team SUZUKI ECSTAR). Oba testovací jezdci příslušných výrobců.

MotoGP – MS stav po GP Thajska:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 271
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 194
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 172
4. Maverick VI?ALES SPA Yamaha 146
5. Jorge LORENZO SPA Ducati 130
6. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 128
7. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 126
8. Johann ZARCO FRA Yamaha 123
9. Andrea IANNONE ITA Suzuki 113
10. Alex RINS SPA Suzuki 102
11. Dani PEDROSA SPA Honda 87
12. Jack MILLER AUS Ducati 74
13. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 72
14. Tito RABAT SPA Ducati 35
15. Franco MORBIDELLI ITA Honda 33
16. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 32
17. Pol ESPARGARO SPA KTM 32
18. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 28
19. Bradley SMITH GBR KTM 19
20. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 18
21. Scott REDDING GBR Aprilia 12
22. Mika KALLIO FIN KTM 6
23. Karel ABRAHAM CZE Ducati 5
24. Michele PIRRO ITA Ducati 1
25. Thomas LUTHI SWI Honda  
26. Stefan BRADL GER Honda  
27. Xavier SIMEON BEL Ducati  
28. Jordi TORRES SPA Ducati  
29. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki  
30. Christophe PONSSON FRA Ducati  

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist