Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Druhá z trojice Grand Prix v řadě zavede světový šampionát silničních motocyklů na jih Austrálie do malebného prostředí Phillip Islandu, kde jsou velkou loterií povětrnostní podmínky a nebezpečím nízko létající rackové. O titulu mistra světa v třídě MotoGP je již rozhodnuto, ten získal Marc Márquez, ale o titulech v Moto2 a Moto3 ještě zdaleka ne - Tissot Australian Grand Prix.

Kapitoly článku

Závodní areál na jihu Austrálie postavili v roce 1956 a výraznou rekonstrukci prodělal v roce 1988. Dnes má australská dráha Phillip Island šířku 13 metrů, délku 4448 metrů, nejdelší rovinka měří 900 metrů a celkem v jednom kole jezdci projedou sedmi levými a pěti pravými zatáčkami. Rekord okruhu nastavil loni časem na kolo 1'28,109 sekundy Marc Márquez, kvalifikační rekord patří Jorge Lorenzovi s časem 1'27,899 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost naměřili rovněž loni Marcu Márquezovi, který tam jel v sedle RC213V 340,9 kilometrů za hodinu.
Loni byl na Phillip Islandu nový asfaltový povrch, což týmům zkomplikovalo situaci, protože docházelo k nadměrnému opotřebení pneumatik, a to byl problém z hlediska bezpečnosti. Ředitelství závodu přistoupilo na zkrácení klání Moto2 a v třídě MotoGP určili počet kol, které šlo odjet na jedné sadě pneumatik než jezdci museli zajet do boxů pro druhé motorky s novým obutím, na nichž už závod dokončit.

Na jaře letošního roku testovali na Phillip Islandu tovární jezdci MotoGP a vybraní jezdci Moto2 celkem tři dny, aby výrobci pneumatik Bridgestone a Dunlop poskytli informace k tomu, aby se na letošní závod měli možnost připravit. Japonci to vzali pěkně od podlahy a pro australskou Grand Prix přicházejí s komplet novou zadní pneumatikou určenou pouze pro Phillip Island a navíc na nadcházející víkend připravili premiéru přední asymetrické pneumatiky.
Bridgestone, hladká pneumatika:
Přední pneumatika: Extra-měkká a měkká (Symetrická) + měkká (Asymetrická)
Zadní pneumatika: měkká, střední a tvrdá (Asymetrická)

Bridgestone, pneumatika do mokra:
měkká směs je určena jako hlavní, alternativou je tvrdá směs

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE


!!! Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu víkendu. Časy jsou jiné než na jaké jsme zvyklí při evropských závodech !!!


MotoGP – preview

Vedoucí jezdec průběžného hodnocení Marc Márquez (Repsol Honda Team) má po japonské Grand Prix titul mistra světa jistý, takže do Austrálie přijíždí v pozici obhájce titulu. Španěl zaznamenal skvělou sezonu, jejíž úvod zvládl naprosto bravurně, takže si mohl dovolit menší výpadky, jaké zaznamenal v Misanu a Aragonii. První mečbol v Japonsku proměnil druhým místem v cíli a v Austrálii může závodit s čistou hlavou a bez jakéhokoliv tlaku. Loni tam měli jezdci problémy s pneumatikami, takže závod rozdělili výměnou motocyklů v boxech, kterou museli absolvovat povinně všichni jezdci po daném počtu kol, což ale Márquez tehdy neudělal a byl rázem mimo možnost bodovat, což mírně zkomplikovalo jeho cestu za titulem. Letos si může Phillip Island vychutnat v mnohem klidnější náladě a svému týmu třeba ten loňský rok vynahradit hezkým výsledkem.
Třetím místem v Motegi se na průběžnou druhou příčku posunul Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Ital srovnal krok s Danim Pedrosou s nímž má stejný počet bodů 230. Aby sezonu dokončil celkově druhý, bude muset pravidelně porážet jak Pedrosu, tak také Lorenza, což nebude snadné, protože ten je teď na vítězné vlně a nebude snadné jej zastavit. Valentino Rossi patří mezi nejúspěšnější závodníky okruhu Phillip Island, protože jen v královské kubatuře tam vyhrál sérii pěti Grand Prix v řadě (2001 až 2005), skončil druhý v roce 2008 a 2009 a bronz si na konto připsal v letech 2000, 2006, 2007, 2010 a 2013. Devítinásobný mistr světa chce sezonu uzavřít celkově druhý a udělá proto maximum. Navíc většina členů jeho týmu jsou Australané, takže v jistém směru domácí Grand Prix.
Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) zaváhal v Aragonii, kde chtěl závod dokončit na hladkých pneumatikách, na čemž by nebylo nic tak divného, kdyby z nebe nelily proudy vody a dráha MotorLand Aragónu nebyla jedna velká kaluž. Tam sice spadl také jeho týmový kolega Márquez, ale s jeho náskokem si to mohl dovolit. Dani Pedrosa na tom bodově tak dobře nebyl a díky tomu je nyní třetí, sice má stejný počet bodů s Rossim, ale za ním čtvrtý Lorenzo už ztrácí jen tři body a to už je na pováženou. V průběhu roku si Pedrosa držel druhou pozici celkem jistě, ale v závěru jakoby ztrácel dech, což u něho není zase tak časté. Možná je tu také enormní zlepšení Yamahy, která skutečně ve druhé polovině srovnala krok a to je rozhodně jedním z důvodů proč teď Pedrosa čelí náporu obou továrních jezdců tří ladiček.
Na čtvrté pozici je již zmiňovaný Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž na dvojici jezdců před sebou zbývá vymazat jen tři body a to rozhodně je v jeho silách. Začátek sezony byl v jeho případě drsný, když skončil na zemi v Kataru a v Texasu ulil start, což Márquezovi umožnilo se odpoutat od jednoho ze svých největších konkurentů. Lorenzo zavelel k útoku po letní přestávce a sérií čtyř druhých míst se rychle přiblížil svým soupeřům, a definitivně se dostal do jejich těsného závěsu dvojicí vítězství z Aragonie a Motegi. Pokud je o titulu mistra světa rozhodnuto, bitva o druhé místo v šampionátu nebude o nic méně zajímavá, ale naopak. Dá se čekat, že budou létat třísky.
První pětici uzavírá Andrea Dovizioso (Ducati Team) rozhodně první jezdec po Casey Stonerovi, který si s Desmosedici rozumí a s každým dalším zlepšením v továrně dochází k jeho zlepšení na dráze. V Japonsku například poprvé od roku 2010 získal pro Ducati pole position na startu závodu královské kubatury, což je pro Itala parádní výkon a pro Ducati signál, že tohoto závodníka si bude třeba udržet.

Velmi vyrovnaná partie je mezi bratry Aleixem Espargarem (NGM Mobile Forward racing) a Polem Espargarem (Moster Yamaha Tech 3). Šestý Aleix Espargaró je nejlépe postaveným jezdcem kategorie Open a je blízko, aby první ročník této kategorie vyhrál. Když už jsme u italského týmu, tak se celkem nahlas hovoří o tom, že poslední závod ve Valencii by měl jet s Forward Racingem také Colin Edwards, takže uvidíme.
Na Scotta Reddinga (GO&FUN Honda Gresini) má Aleix Espargaró náskok sedmapadesáti bodů a k dipozici jich je pětasedmdesát. Pol Espargaró je nejlépe postaveným jezdcem satelitního týmu a vede soutěž nováčků. Stejně jako bratr Aleix v kategorii Open, si vítězství v kategorii Nováček roku 2014 může Pol zajistit už v Austrálii. Navíc sezonu pravděpodobně dokončí před zkušenějším týmovým kolegou Bradley Smithem, což musí Španěla těšit.

Posledním jezdcem s bodovým kontem přesahujícím hranici sta bodů je Andrea Iannone (Pramac Racing). Ital si nevede špatně, ale není úplně stejně výsledkově konzistentní jako třeba Dovizioso s nímž bude v příštím roce spolupracovat. Každopádně je to talentovaný závodník a pro Ducati cenná deviza do budoucna. První desítku uzavírá devátý Stefan Bradl (LCR Honda Racing) a desátý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3).
Nejlepším jezdcem na produkční Hondě RCV1000R je třináctý Scott Redding (GO&FUN Honda Gresini), čtrnáctý je Hiroshi Aoyama (Drive M7 Aspar), šestnáctý Nick Hayden (Drive M7 Aspar) a sedmnáctý Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Pro novou sezonu Honda připravuje vylepšenou verzi svého motocyklu pro kategorii Open, ale podle posledních informací nebude verze RC213V-RS dřív než pro únorové testy v Sepangu.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 312 bodů - Mistr světa pro rok 2014
2 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 230
3 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 230
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 227
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 153*
6 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 117
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 116
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 102*
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 96
10 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 92
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 79
12 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 63
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 60
14 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 54
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 39*
16 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 38
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 33
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 11
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 11**
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 9
21 - Broc PARKES - AUS - PBM - 7
22 - Alex DE ANGELIS - RSM - Forward Yamaha - 7
23 - Mike DI MEGLIO - FRA - Avintia - 4
24 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 4
25 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 3
26 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 2
27 - Leon CAMIER - GBR - Honda - 1***

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open
** náhradní jezdec, divoká karta
*** náhradní jezdec za Nicky Haydena

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist