Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Po skončení závodního víkendu v Malajsii přepravila nákladní letadla všechen materiál motocyklového šampionátu do Melbourne, kde se již tento víkend odehraje Velká cena Austrálie na okruhu Phillip Island - Tissot Australian Grand Prix.

Kapitoly článku

Okruh Phillip Island postavili 150 kilometrů jižně od Melbourne v roce 1956 a zatím největší přestavbou prošel v roce 1988. V jednom kole jezdci ujedou celkem 4448 metrů po třináct metrů široké dráze s nejdelší rovinkou dlouhou 900 metrů. Okruh má celkem sedm levých a pět pravých zatáček.

V posledních šesti letech vyhrával závody královské kubatury na Phillip Islandu pouze domácí jezdec Casey Stoner. Australan sice loni ukončil v sedmadvaceti letech závodní kariéru jezdce motocyklového mistrovství světa, ale na jihu Austrálie nebude o víkendu chybět. Casey Stoner bude během australské Grand Prix zařazen do Síně slávy MotoGP a stane se tak členem exkluzivního klubu, kde je již Giacomo Agostini, Mick Doohan, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Toni Mang, Angel Nieto, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Freddie Spencer, John Surtees a Carlo Ubbiali.
Na Phillip Islandu se Casey Stoner také představí společně s legendami australské silnice Mickem Doohanem a Wayne Gardnerem. Všichni tři mají své jméno spojeno s Phillip Islandem - Wayne Gardner a jeho cílová rovinka (Gardner Straight), Mick Doohan a jeho první zatáčka (Doohan Corner) a nově třetí zatáčka s jménem Casey Stonera. Všichni tři jezdci společně absolvují čestné kolo okruhu Phillip Island, což je pro všechny velká pocta a pro fanoušky skutečný zážitek.

Pokud se podíváme na rekordy australského okruhu, tak ty už jsou poměrně staršího data. Rekord okruhu tam patří od roku 2008 americkému jezdci Nicky Haydenovi, který tam v závodu zajel nejrychlejší čas 1'30,059 sekundy. Kvalifikační rekord patří Casey Stonerovi s časem 1'28,665 sekundy. Nejmladším rekordem je maximální rychlost, kterou tam loni zaznamenal český závodník Karel Abraham, když mu naměřili 339,6 kilometrů za hodinu.

!!! Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu Velké ceny Austrálie !!!


MotoGP – preview

Austrálie je letos prvním místem, kde se může rozhodnout o letošním mistru světa v třídě MotoGP. Hodně blízko triumfu je Marc Márquez (Repsol Honda Team), který by se ve svých dvaceti letech stal vůbec nejmladším šampionem královské kubatury a po pětatřiceti letech prvním nováčkem, který v premiérové sezoně jezdce královské kubatury vyhrál titul. Naposledy se to podařilo v roce v roce 1978 Kenny Robertsovi. Marc Márquez pokud v Austrálii získá na Jorge Lorenza osm bodů a jeho týmová kolega Dani Pedrosa nebude o pě lepšít, může už na Phillip Islandu slavit titul. Loni vyhrál Márquez titul také v Austrálii, ale to byl ještě jezdcem třídy Moto2. Letos ani nikdo nečekal, že by mohl vyhrát, ovšem opak je pravdou a Španěl je velmi blízko svému prvnímu titulu v MotoGP.

Průběžně druhý Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) ztrácí na Márqueze 43 bodů, takže je stále ve hře o titul mistra světa, který v letošním roce obhajuje. Jezdec z Mallorky vyhrál svůj druhý titul v MotoGP loni na Phillip Islandu, ale jeho obhajoba je v této chvíli velmi nepravděpodobná. Španělovým cílem je nyní vyhrát všechny tři poslední závody sezony a pokud už neobhájí titul, tak ať alespoň uzavře sezonu s titulem vicemistra. Tato šance je mnohem reálnější, i když si to vyžádá nejednu tvrdou bitvu s Danim Pedrosou.
Jezdec Repsol Hondy Dani Pedrosa je průběžně třetí a na Lorenza teď ztrácí jedenáct bodů. Španěl vyhrál závod v Malajsii a stejně tak byl blízko výhře v Aragonii, kde ovšem závod nedokončil potom, co mu vyřadil z provozu snímač otáček zadního kola kontakt s týmovým kolegou Márquezem a Pedrosa bez vědomí, že mu nefunguje řízení trakce, po pár metrech havaroval. Márquez dostal od Ředitelství závodu trestný bod a Honda přišla o jeho pětadvacet bodů v hodnocení konstruktérů. Dani Pedrosa nyní bojuje za celkové druhé místo, protože získat titul je pro něho stejně nepravděpodobné jako pro Lorenza. Ovšem dnes stále ještě matematicky možné. Samozřejmě jeho výkony společně s výsledky Márqueze také zvyšují šance Hondy na zisk titulu v Poháru konstruktérů, který nyní s 23 bodovým náskokem vede před Yamahou.
Po patnácti závodech sezony je na čtvrtém místě Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing). Ital na vedení ztrácí rovných sto bodů, takže o titulu to už letos není a 46 bodů na třetího Pedrosu je tři závody před koncem sezony také poměrně dost. Vypadá to, že Rossiho v letošním ročníku pronásledují čtvrtá místa, protože jich v závodech zajel už sedmkrát a průběžně čtvrtá příčka mu pravděpodobně zůstane až do konce sezony. Zda letošní ročník probíhá dle jeho představ je nyní těžké říct, ale minimálně je na něm vidět znovu to velké nadšení, radost a odhodlání bojovat o nejvyšší příčky. To je také jeho cílem pro Austrálii a vůbec poslední tři závody sezony.

První pětici uzavírá Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), který na Rossiho ztrácí 32 bodů. To nebude snadné vymazat, ale britský závodník se o to v posledních třech závodech jistě pokusí. Šestý Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) bude bojovat o udržení na šesté pozici průběžného hodnocení, kde se dostal díky bodům za páté místo v Malajsii a také kvůli tomu, že v Sepangu chyběl na startu Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP), který si ve čtvrtém tréninku zlomil kotník a ještě v sobotu večer podstoupil operaci. Zda do závodu v Austrálii nastoupí rozhodne hlavní lékař šampionátu. Němec by to chtěl zkusit alespoň v pátečních trénincích a pak se rozhodnout.
Pokud by Bradl nezávodil ani v Austrálii, je to také šance pro Andrea Doviziosa (Ducati Team), který by se mohl přiblížit průběžně sedmé pozici, na kterou nyní ztrácí patnáct bodů. Američan Nicky Hayden (Ducati Team) ztrácí na týmového kolegu osmnáct bodů, což je z velké části také díky poruše motoru, která ho v Malajsii vyřadila ze závodu, který měl velmi dobře rozjetý. První desítku uzavírá Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3).

Jedenáctý Aleix Espargaró (Power Elecronics Aspar) je nejlepším z jezdců kategorie CRT a celkové vítězství už může potvrdit o tomto víkendu na Phillip Islandu. Před cestou do Malajsie se hovořilo o tom, že v Sepangu oficiálně oznámí jeho odchod z týmu, což se nakonec nestalo s tím, že toto oznámení má přijít až po skončení sezony. Zda se situace změnila rozhodnutím Aspar týmu zvážit nákup produkční Hondy nebo je v tom něco jiného uvidíme začátkem listopadu. Každopádně jeho cesta by měla směřovat k NGM Mobile Forward Racingu.
Za zraněného Bena Spiese pokračuje u Pramac Racingu Kolumbijec Yonny Hernandez. U stáje Paula Birda PBM pojede domácí Grand Prix Australan Damian Cudlin a v českém týmu Cardion AB Motoracing nahradí zraněného Karla Abrahama italský závodník Luca Scassa. Brněnská stáj také před víkendem v Austrálii oznámila, že v příštím roce pojedou sezonu MotoGP s produkčním motocyklem Hondy. Jediným českým jezdcem v MotoGP bude o víkendu v Austrálii Lukáš Pešek (Came Ioda Racing Project).

Průběžné hodnocení MSMotoGP

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist