Sedmý podnik sezony – TT Assen

Sedmým podnikem motocyklového seriálu Grand Prix je Tourist Trophy v Assenu, jediný podnik TT v kalendáři světového šampionátu. Nizozemský závodní okruh je nedílnou součástí mistrovství světa už od premiérového ročníku 1949. Letos je Assen předposledním podnikem evropské mise šesti závodů v řadě - Iveco TT Assen.

Kapitoly článku

Okruh v Assenu měří 4542 metrů, dráha je široká 14 metrů a jezdci v jednom kole projedou celkem 6 levými a 12 pravými zatáčkami. Nejdelší rovinka měří 487 metrů, což není zrovna moc, takže si jezdci a ani jejich stroje v průběhu závodu nemají možnost příliš odpočinout. Kvůli nepoměru pravých a levých zatáček Bridgestone přiveze zadní asymetrickou pneumatiku.

MotoGP – preview

Po víkendu v Katalánsku týmy královské kubatury v Barceloně jeden den testovaly. Tovární tým Hondy společně s Gresiniho skupinou GO&FUN Honda v Barceloně nezůstali a rovnou odjeli na okruh MotorLand Aragón, kde měli v plánu testovat dva dny. Yamaha se na poslední chvíli rozhodla v Barceloně zůstat a udělali dobře, protože jim v pondělí přálo počasí. To naopak Hondě vůbec ne, když v úterý zůstali celý den v boxech kvůli silnému dešti. Na dráhu MotorLand Aragónu vyjeli až ve středu, kde testovali společně s jezdci tovární Yamahy a testovacím týmem Suzuki v čele s Randy De Punietem.

Lídrem průběžného hodnocení královské kubatury je po šesti úvodních kolech Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Ten má nyní celkem 123 bodů a sedmibodový náskok před druhým v pořadí Jorge Lorenzem. Španěl si v Aragonii vyzkoušel nový model Hondy RC213V 2014 s tím, že pokud mu bude vyhovovat její jízdní vlastnosti, může mít minimálně podvozek k dispozici už pro závod v Assenu. Pedrosa sice ohodnotil nový prototyp jako velmi dobrý, ale v Assenu zůstane věrný stávající verzi motocyklu. Až na úvodní závod v Kataru si Pedrosa drží velmi dobrou bilanci prvních a druhých míst. V tom by samozřejmě rád pokračoval také v Assenu, kde mu loni patřila v cíli druhá pozice za tehdejším týmovým kolegou Casey Stonerem.
Druhým jezdcem, který v letošní sezoně překročil hranici sta bodů je Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), vítěz závodu Velké ceny Katalánska a nejrychlejší jezdec testů v Barceloně a Aragonii. Španěl vypadá, že je ve velmi dobré formě, takže udělá pro obhajobu titulu maximum. Problém by mohl nastat v případě pohonných jednotek M1, protože tam už Španěl se svým italským kolegou Rossi používají čtvrtý motor z pěti dostupných. Nicméně Yamaha jakékoliv problémy nepřipouští a už se nechali slyšet, že si do konce sezony s dostupnými motory vystačí. Lorenzo vyhrál poslední dva závody, což mu umožnilo stáhnout náskok Daniho Pedrosy na sedm bodů. Loni závod v Assenu nedokončil, když byl v první zatáčce doslova sestřelen Álvarem Bautistou. V poslední době Bautista tak trochu hraje ´důležitou´ roli v životě obou továrních jezdců tří ladiček, takže se necháme překvapit, jak to všechno dopadne už tuto sobotu.

Marc Márquez (Repsol Honda Team) je v průběžném hodnocení s třiadevadesáti body třetí. Kromě Itálie, kde závod nedokončil, figuroval pokaždé na stupních vítězů, což je od nováčka v královské kubatuře velmi dobrý výkon. Na Lorenzovo druhé místo teď ztrácí třiadvacet bodů, což je rozdíl, který nebude lehké smazat. Sezona je ale teprve ve své druhé třetině, takže stát se ještě může všelicos. Také Márquez testoval novou Hondu a v Aragonii zůstal dokonce o den déle než jeho týmový kolega Dani Pedrosa. Stoprocentní pozornost ale věnoval stávajícímu modelu RC213V, takže ani Márquez prozatím nevyužije služeb nového prototypu. Dráha v Assenu dvacetiletému španělskému jezdci určitě sedí, když tam vyhrál tři poslední závody nižších kubatur, ale jet na úzké dráze Assenu litrový prototyp, to bude zase něco jiného.
V Katalánsku si Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) mohl bodově výrazně polepšit, nicméně pád a ztráta možnosti závod dokončit mu sice stále stačí na čtvrté místo průběžného hodnocení, ale jen s jedenácti body náskoku na pátého v pořadí Valentina Rossiho. Otázka, kde bude Crutchlow závodit v příštím roce, má být vyřešena do letní přestávky, takže lze očekávat jednání a vyjednávání v průběhu víkendové TT. Britův krajan a zároveň týmový kolega Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3) podstoupil operaci v Barceloně, kde mu aplikovali kožní štěp na zraněný prst, následek tréninkového pádu z Itálie. Smith by měl do víkendu v Assenu bez problému nastoupit.

Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) si testování po katalánské Grand Prix pochvaloval a pokud mu bude jeho M1 fungovat v Assenu stejně dobře, jak při testech v Montmeló a Aragonii, tak můžeme očekávat jeho steč pozic na stupních vítězů. Poslední závod, který Rossi vyhrál byla Malajsie 2010. Poslední vítězství v Assenu získal Ital v roce 2009, což je poměrně dlouho. Je jasné, že si bude chtít pocit z vítězství v Assenu připomenout. Za celou závodní kariéru tam totiž vyhrál sedmkrát.
Jeden bod za Rossim figuruje prozatím nejlepší jezdec Ducati Andrea Dovizioso (Ducati Team), sedmý je Nicky Hayden (Ducati Team) a osmý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP), jenž si v Aragonii také vyzkoušel nový prototyp Hondy RC213V. Španěl Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) nedokončil poslední dva závody, když v každém z nich spadl v prvních zatáčkách po startu. V Assenu si už bude muset dávat velký pozor. Snad mu pomohlo testování v Aragonii a tuto sobotu bude úspěšnější. První desítku uzavírá Aleix Esaprgaró (Power Electronics Aspar), nejlepší z jezdců kategorie CRT. Espargaró ztrácí na Bautistu dva body a na Bradla bodů pět.

V Assenu bude chybět Ben Spies (Pramac Racing), který stále není zdravotně v pořádku a proslýchá se, že Američan plánuje návrat až v Laguně Seca nebo dokonce po skončení letní přestávky v Indianapolis. V sedle Spiesovy satelitní GP13 by měl i nadále pokračovat testovací jezdec Ducati Michele Pirro. Těžko říct, ale mám takový pocit, že Ben Spies už po skončení letošní sezony v mistrovství světa pokračovat nebude. Hodně lidí a pravděpodobně i Ben Spies počítalo se vstupem Suzuki do šampionátu už v roce 2014. Tím, že se návrat japonské značky o rok odložit jistě nastaly u některých z nich jisté komplikace ohledně profesní budoucnosti.
Z českých závodníků prozatím bodoval Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), který měl v Katalánsku mimořádně velkou smůlu. O pořádnou porci bodů za umístění v první desítce připravila brněnského závodníka technická porucha jeho litrové Aprilie. To byla velká škoda, protože nyní má český závodník dva body, což mu pro tuto chvíli stačí na třiadvacáté místo. Dva body má na kontě také dvaadvacátý Bryan Staring (GO&FUN Honda Gresini).

Druhý Čech v závodním poli prototypů je Lukáš Pešek (Came IoaRacing Project). Nejblíž zisku světových bodů byl v Barceloně, ale zatím zůstává stále bez bodu. V katalánské GP spadlo poměrně dost jezdců, což dostalo českého závodníka blíž předním příčkám, ale pak přišla chyba, pád a i když závod dokončil, na body to ani tentokrát nestačilo. Jak Lukáš Pešek tak rovněž Karel Abraham po závodě v Barceloně v Montmeló zůstali a jeden den tam testovali.
!!! Den závodu TT v Assenu je už v sobotu 29.června 2013. Věnujte proto pozornost časovému harmonogramu !!!

Průběžné hodnocení – MotoGP.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist