Sedmnáctá GP sezony – Velká cena Malajsie

Předposlední podnik sezony mistrovství světa silničních motocyklů je tady. Letos sedmnáctou Grand Prix v pořadí uspořádá Malajsie na okruhu Sepang International Circuit (SIC). O titulech v třídě MotoGP a Moto3 je již rozhodnuto. Jediná třída Moto2 zatím nezná celkového vítěze a jeho jméno se možná dozvíme už tuto neděli. Jediným českým závodníkem v MS je Jakub Kornfeil, který jede poslední dva závody s týmem Drive M7 SIC Racing a víkend v Sepangu je domácím podnikem jeho týmu – Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix.

Kapitoly článku

Sepang International Circuit (MAL)

Sepang International Circuit postavili v roce 1998 přibližně padesát kilometrů jižně od hlavního města Kuala Lumpur. Dnes je místem, kde závodí většina prestižních světových šampionátů. V průběhu roku můžeme vidět na okruhu jezdce seriálu WorldSBK, MotoGP nebo také piloty formule 1. Sepang je rovněž tradičním místem předsezonních testů královské kubatury seriálu Grand Prix. Nicméně letos je to trošku jinak. Týmy MotoGP sice začátkem roku v Sepangu testovaly, ale pak došlo ke kompletní výměně povrchu.

Okruh Sepang International měří celkem 5548 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem patnácti zatáčkami – 10 pravými a 5 levými. Šířka dráhy je 25 metrů, nejdelší rovinka je dlouhá celkem 920 metrů. Okruh má nyní nový asfalt a řada zatáček jiné klopení, obrubníky a odvodnění. Únikové zóny jsou předělány v zatáčkách číslo 1, 4 a 9 tak, aby splňovaly nároky šampionátů na dvou a čtyřech kolech. To znamená vyrovnaný poměr asfaltu a štěrku. Největší změny jsou v případě zatáčky číslo 15, která má nyní nabídnout účinné odvodnění, lepší možnosti předjíždění a volbu takové stopy, která umožní na cílové rovince dosáhnout maximální rychlosti. Pro všechny to bude nová zkušenost a to včetně dodavatele pneumatik.

Výrobce pneumatik Michelin testoval dráhu Sepangu v polovině sezony a pro nadcházející víkend připravil pro přední pneumatiky směsi měkká (bílá), střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá). V případě zadní pneumatiky bude dostupná směs střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá). Obě tyto pneumatiky budou asymetrické konstrukce s tvrdší gumou na pravé straně. Vzhledem k podnebí a možnosti přívalových lijáků budou k dispozici pneumatiky do deště (přední/zadní) ve směsi měkká (modrá) a střední (barva pláště). Pro přechodné podmínky je připravena pneumatika Michelin Power Inter (stříbrná).

Rekordy a informace MotoGP – Sepang International Circuit (MAL)

Nejrychlejší kolo – Dani Pedrosa – Honda (2015) – 1'59,053
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 2'00,606
Kvalifikační rekord – Dani Pedrosa - Honda (2015) – 1'59,053
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 339,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 20kol (110,9 km)
GP Malajsie – MotoGP 2015:
Stupně vítězů – 1.Pedrosa (Honda), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Dani Pedrosa (Honda) – 1'59,053 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Lorenzo (Yamaha) – 2'00,606 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!!

MotoGP – Preview

Od závodu ve Valencii 2015 až do závodu v japonské Motegi 2016 Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team) pravidelně bodoval a letos byl na Phillip Islandu také jediný, kdo měl body ze všech posledních patnácti Grand Prix sezony 2016. Do závodu Velké ceny Austrálie startoval s vědomím jistoty zisku titulu, ale zároveň věděl, že potřebuje pro tým body v soutěži týmů a pro Hondu v soutěži výrobců. Do desátého kola Márquez závodní pole MotoGP vedl, ale pak přišel pád a bylo po nadějích. Naštěstí nedošlo k zranění, takže pokračuje dál v Malajsii. Na okruhu v Sepangu právě loni došlo k tolik skloňovanému kontaktu s Rossim. Márquez tehdy řekl, že ho Ital kopl. Zda si to samé myslí i dnes, těžko říct.

Na průběžné druhé příčce je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Italský závodník v Japonsku spadl, což byly velká chyba, nicméně on sám si nedokázal vysvětli proč havaroval, což jak později uvedl ani neví, zda je dobře nebo ne. Každopádně v Austrálii to byl zcela jiný příběh. Příprava na závod na mokrém povrchu jezdci Yamahy příliš radosti nepřinesla, protože v kvalifikaci zajel nejhůř za posledních pět let. Jenže pak v neděli ve warm upu předvedl jak je rychlý na suchu a třebaže měli všichni najeto za suchých podmínek minimum, Rossi dokázal v závodu zabojovat a cílem projet druhý. Tím získal výhodu v boji o titul vicemistra světa, protože na Lorenza najel náskok dvaceti čtyř bodů. Události z loňského roku ale v Rossiho případě zapomenuty nejsou. Z toho co se stalo v Malajsii a co následovalo poté pocit hořkosti zůstává nadále.

Na třetí pozici je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž se v Austrálii nedařilo ani v přípravě a vlastně ani v samotném závodu v němž bojoval s přilnavostí. Nakonec bral deset bodů a v soutěži týmů tak Yamaze společně s Rossim pomohli třiceti body. Na soutěž týmů a výrobců teď musí zaměřit pozornost jezdci Yamahy, protože tam zatím není o titulech rozhodnuto. V příštím roce Lorenzo pojede v barvách Ducati, takže pro rodáka z Mallorky poslední dva závody s továrním týmem tří ladiček.

Jen jedenáct bodů ztrácí na třetí pozici v šampionátu Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Španěl byl v Austrálii třetí a jedenáct bodů ztráty, to zase v tomto ohledu není tolik. Do konce sezony sice zbývají jen dva závody, ale Viñales má na to, aby se o celkové třetí místo ještě popral. Je to velký talent a získat pro Suzuki třetí místo v soutěži jednotlivců, tak to by bylo něco.

Průběžně pátý je nyní Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který ani v Malajsii závodit nebude, takže je docela možné, že přijde i o tuto pozici. Španěl si v tréninku na japonskou Grand Prix zlomil klíční kost, kterou mu ještě týž víkend operovali v Barceloně. Španěla v Japonsku nahradil testovací jezdec HRC Hiroshi Aoyama, v Austrálii jel v sedle Pedrosovy RC213V Nicky Hayden a v Sepangu to bude znovu Japonec Aoyama. Pedrosa by chtěl jet poslední závod sezony ve Valencii a absolvovat následné testy, ale to se teprve uvidí jak na tom bude.

Čtrnáct bodů ztrácí na páté místo průběžného hodnocení světového šampionátu Cal Crutchlow (LCR Honda), vítěz závodu v Austrálii. Britský závodník letos prožívá skvělou sezonu a rozhodně by na to rád navázal v příštím roce. Letošní úvod sezony neměl nejlepší, když po šesti závodech disponoval deseti body. Naopak jeho posledních šest závodů mu do průběžného hodnocení přineslo rovnou stovku. To je celkem dost výrazný rozdíl. Cíl zůstává stejný, to znamená Top5 a vítězství v soutěži jezdců netovárních týmů.

Ital Andrea Dovizioso (Ducati Team) je sedmý a po výborném výkonu z Japonska, kde byl v cíli druhý, to už v Austrálii nedokázal zopakovat. Jako kdyby Ducati nebo Doviziosovi něco chybělo k tomu jet vyrovnanou partii s Hondou, Yamahou a teď už i Suzuki. V Malajsii už pojede Andrea Iannone (Ducati Team), který měl zdravotní problémy, když si v Misanu zlomil obratel. Iannone tak chyběl v Misanu, v Aragonii to zkusil, ale nakonec nezávodil a mimo závodní dráhu zůstal v Japonsku a Austrálii. Italského závodníka nahradil Hector Barbera, ale moc se mu nedařilo, protože v ani jednom ze závodů nebodoval. V průběžném hodnocení Španěl uzavírá první desítku.

MotoGP – Stav po GP Austrálie:

1. Marc MARQUEZ / mistr světa SPA Honda 273
2. Valentino ROSSI ITA Yamaha 216
3. Jorge LORENZO SPA Yamaha 192
4. Maverick VIÑALES SPA Suzuki 181
5. Dani PEDROSA SPA Honda 155
6. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 141
7. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 137
8. Pol ESPARGARO SPA Yamaha 117
9. Andrea IANNONE ITA Ducati 96
10. Hector BARBERA SPA Ducati 84
11. Aleix ESPARGARO SPA Suzuki 82
12. Eugene LAVERTY IRL Ducati 73
13. Scott REDDING GBR Ducati 71
14. Alvaro BAUTISTA SPA Aprilia 67
15. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 65
16. Stefan BRADL GER Aprilia 60
17. Bradley SMITH GBR Yamaha 53
18. Jack MILLER AUS Honda 48
19. Michele PIRRO ITA Ducati 36
20. Tito RABAT SPA Honda 29
21. Loris BAZ FRA Ducati 24
22. Yonny HERNANDEZ COL Ducati 20
23. Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha 5
24. Alex LOWES GBR Yamaha 3
25. Nicky HAYDEN USA Honda 1
26. Mike JONES AUS Ducati 1
27. Hiroshi AOYAMA JPN Honda 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist