Sedmnáctá GP Sezony – Velká cena Malajsie

Předposlední víkend měsíce října nabízí jak přechod na zimní čas tak především sedmnáctý podnik sezony mistrovství světa silničních motocyklů, který zároveň uzavře sérii tří Grand Prix po Pacifiku. Velká cena Malajsie je doménou moderního závodního areálu Sepang International Circuit, kde jsou tradičně kladeny vysoké nároky na fyzickou připravenost jezdců a kvalitu jejich strojů. Jednu z hlavní rolí hraje tropické počasí s vysokými teplotami a vlhkostí, to vše spojeno s nenadálými, ale prudkými lijáky. O titulech stále ještě není rozhodnuto v třídě Moto3 a MotoGP, takže se máme na co těšit - Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix.

Kapitoly článku

Závodní areál Sepang International Circuit postavili v roce 1998 a je místem, kde závodí většina světových šampionátů. V případě motorek je to jak mistrovství světa superbikových motocyklů WSBK, tak světový šampionát prototypových motocyklů Moto GP. V Sepangu také závodí prestižní seriál formule 1. Závodní dráha v Malajsii je rovněž tradičním místem předsezonních testů třídy MotoGP v seriálu Grand Prix. Vše je dáno díky místnímu podnebí, které umožňuje nepřetržitý provoz dráhy po celý rok.

Okruh Sepang International měří celkem 5548 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem patnácti zatáčkami – deseti pravými a pěti levými. Šířka dráhy je neuvěřitelných pětadvacet metrů, což nabízí řadu variant závodních stop z nichž ne všechny jsou ty ideální. Nejdelší rovinku má okruh dlouhou celkem 920 metrů. Ty rovinky má Sepang hned dvě dominantní a v místech intenzivního brzdění dostávají pneumatiky pořádně zabrat, takže pro Bridgestone je víkendový podnik velkou výzvou. Navíc je v seriálu Grand Prix jejich předposledním, protože po skončení sezony končí v roli jednotného dodavatele pneumatik pro MotoGP.

Bridgestone pro Velkou cenu Malajsie:

Přední hladká pneumatika/směs: střední a tvrdá
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká a tvrdá (symetrická), střední (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: tvrdá (hlavní), měkká (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Sepang, Malajsie

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 2'01,150
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'59,791
Kvalifikační rekord – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'59,791
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2014) – 329,6 Km/h

Délka závodu MotoGP20 kol (110,9 km)

Velká cena Malajsie – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Lorenzo (Yamaha) .. DNF Abraham (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'59,791 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 2'01,150 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

V Austrálii to byla neskutečná bitva, kterou by snad nevymysleli ani, kdyby točili nějaký film o MotoGP, protože by jim to stejně nikdo nevěřil. Čtveřice jezdců na špici závodního pole, každý s šancí závod vyhrát a aby se tak stalo, během závodu došlo k víc jak padesáti předjetím. Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) závod nevyhrál, naopak na týmového kolegu ztratil sedm bodů a náskok ve vedení má na hodnotě jedenácti bodů. Ital má před sebou poslední dva důležité závody, které mu můžou přinést vysněný desátý titul. Je to velká šance, přesto nic jistého. Nicméně už v Malajsii může Rossi slavit celkové vítězství za předpokladu, že by na Lorenza získal patnáct a víc bodu, to znamená závod vyhrát a Lorenzo projet cílem maximálně šestý a podobně. Tento scénář je vzhledem k současnému vývoji celkem nepravděpodobný, ale závody si píšou své romány každý víkend po svém a těžko odhadnout jaký bude ten sedmnáctý v pořadí. Valentino Rossi je v počtu vítězství v Malajsii nejúspěšnějším závodníkem a do Sepangu míří s odhodláním vyhrát a pokud ne, tak minimálně porazit Lorenza.

Každopádně jak se blíží závěr sezony, nervozita stoupá a začíná se různě spekulovat, třeba že Márquez pojede tak, aby byl mezi Lorenzem a Rossim, což už se málem stalo v Austrálii, ale tam prostě v posledním kole za to vzal a Lorenza předjel s tím, že předtím musel zpomalit kvůli přehřáté přední gumě. To jaksi moc nešlo do hlavy Valentinu Rossimu a italským médiím, které v tom vidí nějakou zajímavou hru ze strany Španěla, jemuž už o titul nejde, ale bitvu o něj určitým způsobem ovlivnit může. Říká se, že vztahy s Valentinem Rossim už z jeho strany nejsou tak vřelé jak bývaly potom, co spadl v Argentině a těsně prohrál závod v poslední šikaně Assenu. Kapky od některých italských fanoušků dostal Andrea Iannone, který vlastně Rossimu vzal možnost si udržet vyšší náskok na Lorenza a nebýt Márqueze, který Lorenza nakonec porazil, tak by byl rozdíl ještě menší. Síla bude, pokud třeba tyto tři body nakonec ve finále rozhodnou. No bude to ještě hodně zajímavé.

V Austrálii jel Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) na vítězství a rozhodně věřil, že to tak i dopadne. Ježe v posledním kole byl Márquez prostě rychlejší a tím jej připravil o důležitých pět bodů, které pokud by získal, tak už na Rossiho ztrácel ne jedenáct, ale jen šest bodů. Závody teď musí vyhrávat, chce-li získat titul, protože pokud by Rossi v obou kláních skončil druhý, titul získá on. Jsou tu samozřejmě jezdci, kteří můžou zajet mezi oba soupeřící závodníky a s tím Lorezo musí počítat. Teď je situace taková, že Malajsie je natolik klíčový podnik, který může rozhodnout o tom, že bitva o titul pro Lorenza skončí ještě před návratem do Španělska nebo naopak Lorenzo do Španělska přiletí s minimální ztrátou, či dokonce náskokem v průběžném hodnocení. Jediné co asi může udělat je zůstat absolutně koncentrován na vítězství v závodu a jít po tom na plné obrátky. Prostor pro chyby není žádný, takže rozhodne momentální forma, technika nebo výběr pneumatik … samozřejmě Malajsie je místem proměnlivého počasí, což může připravit také řadu překvapení. Také díky Lorenzovi získala Yamaha sedmatřicáté vítězství v Poháru konstruktérů a teď se čeká na to, kdo z jezdců tři ladiček získá poslední titul v pořadí, protože vítězství v soutěži týmů už Yamaha vyhrála v Japonsku.

Třetí v pořadí je Marc Márquez (Repsol Honda Team), který už ví, že titul neobhájí, ale rád by sezonu dokončil ve vysokém stylu a každý ze závodů vyhrál. V pěti závodech letos nebodoval, což se negativně odrazilo na jeho šancích ohledně obhajoby, ale naposledy slavil prvenství v Austrálii, což mu vlilo do žil potřebnou energii a rozhodně se závoděním baví. Možná ještě víc se baví soupeřením jezdců Yamahy, protože vzhledem k tomu, že s nim dokáže držet krok, hraje ve vzájemných soubojích důležitou roli. Uvidíme jak rozhodující jeho role byla až skončí sezona, zatím to vypadá, že by rád vyhrál co se vyhrát ještě dá a to jsou poslední dva závody plus klíče od BMW za nejlepšího jezdce kvalifikací a to už se vyplatí. Na kontě má nyní rovných padesát vítězství v seriálu Grand Prix a je nejmladším jezdcem v historii šampionátu, který této mety dosáhl.

Průběžně čtvrtý Andrea Iannone (Ducati Team) dostal v Austrálii ránu rackem do hlavy, jednomu by z toho ulítla hlava, ale Ital má zjevně tuhý kořínek a nakonec dokázal vybojovat umístění na stupních vítězů. Po dráze Phillip Islandu jezdila Iannoneho GP15 absolutně neuvěřitelně, když na cílové rovince projel kolem svých soupeřů, jako kdyby měl dvoulitrový a ne jednolitrový motor. Tím musel hodně lidí vylekat, ale ti můžou v klidu spát, protože od příštího roku Ducati už žádné výhody mít nebude. Sepang má rovinek daleko víc než Phillip Island, takže pokud tam bude fungovat Italova motorka podobně, nejdůležitější bude Desemosedici vůbec včas zastavit na konci každé z nich. Takže proč ne, Iannone může slavit další umístění na stupních vítězů i v Malajsii.

Pátý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) chtěl hned v úvodu sezony po závodu v Kataru přerušit svoji závodní kariéru, když měl stále velké problémy se znecitlivěním rukou a lékaři mu už třetí operaci nedoporučovali. Vedení Hondy řeklo, ráno moudřejší večera a tak se i stalo. Španěl přehodnotil své rozhodnutí a operaci podstoupil. Dnes je viditelně v kondici, má za sebou vítězství v Japonsku, které bylo jeho letos první a zároveň jubilejní padesáté v kariéře. Klidně může přidat další v Sepangu, protože tam slavil první místo hned dvakrát po sobě v letech 2012 a 2013. Tím pádem může i Pedrosa zasáhnou do souboje o titul a necháme se překvapit jak moc se mu do toho bude chtít, protože je to celkem choulostivá situace.

Nejlepším z netovárních závodníků zůstává Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), který je průběžně šestý, sedm bodů za Danim Pedrosou. Motivace tu určitě je, porazit Španěla a sezonu dokončit pátý. Jednoduché to ale nebude, protože Predrosa zpravidla pracuje s dvojcifernými čísly zatímco britský závodník naposledy bodoval dvojciferným číslem v Misanu, kde byl druhý.

Lídrem v soutěži kategorie Open je patnáctý Hector Barbera (Avintia Racing), jehož od jeho hlavního rivala Lorise Baze (Forward Racing) dělí jen dva body, takže situace stále otevřena. Forward Racing také v průběhu týdne oznámil, že povede závodní aktivity MV Agusty v seriálu WSBK, což také znamená, že jeho tým MotoGP má nyní před sebou poslední dva závody. Dál budou pokračovat pouze v Moto2.

Američan Nicky Hayden (Aspar Racing MotoGP) potom, co oznámil přestup do superbikového mistrovství světa a tudíž odchod z MotoGP, bude po skončení sezony uveden do síně slávy. To je pro Američana a mistra světa z roku 2006 rozhodně velká pocta. Stáj Aspar také potvrdila opětovné spojení s Ducati a v příštím roce pojedou dva jejich závodní stroje Desmosedici s jezdci Eugene Lavertym a Yonny Hernandezem.

V Malajsii bude chybět český závodník Karel Abraham, který léčí zraněnou nohu z Barcelony. Lékaři mu nedoporučili závodit v zámoří, protože nemůžou Abrahamovi zaručit, že by si z toho neodnesl trvalé následky. V Sepangu tak v sedle Hondy Open AB Motoracingu uvidíme znovu Australana Anthony Westa. Jinak ohledně českého týmu a českého jezdce je teď celkem rušno, protože se spekuluje ohledně jejich/jeho přestupu do mistrovství světa superbiků. Ve hře je tým Milwaukee z prostředí britských superbiků, ale zatím rozhodnuto nic není, protože zajímavých nabídek má být víc. Takže uvidíme.

Zraněný Alex De Angelis si od nehody v Japonsku vede lépe a je připraven na převoz do Itálie. Lékaři k tomu dali zelenou, ale bude chvíli trvat než se zařídí vše potřebné. Jezdec týmu IodaRacing havaroval ve čtvrtém tréninku japonské Grand Prix, narazil do železných svodidel a zůstal ležet vedle rozbitého stroje. Náraz si vyžádal řadu zranění včetně zlomenin krčních a bederních obratlů, pohmoždění plic, došlo i ke krvácení do mozku. De Angelis měl velké štěstí a doufejme, že jeho stav už bude jen lepší a lepší.

MS silničních motocyklů 2015 – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 296 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 285
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 222
4 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 188
5 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 165
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 158
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 153
8 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 107
9 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 97
10 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 96
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 88
12 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 84
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 78
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 49
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 30
16 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 28
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 28
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 17
19 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 16
20 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 11
21 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 9
22 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 8
23 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 8
25 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
26 - Takumi TAKAHASHI - JPN - Honda - 4
27 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist