Sedmnáctá GP Sezony – Velká cena Austrálie

V letošním roce je Velká cena Austrálie sedmnáctým podnikem sezony, protože máme v kalendáři celkem devatenáct Grand Prix, tedy o jednu víc než jsme byli zvyklí v posledních letech. Závodní okruh na jihu Austrálie je pro řadu jezdců a fanoušků tím nejhezčím v kalendáři, nicméně z hlediska závodění patří Phillip Island také mezi ty nejtěžší – Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix.

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Dráha je známa i po výměně asfaltu svým drsným povrchem a pro výrobce pneumatik patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí vůbec. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota naměřená za celou sezonu. Nepoměr pravých a levých zatáček pak při chladnějším počasí působí jezdcům problémy.

Pro výrobce pneumatik Michelin je víkend v Austrálii důležitý nejen proto, že je jednotným dodavatelem pneumatik pro královskou kubaturu MotoGP, ale je znovu titulárním sponzorem australské Grand Prix. V případě pneumatik řady Michelin Power Slicks jsou dostupné pro přední a zadní pneumatiky směsi měkká, střední a tvrdá. Všechny pneumatiky budou také asymetrické konstrukce, což můžeme během roku vidět pouze na Sachsenringu nebo ve Valencii. Na jihu Austrálie není vyloučena možnost deště, takže obutí řady Michelin Power Rain je ve směsích měkká a střední. Přední pneumatiky jsou symetrické, zadní asymetrické.

Rekordy a informace MotoGP – Phillip Island (AUS)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'28,108
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2015) – 348,0 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27kol (120,1 km)
GP Austrálie – MotoGP 2017:
Stupně vítězů – 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Viňales (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'28,386 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Johann Zarco (Yamaha) – 1'29,572 sekundy

MotoGP – Preview

Po závodu v Japonsku už je jasné, kdo je letošním mistrem světa královské kubatury světového šampionátu prototypových motocyklů. Marc Márquez (Repsol Honda Team) závod v Motegi vyhrál a na konto si tak připsal pátý titul MotoGP a sedmý celkově (125ccm, Moto2). V posledních třech kláních sezony by si Španěl mohl závodění užívat, ale to asi nebude případ jezdce Repsol Hondy, který chce získat tituly také pro výrobce a tým.

Úspěšný víkend absolvoval v Japonsku Andrea Dovizioso (Ducati Team), jemuž se dařilo vyhrávat tréninky, byl první v kvalifikaci a v samotném závodě dlouho vedl. Bohužel závěr nevyšel tak jak měl italský závodník v plánu, protože necelé dvě kola před cílem spadl. Jeho pád umožnil Márquezovi odjet poslední kolo bez většího tlaku na výsledek, takže kromě vítězství v závodě slavil titul mistra světa. Dovizioso nyní musí zaměřit pozornost na titul vicemistra, protože jeho náskok na třetího je nyní jen na devíti bodech.

Ital Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) stále drží třetí pozici v což ani nedoufal, protože už v někdy v polovině sezony tušil, že se před něho dostane Jorge Lorenzo a jeho týmový kolega Viñales. Tři závody před koncem sezony je situace taková, že Jorge Lorenzo už nebodoval poslední čtyři závody a zranění Španěla vyřadilo ze hry o Top3. Nedařilo se ani Viňalesovi, takže ač Valentino Rossi není spokojen s výkonem své Yamahy, stále drží třetí pozici a dokonce na druhou pozici teď ztrácí jen devět bodů. Pokud by Dovizioso znovu zaváhal, bitva o titul vícemistra ještě může být do Valencie hodně napínavá.

Rovných 30 bodů ztrácí na Rossiho třetí pozici Maverick Viňales (Movistar Yamaha MotoGP). Španěl byl druhý v Thajsku, což všem u tří ladiček vlilo potřebnou motivaci do žil, ale už Japonsko ukázalo, že to tak snadné nebude. Viñales bude chtít bojovat o třetí příčku, ale zároveň si musí krát záda, protože jeho náskok na pátého je jen na sedmi bodech.

Druhé místo v Japonsku byl velký úspěch pro Cala Crutchlowa (LCR Honda Castrol), který usiluje o status nejlepšího jezdce netovárního týmu. To se mu daří, protože si vytvořil náskok 15 bodů na Johanna Zarca (Monster Yamaha Tech 3). Francouz je šestý v pořadí a moc rád by poslední sezonu s týmem Herve Poncharala dokončil co možná nejlepším způsobem.

Španěl Jorge Lorenzo (Ducati Team) v Austrálii nebude závodit, jelikož z Japonska odletěl zpátky domů, kde podstoupil operaci zlomeného levého zápěstí. Jeho cílem je návrat v Malajsii, ale to zatím zůstává s otazníkem. Místo Lorenza nastoupí v barvách továrního týmu Álvaro Bautista. Jezdec týmu Ángel Nieto dostal tuto příležitost na základě dobrých výsledků a také určitě proto, že už v příštím roce pojede s továrním týmem Ducati WorldSBK.

Místo Španěla Bautisty pojede v týmu Aspar zkušený Australan Mike Jones. Rodák z Brisbane bude sedlat Desmosedici GP16, Bautistovu Desmosedici GP17 dostane k dispozici český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team). Jezdec z Brna tak bude mít pro nadcházející víkend konkurenceschopný stroj s nímž bude bojovat o mistrovské body ve snaze posílit pozici v průběžném hodnocení, kde mu patří třiadvacátá pozice.

MotoGP – Stav po GP Japonska:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 296
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 194
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 185
4. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 155
5. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 148
6. Johann ZARCO FRA Yamaha 133
7. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 133
8. Jorge LORENZO SPA Ducati 130
9. Alex RINS SPA Suzuki 118
10. Andrea IANNONE ITA Suzuki 113
11. Dani PEDROSA SPA Honda 95
12. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 83
13. Jack MILLER AUS Ducati 74
14. Franco MORBIDELLI ITA Honda 38
15. Tito RABAT SPA Ducati 35
16. Pol ESPARGARO SPA KTM 35
17. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 34
18. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 32
19. Bradley SMITH GBR KTM 23
20. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 19
21. Scott REDDING GBR Aprilia 12
22. Mika KALLIO FIN KTM 6
23. Karel ABRAHAM CZE Ducati 5
24. Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha 2
25. Michele PIRRO ITA Ducati 1
26. Thomas LUTHI SWI Honda  
27. Xavier SIMEON BEL Ducati  
28. Stefan BRADL GER Honda  
29. Jordi TORRES SPA Ducati  
30. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki  
31. Christophe PONSSON FRA Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Sonny přispěl 2 Kč
unavix přispěl 2 Kč
Marian16 přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist