Rossi: Rozhovor před sezónou 2010

Pěknou retrospektivou je rozhovor Valentina Rossiho, který poskytl v dubnu letošního roku 2010 italský jezdec novináři Enrico Borghimu. Ten jsme doposud nepublikovali a přesto, že od jeho zveřejnění uplynulo několik měsíců, během nichž Valentino odešel k Ducati, je stále mnoho faktů a myšlenek zřejmě stejných a je to dle mého názoru velmi zajímavé čtení. Ale pozor, raději si uvařte kávu, je to hodně dlouhé!

Jsme na prahu nové sezóny, tak jak je už u Tebe obvyklé, absolvoval jsi zase nějaké testy s automobily. Dá se říci, že už jsi řídil prakticky všechno, co lze označit za to nejlepší v motorismu. Co je nejvíce vzrušující? "Motorky. Sice nemůžu říci, která z nich je lepší, jestli 500 ccm nebo MotoGP. S pětistovkou se dali dělat opravdu neuvěřitelné věci, ale MotoGP je taky velmi vzrušující. Takže řekněme, že nejlepší jsou ty nejlepší motorky."

Lepší než Formule 1? "Ano, ale možná to říkám jen proto, že jsem na hranici limitu jezdil jen na motocyklu. S F-1 nejsem tak dobrý jako na motocyklu, takže možná kdybych mohl jet s F-1 na opravdový limit, tak bych třeba zjistil, že to je skoro taková zábava jako na motocyklu."

To se mě líbí, to “skoro”… A co rallye auta ? "No co se týče vzrušení, tak je F-1 lepší. Rallye auta jsou hodně odlišná, protože s nimi jedete po silnici, blátě, sněhu… Ale F-1 to je jiná planeta."

Uspokojení z jízdy s F-1 je odvozeno od toho, jak rychle ta auta jedou ? "Jsou parádní, protože jedou tak dobře, jaký má motor zátah a taky jak se nimi dají projíždět zatáčky, kdy začínáš brzdit a kde zase přidáváš plyn."

Je to působivé I pro někoho, kdo jezdí motorky na takové úrovni jako Ty ? "Ano, protože s F-1 jedete mnohem rychleji. Například: v Mugellu jedete zatáčku Arrabiata na dvojku zhruba 170 km/h a s F-1 z ní vyjíždíte na pětku ve 270 km/h. Takže ve stejném místě jedete o 100 km/h rychleji. A to Tě musím ujistit, že i na motocyklu je to ve 170 to pěkné a rychlé."

A na brzdách ? "S F-1 se brzdí zhruba o 120 metrů později v porovnání s motorkou. Jsou zatáčky, které na motocyklu MotoGP jezdíte na trojku a s F-1 na pětku."

Tak proč je tedy jízda na motocyklu více vzrušující než řídit F-1 ? "Na motocyklu se toho děje hodně. Je nutné mít pod kontrolou mnohem více věcí, počínaje úhlem náklonu, který v autě není. V autě je pohyb “dopředu – dozadu, doleva – doprava”, zatímco na motocyklu máte taky náklon."

No je pravda, že nakonec jsi vždycky zůstal u motorek. "Protože oni jsou tím co mě nejvíc baví a co mám nejraději. Taky doma, tam taky vždycky jezdím na motorkách. Trénuji na všech druzích motorek."

Podle Tvého názoru – v čem by se měli Tvoji soupeři zlepšit aby Tě poráželi ? "Doufám, že se nezlepší (smích)"

To je chytrá odpověď. "No na to musí přijít sami. To by asi nebylo chytré jít za Lorenzem a říci mu “Podle mě by jsi se měl zlepšit v tom nebo v onom“.

Ví se o Tobě, že jsi se hodně věnuješ studiu vlastní přípravy, ale taky studiu Tvých soupeřů. "Mám rád, když znám sílu svých soupeřů, co dělají, sledovat je v jejich růstu, takže se rád dívám na závody jiných kategorií. Faktem je, že se na to dívám proto, že si to užívám, ale taky je pravda, že když pak přijdou do mé kategorie, tak už je znám a vím jak jezdí. Takže ano, to že je roky sleduji, mě pomáhá porozumět tomu, jak je potom porážet."

Takže to je Tvá další silná stránka. "Určitě. Ve skutečnosti teda nevím, jak velký to má vliv a jak silnou stránkou to je."

Protože ostatní nestudují své soupeře, nebo správně nenasměrují svůj tým, tak jako Ty ? "Ach, kdo ví? Možná si myslí, že to je věc, na které nezáleží. Možná, že mají dojem, že sedět a dívat se na to jak někdo druhý závodí, jim nemůže pomoci k tomu, aby se zlepšili."

Je pravda, že kvůli ekonomické krizi bude trvat léta, než uvidíme opravdu nové motorky ?
"
Není možné říci, že se motorky vůbec nezmění, ale samozřejmě, situace je složitá a je tedy méně experimentů. Ale přesto, MotoGP je i teď skvělá a všichni vědí, kudy vede správná cesta, takže vývoj je stále zajímavý."

Mimochodem, myslíš už na to, co bude v roce 2012 nového? "Závodit s rozdílnými motocykly (800 ccm a 1000 ccm) to není moc chytré, ale musíme na startovní rošt dostat více motorek. Já si myslím, že optimální počet je 24. Dorna si myslí, že změnou těchto pravidel přijde těch šest chybějících."

Ale když se na startovní rošt postaví o sedm motorek více a budou jezdit vzadu, co se tím změní ? "Když se lidé budou dívat na televizi, tak uvidí více motorek a jezdců, takže to bude hezčí. Samozřejmě, že si nemůže nikdo myslet, že tam bude 24 motorek bojujících o vítězství, tak to nebylo nikdy, ani v letech, kdy jich jezdilo čtyřicet. Pět jich spadne a další ztrácí dvě tři vteřiny, nebo ještě víc. Stejně ale nevím, jak nová pravidla budou fungovat a teď se o to ani příliš nezajímám."

Proč ? "Protože tovární týmy budou jezdit s motory do 800 ccm, takže já budu používat ten samý."

Myslíš si, že se takto rozhodnou všechny týmy ? "Zatím to tak vypadá, uvidíme jak se to bude dál vyvíjet."

Co si myslíš o Moto2 ? "To je otazník. Uvidíme, jestli budou závody zajímavé. Já bych dovolil používat rozdílné typy motorů na základě volby výrobců chassis. Tým Tech 3 by musel použít motor Yamaha a další tým by musel použít motor Honda. S jednotným motorem je třída méně zajímavá."

Kdyby Tech 3 mohl použít motor od Yamahy, tak by jsi šel ve stopách Freddie Spencera ? "Závodit ve dvou třídách ? To nevím, nakonec zajímavější by to bylo s dvěstěpadesátkou, protože Moto2 jsou čtyřtakty a jsou pomalejší."

Možná že je to jeden z mála cílů, kterého jsi ještě nedosáhl. "To je nemožné. V této době není dost času na to, aby jsi mohl v jeden den jet dva závody. Vážně po něčem takovém zase až tak netoužím. Nakonec ve dvěstěpadesátkách jsem taky něco dokázal, tím myslím, že jsem vyhrál mistrovství světa."

Vypadá to, že jsou teď týmy MotoGP trochu zmatené! Myslíš si, že ti co to řídí, můžou v určitém ohledu ztrácet kontrolu nad tím kam to spěje ? "Na to mohou být různé úhly pohledu. Je v pořádku, že jsou v MotoGP ty nejsofistikovanější motorky, ale poškozuje to diváka, protože závody už nejsou tak vzrušující."

Což je to, že se vracíme zpět ke kubatuře 1000 ccm. "Ale nemůžeme si myslet, že se MotoGP může jezdit na produkčních nebo nějakých obyčejných motorkách. To je vždy ten problém, tak jako byly pětistovky svého času tou nejlepší technologií, tak tady teď máme tyto motorky a musíme je používat."

Takže, jak se z této situace dostat ? "V našem sportu jsou továrny z technického pohledu velmi silné, takže inženýři vytváří pravidla. Je to tak, že si inženýři dělají taková pravidla, jaká jim vyhovují, což znamená pravidla, která jim dovolí se prosadit."

Jasně, protože pro ně to znamená že technologická soutěž přenesená do vývoje motoru může trvat déle a stát méně, atd. "A to je ten problém. Už jsme to viděli v F-1. Podle mého názoru technologie nepřinesly motosportu velké výhody. Technologie dnes znamenají, že je to z diváckého hlediska méně zajímavé a rozmanité."

A co bezpečnost ? "V tom se udělal obrovský pokrok. Dnes už tak snadno nespadnete v porovnání s érou pětistovek."

Jak se teď dosahuje vítězství? Je to pořád o předjíždění anebo spíše o „budování“. "Bohužel teď jsou vítězství „konstruována“. Závody jsou čím dál tím méně o strategii a čím dál tím více o nastavení. Dříve jsi mohl do konce závodu bojovat třeba se dvěma nebo více jezdci, takže jsi mohl taktizovat a pohybovat se v závodě podle toho. Pokud nebyla šance, jak ostatním ujet, tak to byla otevřená hra až do konce, pro kterou jsi musel mít cit a předvídavost na to, kdy je nejlepší předjet, duchapřítomnost něco vymyslet… Teď musíš především myslet na to, jak nastavit motorku tak, abys měl v závodě dobrou rychlost a pokusit se jet rychleji než ostatní."

Neznamená to ale, že to některým jezdcům bere tu radost, když zjistí, že čím dál tím méně mluví o ježdění a čím dál tím více o technických věcech ? "Já mám práci s motocyklem a hledání správného nastavení rád, je to něco co si užívám. V každém případě, pokud chce někdo vyhrávat tak se musí vývoji přizpůsobit, což znamená, že pokud to je dnes správné nastavení motocyklu, musíte to dělat. Možná, že když se na to díváte v televizi, tak je těžké tomu porozumět, protože je hezčí vidět jezdce na trati než boxu, ale nastavení motorky je zábavná část naší práce."

Říkáš tomu teď práce ? "Fajn, říkám tomu práce, protože si tím vydělávám. Ale byla to vždy moje vášeň. Opravdový problém, který doufám vyřešíme, je ten, že všichni chceme, aby byly závody více vzrušující. Od roku 2005 nebo 2006, když jsme ještě jezdili na litrových motorkách a pořád jsem tady mohli vidět pracovat lidi od Michelinu, to byly jiné závody. "

Aha, ten typ závodů, který teď lidem chybí. Čí je to chyba ? "Osmistovek, Bridgestonu a elektroniky. Tyto tři věci změnily motorky a způsob, jak se na nich jezdí. Dříve se motocykl hodně klouzal, především v posledních kolech, takže jsme museli jet mnohem opatrněji. Hned zde máš dva faktory, které dostanou jezdce blíže k sobě a zlepší podívanou. Odstraněním těchto prvků se naše závody stávají čím dál tím více nudné a ztrácíme tu výhodu, kterou jsme měli oproti F-1."

To je pravda, předjíždění je málo. "Dříve bylo možné vidět v jednom závodě pětistovek více předjíždění, než v F-1 za celou sezónu."

Mimochodem, která z Tvých předjetí byla ta nejlepší ? "V mé kariéře je pár momentů, kdy jsem udělal pěkné věci, často překvapivě, věci, které nikdo neočekával, anebo byly velmi obtížné. To je ten největší požitek."

Požitek ? "Ano, pokud jsi schopen takové věci takto provést, pak si to opravdu užiješ. Je uspokojení, které se dá jen málo čím porovnat."


Je nějaké předjetí, které bylo ještě lepší než to, co mělo za následek 10 sekundovou penalizaci na Phillip Islandu v roce 2003? "Řekněme, že předjetí v Laguna Seca v roce 2008 bylo lepší v tom smyslu, že podmínky byly naprosto odlišné a bylo opravdu těžké tento závod vyhrát."

Lepší než to v Barceloně v roce 2009? "Ne, pokud se na to díváš z pohledu, jakým to bylo provedeno a s tím, že to bylo v poslední zatáčce. Ale myslím, že Laguna, když se na to podíváš z pohledu obtížnosti: to předjetí bylo nejobtížnější a nad jiné důležité."

Kam by jsi zařadil legendární druhé předjetí Biaggiho ve Welkomu v roce 2004. "To je pravda, to bylo taky dobré. Víš co, protože mám špatnou paměť, tak zapomínám, pamatuji si jen ty poslední a na ty starší pak zapomenu. Když se podívám dál do minulosti, tak je jasné, že můj první závod s Yamahou a to předjetí Biaggiho, bylo jedno z nejlepších v mé kariéře. Pravdou ale je, že je těžké dělat nějaký žebříček."

Možná proto, že takových skvělých předjetí bylo mnoho. "No možná to tím tak trochu je, ale většinou si prostě pamatuješ ty poslední jako nejzábavnější. Takže pokud bych měl dělat nějaké „stupně vítězů“, tak bych tam dal Welkom 2004 a Laguna Seca 2008, ty byly v mé kariéře asi vážně ty nejlepší."

Myslíš že kromě Tebe je tady nějaký další jezdec, který může být označen za jezdce s výbornými nápady na předjíždění ? "Lorenzo. Ano, umí Tě překvapit. Patří k těm, kteří pokud se dostanou za jezdce a dostanou jakoukoliv příležitost, okamžitě předjíždí.

Více než Stoner ? "No jistě. V souboji jeden na jednoho mě Lorenzo přijde jako nejtěžší protivník. Musím ale taky říci, že z toho důvodu je to jezdec, se kterým nejraději bojuji. Lorenzo je zkrátka někdo, kdo se jen tak nedrží vzadu."

Kdo je lepší jezdec, Lorenzo nebo Stoner ? "Každý z nich má svůj styl. Je těžko říci, který je lepší, protože mají oba dva také své slabé stránky. Ale asi mohu říci, že ten Lorenzův styl se více podobá mému, a na druhou stranu Stoner jezdí velmi instinktivně a umí okamžitě po startu jet velmi rychle."

Působíš takovým dojmem, že je pro Tebe všechno snadné, ale ve skutečnosti dost tvrdě pracuješ a hodně tomu obětuješ. Jak dlouho ještě to můžeš mít rád tolik, abys vydržel ten tlak zodpovědnosti ? "Myslím si, že ještě tak tři roky můžu závodit na nejvyšší úrovni."

To je docela málo, nemyslíš ? "Pokud se bavíme o motocyklovém závodění, tak jsem připraven vyvinout maximální úsilí k dosažení úspěchu! Závodit na motocyklech je věc, kterou mám ve svém životě nejraději. Je to moje vášeň, takže žádnou další motivaci nepotřebuji. Nepřijedu na trať a neřeknu si „Už jsem tady vyhrál šestkrát, to je nuda, kde je nějaká výzva?“ Stavím se k tomu jinak. Snažím se zvítězit všude a za všech okolností, protože to mě na tom baví. Miluji vítězství a proto závodím".

Takže říkáš ještě tři roky. Je fakt, že nejsi ještě úplně ve věku, kdy se odchází „do důchodu“. "Přesně tak. Co bych měl dělat, zůstat doma ? Začal jsem hodně brzo a zůstal jsem na špici hodně roků, ale jsem přibližně ve stejném věku, jako moji soupeři, vždyť mě je jen 31 let."

To je pravda, žiješ zkrátka „na vrcholu“. "Tak nějak, ale závodění mě nestresuje. Pro mě je stres vše ostatní. Unavuje mě, když musím za víkend poskytnout 100 rozhovorů, třeba i v den závodu, nebo když musím jet na dva dny do Thajska na nějaké reklamní kampaně pro Yamahu, a samozřejmě, že mě stresuje fakt, že můj osobní život není soukromou, ale veřejnou záležitostí."

To je ale problém, který jsi měl od začátku, to je asi Tvůj osud. "Ve skutečnosti jsem si říkal - když toho nechám, co se změní ? Zapomenou na mě lidi třeba za dva roky ? Ne, pořád budu ten „Valentino“, tak proč bych toho měl nechávat a přestat dělat to, co mě baví. Až přijde ten čas, kdy se budu připravovat na závod a řeknu si „To je otrava, to mě nebaví“, tak poznám sám, že je čas toho nechat a zůstat doma."

Myslíš si, že až skončíš, tak se bude motocyklový sport potýkat s poklesem popularity ? "Nemyslím si, že by lidi přestali mluvit o motorkách. Zřejmě jsem přivedl mnoho lidí k tomu, že závody sledují a až skončím, tak se tito lidé přestanou o závody zajímat, ale třeba jsou mezi nimi tací, kterým se to celé stalo vášní. A taky jsou tady lidi, kteří motorkám fandí pořád a ti jistě zůstanou. Samozřejmě, pokud je v jakémkoliv jiném sportu někdo, kdo hodně vítězí, tak je to velký rozdíl, protože se o to pak lidi více zajímají.

Ty jsi ale především Ital a bylo tady dost Italů, kteří vítězili, jen kolem Tebe je takový blázinec. "No to je taky jen proto, že jsem toho vyhrál více než ti ostatní. Třeba Agostinimu je 62, ale ještě dnes, když se někde objeví, lidé mu nedají pokoj. Takže záleží na tom, kolik jsi toho dokázal vyhrát."

Jak se v průbehu let vyvíjel způsob Tvé přípravy ? "Vyvíjí se to pořád, ale jedna věc je pořád stejná – hodně trénuji na motocyklech, protože to je něco, co mám hodně rád. Samozřejmě, každý rok musím o něco více než rok předtím trénovat v tělocvičně, ale to je normální, léta přibývají. Teď v 31 letech je to těžší."

Máš nějaké problémy, anebo se konkurence zlepšuje ? "Stoner a Lorenzo jsou pravděpodobně silnější soupeři, než byli Biaggi a Gibernau, ale možná je to taky tím, že jsou z jiné generace. Možná že mladý Biaggi s Gibernauem by na těchto motorkách byli stejně silní jako je teď Lorenzo. Je to jako by jsi se ptal, kdo byl lepší, jestli Hailwood nebo Agostini…"

Kteří jezdci pro Tebe byli nejtvrdšími soupeři v jednotlivých kategoriích ? "Ve stopětadvacítkách jsem jezdil v éře Japonců. H. Aoki, a především Ueda a Sakata, to byli velcí soupeři na trati a taky přátelé mimo ni. Přátelé jsme dodnes a čas od času se vídáme."

Ve dvěstěpadesátkách ? "Nejlepší byl Harada, ale Capirossi se s tím taky nemazlil, s tím jsem měl několik perfektních soubojů."

V pětistovkách ? "Biaggi a Capirossi. Ano, tehdy to vždy bylo mezi námi třemi. V těch letech jsme my Italové dominovali. Svedli jsme spolu mnoho krásných soubojů, přičemž v tu dobu jich bylo víc s Biaggim."

To byla léta, kdy byla dnes Tvá Yamaha nepřítelem. "Tehdy byla velkým protivníkem. Yamaha 500 byla v letech 2000 a 2001 opravdu silná. Sezóna 2000 byla obtížná taky proto, že jsme s Hondou NSR měli potíže. Alex Criville, který byl tovární jezdec HRC Honda, si vybral jiný typ motocyklu, který byl sice rychleší, ale nedalo se něm jezdit. Honda měla na začátku sezóny opravdu velké problémy. To je důvod k tomu, proč říkám, že tehdy měl Biaggi vyhrát titul, protože seděl na Yamaze. Propásl obrovskou příležitost."

A v MotoGP? "Gibernau a Biaggi, ale v tomto případě více Gibernau. Měl jsem s ním spoustu skvělých soubojů a myslím, že jsme tehdy byli oba skvělí. A teď jsou mými největšími soupeři Lorenzo, Stoner a Pedrosa. Někdo možná nemusí souhlasit, ale v každém případě, tito tři mohou být v MotoGP na špici dokud jim nebude přes třicet, a pokud se jim pořád bude chtít závodit."

Je běžné, že ten kdo je rychlý v kategorii do 250 ccm, bývá rychlý taky v MotoGP, ale tento rok to vypadá, že jsou jsou nováčci v krizi. Napadá tě nějaký důvod ? "Myslím, že jsme si na to spíš jen zvykli, protože poslední tři, kteří přišli byli mistři světa, nebo bojovali o titul (Pedrosa, Stoner, a Lorenzo). Ve skutečnosti byly poslední dva roky ve dvěstěpadesátkách moc pěkné a Simoncelli, Pasini, Barbera, Bautista a Aoyama spolu tvrdě bojovali. Pak přešli k nám do MotoGP a došlo jim, že na dobré výsledky budou muset začít velmi tvrdě pracovat, protože my ostatní jsme hodně rychlí."

Co se týká nováčků, jak na Tebe působí Ben Spies ? "Je velmi, velmi dobrý. Kdykoliv se může mezi náš čtyři vpředu vklínit."

Jelikož je to jezdec Yamahy, ptal se Tě na něco ? "Vůbec ne. Viděli jsme se v Sepangu, na trati. Mluvili jsme spolu asi minutu, ale ne, že by se mě na něco vyptával."

Děje se to někdy, že se šampión žádá o radu ? "Ne, nestává se často, že by jsi šel a řekl „Jak jezdíš tamtu zatáčku ?“ Každý se snaží na to přijít sám!"

Bylo by to vnímáno jako známka slabosti ? "Možná, ale spíš je to tak, že jezdci přemýšlí především o sobě, jak mají jet. Není to tak, že by třeba šel Spies a říkal si „Půjdu se zeptat Valentina, jak na této Yamaze jezdit“. Bude to chtít zjistit sám. Ale on hned ze začátku zajel několik hodně vyrovnaných a rychlých kol, což na trati, jakou je Sepang není snadné, přesto že …."

Přestože ? "Je v každém případě pravda, že dostal motocykl, který už fungoval velmi dobře a použití výchozího nastavení mu umožnilo jet hned velmi rychle. Kdyby přišel do MotoGP k Hondě, tak by měl velké problémy."

Jako někdo, kdo Hondu dobře zná, proč si myslíš, že mají pořád obtíže s materiálem ? "
Pravděpodobně si jezdci nedokáži dostatečně přesně říci, co potřebují, ale nevím, jak to teď v Hondě funguje."

Možná, že jim chybí dostatek osobnosti k tomu, aby nad vývojem převzali kontrolu. "To není otázka osobnosti – to je o tom, jestli Tě někdo nasměruje správným směrem. Honda je velmi rychlá, ale pořád má problémy s nastavením a její dvojice jezdců, kteří rozhodně nejsou párkem idiotů, má občas problémy. Nemohou jet tak jak by potřebovali. Minulý rok jel Dovizioso tak pět závodů, ve kterých zjevně nemohl jet naplno."

Takže je to chyba jezdců ? "Nevím jestli to teď u Hondy chodí tak jako u nás, to znamená jestli zde funguje přímé a rychlé předávání informací o tom, co je potřeba udělat."

A jaké to bylo, když jsi tam byl Ty ? "Nebylo to takové jako u Yamahy, dělali dost věcí sami od sebe."

Potřebovali tedy méně radit ? "Určitě, motor V5 byl opravdu fenomenální. Byl to motocykl, který opravdu znamenal velký rozdíl od ostatních."

Je pravda, že měl motor takový výkon, že byl problém ho ovládat ? "Na mém motocyklu byl také skvělý rám, nikdy jsem s nastavením neměl problém. Byl to motocykl, který bylo velmi snadné nastavit, byl velmi intuivní. Motor – to byla raketa, ale na tom motocyklu se jezdilo skvěle. Velmi málo se z něj padalo. Mohl jsi jezdit smykem a přitom to mít pod kontrolou a důvěřovat tomu. Pak chtěli v roce 2007 postavit velmi výjimečnou motorku, ale naopak s ní měli problémy."

Ty jsi na Yamaze od roku 2004 taky dělal chyby jen zřídka. Očekávalo se, že budeš moci být na Yamaze rychlý, ale představovali jste si, že se Yamaha může stát měřítkem pro ostatní ? "Ne to si alespoň ze začátku si to nikdo nemyslel. Je pravda, že jsem v letech 2006 a 2007 viděl temnější období, ale od té doby se to zase hodně zlepšilo."

Změnila se organizace závodního oddělení ? "Tehdy to spíše vypadalo, že vymizela agresivita a ta touha po zlepšení, která tam byla v letech 2003 – 2005. A pak, když dva roky po sobě motocykl nefungoval tak jak měl, vypadalo to dost bledě…"

Ale… ? "Ale v té době, ovšem nikoliv náhodou, sklonili hlavy, od základu změnili organizaci, zdůvodnili, proč některé věci nefungovaly a přišli s motorkou s výchozím nastavením. Když přišel Furusawa rok předtím s tím, že řadový čtyřválec je motor, který může vítězit, tak si všichni mysleli – „Co to mele za nesmysly? Co si vůbec myslí že může dělat s něčím, co vypadá jako sériový motocykl a ještě se mu točí naopak kliková hřídel ?!“ Ale on měl pravdu, měl vážně pravdu."

Ale vy jezdci jste taky pomohli udělat motocykl lépe ovladatelným. "Yamaha uměla vždycky udělat dobrý rám. Je to motocykl, který není snadné nastavit, někdy je to opravdu až moc složité, ale stále skrývá velký potenciál."

Na nastavení jsi dříve pracoval opravdu velmi dlouho. Jsou už ty časy pryč ? "Motocykl pro rok 2004 byl opravdu složitý, tento je úplně jiný, ale někdy se i přesto dostaneme do obtíží. Na několika tratích jsme minulý rok museli pracovat opravdu velmi tvrdě."

A proč ty problémy ještě stále máte ? "Mezi lety 2008 a 2009 se změnilo několik věcí, které na papíře vypadaly tak, že by nám měly přinést výhodu, ale ve skutečnosti změnily rovnováhu, což byl důvod, proč jsme se na některých tratích dostávali do obtíží. V několika případech jsem šel do závodu s motorkou, se kterou se nám nepodařilo nic udělat. Le Mans, to byla katastrofa, byl jsem pomalý na suchu i na mokru a v závodě jsem navíc upadl. Indianopolis a Estoril byly další dva špatné víkendy."

Když se připravuješ na novou sezónu, jsou nějaké oblasti, na kterých pracuješ a se kterými by jsi se chtěl zlepšit, což v Tvém případě asi nebude snadné… ? "Ano, je to těžké, ale vždycky se můžeš zlepšovat. Například si myslím, že v roce 2008 jsem byl lepší než v roce 2009, protože v tom roce jsem udělal několik chyb, kterých jsem se mohl a měl vyvarovat."

Eliminace chyb je taky forma zlepšení. "Samozřejmě, protože to nefunguje tak, že si někdo jako já sedne a řekne si „teď se musím naučit, jak brzdit později.“ To by bylo velmi těžké, ale musíte se snažit jet dobře a zlepšovat motocykl v udávání správného směru vývoje. To jsou důležité body."

Možná to jsou v dnešní době věci, na kterých záleží nejvíc. "V Yamaze pracujeme takto: v polovině sezóny se sejdeme a přemýšlíme o novém motocyklu pro následující sezónu a inženýři se mě ptají – „Co by jsi na příští sezónu chtěl ? Co by se mělo zlepšit ?“ Což je velmi důležitý moment, protože musíš rozumět tomu, kde jsou slabiny motocyklu, které se mohou zlepšit, abys věděl, kterým směrem je nutné se vydat. Jinak by v Japonsku pracovali šest měsíců zbytečně. Což je někdy přesně ten důvod, proč pak třeba někde u nového motocyklu zjistí, že je to horší než před rokem."

Takže jsou jezdci, jejichž motocykl nefunguje tak jak má, proto, že se mýlí v tom co na něm potřebují změnit ? "Nerad bych mluvil o druhých, také z toho důvodu, že nevím, jak pracují."

Ale přesto to zní to docela jasně. Pojďme tedy mluvit o Tobě. "V tomto jsem byl vždy docela dobrý. Mám cit a jsem schopen popsat, co se motocyklem děje a co potřebuji aby se tím udělalo."

Takže si myslíš, že v tom je jedno z tajemství Tvého úspěchu ? "Ano, bezpochyby, už jen proto, že každý, kdo si sedl na motocykl, na jehož vývoji jsem se podílel, byl schopen jet rychle."

Mimochodem, jsi hrdý na to, že Honda dnes kopíruje Yamahu ? "Ano, je zajímavé, jak se rovnováha sil mezi těmito továrnami za posledních pět let změnila. Je nutné říci, že Yamaha od špatného roku 2007 pracuje skutečně skvěle."
 
Ale sezóna 2006 taky nestála za moc ne ? "Ne, 2006 to byla prostě katastrofa, velká katastrofa."
 
Vzpomínám si, že vždycky říkáš, že sezóna 2006 pro Tebe neexistuje…! "Ano, protože tam byl navíc problém s pneumatikami – ty nám doslova podřezali nohy, protože jakmile jsme porozuměli jejich charakteristice, tak jsme přestali být tak pomalí.

Ty jsi si spolu s Yamahou prošel mnohým. Byl na Tebe tlak ze všech stran, abys jsi odešel k jinému týmu, ale proč by jsi vlastně měl ? "To je dobrá otázka, sám si ji často kladu. Pokud chcete změnu, měla by to být změna k lepšímu a pro mě je těžké si myslet, že je místo, kde je lépe než u Yamahy. Bylo by pěkné změnu udělat, protože například Ducati je italská značka a fanoušci by byli šťastní, ale nakonec nemůžete dělat rozhodnutí jen na základě emocionálních pohnutek. Musíte taky zvážit, že budete muset pracovat, takže…"

Takže ? "Takže uvidíme…."

Tento rozhovor vyšel 5.4. 2010 na webu Moto Sprint.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (31x):



TOPlist