První srovnání nové epochy

Společné testy litrových motocyklů ve Valencii ukázaly, že Honda opět zřejmě postaví do stínu všechny zbývající továrny - nebo snad ne?

Abychom se trochu dostali do uvedené problematiky, tak se jen ve stručnosti podívejme na skoro měsíc staré výsledky testů na okruhu Ricarda Torma ve Valencii:
01- Pedrosa D. - Repsol Honda Team - 1:31.807 (45)
02- Stoner C. - Repsol Honda Team - +0.161 (33)
03- Spies B. - Yamaha Factory Racing - +0.531 (75)
04- Crutchlow C. - Monster Yamaha Tech 3 - +0.743 (67)
05- Dovizioso A. - Monster Yamaha Tech 3 - +1.449 (69)
06- Rossi V. - Ducati Team - +1.525 (62)
07- Abraham K. - Cardion AB Motoracing - +1.626 (72)
08- Barbera H. - Pramac Racing Team - +1.841 (41)
09- Bautista A. - San Carlo Honda Gresini - +2.007 (55)
10- Bradl S. - LCR Honda MotoGP - +2.335 (61)
11- Akiyoshi K. - Repsol Honda - +2.739 (32)
12- Battaini F. - Ducati Team - +3.033 (74)
13- Morales C. - TeamLaglisse - +4.104 (67)
14- Silva I. - BQR Inmotec - +4.888 (52)
15- Hernandez Y.- BQR FTR - +5.472 (30)
16- Sandi F.- Grillini Team - +6.873 (26)

"Opouštím Valencii v dobré náladě, ani ne tak kvůli časům, které nejsou při zimních testech zas tak důležité, jako kvůli zlepšením, která se nám podařilo na motocyklu proti minulým testům udělat.", říkal po prvních společných testech litrových motocyklů nejrychlejší jezdec po dvou dnech testování, tovární pilot HRC Dani Pedrosa.


Je sice pěkné, že Španělovi jsou tyto časy dle jeho vlastního vyjádření lhostejné, ale konkurenci už zas tak lhostejné být nemohou. Tovární jezdec HRC totiž zakončil oba dva dny vždy nejrychlejšími koly a jeho jediným soupeřem mu byl vlastně pouze týmový kolega Casey Stoner.

Honda prostě se svým novým motocyklem RC213V zase jednou dominovala a Benovi Spiesovi na motocyklu Yamaha, jako prvnímu pronásledovateli, chybělo přes 0,5 sekundy na špici. A Valentino Rossi se zbrusu novým motocyklem Ducati už ztrácel 1,5 sekundy.

Přitom ani u Hondy nefungovalo vše úplně optimálně. "Přední kolo hodně vibrovalo, což je věc na které musíme ještě zapracovat", říkal po těchto testech nový mistr světa MotoGP Casey Stoner. Honda sice těmto testům jasně dominovala, ale jejím dvěma zbývajícím soupeřům - Suzuki hned po testech oznámila přechodný odchod ze závodění v MotoGP - Yamaze a Ducati chyběl na testech nejlepší "nehondař" Jorge Lorenzo, tedy ten jediný pilot, který až do svého zranění na Phillip Islandu byl schopen konkurovat továrním jezdcům HRC. Celou testovací práci tam musel odvést Ben Spies a ten se proto nemohl až tak koncentrovat na dosažené časy. Z tohoto pohledu nebyla jeho ztráta 0,5 sekundy zas tak velká.


"Myslím si, že jdeme správným směrem. Samozřejmě, že do Kataru je ještě hodně daleko, ale my máme celkem jasno, kterým směrem se musíme zlepšovat. Motorka má hodně velký potenciál a nyní záleží vše na chlapcích v Japonsku, kteří mají nyní několik měsíců čas. Pak uvidíme, co budeme mít příští rok za balíček", řekl Ben Spies.


Nováček u Yamahy, Andrea Dovizioso, se sice nesměl k testům oficiálně vyjadřovat, ale ačkoliv je pouze satelitním jezdcem, tak jeho poznatky jako bývalého továrního pilota HRC byly pro japonské inženýry od Yamahy velmi cenné.




Velkou neznámou byla Ducati s úplně novým šasím. Tento nový model Ducati měli k dispozici všichni jezdci této značky i když hlavní práce spočívala na Rossim (Hayden se kvůli zranění - zlomené zápěstí z předchozího závodního pádu -  nemohl testů zúčastnit). "Motorka je hodně příjemnější než 800-ka, ačkoliv teprve nyní s ní začínáme pracovat", říkal po prvním dnu Rossi. Světový ex-šampion skončil nakonec za oběma továrními Hondami Pedrosy a Stonera a dále za třemi Yamaham Spiese, Doviziosa a Cala Crutchlowa na 6. místě.

"Pozitivní je jistě motor, ten se mně líbí a také skutečnost, že je motocykl lépe ovladatelnější než ten předchozí model. Rám není špatný, ale musí se na něm ještě hodně pracovat. Musíme zlepšit brzdy, aby byly tvrdší a mohlo se s nimi brzdit později. A také musíme zlepšit trakci při zrychlování. Ale Filippo [Preziosi] má řadu nápadů a my nyní máme také čas, abychom je převedli před dalšími testy do praxe", nebyl nespokojený Rossi.


Stejný motocykl jako Rossi měl na testech k dispozici i český jezdec Karel Abraham: "Jelo se mi dobře a nebylo to tak těžké, jak jsem si myslel. Spousta věcí je jiných, ale motorka se mi líbí. Není tak brutální, jak říkali ostatní, a dá se celkem zvládnout. Porovnávali jsme nová získaná data i s daty od Valentina Rossiho a zjistili jsme, že máme v podstatě podobné problémy a ztrácíme ve stejných částech trati. Jinak jsme měli strašně moc problémů. Několikrát jsme museli přenastavovat elektroniku, klouzal předek i zadek motorky a ze začátku jsme měli potíže i se spojkou. Bylo poznat, že je to nová motorka, protože jsme hodně věcí museli několikrát upravovat nebo předělávat.", říkal po prvním dnu Abaja a druhý den pak okomentoval následovně: “Většinu problémů, které jsme měli včera, se nám podařilo brzo vyřešit. Potom jsme zkoušeli hodně věcí a snažili jsme se zajet co nejlepší čas. Motorka se dneska chovala dobře a celkově se mi oproti včerejšku jelo líp“.




V časové tabulce následovali Randy de Puinet - testoval se Suzuki pouze první den, Hector Barbera (Ducati),
Alvaro Bautista (Honda) a nováček a mistr světa Moto2 Stefan Bradl (Honda).



Jezdci s motocykly Claiming Rule se pak umístili až za tímto kvartetem, když nejjrychlejší z nich, Carmelo Morales s motocyklem Suter BMW, skončil dokonec celou sekundu za testovacím pilotem Ducati Francem Battainim. O další 0,6 sekundy za ním následoval Ivan Silva s motocyklem Inmotec týmu BQR.



FTR-Kawasaki Yonnyho Hernandeze ztrácela dalších 0,6 sekundy. Konec časové tabulky uzavřeli s motocyklem Gapam BMW Federico Sandi a Gianluca Nannelli. Nezodpovězená ovšem zůstává otázka, kolik z časové ztráty na prototypové motocykly je třeba připsat na konto jezdců samotných a kolik zase na motocykly. Jedno je jisté, tyto motocykly CR mají před sebou ještě dlouhou a především strmou dobu vývoje, neboť doposud skoro vůbec netestovaly a tak se dá předpokládat jejich hodně razantní časový progres.

Posledního testu před zimní přestávkou se zúčastnili kromě klasických CR také přepracované superbikové Aprilie, časové srovnání ovšem není úplně přesné, neboť prototypy zde zastupoval pouze superbikový šampion Carlos Checa s motocyklem Ducati GPZero, takže srovnání časů není zase tak relevantní.


01- Carlos Checa - Ducati Test Team - Ducati Desmosedici GPZero - 1'41"0
02- Randy de Puniet - Mapfre Aspar Team - Aprilia - 1’41”5
03- Colin Edwards – NGM Forward Racing – Suter BMW – 1’42.6
04- Yonny Hernandez – By Queroseno Racing – FTR Kawasaki – 1’44.0
05- Ivan Silva – By Queroseno Racing – FTR Kawasaki – 1’44.2

V případě zkušeného Colina Edwardse, testujícího zde s motocyklem CR Suter-BMW, se ale ukázalo, že motocykly CR, pokud na nich pojedou opravdu kvalitní jezdci a pokud se podaří získat i odpovídající elektroniku, tak nemusí být tako podkubatura tak úplně mimo hru. Nejlepší čas Edwardse s motocyklem CR Suter-BMW byl totiž pouze o necelé 2 sekundy horší, než jeho čas s Yamahou Tech3, a to motocykl CR je dle vyjádření Edwardse na 65% svého maxima a ani Colinův zdravotní stav ještě není 100%.

Ostatně svůj názor na CRT změnil po testování v Jerezu i Randy de Puinet, ještě začátkem září razantně se vyslovující proti motocyklům CR a v tu dobu dávající dokonce před MotoGP ve spojitosti s CRT i přednost svému závodění v superbicích. Nyní je 30-letý Francouz úplně jiného mínění a umístění na konci Top-10 v jednotlivých závodech Grand Prix nejsou pouze snem, nýbrž realitou. A to se pilot týmu Aspar Mapfre jasně vyjádřil v tom smyslu, že ten jeho současný motocykl Aprilia se bude od toho, s kterým bude stát na startovním roštu 15. dubna 2012 v katarském Losailu, rozlišovat jako se liší den a noc.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist