4sr_duben




První GP sezony – Velká cena Kataru

Poslední březnovou neděli začíná v Kataru letošní sezona mistrovství světa silničních motocyklů. Vzhledem k zdravotní situaci spojené s onemocněním Covid-19 je vše po přísným režimem, všichni v paddocku potřebují negativní testy a také mají možnost očkování, což Dorně nabídla vláda Kataru. Na okruhu v Losail letos všechny třídy absolvovaly oficiální testovací program a na stejném okruhu také pojedou dvě Grand Prix v řadě. Ta první je již o nadcházejícím víkendu – Barwa Grand Prix of Qatar.

Kapitoly článku

Losail International Circuit (Katar)

Okruh Losail Intenational postavili v roce 2004. Na okruhu v poušti závodili do roku 2008 ve dne, ale pak nastala změna, která přinesla závody v noci pod umělým osvětlením. To se letos trošku změní vzhledem k tomu, že po západu slunce pojedou pouze jezdci MotoGP. Závodní dráha pouštního okruhu má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem 16 zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka měří 1068 metrů a nájezd do první zatáčky je velmi oblíbeným místem k předjíždění, kde jezdci často využívají větrných stínů svých soupeřů.

Rekordy a informace MotoGP - Losail, Katar:

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'53,380
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'54,927
Kvalifikační rekord – Maverick Viňales - Yamaha (2019) – 1'53,546
Maximální rychlost – Marc Márquez – Honda (2019) – 352,0 Km/h

Délka závodu MotoGP 2020 - 22 kol (118,4 km)
Stupně vítězů – závod MotoGP byl v roce 2020 zrušen kvůli Covid-19

V roce 2020 došlo hned v úvodu sezony k nepříjemnosti, když do Kataru nebyla vpuštěna většina členů týmů a jezdců MotoGP. Ti chtěli do Kataru přiletět z Evropy, kde propukla v plné síle koronavirová nákaza. Proto závod MotoGP zrušili a v Losail závodily pouze týmy Moto3 a Moto2, které tam právě dokončily testy. Letos chce pořadatel Dorna co nejméně podobných překvapení a protože již v úvodu roku odložili závody v Argentině a USA, Katar přijal možnost pořádat dvě Grand Prix v řadě. Navíc vláda Kataru nabídla očkování všem členům paddocku Grand Prix, což jich většina využila. Jak to bude vypadat s průběhem sezony v Evropě, to teprve uvidíme.

MotoGP – Preview (pořadí týmů je dle výsledku MotoGP 2020)

Team Suzuki Ecstar

Motocykl: Suzuki GSX-RR
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #36 Joan Mir (SPA) - 2020/ MotoGP – 1.místo
Jezdec: #42 Alex Rins (SPA) - 2020/ MotoGP – 3.místo

U Suzuki nejsou v jezdecké sestavě změny, ta se týká jen pozice šéfa týmu, protože Davide Brivio ukončil spolupráci s Ecstar Suzuki a odešel k F1. Úřadujícím mistrem světa je Joan Mir. Španěl loni vyhrál světový šampionát ve svém teprve druhém roce jezdce MotoGP. Je to skutečně nevídaný úspěch, jelikož Mir závodí v mistrovství světa teprve od roku 2015. V roce 2018 jel premiérovou sezonu v Moto2 a o rok později už závodil v barvách Suzuki v MotoGP. Rok 2020 byl kvůli Covid-19 v mnoha ohledech jiný, ale na to se historie neptá. Mir byl loni celkem sedmkrát na stupních vítězů, jeden závod vyhrál a celkem získal 171 bodů, což mu stačilo na vítězství v šampionátu. Suzuki také vyhrála titul v soutěži týmů, což bylo vůbec poprvé. V roce 2021 bude Španěl titul obhajovat, což nebude mít vůbec snadné.

Druhým jezdcem Suzuki je Alex Rins. Ten, když slyšel, že jejich šéf týmu Davide Brivio odešel k formuli 1, myslel si, že je to vtip. Bohužel pro Suzuki to byla pravda, takže o to možná složitější to letos budou mít. Nicméně Rins je jezdcem, který by rád ukázal, že může bojovat o přední pozice a rozhodně chce být jezdcem, jenž bude usilovat o titul mistra světa. Loni skončil třetí v pořadí s 32 body ztráty na týmového kolegu Mira.

Petronas Yamaha Sepang Racing Team

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #21 Franco Morbidelli (ITA) – 2020/ MotoGP – 2.místo
Jezdec: #46 Valentino Rossi (ITA) – 2020/ MotoGP – 15.místo

U týmu zůstal Franco Morbidelli, který loni skončil na druhé pozici jen 13 bodů za prvním Mirem. To Itala mohlo hodně mrzet, jelikož být tak blízko titulu mistra světa se jen tak nepoštěstí. Morbidelli během sezony 2020 celkem čtyřikrát nebodoval a tam bude ten důvod, proč titul mistra světa nakonec nezískal on. Jinak byly výsledky parádní, třikrát vyhrál závod, dvakrát kvalifikaci a celkem pětkrát stál na stupních vítězů. Letos chce Ital pokračovat v nastaveném tempu, být mnohem úspěšnější v každém závodu a pokusit se být znovu ve hře o světové prvenství.

Novou posilou týmu je Valentino Rossi, který je sice členem satelitní stáje, ale s plnou tovární podporou Yamahy. Devítinásobný mistr světa má smlouvu na jeden rok a v polovině sezony se chce rozhodnout, zda bude v závodění pokračovat nebo ne. Rossimu je dvaačtyřicet let a dle jeho slov by rád jel další dvě sezony. Bude záležet na tom, jak si povede ve srovnání s ostatními jezdci a také jaká bude spolupráce s jeho novým týmem. Letos Rossi závodí ve stejných barvách jako jeho svěřenec Morbidelli, a na dráze bude také poprvé se svým bratrem, jímž je nováček Luca Marini.

Red Bull KTM Factory Racing

Motocykl: KTM RC16
Kategorie: MotoGP
Jezdec: # 88 Miguel Oliveira (POR) - 2020/ MotoGP – 9.místo
Jezdec: # 33 Brad Binder (RSA) - 2020/ MotoGP – 11.místo

V továrním týmu KTM zůstal Brad Binder, mistr světa Moto3 z roku 2016, který je pro rakouského výrobce jezdcem s nímž mají velké cíle. Loni vyhrál závod MotoGP v Brně, což byla pro KTM velká věc, ale jinak obsadil v celkovém hodnocení jedenácté místo. Jeho tehdejší týmový kolega Pol Espargaró skončil pátý a právě v jeho stopách by Jihoafričan rád pokračoval. Nyní má v týmu nového kolegu, který mu bude ještě větším rivalem než Espargaró, takže to bude zajímavá sezona.

K tovární stáji KTM přestoupil z jejich satelitu Tech 3 Miguel Oliveira. Portugalec vyhrál svůj první závod MotoGP loni v Rakousku a pro něho daleko cennější triumf si připsal v posledním závodu roku, když slavil plný počet bodů v domácím Portimau. Oliveira v roce 2020 kritizoval příchod Bindera k tovární stáji, protože cítil, že to měl být on, kdo si tuto pozici zaslouží, ale nakonec se dočkal. Oliveira je talentovaný jezdec a s Binderem vytvoří jezdeckou sestavu, kde bude velká rivalita.

Ducati Lenovo Team

Motocykl: Ducati Desmosedici GP21
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #43 Jack Miller (AUS) - 2020/ MotoGP – 7.místo
Jezdec: #63 Francesco Bagnaia (ITA) - 2020/ MotoGP – 16.místo

Tovární stáj Ducati má komplet novou sestavu a oba jezdci přicházejí ze satelitu Pramac Racing. Australan Jack Miller má zkušenosti, umí bojovat o přední pozice a s továrním týmem by samozřejmě rád usiloval o vítězství v každém závodu. Desmosedici GP21 je opět bohatší o řadu aerodynamických prvků, které v tomto směru stavějí Ducati do pozice lídra. Hodně kritiků jim vyčítá, že s Doviziosem neprodloužili, takže bude záležet na tom, jak si noví jezdci povedou a zejména právě Miller, který je tím, kdo má teď tu povinnost přivést výsledky. Loni byl celkem čtyřikrát na stupních vítězů, závod nevyhrál a skončil sedmý. Jeho první a poslední vítězství v MotoGP je s Hondou v roce 2016.

Italský závodník Francesco Bagnaia získal titul mistra světa Moto2 v roce 2018 a od roku 2019 závodí v královské kubatuře s Ducati. Prozatím byl jen jednou druhý v závodě a celkově pokaždé kolem patnácté pozice. Nyní je továrním jezdcem Ducati a to je důvod, aby výsledky začaly odpovídat jeho statusu. Bagnaia potřebuje najít své místo a začít pravidelně získávat umístění, které mu dodají sebevědomí a potřebnou jistotu. V testech v Kataru Bagnaia obsadil pátou pozici, kde na nejrychlejšího Millera ztrácel necelé tři desetiny. To je možná náznak toho, co uvidíme už o nadcházejícím víkendu.

Pramac Racing

Motocykl: Ducati Desmosedici GP21
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #5 Johann Zarco (FRA) – 2020/ MotoGP – 13.místo
Jezdec: #89 Jorge Martin (SPA) – 2020/ Moto2 - NOVÁČEK

Johan Zarco ustál bouřlivý rozchod s KTM a povedlo se mu po sezoně s Ducati dostat do jejich satelitu Pramac Racing. Francouz má za sebou sezonu v níž byl často vpředu nicméně byl také často na zemi a s ním i jeho kolegové. U Pramac Racing bude mít Zarco větší klid, větší zázemí a možnost se realizovat způsobem jemu vlastním. Už dlouho nebyl vidět jeho vítězný přemet a Zarco udělá maximum proto, aby to letos dokázal a závod vyhrál.

Nováčkem v třídě litrových prototypů je Jorge Martin, který v mistrovství světa závodí od roku 2015. Čtyři sezony jel Moto3 s nejlepším umístěním v podobě titulu mistra světa v roce 2018. Rok poté už závodil v Moto2, kde byl loni celkově pátý. Rodák z Madridu vyslyšel volání královské kubatury a podepsal s Pramac Racingem. V testech byl Martin vidět, nakonec zajel čtrnáctý čas, nicméně ztráta 1,3 sekundy na prvního není vůbec nic hrozného. Martin je jezdcem, který letos má na titul pro Nováčka roku 2021.

Monster Energy Yamaha MotoGP

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #25 Maverick Viñales (SPA) - 2020/ MotoGP – 6.místo
Jezdec: #20 Fabio Quartararo (FRA) - 2020/ MotoGP - 8.místo

V továrním týmu tří ladiček pokračuje Maverick Viňales, jezdec, do něhož Yamaha vkládá velké naděje. Viňales nějaký rok spolupracoval s Valentinem Rossim a nikdy nebylo slyšet, že by si stěžoval na nějaké problémy. Yamaha teď může Španělovi nabídnout maximum a ten jim to může vrátit v podobě výsledků. Otázkou je, jak v Japonsku zapracovali na aktuální verzi M1, protože kvůli pandemii byl až na výjimky vývoj značně omezen. Každopádně tím, že Yamaha povolala na pozici testovacího jezdce Cala Crutchlowa, tím je naznačena jejich snaha už začít znovu bojovat o titul mistra světa. Viňales zajel v testech jeden z nejrychlejších časů, vlastně s Quartararem ztratili na prvního Millera jen tisíciny, takže nějaké pozitivní změny tu asi budou.

Francouz Fabio Quartararo je novým členem tovární stáje a po jeho předchozích výkonech můžeme s klidným svědomím říct, že jedním z jezdců jehož ambicí je šampionát vyhrát. Rodák z Nice nemá prozatím titul z ani jedné kubatury mistrovství světa, kde závodí od roku 2015. Každopádně nejlepší umístění prozatím zaznamenal v třídě MotoGP, kde je od roku 2019. Za dva roky byl celkem desetkrát na stupních vítězů a z toho loni tři závody vyhrál. V průběhu sezony dokáže bojovat o přední pozice, jen toto nasazení nedokázal udržet až do konce, což ani tak nemusí být jeho vina jako to, že jeho Yamaha měla problémy. Pokud to letos bude jiné a jezdci si nebudou muset dělat starosti s tím, zda jim motory vydrží celou sezonu, tak to bude hodně zajímavé. Myslím tím pro fanoušky tří ladiček.

Tech 3 KTM Factory Racing

Motocykl: KTM RC16
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #9 Danilo Petrucci (ITA) - 2020/ MotoGP – 12.místo
Jezdec: #27 Iker Lecuona (SPA) - 2020/ MotoGP – 20.místo

S týmem pokračuje Iker Lecuona, který loni v závěru sezony chyběl, jelikož byl pozitivně testován na Covid-19. Španěl tak v sedle motorky seděl až nyní v katarském testu, což se projevilo na výkonu a ztrátě dvou sekund na prvního. Cílem mladého závodníka je závod v Kataru dokončit a postupně si vybudovat jistotu tak, aby dokázal navázat na své předchozí výkony.

Novým členem týmu je italský policista a bývalý jezdec tovární Ducati Danilo Petrucci. Itala Ducati nechtěla, neprodloužili s ním smlouvu, tak nabídl své služby ostatním a Tech 3 společně s KTM projevili zájem. Petrucci je zkušeným závodníkem a jeho rady můžou u KTM šikovně využít. Testovacím jezdcem KTM je Dani Pedrosa, Mika Kallio (nyní zraněný) a ti oba nyní s Petruccim můžou vytvořit důležitý základ informací, pro další vývoj.

Team LCR Honda Castrol

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #73 Alex Márquez (SPA) – 2020/ MotoGP – 14.místo

Po premiéře v MotoGP, kterou Alex Márquez spojil s týmem Repsol Hondy, je jeho nové angažmá u LCR Hondy, kde nahradil Cala Crutchlowa. Mnozí tuto výměnu neviděli rádi, jednak Crutchlow měl za sebou výsledky, ale Alex má za sebou svého bratra Marca Márqueze a to také stačí. Premiérovou sezonu MotoGP dokončil na čtrnácté pozici a před novou sezonou 2021 byl Márquez v testech osmnáctý.

Team LCR Honda Idemitsu

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #30 Takaaki Nakagami (JAP) – 2020/ MotoGP – 10.místo

Japonec Takaaki Nakagami pokračuje s týmem, jelikož je to také jediný jezdec z Japonska a bylo by hodně divné a smutné, kdyby si ho Honda neudržela. Loni skončil desátý a být součástí Top10 je jasný cíl i pro letošní ročník. Rodách z japonské Chiby je velmi talentovaným jezdcem, který je součástí mistrovství světa od roku 2008, takže jako jeden z mála absolvoval závody čtyř tříd 125ccm, Moto3, Moto2 a nyní MotoGP. V testu byl Nakagami dvanáctý, ale ztratil jen jedinou sekundu na prvního, takže pro LCR Hondu želízko v ohni.

Repsol Honda Team

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #93 Marc Márquez (SPA) – 2020/ MotoGP – zranění, nezávodil
Jezdec: #44 Pol Espargaró (SPA) – 2020/ MotoGP – 5.místo

Tovární tým Hondy má v DNA vítězství, jeho jedinou ambicí je vyhrávat závody a světové tituly. Z tohoto pohledu pak byla sezona 2020 čistá katastrofa. V soutěži týmů byla Repsol Honda devátá, takže jedna z posledních a to samé platilo pro soutěž o pohár konstruktérů, kde skončili předposlední. Důvod byl jediný, jejich jednička Marc Márquez se zranil hned v první Grand Prix. Uspěchaný návrat na trať se jim vymstil tak, že už ani do konce sezony nezávodil a zdravotní potíže má doteď. Márquez nepojede závody v Kataru, třebaže tam je, protože absolvuje s ostatními očkování Covid-19 a focení před startem sezony. Určitá šance je pro Márquez závod v Portimau, třetí podnik sezony, ale to zatím není jasné. Náhradním jezdcem je Stefan Bradl ze zkušebního týmu HRC.

Novým členem týmu je Pol Espargaró, který přišel z továrny KTM. Španěl přichází do týmu, kde vládne jeho velký rival s nímž měl několik kolizních situací už v nižších kubaturách. Jet v Repsol barvách je ale pro jezdce ze Španělska velkým snem a za ním Espargaró šel, když podepsal smlouvu a v týmu nahradil Márquezova bratra Alexe. V testu skončil Espargaro desátý, jen sedm desetin za prvním, takže adaptace RC213V probíhá velmi dobře. Jak to ale bude vypadat v samotném závodě, tak to se dozvíme až tuto neděli.

Avintia Esponsorama

Motocykl: Ducati Desmosedici GP19
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #23 Enea Bastianini (ITA) – 2020/ Moto2 – NOVÁČEK

Nováčkem v MotoGP je Enea Bastiani, jehož dobře známe z nižších kubatur mistrovství světa, jejichž součástí byl do loňského roku. Rodák z Rimini závodí v mistrovství světa od roku 2014 a celkem pět sezon strávil v Moto3. V nejnižší třídě byl celkově nejlepší v roce 2016, když získal titul vicemistra světa. V Moto2 závodil poslední dvě sezony a loni šampionát vyhrál, takže do MotoGP přestupuje Bastianini jako úřadující mistr světa Moto2. Ital je jezdcem Ducati a nese barvy týmu Avintia Esponsorama.

SKY VR46 Avintia

Motocykl: Ducati Desmosedici GP19
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #10 Luca Marini (ITA) – 2020/ Moto2 – NOVÁČEK

Do MotoGP přichází další jezdec z Moto2 Luca Marini, bratr Valentina Rossiho. Marini ukončil sezonu 2020 v pozici vicemistra světa Moto2, kde závodil od roku 2016, tedy celou svoji éru jezdce mistrovství světa silničních motocyklů. Marini byl loni hodně blízko vítězství v šampionátu, ale jeho celkem dost drsný pád v Le Mans se ani tak nepodepsal na těle jako na duši. Nějakou dobu to bylo znát, dravost byla pryč a začaly se množit chyby. O titulu nakonec rozhodlo jen devět bodů. Jak si Marini povede v MotoGP je otázkou, tak jako u každého z nováčků. V testu byl ale z nováčků nejpomalejší.

Aprilia Racing Team Gresini

Motocykl: Aprilia RS-GP
Kategorie: MotoGP
Jezdec: #41 Aleix Espargaró (SPA) - 2020/ MotoGP – 17.místo
Jezdec: #32 Lorenzo Savadori (ITA) - 2020/ WSBK/CIV – NOVÁČEK

Tým Gresini Racing, jenž je továrním týmem Aprilie, měl v úvodu letošního roku těžké chvíle, protože jejich šéf Fausto Gtresini ležel v nemocnici s onemocněním Covid-19. V době, kdy už se zdálo, že je z nejhoršího venku přišla zpráva, že je jeho stav horší a nakonec zákeřné nemoci 23.2. 2021 podlehl. Gresini má v mistrovství světa týmy ve všech třech šampionátech Moto3, Moto2, MotoGP plus v sérii MotoE.

S litrovým prototypem Aprilie pokračuje další sezonu Aleix Espargaró, jenž jako buldog každým rokem překonává limity stroje, aby dosáhl na umístění, jenž jsou od něho očekávána. Samozřejmě to Španěla někdy bolí, protože při takovém stylu jízdy, kdy není absolutní jistota, pády jsou. Letošní testy nicméně ukázaly, že u Aprilie přes zimu neodpočívali a ztráta necelé půl sekundy na prvního je jak všichni věří blýskáním na lepší časy.

O tom, kdo bude druhým jezdcem měly rozhodnout testy v Sepangu a Kataru mezi Lorenzem Savadorim a Bradley Smithem. Malajsie nakonec na své území MotoGP nepustila, takže se testovalo jen v Kataru a už předtím byl Savadori jmenován do pozice týmového kolega Espargara. Se Smithem se má jednat o jeho nové roli v týmu, ale novinkou je, že Aprilia získal na testy v Jerezu Andrea Doviziosa. Ital nemá kontrakt s nikým, je volným hráčem a je docela možné, že by mohl Savadoriho vyměnit. To by samozřejmě musela schválit IRTA, ale už nyní se začíná nápadně mluvit o tom, jak má Savadori nedoléčené zranění ramene. Uvidíme.

FIM Grand Prix World Championship MotoGP 2021

# 5 JOHANN ZARCO FRA PRAMAC RACING DUCATI
# 9 DANILO PETRUCCI ITA TECH3 KTM FACTORY RACING KTM
# 10 LUCA MARINI ITA SKY VR46 AVINTIA DUCATI
# 12 MAVERICK VINALES SPA MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP YAMAHA
# 20 FABIO QUARTARARO FRA MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP YAMAHA
# 21 FRANCO MORBIDELLI ITA PETRONAS YAMAHA SRT YAMAHA
# 23 ENEA BASTIANINI ITA ESPONSORAMA RACING DUCATI
# 27 IKER LECUONA SPA TECH3 KTM FACTORY RACING KTM
# 30 TAKAAKI NAKAGAMI JAP LCR HONDA IDEMITSU HONDA
# 32 LORENZO SAVADORI ITA APRILIA RACING TEAM GRESINI APRILIA
# 33 BRAD BINDER RSA RED BULL KTM FACTORY RACING KTM
# 36 JOAN MIR SPA TEAM SUZUKI ECSTAR SUZUKI
# 41 ALEIX ESPARGARO SPA APRILIA RACING TEAM GRESINI APRILIA
# 42 ALEX RINS SPA TEAM SUZUKI ECSTAR SUZUKI
# 43 JACK MILLER AUS DUCATI LENOVO TEAM DUCATI
# 44 POL ESPARGARO SPA REPSOL HONDA TEAM HONDA
# 46 VALENTINO ROSSI ITA PETRONAS YAMAHA SRT YAMAHA
# 63 FRANCESCO BAGNAIA ITA DUCATI LENOVO TEAM DUCATI
# 73 ALEX MARQUEZ SPA LCR HONDA CASTROL HONDA
# 88 MIGUEL OLIVEIRA POR RED BULL KTM FACTORY RACING KTM
# 89 JORGE MARTIN SPA PRAMAC RACING DUCATI
# 93 MARC MARQUEZ SPA REPSOL HONDA TEAM HONDA

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist