Příběhy MotoGP přileb - Valentino Rossi 2011 až 2021

Valentino Rossi a designy přileb. Co víc dodávat. V průběhu jeho let v premier class převzali důležitou roli. Každý z návrhů byl použít na komunikaci směrem k fanouškům, dokumentoval úspěch ale i frustraci z probíhající závodní kariéry. V neposlední řadě vzdával také hold jeho přátelům a mnohé z návrhů bylo vytvořeno k tomu, aby vyvolávalo smích a dobrou náladu. Pojďte společně s námi poodhalit všechna tajemství jeho přileb v našem seriálu, tentokrát za roky 2011 až 2021.

Kapitoly článku

Rok 2011

Originál „Elements“
Očekávání mezi fanoušky do sezóny 2011 byla veliká - nejslavnější italský jezdec na nejslavnějším italském motocyklu. Ve skutečnosti to ale byla sezóna trápení. Valentino se v roce 2011 rozhodl pro změnu designu své primární závodní přilby, kterou používal od roku 2008. S přechodem na Ducati přišel i nový design přilby „Elements“. Jak už samotný název napovídá, design byl postaven kolem čtyř prvků Země – půdy, vody, vzduchu a ohně.

Oficiální přilba pro rok 2011 s názvem „Elements“

Přilba pro Marca Simoncelliho
Nepodařená sezóna 2011 skončila skutečně temným tónem. Rossi se totiž stal účastníkem havárie v Sepangu, kde přišel o život Marco Simoncelli (Rossiho blízký přítel). Pro závěrečný závod ve Valencii proto Valentino použil design přilby, který spojoval Simoncelliho design s jeho vlastním. Přilba měla vpředu výrazné červené a bílé „Simoncelliho pruhy“, které se nakonec spojily a ustoupily Rossiho tradičnímu designu „Elements“. Přilba měla také Simoncelliho číslo #58 umístěné vpředu, těsně nad průzorem. Design byl následně ještě použit během zimních testů 2012.

Přilba pro Marca Simoncelliho

Rok 2012

Předsezónní testy
Kromě toho, že Valentino Rossi dostal do rukou novou Ducati GP12, měl k dispozici i novou prototypovou přilbu od AGV. Ta ale neobsahovala obvyklou pestrobarevnou grafiku. Namísto toho používala černou skořepinu s několika menšími Rossiho symboly na vrchu. Boční strana přilby také obsahovala slova „46 Project“. Od AGV nebylo zveřejněno žádné oficiální prohlášení o nové přilbě, ale již první pohled na ní odhalil, že tvar byl velice odlišný od standardních, do té doby používaných závodních přileb.

Revoluční přilba pod názvem „46 Project“

Nezměněný originál „Elements“
Tento nápaditý design se stal Rossiho preferovaným závodním motivem i během druhé sezóny u Ducati v roce 2012. V přední části přilby jsme tedy i nadále vídali velké slunce, přičemž každý ze slunečních paprsků, které proudily směrem k zadní části přilby, obsahovaly grafické znázornění každého ze čtyř prvků planety. Zadní část přilby obsahovala Rossiho typický motiv měsíce s velkým číslem #46 ve středu. Na přilbě si také začalo nacházet místo i malé Simoncelliho číslo „58“.

Nezměněný originál pro sezónu 2012

Šedá přilba ze zimních testů
Valentino měl u příležitosti návratu k Yamaze na sobě, sice jednoduchý design, ten však byl plný osobního významu. Přilba měla výrazně šedý a černý nádech s obrovským žlutým #46 na přední straně nad průzorem. Šedé slunce a měsíc složené z geometrických tvarů byly rozprostřeny po stranách. Zadní část přilby obsahovala japonský symbol „Kendo“. Ten se v Japonsku používá k vyjádření velmi intenzivních a osobních emocí. Rossi ho použil k vyjádření toho, co pro něj znamenalo vrátit se k Yamaze po dvou letech strávených u týmu Ducati.

Přilba zimních testů po návratu na motocykl Yamaha

Rok 2013

Kendo
V testovacích jízdách před sezónou 2013 Rossi opětovně slavil svůj návrat k Yamaze, a to s přizpůsobeným designem přilby s názvem „Kendo“. Přilba byla nyní v modrém a bílém barevném schématu, se žlutým číslem #46 vpředu a žlutými geometrickými podobami slunce a měsíce na bocích. Japonský symbol Kendo zůstal na zadní straně, ale byl bílý na rozdíl od předchozí šedé barvy, která byla použita při testech v roku 2012.

Design předsezónních testů 2013 s japonským symbolem Kendo

Originál
Na začátku sezóny 2013 byl představen zcela nový primární design přilby. Uspořádání přilby pokračovalo v hlavním designovém směru z několika posledních Valentýnových primárních závodních designů. Znovu obsahovalo slunce v přední části přilby a měsíc v zadní části. Nový design byl pronikavý. Jasné žluté paprsky Slunce měly červené okraje a směřovaly k zadní části přilby, kde se protínaly s obrovským modrým půlměsícem. Číslo #46 bylo umístěno na bocích a loga Monster Energy byla umístěna na bradě a také na bocích.

Nový pronikavý design roku 2013

Rok 2014

Obrácená přilba
Přilba předsezónních testů použitá v zimě mezi lety 2013 a 2014 používala bláznivý „obrácený design“, kdy bylo ze zadní strany přilby vidět vyobrazený druhý průzor. Pokud někdo Rossiho následoval na trati, mohl snadno získat dojem, že se dívá přímo do Valentinovy přilby.

Obrácená přilba

Originál roku 2014
Valentinův primární design přilby pro rok 2014 zůstal beze změny. Pokračovaly tradiční motivy slunce a měsíce z minulé sezóny.

Primární design přilby zůstal pro rok 2014 beze změny

LED spoiler
Pro noční závod v Kataru si Valentino přizpůsobil svůj běžný design spoilerem, který měl na sobě pás LED světel. Ty osvětlovaly zadní část přilby a jezdcova záda. Zbytek designu Valentinovy přilby zůstal stejný.

Originál doplněn o svítivý LED pásek

Rok 2015

Vlněná čepice
Zimní testy před výbušnou sezónou 2015 odstartoval Velentino Rossi stylovým designem vlněné čepice, doplněný o zimní symboly, jako jsou sněhové vločky a soby. Tento vtipný design, který byl vlastně ironickým pohledem na celý „zimní test“, si tak dělal legraci z tropických teplot v Sepangu.

Design vlněné čepice

Originál beze změny
Rossiho primární design zůstal i pro sezónu 2015 beze změn titulního tématu slunce a měsíce. Dominantní slunce pokračovalo napříč celou přilbou až do zadní části, kde se nacházel tradiční měsíc.

Originální design beze změny od roku 2013

Rok 2016

Sněhulák ze zimních testů
Design zimních testů roku 2016 představoval velkého usměvavého sněhuláka umístěného přímo na vrchu přilby. Sněhulák měl na hlavě žlutou čepici, na které bylo logo „ladičky“ Yamaha a kolem krku měl žlutou šálu. Zbytek přilby byl pokryt sněhovými vločkami s obrovským žlutým číslem #46 umístěným na zadní straně přilby.

Sněhulák ze zimních testů

Originál v geometrickém kabátu
Na začátku sezóny 2016 Valentino Rossi po několika letech znovu odhalil nový design své primární přilby. Šlo o jakousi aktualizaci již známého designu z posledních tří let, a to odvážným geometrickým pohledem. Slunce v přední části přilby opět vyzařovalo sluneční paprsky směrem dozadu, kde se protínaly s půlměsícem. Nové v této variantě bylo použití pestrých barev a výrazných geometrických tvarů. Na obou stranách brady se nacházelo Rossiho již ikonické závodní číslo #46 a logo Monster Energy.

Nově používaný originál od roku 2016

Rok 2017

Sněhová koule (zasněžená Tavullia)
Rossi opět nezklamal a do veder a vlhkosti Malajsie znovu přinesl design přilby se sněhovou tématikou. Tentokrát to bylo město Tavullia, které si připsalo ústřední roli v designu. Přilba byla nalakována tak, aby vypadala jako sněhová koule, s městečkem ve středu zasněžené scény. Mnohé ze slavných památek města byly v designu zahrnuty, včetně místního kostela, který zvonil pokaždé, když Rossi vyhrál závod. Spodek designu vypadal jako dřevěná základna, ke které byla celá sněhová koule „připevněna“. Byl to krásně vypadající design a Tavullii vzdával úžasnou poctu.

Zasněžená Tavullia z Rossiho přilby

Originál bez designové změny
Originální design zůstal pro rok 2017 nezměněn a opět byl plný pestrých barev, které na přilbě Valentina Rossiho do té doby nebyly zcela běžné (jako například neonová, růžová či fuchsiová). Sluneční paprsky, které proudily zepředu do zadní části přilby měly stále, na Rossiho zcela neobvyklé, geometrické tvary. Použité tvary byly kruhy, čtverce a trojúhelníky. Výrobce AGV uvedl, že tyto byly vybrány záměrně, protože představovaly Valeho snahu o perfekcionismus.

Nezměněný originál pro rok 2017

Rok 2018

Zimní test 2018
V dalších zimních testech Rossi pokračoval v nové tradici a do tropických teplot Sepangu si znovu připravil „zateplený“ návrh designu. Pletený vzor ala svetr zdobil jeho přilbu během testovacích jízd, přičemž nechyběl ani pletený měsíc a slunce.

Pletený vzor ze zimních testů 2018

Nový originál
Valentino Rossi zahájil sezónu 2018 se zcela novým designem přilby, který byl jakýmsi návratem k jednoduchým a odvážným stylům přileb F1 ze 70. a 80. let. Zjednodušený ikonický motiv slunce a měsíce byl aplikován na tmavě modrou matnou přilbu. Na zadní straně bylo číslo #46 a Rossiho jméno.

Originální design inspirovaný světem F1

Rok 2019

Testovací varianta
Neonové barvy ze zimních testů poněkud narušovaly jinak zcela umírněný vzhled Rossiho designů kolem roku 2019. Dynamicky vypadající testovací varianta plná barev byla používána během celého testovacího programu roku.

Designu „zimy“ vládla žlutá, zelená, fuchsiová a oranžová barva

Pokračování matného originálu
Nezměněný matný originál byl používán beze změny také v sezóně 2019. Valentino Rossi a jeho designér Aldo Drudi pro tvorbu tohoto designu prozradili, že dlouho zkoumali odvážné, ale jednoduché návrhy přileb, které byly běžné ve Formuli 1 během 70. a 80. let. Právě ty se staly předlohou pokračujícího designu originálu z roku 2018.

Pokračování matného originálu

Rok 2020

Barevný zimní test
Skutečně barevný zimní test 2020 vyobrazil Valentino prostřednictvím své speciální přilby, určené právě pro toto období. Oku lahodící barvy byly použity také v následné zimě roku 2021.

Kombinace více barev rozveselila tradiční motivy slunce a měsíce během zimních testů

Pokračování matného originálu
Třetí rok po sobě byl ve znamení matného originálu s tmavě modrou a žlutou barvou. Přilba šla s dobou a vskutku velmi dobře kopírovala obecně přetrvávající trend používání matných barev.

Pokračování matného originálu

Rok 2021

Barevný zimní test podruhé
Rossiho opětovná pestrobarevná kombinace barev na motivy slunce a měsíce byla použita v zimních testech i před sezónou 2021. Tu strávil u Razlana Razaliho v týmu Petronas.

Barevný zimní test pokračoval v Rossiho podání také v roce 2021

Náš tip

Razlan Razali - Šéf posádky Petronas Yamaha v roce 2021

Sprejovaný originál
Design originálu se po třech letech vrátil k šik lesklé variantě, kde zůstal zachován jednoduchý designový směr. Provedení však budilo dojem, že šlo o techniku malby sprejem s neukončenými, rozpitými okraji. Přilba také opětovně přijala větší barevnou škálu. Pro úplně poslední Rossiho závod ve Valencii 2021 do kterého s tímto originálem nastoupil, si jezdci akademie VR46 připravili speciální plejádu replik, odkazujících na Rossiho kariéru. V replikách také nastoupili, napříč všemi třídami.

Pozměněný originál pro rok 2021

Pocta od jezdců akademie VR46

Kdo je Aldo Drudi?

Aldo Drudi je designér se kterým Rossi spolupracoval po celou dobu své kariéry. Až na pár výjimek je strůjce většiny Valentinových přileb. Výsledné designy jsou společnou prací, s nápady přicházely a rozhodovaly vždy společně. Valentino však není prvním jménem „Rossi“, pro které vznikla nějaká přilba. Byl to Valentinův otec Graziano, který jako první nesl na své přilbě Drudiho design. Propojení myšlení Rossiho a Alda bylo úžasné. Drudi dokonale znal Valentinovu osobnost a tu umě přenášel do finálních designů. Na přilbách je pak nepopíratelně patrný postupný Rossiho osobnostní vývoj, od bláznivého teenergera až k roli otce.

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Který rok je váš favorit?

  1. Hlasováno: 3x
  2. Hlasováno: 0x
  3. Hlasováno: 2x
  4. Hlasováno: 3x
  5. Hlasováno: 1x
  6. Hlasováno: 1x
  7. Hlasováno: 4x
  8. Hlasováno: 2x
  9. Hlasováno: 2x
  10. Hlasováno: 1x
  11. Hlasováno: 3x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist