Příběhy MotoGP přileb - Valentino Rossi 2000 až 2010

Spolupráce s designérem přileb Aldo Drudim přinesla ve spolupráci s Valentinem Rossi bohatou historii jedinečných a často ohromujících designů přileb. Chcete-li se dozvědět více o designech v premier class z prvních deseti let, jste na tom správném místě. Co navíc, při čtení si zároveň můžete zvolit i tu „vaši nej“. V první části poodhalíme hlavně Rossiho klasické designy, ale také pár těch, připravených pro speciální příležitost v letech 2000 až 2010.

Kapitoly článku

Rok 2000

Originál měsíc a slunce
Čerstvý mistr světa třídy 250 cm3 se pro rok 2000 přesunul do premier class. V „roce Kennyho Robertse Jr.“, ve kterém známý syn ještě známějšího otce získal světový titul, Valentino nastupoval s originálním designem měsíce a slunce. Téma byla přebrána z předchozího roku. Valentino představil odvážný design slunce na pravé straně a půlměsíc noční oblohy na straně levé. Oba motivy byly umístěny na pozadí, na kterém byla vyobrazena tradiční čísla #46. Přilba byla doplněna o detaily jako květiny a karikatury. Pro závod 8h of Suzuka, kterého se v tom roce také zúčastnil, Valentino představil mírně pozměněné barevné schéma, s dominujícím bílým a černým lakováním.

Měsíc a slunce z úvodní sezóny v premier class

Závod 8h of Suzuka

Rok 2001

Originál roku 2001
V roce 2001 Valentino získal svůj úvodní titul mezi světovou elitou (jedenáct vítězství a třináct pódií ze šestnácti závodů, které se v tom roce odehrály). V této sezóně Aldo Drudi mírně propracoval Valentinovu přilbu a umístil slunce vpřed, do čelní části. Motiv měsíce se tak přesunul do zadní části přilby. Přilba byla k vidění i během Valentinovy opětovné účasti v závodě 8h of Suzuka. Rok 2001 byl také první sezónou, ve které Valentino přišel hned s několika speciálními designy přileb představenými v Mugellu, Brazílii a Sepangu.

Mírně pozměněný originál pro rok 2001

Závod 8h of Suzuka 2001

Pozměněný originál
Na poslední dvě kola sezóny 2001 v Malajsii a Brazílii si Valentino připravil pozměněný originální design, který byl z větší míry založen na jeho originálním designu. V novém lakování pro okruhy Sepang a Rio Aldo Drudi dost výrazně změnil vzhled slunce v přední části společně s paprsky, které tekly do zadní části. Také v zadní části byla dříve modrá noční obloha nahrazena žlutým měsícem na černém pozadí. Rossi tuto přilbu použil také pro následné zimní testování.

Pozměněný originál v ručně kresleném stylu

Rok 2002

Originál
Sezóna 2002 byla jedním slovem pozoruhodná. Znamenala totiž začátek nové éry v MotoGP, kdy si týmy mohly zvolit závodění na dvoutaktním motocyklu o objemu 500 cm3 nebo na čtyřtaktním motocyklu o objemu 990 cm3. Čtyřtakty měly obrovskou silovou převahu a dominovaly celé sezóně. Valentinova „běžná“ přilba byla variací na design z předchozí sezóny a byla vytvořena smícháním starších vzorů, které Rossi na přilbách v minulosti používal. Opět dominovaly slunce a měsíc na obou stranách přilby. Design jako obvykle navrhl Aldo Drudi a pravá strana přilby si zachovávala žlutou barvu, se kterou se Rossi tradičně spojoval. Obsahovala také výrazný motiv slunce, který téměř připomínal květinu. Levá strana byla tmavší a zobrazovala oranžový měsíc.

Originál roku 2022

Přilba pro oslavu titulu
Při oslavách titulu v roce 2002 Rossi použil speciální přilbu, která pozměnila originální barevné schéma do černo-bílé kombinace, navíc ve středu doplněno o duhu. Přilba byla jednorázový motiv, který už Valentino následně v závodě nikdy nepoužil.

Jednorázový design roku 2002

Rok 2003

Pocta pro Barryho Sheena („Pace“)
Poslední oficiální IRTA testy před začátkem sezóny 2003 na okruhu Catalunya Valentino obohatil svým designem jasně duhové přilby, který obsahoval dvě zprávy. Přilba používala všechny barvy duhy a na zadní straně měla velkými bílými písmeny slovo „PACE“ (v italštině „mír“). Design byl použit k vyjádření Rossiho odporu vůči invazi do Iráku, což bylo téma, které v té době dominovalo zprávám. Kromě toho měla přilba na obou stranách i číslo „7“ jako poctu Barrymu Sheeneovi, který zemřel na rakovinu jen několik dní před začátkem testování. Tato přilba byla použita pouze pro testování a nebyla nikdy použita na žádných závodech.

Přilba z oficiálních testů na počest Barrymu Sheeneovi

Originál z roku 2003
Rossiho originál z roku 2003 představil tmavé barvy v kombinaci se žlutou a modrou barvou zubatých slunečních paprsků. Díky těm vypadal design vskutku temně a zlomyslně. Prilba se stala jednou z jeho nejoblíbenějších návrhů, protože ji Rossi používal jako svou primární přilbu v letech 2003 až 2005. Pověrčivější fanoušci ji také považují za jeho šťastnou přilbu, protože v ní vyhrál devětadvacet závodů, na dvou různých značkách motocyklů.

„Zlomyslný“ originál z roku 2003

Oslava titulu 2003 v Sepangu
Na počest oslav dalšího titulu byla opět použita speciální přilba, vytvořená pouze pro tuto příležitost. Valentino Rossi v této přilbě následně nikdy nezávodil a použil ji pouze na jedno oslavné kolo. Design obsahoval tři velké bílé hvězdy se zlatým lemováním umístěnými na modrém pozadí. Hvězdy reprezentovaly Rossiho tři tituly mistrů světa nejvyšší třídy. Na přední straně přilby bylo velké bílé „číslo 1“, které přecházelo od brady až po vrch přilby. Na obou stranách designu bylo samozřejmě také velké žluté číslo #46, zatímco na zadní straně přilby byly zobrazeny iniciály „VR“ v motivu slunce.

Zisk titulu v roce 2003 na okruhu Sepang

Flower Power („Austin Powers“)
Rossiho poslední závod jako jezdce Hondy byl odjet v jedinečném květinovém stylu přilby a motocyklu (tento design se také označuje jako design „Austin Powers“). Design byl vybrán poté, co titulní sponzor Repsol uspořádal soutěž se španělským motocyklovým časopisem Motociclismo, kde měli čtenáři možnost vytvořit vlastní návrh (který obsahoval i název Repsol). Honda a Valentino následně vybrali vítěze a použito bylo „hippie“ květinové téma stylu šedesátých let. Design přilby byl pokryt květinami a slovo „Rossi“ procházelo podél horní části přilby. Na zadní straně přilby bylo zobrazeno číslo #46. Zbytek přilby byl pokryt květinami. V kombinaci s motocyklem to byla velmi poutavá barva. Na oslavu svého vítězství v tématu šedesátých let, Valentino vyšel na pódium s obrovskou afro parukou. Toto je pouze jeden z mála návrhů přileb Valentina Rossiho, který nepřipravili Aldo Drudi.

Design Flower Power, označovaný také jako „Austin Powers“

Rok 2004

Nezměněný originál
Ve svém prvním roce ježdění pro Yamahu Valentino Rossi pokračoval s nezměněným designem z předešlé sezóny i pro rok 2004. Znovu představil stylové černé slunce na žlutém pozadí a žlutý měsíc na černém pozadí. Přední část přilby obsahovala červenou oblast v bradové části, se žlutým číslem #46. Historicky se tento model přilby obvykle označuje jako přilba „VR46“. Valentino a tým Yamaha společně vyhráli devět ze šestnácti závodů v sezóně a pro japonskou značku opět získali titul mistra světa po dvanácti letech.

Dospělejší design z předešlé sezóny zůstal zachován

Lekce jednoduchosti
Na oslavu vítězství titulu v prvním roce s Yamahou (o kterém mnozí tvrdili, že to v Rossiho první sezóně nebude možné), měl Valentino připraven speciální design přilby. Ve skutečnosti to byla obyčejná bílá přilba a měla kolem obvodu tučným černým písmem napsaná slova „Che Spettacolo“ a nahoře měla číslo #46. „Che Spettacolo“ znamená ve volném překladu z italštiny - „speciální“.

„Che Spettacolo“, Austrálie 2004

Design pro zimní testy
Valentino si pro zimní test v Sepangu 2004 nechal vytvořit speciální design přilby, který se stal známý jako design „Cleaning Up“ nebo „Washing Powder“. Byl založen na oblíbené italské značce pracího prášku a design byl také doplněn o návod k praní, na zadní straně přilby (jak jinak, při 46 stupních). Nápad měl vtipně vyjadřovat to, jak Rossi do té doby pomyslně „vyčistil“ tituly, ve všech třídách Grand Prix. Na obou stranách přilby se také nacházelo slovo „Rossi“ v designu zmíněného čistícího prostředku. Co navíc, mělo i slogan „Rossi: Rychleji to je nemožné“. Celé téma však způsobilo menší problémy s vlastníky značky a ti Rossiho požádali, aby jej přestal používat. Proto jsme ji už následně neměli možnost vídat.

Design připravený pro zimní testy v Sepangu

Rok 2005

Originál používán od roku 2003
Nádherná nezměněná tmavá přilba z roku 2003 vypadala stále agresivně a byla v ostrém kontrastu s mnoha jeho jasnějšími hravými designy, které používal v minulosti.

Originál používán od roku 2003

Padesát let značky Yamaha
V jasném slunečním světle Kalifornie si tým Yamaha připravil speciální vzhled svých motocyklů (retro grafika „Yellow and Black Molly“), aby ocenili přínos a úspěchy, kterých američtí jezdci jako Kenny Roberts, Wayne Rainey a Eddie Lawson dosáhli v historii Yamahy. Valentino Rossi podle toho aktualizoval i design své přilby. Ten byl jednoduchý a odvážný zároveň, založený na jeho obvyklých motivech slunce a měsíce. Přilba byla vyhotovena ve žlutém a černém barevném schématu. Velké žluté slunce na černém pozadí začínalo na levé straně přilby a táhlo se až k zadní části. Na pravé straně byl zase černý půlměsíc na žlutém pozadí. Ostré tvary slunce a měsíce dodaly designu patřičný agresivní vzhled.

Speciální grafika pro okruh Laguna Seca

Přilba číslo „7“
Valentino si v sezóně 2005 zajistil už svůj sedmý titul mistra světa. Dosažené druhé místo v cíli na okruhu Sepang Rossimu stačilo k tomu, aby byl bodově nedotknutelný. Rossi triumf oslavil tím, že se členové jeho fanklubu převlékli za sedm trpaslíků, přičemž každý z trpaslíků reprezentoval rok, ve kterém Rossi vyhrál světový titul (každý trpaslík měl na přední straně kostýmu daný rok). Slavnostní přilba s velkým černým číslem „sedm“ na bílém pozadí, měla na zadní straně přilby uvedeny jednotlivé třídy, ve kterých Rossi získal titul mistra světa.

Přilba slavila zisk sedmého světového titulu

Bílá Zoo
Tovární tým Yamaha přinesl pro poslední kolo MotoGP sezóny nový vzhled svých motocyklů, jako pokračování oslav 50. výročí značky. Tovární M1 Rossiho a Edwardse byly vyzdobeny v tradičních bílých, červených a černých závodních barvách Yamaha Japan. Rossi si nechal při této příležitosti vytvořit vlastní přilbu, která obsahovala kreslenou zoo exotických zvířat, jakož i jeho typické motivy slunce a měsíce. Barvy byly navrhnuty tak, aby odpovídali bílému barevnému schématu provedení motocyklů Yamaha. Na zadní straně přilby byl vidět jasně červený fénix stoupající ke slunci. Na zbývajících částech přilby bylo možné spatřit různá další kreslená zvířata - hrocha, ptáky, zatímco ve spodní části přilby to byli zase mořští živočichové, jako jsou ryby a delfíny.

Motivy ze zvířecí říše

Přilba zimních testů
Rossi zimních testech zůstal věrný svému obvyklému motivu slunce a měsíce. Použitá byla nápadná, zářivě žlutá a černá barva. S černým měsícem a zubatým žlutým sluncem, které dominovalo levé straně přilby a táhlo se až do zadní části, byl design v podstatě stejný, jaký měl Valentino téhož roku v Laguna Seca.

Přilba z testů použitá na okruhu Phillip Island v Austrálii

Rok 2006

Testovací varianta
Sezóna 2006 již tradičně odstartovala zimním testováním v Sepangu, na které Rossi dorazil s novým designem přilby. Ta obsahovala obrovské číslo #46 ve žluté barvě, které se ovíjelo kolem celé přední a obou bočních částech přilby. Horní část přilby byla jednoduchá černá barva, obsahovala však sedm otvorů po kulkách, které směřovaly od vrchu k zadní části. Každá ze sedmi děr po projektilech představovala Rossiho počet světových titulů.

Zimní testy v nádechu tmavé a děr po projektilech

Nový „gotický“ originál
Jedním z nejpoužívanějších návrhů přileb Valentina Rossiho během sezón 2006 a 2007 se stala přilba „Gothic“. Design byl jednoduchý, odvážný a nápaditý zároveň. Tematicky výrazně obsahoval Rossiho dvě nejoblíbenější témata - slunce a měsíc. Žluté slunce se nacházelo na černém pozadí v pravé straně přilby a černý půlměsíc na žlutém pozadí zase na levé straně přilby. Zadní část přilby obsahovala „VR“ – Rossiho iniciály psané výrazným zlatým písmem.

Gotické žluté téma originálního designu

Gotická černá
Tato černá verze tématu „Gothic“ měla stejný design jako všechny ostatní Rossi gotické přilby, až na to, že obsahoval bílé slunce a černý měsíc na černém, resp. bílém pozadí. Tato verze se pravidelně používala a „gotická černá“ tak byla často Valentinovým designem přilby, který si vybíral na tréninky nebo kvalifikace. Následně pak přešel zpět na gotickou žlutou v den závodu.

Gotické téma oděné do bílých tónů

Rok 2007

Rytířský motiv
Během testování v Jerezu na sezónu 2007 (těsně poté, co prohrál svůj světový titul s Nicky Haydenem), vyjel Rossi na trať s přilbou nesoucí grafikou meče. Ten se objevil i v přední části jeho Yamahy. Meč byl pochopitelně odkazem na bájný „Excalibur“, o kterém legenda říká, že jej z kamene může vytáhnout pouze skutečný král. Téma mělo naznačovat, že Rossi bude v sezóně 2007 tvrdě bojovat a že skutečný král se vrátí na svůj trůn.

Rytířské téma s mečem „Excalibur“

Gotický originál pokračuje
Valentino si pro rok 2007 ponechal svůj primární design přilby a jeho „gotická“ žlutá přilba se stala opětovně hlavním závodním motivem sezony. Někteří z Rossiho pověrčivějších fanoušků naznačovali, že gotický design představoval pro Rossiho smůlu (v důsledku ztráty titulu s Nicky Haydem v roce 2006 a následně s Casey Stonerem v roce 2007).

Pokračování gotického tématu také v roce 2007

Přilba pro Assen
Assen byl vždy tak trochu Rossiho tratí. Pro závod v roce 2007 si Valentino připravil pravděpodobně jeden z nejvíce neobvyklých designů své kariéry. Design barev byl inspirován slavným autem Fiat 500 a byl navržen tak, aby propagoval nadcházející opětovné uvedení tohoto ikonického auta na trh. Aldo Drudi umístil vinylovou desku na vrch Rossiho přilby a grafiku zobrazující Valentina s kytarou a účesem z 50. let na zadní stranu. Také motocykly továrního týmu byly vyzbrojeny speciálními barvami titulního sponzora Fiat.

Design inspirovaný návratem slavného automobilu Fiat 500

Čas snů („Dreamtime“)
Rossi začal poprvé používat přilbu Dreamtime v Austrálii 2007. Ta se následně použila i roku 2008. Design přilby byl inspirován starodávným domorodým uměním. Také schéma lakování motorky bylo pro závod na Phillip Islandu pozměněno. Inspirována byla značkou Abarth, divizí Fiat Automobiles, která se v roce 2007 opětovně uvedla na trh hned s několika novými modely. Jejich logo „Scorpion“ a bílo-červená vlajka byly nápadně zobrazeny na speciálním schématu lakování Yamahy M1.

Design Dreamtime - inspirovaný starodávným domorodým uměním

Rok 2008

Narozeninová přilba
Během předsezónního testování ve španělském Jerezu čekal na Valentina Rossiho unikátní dárek k 29. narozeninám. Speciální přilba byla vytvořena tak, aby vypadala jako narozeninový dort s polevou a svíčkami, a na vrchu přilby byl nápis „Happy Birthday Vale“. Test v Jerezu byl také významný v tom, že Rossi zaznamenal vůbec první test na pneumatikách Bridgestone po přechodu od Michelinu.

Narozeninový dort představený během testů v Jerezu

Čas snů („Dreamtime“) opět v akci
Design přilby „Dreamtime“ (shodný s rokem 2007) byl rozdělen na dvě odlišné poloviny, přičemž jedna strana zobrazovala slunce a druhá strana měsíc (trvalá témata na Rossiho přilbách). Obě poloviny byly důsledně navrženy ve stylu tradičního domorodého umění. Ve středu přilby se nacházely stopy nohou, které se pohybovaly zezadu dopředu. Číslo #46 bylo vpředu pod průzorem. Na zadní části přilby byl obrázek želvy, také navržený ve stylu domorodého umění snů.

Známý design „Dreamtime“ byl použit i v sezóně 2008

Fotbalová přilba
Pro závod Gran Premi Cinzano de Catalunya 2008 byl Rossiho design přilby inspirován jeho dobře známou láskou k fotbalu. Ten vypadal jako fotbalový míč s černými a bílými panely. Změněno bylo i zbarvení samotného motocyklu, aby tak oslavilo začátek mistrovství Evropy UEFA. Dokonce i jeho kombinéza vypadala jako italský fotbalový dres - měla totiž růžové rukávy a kalhoty, aby to vypadalo, že Valentino na sobě má pouze fotbalové šortky a triko.

Fotbalová mánie

Originál ve znamení pěti kontinentů
Tento design přilby si Valentino Rossi pro sezónu 2008 vybral jako svůj primární. Design následně používal i v sezónách 2009 a 2010 jako svou hlavní závodní přilbu. Sezóna 2008 znamenala Valeho návrat na trůn a zisk už osmého titulu šampiona. Partnerství společnosti AGV Helmets s Rossim se také vyvinulo do hlubšího spojení. Rossi byl totiž jmenován čestným prezidentem AGV!

Originál sezóny 2008 byl ve znamení pěti kontinentů

Oslava titulu číslo „8“
Na oslavu zisku celkem osmého titulu mistra světa si Valentino Rossi bezprostředně po závodě převzal speciálně připravenou přilbu (na skutečném závodě měl přilbu „pět kontinentů“). Design přilby byl celý černý s kostkovaným pruhem vzoru cílové vlajky, který procházel přes celou přilbu. Číslo #46 bylo umístěno na boku přilby, a číslo „8“ symbolizující počet titulů bylo umístěno na vrchu přilby. V zadní části byly vedle sebe motivy slunce a měsíce. Přilba byla také použita na všech testech, které se konaly v rámci přípravy na sezónu 2009. V Sepangu (únor 2009) měl Rossi na sobě variantu, která měla místo černého, jasné žluté pozadí.

Oslava osmého titulu ve speciální přilbě

Rok 2009

Pět kontinentů roku 2009
Populární slunce a měsíc „pěti kontinentů“ vystupovaly v hlavní roli i pro rok 2009. Slunce bylo opětovně umístěno vpředu a měsíc si našel své místo vzadu. Každý z paprsků světla vycházejícího ze slunce byl individuálně navržen tak, aby reprezentoval jeden z pěti kontinentů, na kterých se konaly závody MotoGP (odtud pocházel i název přilby). Design byl použit také portugalském Estorilu, ve kterém se motocykly M1 převlékly do stříbrných barev pro podporu nového modelu titulního sponzora Fiat, Punto Evo.

Design pěti kontinentů byl beze změny použit i v sezóně 2009

Přilba s kuřetem
Rossi oslavil zisk devátého titulu již tradičně novou přilbou. Na vrchu přilby bylo vyobrazeno kreslené kuře a na zadní straně bylo vajíčko s číslem „9“. Význam kuřete byl reakcí na Rossiho věk a vtip založený na italském přísloví, které říká, že „ze starého kuřete se dělá dobrá polévka, ale neslouží ke snášení vajec“. Design přilby v podstatě říkal, že navzdory tomu, že mu bylo v té době 30 let, snesl další vejce, v podobě zisku již devátého titul mistra světa.

Přilba na počest zisku devátého titulu mistra světa

Rok 2010

Pět kontinentů roku 2010
Nezměněný primární design obsahoval opět výrazné slunce v přední části, kde každý paprsek obsahoval obrázky spojené s kontinentem, kde se MotoGP tehdy jezdívalo. Oceánie měla stejný design, jaký byl použit na přilbě „Dreamtime“ na ostrově Phillip Island v roce 2007 (stopy chodidel domorodců). Asie zobrazovala draka, Afrika kmenové umění, Evropa měla slavnou skicu od Leonarda da Vinciho a nakonec Indiánská umělecká díla představovala Ameriku.

Originál sezóny byl v nezměněném designu používán od roku 2008

Americká přilba
Pro závody Laguna Seca a Indianapolis byl u týmu Fiat Yamaha představen nečekaný, speciální design motocyklů zvaný „Faces“ (obličeje). Ten byl představen u příležitosti uvedení nového automobilového modelu Fiat 500. Fanoušci dostali příležitost zaslat své fotografie a vybrané fotografie byly poté umístěny na kapoty motocyklu Yamaha M1 (mohli tak doslova závodit s jezdci týmu). Valentino Rossi využil této příležitosti k odhalení nového designu přilby, který obsahoval fotografie všech lidí, kteří byli Rossimu blízcí nebo byli nějakým způsobem ústřední pro jeho život (např. Jeremy Burgess, Graziano Rossi či týmový manažer Davide Brivio)

Motiv tváří

Náš tip

Davide Brivio - Osobnosti paddocku

Přilba pro zimní testy
Testy po sezóně byly ve znamení prvního kontaktu Valentina Rossiho s Ducati. Design přilby byl jasně vypadající, černo-žlutou variací na téma „slunce a měsíc“. Na pravé straně přilby dominovalo zářivě žluté slunce, zatímco na levé straně byl zářivý žlutý měsíc. Číslo #46 bylo umístěno v zadní části přilby. Design také obsahoval otazník „?“ nad průzorem. Ten byl přidán na znak toho, že to byl pro Rossiho nový start a nikdo, včetně něho samého, nevěděl, co přinese nadcházející sezóna. Nasazená barevná kombinace černé a žluté se do závodu sice nikdy nedostala, ale rozhodně zaujala všechny fanoušky oblíbené legendy motosportu.

Zářivá černo-žlutá variace na téma slunce a měsíc

A proč vlastně měsíc a slunce?

Signifikantní design Valentina Rossiho je podobizna měsíce a slunce. Toto téma bylo dlouhotrvajícím tématem napříč většinu jeho přileb. Samotné téma má odrážet obě strany jeho osobnosti – „světlé“ a „tmavé“ strany, kterými by měl disponovat každý závodník.

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Který rok je váš favorit?

  1. Hlasováno: 4x
  2. Hlasováno: 2x
  3. Hlasováno: 2x
  4. Hlasováno: 1x
  5. Hlasováno: 0x
  6. Hlasováno: 6x
  7. Hlasováno: 1x
  8. Hlasováno: 4x
  9. Hlasováno: 6x
  10. Hlasováno: 17x
  11. Hlasováno: 3x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist