Příběhy MotoGP přileb - Jorge Lorenzo

Pětinásobný světový šampion Jorge Lorenzo a jeho permanentní motiv lízátka „Chupa Chups“ nebo „Lorenzo Land“ se nedá zaměnit s žádným jiným motivem. Díky těsné spolupráci společností X-Lite, HJC a později Shark, společně s Lorenzem, jste si designy známé z televizní obrazovky mohli zakoupit běžně v obchodě. Jorge si však za svou kariéru připravil i mnoho speciálních motivů, a také na tyto se znovu zaměří naše vyprávění o nezapomenutelných MotoGP přilbách. Který je váš favorit?

Kapitoly článku

Rok 2008

Lízátko Chupa Chups & Světové vlajky
Úvodní rok Jorgeho mezi světovou elitou přinesl jeho tradiční motiv „Chupa Chups“ hned dvě barevná provedení – červenou a zlatou. Na bočních částech již byly patrné také motivy Jorgeho osobního loga „Lorenzo Land“. Pro konečný podnik debutové sezóny 2008 si Lorenzo připravil speciální lakování s dominantní stříbrnou barvou, vedle kterém na přilbu zařadil i vlajky různých národností. Ty se objevily také na motorce. Mimochodem pozornému čtenáři neunikne, že to byl poslední rok kdy Lorenzo nastupoval do závodů s číslem #48.

Jorgeho originální design po vstupu do MotoGP

Speciální design na finální závod ve Valencii

Rok 2009

První Lorenzo Land, Astronaut
V sezóně 2009 jsme se poprvé mohli setkat s dominantním logem „Lorenzo Land“, jako titulním motivem. Na bocích se také objevilo již nově používané číslo #99, kde jeho finální výběr svěřil Lorenzo hlasování fanoušků. Dále jsme mohli poprvé spatřit mimořádné trefné provedení s motivem výstroje astronauta. To bylo vytvořeno pro závod v Estorilu 2009, který Jorge mimochodem vyhrál. Motiv astronauta se stal natolik oblíbený, že se poté objevil u Jorgeho během kariéry ještě několikrát.

První „Lorenzo Land“

Astronaut na okruhu Estoril 2009

Kapitán Amerika, Halo 3 ODST
Pro závod v americkém Indy si vskutku nemohl Lorenzo vybrat lepší motiv. Patriotický národ přijal Jorgeho „Kapitána Amerika“ s nadšením. Celá show byla obohacena jeho vítězstvím v samotném závodě. Závěrečný podnik sezóny byl zase ozvláštněn designem „Halo 3 ODST“, který byl replikou přilby hlavního hrdiny hry Halo 3 ODST (ODST = Orbital Drop Shock Trooper) pro XBox 360. Hra byla v té době jednou z nejpopulárnějších, jaké kdy byly vydány pro konzoli Xbox.

Kapitán Amerika

Halo 3 ODST

Rok 2010

Ironman a první návrat Astronauta
Americké diváky v Indianapolisu Jorge znovu potěšil, tentokrát motivem komiksového Ironmana. Červeno-zlatá kombinace Lorenzovi sice nepřinesla vítězství, znamenala však alespoň třetí místo v cíli. První historický „návrat“ astronauta si po portugalských příznivcích z roku 2009, pro tentokrát mohli užít ti americký, na okruhu Laguna Seca, kde si Lorenzo pro diváky připravil i po závodní show, na oslavu svého vítězství.

Motiv podle komiksového Ironmana

Návrat Astronauta v Laguna Seca

Pocta pro Shoya Tomizawu
Pro Grand Prix Aragon si zase Jorge připravil design téměř identický tomu, který na své přilbě nosil, jen jeden závod před tím v Aragonu, tragicky zesnulý jezdec Moto2 Shoya Tomizawa. S přilbou se Jorge umístil jako čtvrtý v cíli. I tato vzpomínkoa na vždy usmátého mladíka Tomizawu nakonec přispěla Jorgemu k celkovému vítězství v sezóně.

Přilba pro GP Aragon byla určena jako pocta pro zesnulého Shoya Tomizawu

FC Barcelona, Nezměněný originál
Speciálním designem připraveným pro Grand Prix v Montmeló Jorge vzdával poctu fotbalovému klubu FC Barcelona. Speciální barvy patřičně oslavil bojem o vítězství, ve kterém skončil jenom tesně druhý. Jorgeho originální design zůstal pro rok 2010 skoro nezměněn, změnili se pouze některý jeho osobní sponzoři.

Design FC Barcelona

Nezměněný originální design

Japonské motivy & přilba posetá diamanty
Koncem sezóny se Jorge blýskl ještě dvěma speciálními motivy. Pro závod v Motegi představil detailní design plný Japonských motivů. Tato přilba byla také součástí velkolepého závodu v souboji o třetí místo, s týmovým kolegou Valentinem Rossi. Finální závod ve Valencii se v podání Lorenza blýskal už doslova, protože Jorge do závodu nastoupil se zrcadlově zlatou přilbou, která byla ve vrchní části posetá diamanty. Tato přilba stála přibližně 12 000 EUR.

Design plný Japonských motivů pro okruh Motegi

Diamanty na Lorenzově přilbě pro poslední závod sezóny 2010

Rok 2011

Originál s novým sponzorem
Zisk titulu v roce 2010 Jorgemu přinesl důvěru nového titulního sponzora energetických nápojů „Rock Star“, který se promítl i do jeho originálního designu „Lorenzo Land“. Výrazné žluté hvězdy tak doplnily jeho tradiční motiv v bočních částech přilby.

Originální design „Lorenzo Land“ doplněný o nového sponzora

Top Gun a druhý návrat Astronauta
Během velké ceny v České republice byl představen design legendárního filmového snímku „Top Gun“. Tato „speciálka“ sezóny 2011, s motivem hlavního hrdiny elitní letecké jednotky Pete Mitchella zvaného Maverick, Lorenzovi přinesla čtvrté místo v cíli. Také portugalští příznivci si mohli již historicky podruhé vychutnat návrat Astronauta, na jejich domácím okruhu Estoril.

Druhý návrat Astronauta v portugalském Estorilu a přilba s motivem hlavního hrdiny filmu Top Gun

Rok 2012

The Black Mamba, Nezměněný originál
S podobiznou ze zvířecí říše, Černé Mamby, dorazil Lorenzo na velkou cenu v Mugellu roku 2012. Tento design od společnosti Starline měl evokovat podobu hada, který je nejrychlejším hadem na světě. Realistický dojem hadí hlavy umocňovala dvojice očí přímo nad průzorem. I tato replika přilby X-802 se objevila rok poté na prodejních pultech. Naopak Jorgeho tradiční design zůstal zachován s tím, který představil v mistrovské sezóně roku 2011.

Hlava Černé Mamby

Nezměněný originál

Rok 2013

První originál od HJC
První rok přestupu ke značce HJC odstartoval i mnohé povedené repliky, které mohli zákazníci nacházet na pultech obchodů, a to doslova k nerozeznání od originálu z televizní obrazovky. Téhož roku Jorge také přešel pod křídla potravinářské společnosti Monster. Ta se samozřejmě promítla také do designu přilby v bočních částech.

První Lorenzo Land v podání korejského brandu HJC

Náš tip

Ben Spies - Kariéra spojená se značkou HJC

Design Graffiti
Slavný to „Graffiti design“, který nakreslila Anna Vives a se kterým Jorge s ním nastoupil do GP Katalánska v roce 2013 se nakonec také vydražil veřejná aukci. Lorenzo poté věnoval částku na podporu akce Itinerarium Foundation ve prospěch lidí trpících nemocí Trizomie 21. Tento design byl použit následně ještě několik krát.

Design Graffiti

Zelená Mamba a Call Of Duty Ghost
Návrat hadí hlavy, tentokrát v podobě „Zelené Mamby“ si Jorge připravil pro diváky v Indianapolisu. Návrh opětovně realizovalo studio Starline Designers. Motivy hry „Call of Duty: Ghosts“ (střílečka vyvinutá společností Infinity Ward) byl zase použit na závěrečný závod roku 2013. Vskutku temný design přilby přinesl Lorenzovi vítězství v posledním závodě sezóny a celkové druhé místo v hodnocení šampionátu, pouhé čtyři mistrovské body za Marcem Márquezem.

Motiv „Green Mamba“ byla použita pro závod v Indy

Call Of Duty Ghost

Rok 2014

Alfa Romeo
V celkem dvou designech inspirovaných vyhlášenou italskou značkou automobilů Alfa Romeo, která se pro rok 2014 stala novým Jorgeho osobním sponzorem, Lorenzo odjel velké ceny Mugello, Siverstone a Misano.

Designy Alfa Romeo pro celkem tři Grand Prix roku 2014

Originál doplněný o červené prvky & Design pro 200 odjetých závodů
Jorgeho originální design představený rok před tím zůstal bez výraznějších změn, doplněno bylo jen několik červených prvků v zadní části přilby. Dost pozměněný design však přinesla helma, navržená jako oslava pro dvě stě odjetých Grand Prix v Lorenzově podání. Tento design evokoval zamrzlá, standardně používaná loga. Design byl určen pro Grand Prix v Jerezu, ale byl nakonec použit i při GP Aragon.

Originál doplněn o červené prvky v zadní části

Design pro dvě stě odjetých Grand Prix v Lorenzově podání

Návrat oblíbeného Graffiti a Terminátor
Domácí velká cena v Katalánsku znamenala i návrat oblíbeného designu Graffiti. Pozorného oko si všimne i pozměněný fond písma #99, znovu navržený Annou Vives. Zaslíbenou destinací pozměněných designů se stal už tradičně také Indianapolis, kde se v roce 2014 představil na Jorgeho přilbě filmový Terminátor.

Na Jorgeho domácí velké ceně v Katalánsku nesměl chybět i návrat oblíbeného designu Graffiti

Filmový Terminátor

Call Of Duty Advanced Warfare
Loučení se se sezónou 2014 obohatil design přilby inspirovaný dalším pokračováním ságy her „Call Of Duty“. Voják vyobrazený na vrchní části byl přesnou kopií toho z herního obalu. Lorenzo v proměnlivých podmínkách závod nedokončil.

Call Of Duty Advanced Warfare

Rok 2015

Třetí návrat Astronauta, Matný originál
Kde jinde, než v Indianapolisu se už potřetí na Jorgeho přilbu vrátil design Astronauta. Ten originální design se zase oblékl do „šik“ matných barev. Právě tato přilba po mírně kontroverzním závěru sezóny v roce 2015 přinesla Lozenzovi celkem pátý titul světového šampiona, třetí v královské kubatuře.

Třetí návrat Astronauta

Matný originál

Náš tip

Toni Elias - Ambasador přileb HJC

Design Sterilgarda, Sparta
Mlékárenská společnost Sterilgarda dostala svůj prostor na Lorenzově přilbě během velké ceny v San Marině. Velice pěkný design Jorgemu ale moc štěstí nepřinesl, závod totiž po pádu jako jediný v sezóně nedokončil. Poslední helmou, kterou si odprezentujeme za rok 2015 je design „Sparta“. Ten byl vytvořen jako pocta jeho bojovnému duchu, velmi podobnému sparťanským bojovníkům. Tato přilba jako jediná z našeho výběru nebyla nikdy použita Jorgem na motocyklu.

Nový osobní sponzor Sterilgarda jako hlavní motiv přilby na okruhu Misano

Design Spartan

Rok 2016

Přechod ke společnosti Shark
Rok 2016 znamenal pro Lorenza další změnu v dodavateli přileb. Nově korunovaného mistra světa do svých služeb totiž zlákala francouzská společnost Shark. Nutno podotknout, že nový design si velmi správně udržel dobře známé prvky předešlého originálního designu. Provedení bylo znovu matné.

Od sezóny 2016 začal Lorenzo používat přilby značky Shark

Pozor na Žraloka
Žraločí design Jorge představil během Grand Prix Aragon. Přilba si vypůjčila podobiznu bílého žraloka s otevřenou tlamou a tato bojová póza z Lorenzovy přilby nakonec ukořistila druhé místo v cíli zmiňovaného závodu.

Design bílého žraloka

Rok 2017

Originál oblečen v kabátě Ducati
Pro sezónu 2017 se originální design převlékl výrazněji do tónů svítivé červené barvy v bradové části, a to hlavně kvůli Lorenzovu přestupu k italské továrně z Bologně. V zadní části jsme mohli také vídat pozměněné logo „Lorenzo Land“, tentokrát v motivu blesků. Věčná škoda loga Ducati, které ve vrchní části skoro celé překrylo tradiční červený kříž.

Originál s výraznou červenou

Diablo
Nejen rakouským divákům vyrazil dech výjimečný design „Diablo“, který Jorge představil právě během Grand Prix pod Alpami. Ďábelská nadvláda červené doplněná o rohy a oči těsně nad průzorem dodávaly tématu přilby patřičně na vážnosti.

Design „Diablo“ představený během rakouské Grand Prix

Rok 2018

Zimní testy
Zimní testy mezi sezónami 2017 a 2018 Jorge obohatil speciálním designem určeným pouze pro toto období. Dominantní červené lakování ustoupilo tmavě černé a designu karbonu.

Zimní testy s karbonovým designem

Design pixelů, Design Cupra
Originální design přijal v roce 2018 jako hlavní téma pixelovou grafiku. Během velké ceny na okruhu Misano bylo v zadní části ještě epizodně doplněno logo mladé automobilové značky „Cupra“. Velké logo Ducati i letos ve velké míře překrývalo téma „Lorenzo Land“.

Pixelová grafika roku 2018

Zábavné Graffiti
Oblíbené téma Graffiti se v mírně pozměněné formě znovu představilo během v Grand Prix v Montmeló. Výrazné barvy se opětovně velmi vkusně odklonily od Jorgeho běžně používaných, spíše jednoduchých, originálních designů.

Zábavné Graffiti v Katalánsku

Rok 2019

Oranžové linky
Úplně poslední rok Lorenzovy kariéry se v úvodu nesl oranžovými linkami, grafiky určené pro zimní testy. Slogan „Orange is the new black“, jak sám uváděl na sociálních sítích, tedy odstartoval jeho sezónu během zimních testů, po přestupu na mírně komplikovaný stroj Honda Repsol.

Oranžové linky z testovacího období před sezónou 2019

Chupa Chups s plameny & Bad Boy
V originálním provedení Jorgeho přilby pro sezónu 2019 se symbolicky znovu objevil již dobře známý sponzor „Chupa Chups“. Logo tohoto sponzora sice opětovně překrývalo tradiční znak „Lorenzo Land“, přilba ale zase potěšila efektní grafikou plamenů v zadní části, která se prostě musela líbit. Za to Katalánsko si mohlo vychutnat zcela pozměněný design, s lebkou v centrální části. Téma přilby „Bad Boy“ se tak trochu přenesla i do zmiňovaného závodu. Lorenzo totiž po velmi ambiciózním manévru v úvodních bojích o čelo spadl, a poslal s sebou k zemi i několik elitních jezdců bojujících o titul.

„Chupa Chups“ s plameny

Design “Bad Boy“ z Katalánska

Ta poslední
Rozlučkový design na poslední závod kariéry všechny fanoušky vrátili do „starých časů“. Dominantní logo sponzora „Chupa Chups“ v horní části nemohlo pro závěr bohaté Lorenzovy kariéry chybět.

Rozlučková přilba z Valencie 2019

Rok 2020

Testovací jezdec Yamaha
Pro sezónu 2020 se Lorenzo stal hvězdným testovacím jezdcem značky Yamaha. Při této příležitosti byla představena nová moderní grafika „Lorenzo Land“, která v provedení ikonického kříže v horní části střídala modrou a červenou. Ještě před začátkem sezóny Jorge Lorenzo a Lin Jarvis potvrdily, že během Katalánské Grand Prix mají společně v plánu nasadit divokou kartu pro svého nového jezdce testovacího týmu. Kvůli situaci se celosvětovou pandemii Koronaviru ale na zmiňovaný start nikdy nedošlo...

Farby testovacieho tímu Yamaha

A proč vlastně kříž s kruhem?

Originální Lorenzovy designy se v MotoGP většinou nesly mezi dvěma signifikantními tématy loga „Chupa Chups“ nebo kříže s kruhem „Lorenzo Land“, které se staly Jorgeho osobním logem. To se mimochodem zrodilo ještě v nižších kategoriích, na základě odvážných předjížděcích manévrů kolem jeho tehdejších soupeřů, Pedrosu a Stonera. Logo má připomínat právě tato předjíždění. Později logo používal i na vlajkách, které zapichoval do únikových zón po vyhraných závodech (k „vytyčení území“).

Legendární „Lorenzo Land“

Náš tip

Marc Marquez - Příběhy MotoGP přileb

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jaký rok je váš favorit?

  1. Hlasováno: 2x
  2. Hlasováno: 4x
  3. Hlasováno: 4x
  4. Hlasováno: 0x
  5. Hlasováno: 1x
  6. Hlasováno: 4x
  7. Hlasováno: 2x
  8. Hlasováno: 2x
  9. Hlasováno: 1x
  10. Hlasováno: 10x
  11. Hlasováno: 3x
  12. Hlasováno: 7x
  13. Hlasováno: 0x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist