Před GP Itálie – Mugello

Šesté dostaveníčko mistrovství světa MotoGP si jeho aktéři dají na okruhu v italském Mugellu. Jedná se o závod, který patří mezi piloty, ale i diváky k těm nejoblíbenějším.

Okruh v Mugellu, měřící 5 245 m, leží v Toskánsku 30 km severovýchodně od Florencie. Je charakteristický dlouhými a rychlými rovinkami v kombinaci s pomalými ale i rychlými zatáčkami a je tak jednou z nejnáročnějších tratí pro závodníky i týmové inženýry a mechaniky. Na rovinkách speciály MotoGP dostahují rychlosti přes 330 km/h a byla zde naměřena i nejvyšší rychlost – 343 km/h, kterou dosáhl na Hondě RCV 211 Alex Barros. Nejrychlejší kolo na motocyklu zde zajel Sete Gibernau při tréninku v roce 2004 a to 1:49,553 min, což činí průměrnou rychlost 172,354 km/h. Vůbec nejrychlejší kolo v historii zde zajel ve stejném roce Rubens Barichello na efjedničkovém Ferrari s časem 1:18,704 min. (průměr 239,911 km/h). První závod mistrovství světa silničních motocyklů se zde konal v roce 1976 a od roku 1991 je již tato trať pevnou součástí tohoto šampionátu.


Třída do 125 ccm po minulém závode ve Francii získala nového lídra celkového pořadí. Po triumfu v Le Mans se do čela tabulky vyšvihl Francouz Mike Di Meglio, který nasbíral dosud 74 bodů. Za ním je dvojice jezdců týmu WRB Fontana v pořadí Nicolas Terol ze Španělska (66 b.) a Ital Simone Corsi (62 b.). Právě Corsi po nepovedených dvou závodech v Číně a ve Francii, v nichž získal pouhé tři body, opustil čelo tabulky. Na čtvrtém a pátém místě jsou jezdci, kteří mají shodně 58 bodů a to Španěl Joan Olivé a Němec Stefan Bradl. Následují Ital Andrea Iannone (43 b.), Španěl Pol Espargaro (39 b.) a Brit Bradley Smith (36 b.). Desítku uzavírají dva jezdci týmu Bancaja Aspar Team a to Španěl Sergio Gadea a úřadující mistr světa Maďar Gábor Talmacsi. Oba dosud nasbírali 32 bodů a spolu s „výkony“ jezdců na motocyklech KTM jsou zatím největším zklamáním letošní sezóny. Když už jsme u jezdců na KTM - nejlepší z nich je Ital Raffaele De Rosa na patnáctém místě (19b.), loni bronzový Japonec Tomoyoshi Koyama je třiadvacátý s pouhými šesti body!


Ve třídě do 250 ccm se motocyklům KTM daří o poznání lépe než ve dvackách. S oranžovou kačenou je na čele tabulky Fin Mika Kallio, který má na svém kontě 93 bodů. O šestnáct bodů méně má Ital Mattia Pasini, který ztrácí hlavně kvůli nedojetému závodu v portugalském Estorilu. Sám ke svým možnostem získání letošního titulu uvádí: „Vím, že jsem schopen bojovat letos o titul. A proč ne?“ Za touto dvojicí je vyrovnaná pětice jezdců. Dva z nich nasbírali 59 bodů a jsou to Španěl Alex Debon a Yuki Takahashi na Hondě. Právě Japonec je milým překvapením dosavadního průběhu letošní sezóny, když se na stroji, který už fabrika v podstatě odepsala, statečně rve s továrními mašinami Aprilia a KTM. Tři jezdci za nimi mají 53 bodů. Jsou to Ital Marco Simoncelli, Japonec Hiroshi Aoyama a Španěl Hector Barbera. Až za nimi je Španěl Alvaro Bautista (41b.), který je asi největším zklamáním dosavadního průběhu této sezóny. Sice ho zdobí vítězství z Portugalska, ale jinak žádná sláva. Spolu s Barberou a Bautistou jsou i na dalších místech Španělé, konkrétně Aleix Espargaro (33 b.), Julian Simon (31 b.) a Hector Faubel (25 b.). Naši jezdci v posledních dvou závodech nerozšířili své bodové konto, na němž mají shodně 12 bodů. Ty řadí Karla Abrahama na šestnácté a Lukáše Peška na sedmnácté místo. Švýcar Thomas Luethi z týmu Emmi Caffe Latte je s devatenácti body na místě třináctém.


Nejvyrovnanější čelo tabulky nabízí třída MotoGP. Zde jsou tři jezdci, které dělí pouhé tři body. Po dvou vítězstvích je na čele Ital Valentino Rossi (97 b.), kterému Yamaha konečně postavila pořádnou mašinu a i na něm je vidět, že po loňské sezóně, kdy se spíše trápil, se závoděním opět pořádně baví. Tytam jsou nepřítomné pohledy do kamery – je tu zase rozesmátý Vale!!! Pokud letos v Mugellu opět vyhraje, bude to už posedmé v řadě. "Všichni vědí, že Mugello je jeden z mých nejoblíbenějších okruhů. Už jsem zde vyhrál šestkrát a chci toho dosáhnout i posedmé!" Na nejvyšší stupínek nikoho nepustil už od roku 2002! Jak prestižně bere Valentino domácí závod svědčí i ta drobnost, že si pro fandy vždy připraví nějaké překvapení. Kdysi to bývaly speciální barvy motocyklu, v poslední době se spokojuje s novým designem helmy.


Pořádně ho letos ale prohání dvojice Španělů, kteří se seřadili na druhém a třetím místě s 94 body. Jsou jimi na Hondě jedoucí Dani Pedrosa a Valeho týmový parťák Jorge Lorenzo. Všichni víme, že dva poslední závody jel „lízátko“ s pochroumanými kotníky, ale stejně za plyn tahal jako ďas a vytěžil z toho čtvrté a druhé místo. Na čtvrtém místě je Casey Stoner (56 b.). Jezdec, kterého určitě musíme počítat do“velké čtyřky“ kandidátů na titul i přes to, že už na Valeho ztrácí 41 bodů. Může za to hlavně porucha motorky při posledním závodě ve Francii (nepříliš podařená oslava Stonerovy jubilejní 100 Grand Prix). Na pátém a šestém místě jsou zástupci staré školy, Američan Colin Edwards (47 b.) a Ital Loris Capirossi (42 b.). Až na sedmém místě je Američan Nicky Hayden (37 b.) a už se velmi nahlas hovoří o tom, že ho pro příští rok vystřídá v továrním týmu Repsol Honda Ital Andrea Dovizioso, který je v tabulce ihned za ním (36 b.). První desítku uzavírají Brit James Toseland (33 b.) a Japonec Shinya Nakano (28 b.).
S divokou kartou se v Mugellu představí Japonec Tadayuki Okada, který si závod v nejprestižnější kategorii vyzkouší bezmála po osmi letech. Jednačtyřicetiletý Japonec jel naposledy s půllitrem v australském Phillip Islandu v roce 2000. V současné době testuje pro HRC a v Itálii vyzkouší nový motor pro Hondu RCV 212, který už bude disponovat pneumatickými ventily. Tadayuki Okada: „Do Mugella se těším, myslím, že dlouhé rovinky by měly mému stroji s pneumatickými ventily vyhovovat.“ Letošní sezóna nám ve všech třídách nabízí zatím velkolepé bitvy. Je pravděpodobné, že závod v Mugellu bude patřit jako vždy k těm nejatraktivnějším v celém seriálu. Rozhodně si ho nenechte ujít!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist