Continental




Pohled dvojice inženýrů F1 na aerodynamiku Ducati

Během zahajovacího víkendu formule 1 v Austrálii padla mimo jiné také otázka na aerodynamiku motocyklů, konkrétně na zadní aerodynamické křidélko Ducati, které je nyní předmětem jednání Odvolacího soudu FIM. Dva oslovení inženýři z prostředí závodů čtyř kol vidí v tomto zařízení především dobrou možnost jak generovat přilnavost zadního kola. Přesně to Ducati popírá a stojí si za svým, když tvrdí, že zadní aerodynamický spojler tam umístili s cílem ochladit pneumatiku.

Bývalý inženýr z prostředí Formule 1 Toni Cuquerella dnes pracuje pro Mahindru v sérii Formule E a na otázku serveru Motorsport.com, jak vnímá spornou aerodynamiku Ducati, odpověděl: „Je zřejmé, že křidélko Ducati generuje přítlak. Především každá takto exponovaná část toto produkuje a navíc může pomoci snížit odpor vzduchu, který musí motorka překonat.“

„Je třeba mít na paměti, že efekt, který vytváří má přímý dopad na zadní část. Jelikož je součástí zadního ramene, proud vzduchu nemůže projít žádnou jinou částí motorky. Problém je v tom jak jsou definovány předpisy. Jde o otevření Pandořiny skříňky, jelikož by nemusel být způsob jak to zakázat. FIM teď musí celou situaci vyjasnit. Je jasné, že Ducati má ohledně aerodynamiky před ostatními náskok a byli hodně chytří v tom, jakým způsobem interpretovali mezeru v pravidlech.“

Server Motorsport.com cituje také inženýra z McLarenu, který si ale nepřál být jmenován, ale na celou věc se dívá podobně jako Toni Cuquerella. „Je jasné, že zařízení generuje přítlak,“ řekl britský inženýr k zadnímu křidélku Ducati. „Pravděpodobně nižší než aerodynamická křidélka na kapotáži, ale přítlak generuje. Ve formuli 1 má v posledních třiceti letech aerodynamika výrazný dopad na výkon aut. U motorek je tento dopad menší, takže je normální, že FIM není zvyklá jednat s podobným druhem vychytávek. Nicméně i ve F1 byly nedávno případy, kdy mezery v předpisech využily týmy k tomu, aby pravidla vyložila způsobem, který jim umožnil použít to, co bylo původně zakázané.“

Odvolací soud MotoGP má ve věci použité aerodynamiky Ducati rozhodnout do víkendu Velké ceny Argentiny. Protest proti zadnímu aerodynamickému křidélku Ducati podala Aprilia, Honda, KTM a Suzuki. Jediná Yamaha protest nepodala. Představitelé Ducati věří, že právo je na jejich straně, protože jednali dle platných předpisů. Celá věc může odstartovat protesty na to či ono zařízení po skončení každého závodu a to by asi nechtěl nikdo.

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist