Pneumatika Martinovy Aprilie byla studená, tvrdí Michelin

Jen co ve středu Jorge Martin (Aprilia Racing) vyjel na trať Sepangu, aby testoval prototyp Aprilie RS-GP, Španěl dvakrát spadl a druhý pád znamenal, že došlo k několika zlomeninám pravé ruky a levé nohy. Šéf Aprilie Massimo Rivola následně řekl: „Je to nesmírně nešťastné. Chci říct, že Jorge není amatér jako já, je to jezdec MotoGP™ a mistr světa. Nyní víme, že Jorge neudělal chybu a že jeho motorka byla technicky zcela v pořádku.“ Míč byl na straně dodavatele pneumatik Michelin, a ten ho v pátek smečem vrátil zpět, když Piero Taramasso řekl: „To, co jsme jim ukázali, byla data, ne názory.“

V pátek totiž šéf Michelin MotoGP™ Piero Taramasso zpřístupnil výsledky šetření, jenž se týkalo pneumatik litrového prototypu Jorge Martina, na nichž ve středu havaroval. „Díky datům Aprilie za posledních čtyřiadvacet hodin jsme mohli provést podrobnější analýzu,“ řekl Taramasso. „Pneumatika má několik teplotních rozsahů. Ty rozsahy jsou čtyři, a my jsme nyní mohli vyhodnotit celou historii pneumatiky, která byla čistá. Rozhodující oblastí, která nám říká, zda pneumatika skutečně funguje, je pro nás oblast vnitřní kostry. A my nyní můžeme říci, že tato oblast byla v době, kdy Jorge vyjel z boxů, a měl nehodu, o patnáct stupňů nižší, než jak ji definujeme jako normální.“

„Je důležité si uvědomit, že nemluvíme o povrchové teplotě pneumatiky, jak ji změřil tým. Ta byla v pořádku, ale teplota vnitřní vrstvy materiálu byla příliš nízká. Hodnota v tomto bodě je vysoce relevantní. Všechny prvky pracují na hranici svých možností a odchylka pouhých pěti stupňů je v této oblasti kritická.“

„Na to, proč k tomu došlo, existuje několik možností a příčin. Víme, že teplota dráhy, která byla ráno na třiceti stupních, byla na poměry Sepangu poměrně nízká. V noci předtím mírně pršelo. Dalším faktorem, třebaže ne tak zásadním, je to, že boxy Aprilie jsou na vzdáleném konci boxové uličky, což dává pneumatikám více času na vychladnutí během příjezdu. Rovněž kvůli první nehodě proběhl pomalejší dojezd zpět do boxů, což mohlo také sehrát určitou roli v rámci teploty.“

Co se týče faktu, zda je možné říct přesně, kdy k takovému poklesu teploty došlo, zda to nebylo například prodlevou v získání dat, Taramasso řekl: „Pravděpodobně budeme schopni zjistit, kdy k poklesu došlo. I to je možnost, zkoumáme všechny. Ve skutečnosti neukazuji prstem na nic konkrétního. Normálně je ale teplotní rozdíl menší, mluvíme tu o pěti stupních, takže po analýze dat je to pro nás velký skok. S Aprilií budeme nadále spolupracovat, abychom zjistili, co se stalo.“

Na otázku, zda by nebylo lepší reagovat na prohlášení šéfa Aprilie rychleji, zástupce Michelinu v MotoGP™ Piero Taramasso dodal: „Problém je v tom, že nemůžeme mít data a čas na jejich prostudování v tak krátké době. Vyslovil svůj názor, aniž by měl nějaké argumenty. Bylo by lepší počkat na data a teprve pak vydávat prohlášení, což se tak normálně dělá. Mluvili jsme s nimi a oni to pochopili, protože to, co jsme jim ukázali, byla data, ne názory.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist