Pětinásobný šampion Toni Mang slaví 69. narozeniny

Dnes je tomu přesně 69 let, co se v německém městě Inning narodil budoucí pětinásobný šampion Mistrovství světa silničních motocyklů. Anton Mang během své kariéry nasbíral celkem 84 pódiových umístění, z toho 42krát vystoupal na ten nejvyšší stupínek. V roce 2001 jej FIM zařadila při slavnostním ceremoniálu mezi legendy motocyklového sportu.

Toni Mang patří bezpochyby mezi největší legendy německého motocyklového sportu. Na svém stroji se dnes devětašedesátiletý bývalý jezdec proháněl už od jedenácti let. Na jeho počátečních úspěších nesl velký podíl zejména jeho kamarád Sepp Schlögl, s nímž ještě za pomoci Alfonse Zendera sestavil motocykl SMZ250, na kterém později také sám závodil.

V mistrovství světa se Anton Mang poprvé představil v roce 1971. Nikoliv však jako jezdec, nýbrž jako mechanik. Připojil se do týmu úřadujícího šampiona třídy do 125 ccm Dietera Brauna, v němž postupně sbíral cenné vědomosti. V týmu se však nezabýval pouze nastavením motocyklu. Součástí jeho práce byla také starost o Braunovo oblečení, k čemuž se váže velmi zábavná historka. Toni Mang byl totiž jednoho dne pověřen vyčištěním Šwabeho, jak se rodáku z Ulmu přezdívalo, kufru. Svou práci odvedl tak dokonale, že Brauna jeho manželka nařkla z podvádění. Usoudila totiž, že žádný muž není schopný si tak perfektně vyčistit kufr.

Zpět však k Němcově závodnické kariéře. Jak už bylo dříve zmíněno, Toni Mang pracoval se svými přáteli na vývoji motorky SMZ250. Jakmile byla připravena postavit se start, byl to právě v té době šestadvacetiletý Mang, který stroj poprvé vyzkoušel. A zadařilo se mu. V závodu, který se konal na letišti v Augsburgu, zvítězil.

Jezdcem mistrovství světa

Svou opravdovou premiéru v Mistrovství světa silničních motocyklů si Anton Mang odbyl v roce 1975 na rakouském Salzburgringu. Závod tehdy dojel na výborném šestém místě. Rok na to se už představil hned v několika Velkých cenách, a to v šampionátu stopětadvacítek, v nichž sedlal stroj týmu Morbidelli. První závod za tuto stáj dokončil na šesté příčce, v následující belgické Grand Prix pak obsadil pozici třináctou. Svůj nejlepší dosavadní výsledek si Toni Mang šetřil až do svého domácího závodu na Nürburgringu, během nějž si zapsal na své konto své první mistrovské vítězství. Jeho radost bohužel později zhatila starost o Dietra Brauna, který se v Německu těžce zranil.

Znovu pak německý jezdec havaroval krátce po svém návratu 1. května 1977 v závodě v Rakousku. Tehdy došlo v jedné ze zatáček k pádu pěti jezdců. Švýcar Hans Stadelmann na místě zahynul, další čtveřice jezdců včetně Dietera Brauna utrpěla vážná zranění, kvůli kterým nakonec ukončil svou kariéru. Tony Mang se díky této nešťastné události dostal k týmu Kawasaki, jehož motocykl Braun před svou nehodou testoval.

A jak se později ukázalo, stáj Kawasaki se stala Mangovou osudovou. Během svého pětiletého působení u ní získal čtyři tituly mistra světa, dva ve dvěstěpadesátkách, dva v třistapadesátkách. Na ten první dosáhl v roce 1980, v němž vyhrál celkem čtyři závody. Nutno však podotknout, že mu k titulu šampiona výrazně pomohly zdravotní problémy jeho největšího rivala Korka Ballingtona.

V následující sezóně se pak stal hned dvojnásobným mistrem světa. V kategorii do 250 ccm zvítězil dost jednoznačně, kromě argentinského závodu, kterého se v této třídě nezúčastnil, a Velké ceny v Monze, kde skončil třetí, totiž ve všech ostatních Grand Prix zvítězil. Své soupeře deklasoval také v třistapadesátkách, které vyhrál s náskokem 51 bodů.

Na rok v pětistovkách... 

Ziskem čtvrtého titulu v roce 1982 Mangova úspěšná léta v Kawasaki skončila. V následující sezóně se přesunul o třídu výše do šampionátu pětistovek a k týmu Suzuki. Než však stihl za svou novou stáj odjet první závod, zranil se při lyžování. To jej vyřadilo téměř na půl roku ze hry a když se vrátil zpět do sedla motocyklu, sezóna se už pomalu blížila ke svému konci. Svou reputaci si tak Toni Mang pokusil napravit o rok později u Yamahy ve třídě do 250 ccm, u níž opanoval po posledním závodě celkovou pátou příčku.

Svou kariéru pak Němec ukončil u Hondy, k níž přestoupil v roce 1985. O dvě sezóny později s ní pak Toni Mang oslavil svůj v pořadí pátý a zároveň poslední titul. V následujícím roce už se pak dnes devětašedesátiletému pilotovi téměř nedařilo. Vyhrál sice úvodní Grand Prix v Japonsku, poté se však už jen trápil. Jeho smolnou sezónu završilo zranění v Jugoslávii, kde si při pádu zlomil klíční kost a lékaři mu udělili stopku do všech zbývajících závodů. Ve svých osmatřiceti letech se nakonec rozhodl Toni Mang ukončit svou kariéru. Učinil tak při Velké ceny České republiky, během které se s fanoušky rozloučil odjetím čestného kola.

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Tondak přispěl 2 Kč
KARING přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
DesmoRob přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist