Patnáctá GP sezony – Velká cena Thajska
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Petronas Sprinta Yamaha, Red Bull KTM Factory Racing, Ducati Team, Speed Up, Max Racing, Estrella Galicia 0,0 Mar | Zveřejněno: 3.10.2019 | Zobrazeno: 12 662x
Z Evropy zamířil světový šampionát MotoGP na okruh Chang International Circuit. Loni se závodilo v Thajsku poprvé, letos už s více zkušenostmi může být závodní víkend ještě napínavější. Z českých závodníků je v Buriramu Karel Abraham (Ducati, MotoGP), Jakub Kornfeil (KTM, Moto3) a Filip Salač (KTM, Moto3). Protože prototypové mistrovství světa zahajuje Thajskem misi čtyř Grand Prix po Pacifiku, je třeba věnovat pozornost časovému harmonogramu.
Chang International Circuit (THA)
V Asii roste poptávka po pořádání šampionátů těch nejprestižnějších sérií motorsportu a to byl také důvod proč v Thajsku postavili supermoderní závodní okruh s kapacitou pro víc jak 100 tisíc diváků. Okruh navrhl známý architekt Hermann Tilke, jenž zvolil dráhu dlouhou 4554 metrů s celkem 12 zatáčkami – 5 levými a 7 pravými. Okruh otevřeli v roce 2014 a o rok později tam už zamířil světový šampionát superbiků WorldSBK. Pro seriál Grand Prix je to podruhé, kdy dorazí do Buriramu, což je město přibližně 410 kilometrů severně od Bangkoku. Co se týče počasí lze očekávat vysoké teploty a stejně vysokou vlhkost, což důkladně prověří nejen techniku, ale také jezdce samotné.
Pro Michelin je víkend v Thajsku velkou výzvou jelikož povětrnostní podmínky a charakter okruhu klade na volbu konstrukce a směsí pneumatik vysoké požadavky. Zadní pneumatiky se musí vypořádat s vysokými teplotami jenž generuje jednak vysoká teplota vzduchu, povrchu a rovněž dlouhé rovinky. Zadní pneumatiky řady MICHELIN Power Slick mají pro Thajsko asymetrickou konstrukci s tvrdší pravou stranou a jsou ve směsích měkká, střední a tvrdá. Konstrukce pneumatiky je speciálně připravena pro Thajsko a během roku se tyto pneumatiky použily jen na okruhu v rakouském Spielbergu. Přední pneumatiky MICHELIN Power Slick mají symetrickou konstrukci a směsi měkká, střední a tvrdá. Jelikož je šance na déšť poměrně vysoká, můžou sehrát svoji roli také pneumatiky řady MICHELIN Power Rain, které budou ve směsích měkká a střední. V případě předních pneumatik se jedná o symetrickou konstrukci, zadní pneumatiky mají asymetrickou konstrukci u střední směsi.
Rekordy a informace MotoGP – Chang International Circuit (THA)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2018) – 1'31,471
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2018) – 1'30,088
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2018) – 330,4 Km/h
Délka závodu MotoGP - 26kol (118,4 km)
GP Thajska – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Márqzez (Honda), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Viňales (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'30,088 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'31,471 sekundy
MotoGP – Preview
Závod v Thajsku je pro Marca Márquez (Repsol Honda Team) první příležitostí jak si na konto připsat svůj osmý titul mistra světa, šestý v královské MotoGP. Více méně karty jsou rozdané tak, že nejde o to zda titul získá, ale kde ho získá a je jasné, že to letos bude v zámoří. Stačí aby byl po závodu v Thajsku jeho náskok na druhého rovná stovka. Loni o titul bojoval s Doviziosem a rozhodl až poslední závod ve Valencii, tentokrát je ale jeho převaha mnohem výraznější. Jezdec Repsol Hondy letos nedokončil pouze klání v Texasu jinak boduje jen prvními a druhými místy v cíli. S takovou bilancí to snad nevyhrát ani nejde.
Průběžně druhý Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) zajel v Aragonii vynikající závod, kdy po startu z desáté pozice projel cílem jako druhý. Bohužel v Italově případě přišlo zlepšení až příliš pozdě na to, aby nějakým způsobem zachytil Márquezův nástup. Každopádně Dovizioso by rád progres z Aragonie přenesl do závodů po Pacifiku a pokusil se v nich Márqueze porazit co nejčastěji.
Španěl Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) si v posledních závodech hodně zkomplikoval situaci. Jezdec Suzuki je průběžně třetí a nebyl moc daleko od druhého Doviziosa, jenže pak přišly chyby a z posledních dvou závodů jen sedm bodů. Teď už bude mít co dělat, aby v Thajsku pozici udržel, protože jediný bod ztrácí čtvrtý Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Ani Ital nezajel nic zázračného, ale díky chybám soupeře je blízko získat zpět třetí místo v šampionátu. Petrucci pracoval na zlepšeních přímo v továrně a věří, že Thajsko přinese výsledky.
Na páté pozici průběžného hodnocení je Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), jemuž pódium v Aragonii vyfoukl v samotném závěru Jack Miller. Už dříve Španěl odhodlaně uvedl, že o titulu to letos není, ale bude chtít co nejvíc závodů dokončit na stupních vítězů. Takže to bude cílem Mavericka Viňalese i pro nadcházející patnáctou Grand Prix. Na pódium by rád také Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), který je momentálně na šesté pozici a na týmového kolegu ztrácí 10 bodů. V Aragonii to nebylo nejlepší, takže mu to snad vyjde v Thajsku, kde loni startoval druhý a bojoval o pozice na stupních vítězů.
Nejvýše postaveným nováčkem a stejně tak jezdcem netovární stáje je Francouz Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT). Skvělý jezdec na jedno rychlé kolo, o něco víc už bojuje v samotných závodech, ale na kontě má ve svém premiérovém ročníku už čtyři pódia a z toho dvě druhá a dvě třetí místa. To už něco znamená a uvidím, zda to v některém z posledních klání nebude za pětadvacet bodů.
Jen 6 bodů ztrácí na Quartarara osmý v pořadí Jack Miller (Alma Pramac Racing). Australan zajel na třetí místo v Aragonii a je znovu o něco blíže být v pozici nejvýše postaveného jezdce netovární stáje. Devátý Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) by pozici Top jezdce soukromé stáje také bral, ale jen na Millera ztrácí 19 bodů. Každopádně společně s Jorge Lorenzem (Repsol Honda Team) měl Crutchlow promo Hondy a projeli se v hlavním městě Thajska na závodních motorkách.
V Aragonii si Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) zlomil zápěstí, takže ani nenastoupil na start závodu. Po operaci je Španěl odhodlán nastoupit do závodního víkendu v Thajsku, ale poslední slovo má v tomto hlavní lékař, takže se uvidí. Zápěstí zrovna není ten typ zranění, který by v případě jezdců motorek umožňoval zvlášť rychlý návrat do sedla.
Český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing) je s 5 body pětadvacátý v pořadí průběžného hodnocení, jeho týmový kolega Tito Rabat (Reale Avintia Racing) nasbíral 18 bodů, které mu teď stačí na dvacátou příčku.
MotoGP – MS po GP Aragonie:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 300 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 202 |
3. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 156 |
4. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 155 |
5. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 147 |
6. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 137 |
7. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 123 |
8. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 117 |
9. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 98 |
10. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 80 |
11. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 77 |
12. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 68 |
13. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 49 |
14. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 46 |
15. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 32 |
16. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 29 |
17. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 29 |
18. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 27 |
19. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 23 |
20. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 18 |
21. | Stefan BRADL | GER | Honda | 16 |
22. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 9 |
23. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 7 |
24. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 7 |
25. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 5 |
26. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | |
27. | Mika KALLIO | FIN | KTM |
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.