Patnáctá GP sezony – Velká cena Aragonie

O nadcházejícím víkendu je na programu Velká cena Aragonie, na nějaký čas poslední podnik na území Evropy. Po Aragonii následuje mise po Pacifiku v Japonsku, Thajsku, Austrálii a Malajsii. Aragonie je provincie v severní části Španělska, Teruel je s přibližně 35 tisíci obyvatel jejím hlavním městem a Alcaňiz místem, kde od roku 2009 funguje moderní závodní areál MotorLand Aragón. Španělský okruh je místem návratu zpět k závodění v případě Marca Márqueze (Honda), takže jeho fanoušci jistě budou Španělovo počínání bedlivě sledovat. Zpátky je také Cal Crutchlow (Yamaha), který až do konce sezony nahradí Andrea Doviziosa. Součástí závodního víkendu je také předposlední podnik sezony doprovodné série Red Bull Rookies Cup.

Kapitoly článku

MotorLand Aragón (SPA)

Název Aragonie je odvozen od protékající řeky Aragón, a oficiální název zní Aragonské autonomní společenství, což je jedno ze sedmnácti autonomních společenství a historické území na severu Španělska. Závodění v okolí severošpanělského Alcañizu má tradici od roku 1963. Později ale vznikla potřeba postavit dráhu, která splňuje nejvyšší bezpečnostní kritéria, takže dostal zelenou supermoderní MotorLand Aragón, jehož duchovním otcem je architekt Hermann Tilke. MotorLand není jen závodní dráha, ale součástí areálu jsou také prostory pro firmy, které se věnují výrobě, vývoji a samozřejmě mají velmi blízko k motorsportu.

Stavbu areálu Španělé dokončili v roce 2009 a už o rok později tam motocyklové mistrovství světa absolvovalo premiérový víkend Grand Prix. Dráha měří 5077 metrů, široká je 15 metrů a nejdelší rovinka má 968 metrů. Celkem je tam 17 zatáček - 10 levých a 7 pravých.

Rekordy a informace MotoGP – MotorLand Aragón (SPA)

Nejrychlejší kolo – Francesco Bagnaia – Ducati (2021) – 1'46,322
Rekord okruhu – Franco Morbidelli – Yamaha (2020) – 1'48,089
Kvalifikační rekord – Francesco Bagnaia – Ducati (2021) – 1'46,322
Maximální rychlost – Francesco Bagnaia – Ducati (2020) – 351,8 Km/h

Délka závodu MotoGP - 23kol (116,8 km)
GP Aragonie – MotoGP 2021:
Stupně vítězů - 1.Bagnaia (Ducati), 2.M.Márquez (Honda), 3.Mir (Suzuki)
Pole position – Francesco Bagnaia (Ducati) – 1'46,322 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'48,139 sekundy

 

MotoGP – Preview

Do Aragonie přijíždí v pozici lídra průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP), jehož náskok je nyní na rovných 30 bodech. Francouz v Misanu intenzivně testoval komponenty i celý motocykl pro rok 2023 a některé nové díly možná použije již o víkendovém podniku na MotorLandu. Quartararo obhajuje titul mistra světa a pokud by se mu to povedlo, jistě by se zapsal do historie francouzského motosportu. Zda se mu to podaří je ale v této fázi šampionátu stále s otazníkem.

Na druhé místo průběžného hodnocení se čtvrtým vítězstvím v řadě posunul Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Italský závodník vyhrál závod v Nizozemsku, Británii, Rakousku a teď naposledy také v Misanu. Také Bagnaia píše historii, jelikož něco takového ještě jezdec Ducati nedokázal. Fakt, že měl slabou první polovinu sezony, je důvod jeho třicetibodové ztráty na vedení v šampionátu. Pokud si Bagnaia udrží nastavené tempo, může v závěru sezony Quartararovi pěkně zatopit.

Třetím jezdcem v pořadí je Aleix Espargaró (Aprilia Racing), který v Misanu přišel o druhou pozici v šampionátu na níž teď ztrácí tři body. Španěl rozhodně boj o titul vicemistra světa nevzdá a bude se snažit Bagnaiovi komplikovat situaci v cestě za pátým vítězstvím v řadě. Vyhrát závod bude chtít Espargaró, je na domácí půdě a rozhodně má v plánu odčinit výpadek z Barcelony. Během testu v Misanu si nalomil malíček, ale jak sám uvedl, toto ho nijak limitovat nebude. Takže uvidíme.

Čtvrtý Enea Bastianini (Gresini Racing) ztrácí na třetí místo v šampionátu už 40 bodů, ale jeho cílem je především vyhrát hodnocení netovárních závodníků. K tomu má právě Ital nejblíže, třebaže rozdíl mezi ním a pátým Johannem Zarcem (Prima Pramac Racing) je na 13 bodech. Francouz Zarco ale v posledních pěti závodech nasbíral jen 14 bodů a to je žalostně málo pro jezdce jeho kvalit. Souboj o nejlepšího netovárního závodníka bude zřejmě i přesto velmi napínavý a konečný výsledek těsný.

Novinkou číslo jedna je pro víkend v Aragonii návrat Marca Márqueze (Repsol Honda Team). Španěl měl problémy s rukou, tu mu letos na jaře počtvrté operovali a on musel absolvovat náročnou rehabilitaci s cílem být připraven na plnou zátěž závodění s prototypem MotoGP. Márquez absolvoval test v Misanu a po následné konzultaci s lékaři a týmem se rozhodl jet závod v Aragonii. Samozřejmě jeho návrat není spojen s tím, aby letos bojoval o titul. Jde o to, aby byl připraven pro sezonu 2023 a aby byla připravena i jeho motorka.

Na závodní dráhu se vrací také Joan Mir (Ecstar Suzuki Team), který si pádem v Rakousku zlomil kost v kotníku. Španěl následně chyběl v Misanu a s týmem neabsolvoval ani pozávodní testy. U Suzuki už více méně myslí na konec sezony a jejich odchod z MotoGP, jak již dříve prezentovali.

Po dlouhé době uvidíme závodit Cala Crutchlowa, testovacího jezdce Yamahy, jenž do konce sezony nahradí u týmu WithU RNF Yamaha MotoGP Itala Andrea Doviziosa, který v Misanu ukončil svoji závodní kariéru. Brit loni zastoupil Mavericka Viňalese nebo Franca Morbidelliho. „Znám personál, znám tamní lidi. S Wilco Zeelenbergem jsem spolupracoval v roce 2009, kdy jsem vyhrál svůj titul mistra světa v supersportech, takže mám dlouhou historii s mnoha mechaniky i tam. Těším se, až se do toho vrátím, šest závodů... Myslím, že je to šest závodů během osmi týdnů a v těch osmi týdnech mám dva testy. Bude to náročné období. Z nejméně vytíženého člověka jsem se stal asi nejvytíženějším, ale jo, těším se,” řekl Crutchlow.

MotoGP – MS po GP San Marina:

1. # 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 211
2. # 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 181
3. # 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 178
4. # 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP Ducati 138
5. # 5 Johann Zarco FR Prima Pramac Racing Ducati 125
6. # 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 123
7. # 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 115
8. # 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 101
9. # 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 101
10. # 89 Jorge Martin ES Prima Pramac Racing Ducati 94
11. # 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 90
12. # 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 82
13. # 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 77
14. # 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 68
15. # 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 60
16. # 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 46
17. # 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 42
18. # 73 Alex Marquez ES LCR Honda CASTROL Honda 35
19. # 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 26
20. # 49 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP Ducati 23
21. # 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 15
22. # 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP Team Yamaha 10
23. # 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 9
24. # 25 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 8
25. # 6 Stefan Bradl DE Repsol Honda Team Honda 2
             
26. # 51 Michele Pirro IT Aruba.it Racing Ducati 0
27. # 32 Lorenzo Savadori IT Aprilia Racing Aprilia 0
28. # Kazuki Watanabe JP Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist