Osobnosti paddocku - Razlan Razali
Text: Tomáš Scherer | Foto: motogp.com, pecinogp.com, motorcyclesports.net, FB | Zveřejněno: 13.10.2022 | Zobrazeno: 1 676x
Dnešní osobnost paddocku přináší skutečně fascinující profil muže, který zahájil svou kariéru šéfa v MotoGP jako generální ředitel mezinárodního okruhu v Sepangu v roce 2008. Razlan Razali poskytuje jedinečný pohled na motosport, jaký jste pravděpodobně nikdy předtím neslyšeli. Inspirujte se jeho příběhem o tom, jak vybudovat úspěšnou závodní dráhu a jak následně tyto poznatky zúročit při vytváření velmi úspěšného závodního týmu MotoGP.
Formování osobnosti
Mladý Razlan Razali (plným jménem Dato Razlan Razali) měl od svého útlého věku dvě vášně – fotbal a motorky. Silnější byla zřejmě ta k motorsportu, která ho neúprosně táhla směrem k motocyklovým řídítkům. Jeho rodiče však byli proti závodění či jakékoli jízdě na motocyklech. Do motocyklového sedadla tak musel usedat tajně ještě během svých studií v Austrálii. K vlastní motorce se poté dostal až v dospělém věku.
Jeho vášeň k motorsportu byla i přes nesouhlas u rodičů přirozená. Svého času se pokoušel závodit v autech i motocyklech. Okruh Sepang tak byl jeho druhým domovem. Nikdy však nebyl úspěšný natolik, aby se stal profesionálním závodníkem. Aspiroval tedy na jinou pozici – vedoucího okruhu Sepang. O tuto práci se zajímal ještě v roce 2006, ale okruh byl v té době vlastněn malajským letištěm a Razlan do jeho koncepce nezapadal.
Okruh Losail International Circuit
Do funkce byl přijat o dva roky později, v roce 2008. Jeho aspirace na vedoucí pozici nebyla náhodou. Zkušenosti z vedoucích pozic získával v různých oblastech – IT, telekomunikace, stavebnictví, či event management. Hlavně v poslední jmenované oblasti společně se svým bratrem pořádaly akce Formule 1 či různé hudební koncerty přímo na okruhu Losail International Circuit.
Do funkce vedoucího okruhu Sepang byl přijat v roce 2008
Ředitelem okruhu SIC se tedy stal v roce 2008, pouhé dva týdny před motocyklovou Grand Prix. První závod pod jeho taktovkou tak ještě proběhl ve „starém duchu“, ale hlavně s touto akcí měl obrovské plány. Okruh byl totiž do té doby čistě zaměřen na Formuli 1 a s MotoGP se do budoucna vlastně ani moc nepočítalo. Do jeho ambiciózních byznys plánů mu nahrávalo i to, že v roce 2009 okruh jako takový přešel pod stát a vládu (což není např. v Evropě moc běžné, jelikož okruhy spadají většinou do soukromé správy). Jak uvádí v jednom z rozhovorů, „s novou pozicí zdědil nepořádek a zažil kulturní šok“. Vyhrnul si však rukávy a začal pracovat na změnách. Pod jeho vedením okruh získával zvětšující se kredit, popularitu a vyšší image. Vybudoval nový paddock a zázemí. Čistě závodní okruh začal měnit na polyfunkční objekt – na doslova „sál pod širým nebem“. To se mu podařilo skutečně bravurně, protože maximalizaci potenciálu tratě dokázal posunout na vysoký level, s jejím celkovým využitím až 94 % času v roce. Okruh se tak proměnil v mnohostranné zařízení, které přitahuje opakované návštěvy během celého roku.
Přeměna dětské vášně na realitu
Razali svojí aktivitou stál v čele rastu a obrody asijských zemí ve světě. Stále se však díval směrem ke své klukovské vášni a postupnému zapojování závodníků z oblasti Tichého oceánu do světa Grand Prix. Důležitou postavou celé iniciativy byl vždy Hafizh Syahrin, kterého měli následovat i další. MotoGP a Carmelo Ezpeleta z Dorny byl otevřen všem jeho nápadům a chtěl udělat co nejvíce pro růst a úspěch závodu v Malajsii. Závodní zkušenosti z prostředí paddocku začal Razali pro své jezdce získávat přes divoké karty nižších kubatur. Nejdříve budovali zkušenosti přes jiné týmy, aby se postupně rozhodli pustit do vlastního projektu závodního programu. Budování začalo postupně přes Moto3 tým (od roku 2015), následně přes Moto2 (od roku 2018).
Hafizh Syahrin
Zajímavé je, že první tým SIC Moto3, představil do svých řad jezdce, kteří byli doma známí hlavně ze závodu „Kapcai“ (určitá podoba road racingu z ulic Malajsie). Tito jezdci se tak rázem ocitli na plnohodnotném závodním stroji a na evropských tratích. Je třeba určitě připomenout, že předtím, než vstoupili do kategorie Moto3 s vlastním týmem, Razali už znal mnoho lidí z paddocku i díky tomu, že několik let předtím působil jako promotér celého závodu okruhu Losail.
Závody „Kapcai“
I přes dobré známosti mu bylo jasné, že to nezvládne úplně sám. V jeho snahách mu v té době velmi pomohlo spojení s Johanem Stigefeltem. Od úplného začátku to bylo umné spojenectví. Stigefelt měl totiž bohaté zkušenosti z prostředí Grand Prix, ve kterém několik let i sám závodil, hlavně ve třídě 250 cm3. V roce 2001 dokonce zaznamenal svoji jedinou sezónu v premier class tehdejší kategorie 500 cm3. Stigefelt v roce 2005 založil tým Stiggy Racing, který do roku 2009 soutěžil v mistrovství světa supersportů a superbiků. Od konce roku 2011 byl manažerem různých týmů Moto2 a Moto3 – RW Racing GP, Caterham Moto Racing a konečně i týmu SIC Racing Team (SIC = Sepang International Circuit).
V spolupráci s Johanem Stigefeltem
Tvorba úspěšného MotoGP týmu od nuly
Koncem druhého desetiletí nového tisíciletí měla společnost Petronas evidentní zájem o hlavní sponzorství v některém z MotoGP týmů, ale v době této iniciativy měli všechny MotoGP týmy místa svých titulních sponzorů obsazena.
Razaliho vize vlastního MotoGP projektu, o které už nějakou tu chvíli uvažoval, se setkala s eminentním zájmem od Petronasu a plán byl na stole. Chytře také využili toho, že Tech3 se rozhodlo na konci roku 2018 opustit techniku Yamaha (přešli ke KTM) a nově vznikající tým tak měl potencionálně k dispozici hned na úvod kvalitní techniku. Do karet jim hrál i fakt, že MotoGP tým Marc VDS Racing v té době vážně uvažoval o stažení svých aktivit z paddocku premier class. Dostupnost silného závodního materiálu a přítomnost kvalitního sponzora, který neváhal investovat nemalé finanční prostředky znamenala, že MotoGP projekt se tak „na papíře“ zformoval vlastně za pár měsíců od prvotní myšlenky. Důležité bylo být na správném místě ve správný čas. Razalimu se také znovu dostalo velké podpory od Carmela Ezpelety. Pro Dornu bylo totiž také důležité udržet kontinuitu růstu jezdců v jedné organizaci napříč všemi třídami. Tím, že týmy SIC Racing existovaly už v Moto2 i Moto3, navíc s výbornými vztahy, byl pro Dornu dostatečný příslib, že to dokážou.
Sepang Racing Team (SRT)
Strukturu nového týmu Sepang Racing Team (SRT) ve vlastnictví mezinárodního okruhu Sepang International Circuit, řídili od jeho vzniku generální ředitel okruhu Razlan Razali a bývalí závodníci Johan Stigefelt a Wilco Zeelenberg.
Šťastná ruka při výběru jezdců
Společně s Johanem Stigefeltem se týmu podařilo vybudovat velmi dobrou infrastrukturu lidí i pro tento projekt. Silný tým s dobrým zázemím hned z úvodu lákal i velmi dobře zavedené hvězdy MotoGP. Není žádným tajemstvím, že o sedačku v týmu se ucházela jména jako Jorge Lorenzo, Bradley Smith či Dani Pedrosa, který byl svého času jejich volbou číslo jedna. Po ukončení Daniho aktivní kariéry však nakonec do úvodu zvolili cestu mladých jezdců.
Do MotoGP týmu byli angažováni Franco Morbidelli a Fabio Quartararo
Do svých řad angažovali šampiona Moto2 z roku 2017 - Franca Morbidelliho, který v roce 2018 jezdil v týmu Marc VDS Racing Team, jehož místo SRT Yamaha MotoGP zaujala. Pro výběr druhého jezdce zahrála roli štěstěna. Angažování Fabia Quartarara se ukázalo být skvělým tahem. Z jezdce, kterému popravdě asi nikdo moc nevěřil se stal vítěz ceny nováčka roku a zbylé části historie nejprestižnějších motocyklových závodů na světě si už každý fanoušek MotoGP doplní hravě.
Nová éra týmu s Razalim v čele
Úspěšné spojenectví se sponzorem Petronas skončilo po třech letech vzájemného vztahu. Během sezóny 2021 totiž do té doby hlavní sponzor oznámil, že na konci sezóny ukončí podporu týmu a krátce nato organizace SRT oznámila, že na konci téže sezóny ukončí všechny závodní aktivity. Petronas se tak po třech letech partnerství stáhl ze všech svých týmů MotoGP. Důvodem měl být ekonomický kontext, který přinutil ropnou společnost přeorientovat své sportovní aktivity. Partnerství s malajsijským ropným gigantem se přitom zdálo nedotknutelné, ale místo toho náhle skončilo. I přes rychlý konec je třeba vyzvednout kredit týmu, který spolu se svým titulním partnerem dosáhl za tři roky vzájemné spolupráce obrovské množství úspěchů.
Tým v spojenectví s Petronasem dosáhl na mnohé skvělé výsledky
V jeho řadách se představil také Valentino Rossi
Toto rozhodnutí s sebou přineslo dopad i na nižší kubatury. Odchod hlavního partnera znamenalo rozpuštění týmů Moto2 i Moto3. Razlan Razali následně převzal místa na startovním roštu MotoGP, aby zachránil, co se dalo alespoň pro nový projekt „RNF Racing“. Yamaha souhlasila s podporou týmu na neobvykle krátké jednoleté smlouvě. Dnes tedy známe tento tým pod zkratkou RNF. Význam jména týmu, pochází z počátečních písmen jeho příjmení, jakož i jmen jeho dětí (Razali, Nadia a Farouk). Tým tak absolvoval svou první sezónu v roce 2022 na základě několika předchozích dohod původního uskupení SRT, avšak již bez Johana Stigefelta.
RNF Racing
Razlan Razali a Hervé Poncharal
Angažován byl Andrea Dovizioso (podmínka společnosti WithU, která do nového týmu vstoupila jako hlavní sponzor), nováček Darryn Binder, povýšený přímo z Moto3, a po odchodu Doviho zaujal jeho místo Cal Crutchlow. Během sezóny 2022 bylo oznámeno, že tým bude od sezóny 2023 používat motocykly Aprilia, namísto očekávaného prodloužení kontraktu s Yamahou. Jak sám Razali tvrdí, historicky to zdaleka nebylo první vyjednávání s italskou značkou z Noale.
Kdo je Razlan Razali
Razlan Razali je chlápek, který je zvyklý na úspěch. Jako šéf okruhu v Sepangu posunul akci Mistrovství světa MotoGP v Malajsii od nulového zájmu příznivců k plným tribunám. Má rád filmy John Wick a jeho druhou vysněnou prací, které by se v životě ještě rád věnoval (vedle řízení MotoGP týmu), je management svého nejoblíbenějšího fotbalového klubu v Liverpoolu.
Sportovec Razali
Svůj čas dělí mezi práci, rodinu a vrcholový sport! Aniž by to mnozí věděli, Razlan Razali je totiž v soukromí velký sportovec. Několikrát absolvoval triatlon, a zúčastnil se také v soutěži Ironman. Miluje trénink, tvrdou práci, schopnost prosadit se na maximum díky čemuž umí být potom klidným a vyrovnaným člověkem.
Razlan Razali
Daniele Romagnoli - Osobnosti paddocku